• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Digitalklockatråden

Jäkla roligt tråd @hepanter 👍
Fick ta och gräva lite men visste att jag hade några Timex Datalink klockor liggande.. En fanns det till och med batteri kvar i 😍
Datalink är en av fyra NASA-certifierade klockor för rymduppdrag.
Får nog ta och köra en rengöring och stoppa nya batterier i dessa för dom är ju rätt så roliga :D

1664011960067.jpeg

1664011990852.png

1664012014862.png

Senast ändrad:
Fick ta och gräva lite men visste att jag hade några Timex Datalink klockor liggande.. En fanns det till och med batteri kvar i 😍
Får nog ta och köra en rengöring och stoppa nya batterier i dessa för dom är ju rätt så roliga :D

1664011960067.jpeg

1664011990852.png

1664012014862.png
Wow vilka läckerbitar till klockor 😍
Är det ett sammarbete med Microsoft den vänstra? Älskar verkligen gamla timex klockor känns som dom gjorde riktigt fräna klockor förr.
Lite mer i skymundan idag.
De där får du verkligen skruva och putsa upp😊
Är länken original också? Ser ju faktiskt så ut med ändlänken😍

Va ju bara tvungen att leta fram min timex, som yngsta grabben haft på dagis några vändor😂😍
DSC_7420.JPG

Wow vilka läckerbitar till klockor 😍
Är det ett sammarbete med Microsoft den vänstra? Älskar verkligen gamla timex klockor känns som dom gjorde riktigt fräna klockor förr.
Lite mer i skymundan idag.
De där får du verkligen skruva och putsa upp😊
Är länken original också?

Va ju bara tvungen att leta fram min timex, som yngsta grabben haft på dagis några vändor😂😍
DSC_7420.JPG
Ja det stämmer!!
Data link introducerades 1994 och den utvecklades tillsammans med Microsoft som ett bärbart alternativ till vanliga handdatorer.
Klockan demonstrerades av Bill Gates den 21 juni 1994 i en presentation där han laddade ner information från en datorskärm med hjälp av ljusstråk som den lilla sensor på klockan läste och sedan visade för publiken de nedladdade mötena och andra data på klockan :)

Länken är original men saknar tyvärr original bandet till den andra då det gick sönder någon gång i tiden :)
Jag köpte dom båda nya så jag har haft dom sen 90 talet någon gång :)

Ja det stämmer!!
Data link introducerades 1994 och den utvecklades tillsammans med Microsoft som ett bärbart alternativ till vanliga handdatorer.
Klockan demonstrerades av Bill Gates den 21 juni 1994 i en presentation där han laddade ner information från en datorskärm med hjälp av ljusstråk som den lilla sensor på klockan läste och sedan visade för publiken de nedladdade mötena och andra data på klockan :)

Länken är original men saknar tyvärr original bandet till den andra då det gick sönder någon gång i tiden :)
Jag köpte dom båda nya så jag har haft dom sen 90 talet någon gång :)
Wow tack för du delar infon om dom klockorna En riktig "smartwatch" 😁
Kul att du är enda ägaren också, att du haft dom sen de va nya. Testa och synka med Windows 10 eller 11 nu och kolla om du kan skriva ut en klarna faktura eller dylikt😁 om de inte funkar ring supporten på timex och klaga, telefonnr kan finnas i manualen till klockan

Wow tack för du delar infon om dom klockorna En riktig "smartwatch" 😁
Kul att du är enda ägaren också, att du haft dom sen de va nya. Testa och synka med Windows 10 eller 11 nu och kolla om du kan skriva ut en klarna faktura eller dylikt😁 om de inte funkar ring supporten på timex och klaga, telefonnr kan finnas i manualen till klockan
Hehe! Jag har nog programvaran kvar någonstans men den fungerar garanterat inte i Windows 10 eller 11 (plus att jag kör Linux) sen kan klockan ej läsa från dagens platta skärmar utan det ska vara den gamla sortens crt-skäm (tjock skärmar med glastub) dock fanns det en speciell sändare att köpa till minns jag som man koppla till serieporten om man hade en bärbardator med plattskärm :D
Har för mig det fanns en Timex med inbyggd personsökare med men den kanske aldrig kom till Sverige? Dom här klockorna va riktigt hi-tech på den tiden det begav sig :D

Senast ändrad:

1664011960067.jpeg

1664011990852.png

1664012014862.png
Kul att se fler datalinks. Köpte min på tradera. Den såg ut att ha legat riktigt länge orörd och jag är ganska säker på att den inte hade öppnats innan jag bytte batteriet i den.

Efter att blivit uppmanad kommer här en bild på en av mina digitalare, köpte den ny för länge sedan.

Timex Expedition WS4.
Med indiglo, termometer, altimeter, barometer, kronometer och kompass!

20220924_185246.jpg

Detta var också länge min största klocka, tills jag för något år sedan (eller två) köpte en Agat Zlatoust.

20220924_185148.jpg

Efter att blivit uppmanad kommer här en bild på en av mina digitalare, köpte den ny för länge sedan.

Timex Expedition WS4.

20220924_185246.jpg

Detta var också länge min största klocka, tills jag för något år sedan (eller två) köpte en Agat Zlatoust.

20220924_185148.jpg
Shit vilken pjäs😱

• Like
Reactions: bag

Timex Expedition WS4.

20220924_185246.jpg

20220924_185148.jpg
Jäklar vilken apparat (sa flickan) :oops:
En hel väderstation på armen!! Vilken ball skapelse!! 😍 😍

• Like
Reactions: bag
Jo, den är rätt stor!

Önskar dock att jag köpt den med kardborreband istället, så man kan byta band själv, när bandet på denna går sönder så måste man skicka in hela klockan. Frågan är då om Timex fortfarande har band kvar...
Vit förvisso men det finns säkert fler om man gräver lite
Edit: såg dom va slutsålda där nu :(

Skruvade ihop den här idag. Lite kul modell. Min första Ironman. Gissar 90-tal men jag har dålig koll
E86156C0-7633-47FD-92C2-AA1A2AFB2B28.jpeg

83414107-403A-4E32-9F80-4B2C3F65A4EA.jpeg

BD4D9821-4F8C-47F1-A0B2-B74A9D6AE80A.jpeg

1664011960067.jpeg

1664011990852.png

1664012014862.png

Grymma klockor!

Har själv sneglat på just Timex Ironman då jag även har hållt på lite smått med triathlon, gjorde sista tävlingen för ca 2 år sedan, har därefter haft uppehåll efter att ryggen gått i kras...

Kanske får bli en i julklapp till mig själv! 😀

Nuvarande digitalbeståndet. Oförändrat sedan åratal.

En klassisk vintage Casio "Marlin".

Marlin2w.jpg

---

En modern retro Databank i guld minsann. Håller på att kolla om batteriet verkligen räcker i 10 år.

Cas312w.jpg

--

Samt redan en bliven pålitlig trotjänare. GW-5000. "Digitalklockornas Submariner". (Fråga mig inte varför nån kallat dem så men det låter väl bra tycker jag. Möjligen som Klockornas no nonsense klocka i digitalversion?)

GW5-5w.jpg

Nuvarande digitalbeståndet. Oförändrat sedan åratal.

En klassisk vintage Casio "Marlin".

Marlin2w.jpg

---

En modern retro Databank i guld minsann. Håller på att kolla om batteriet verkligen räcker i 10 år.

Cas312w.jpg

--

Samt redan en bliven pålitlig trotjänare. GW-5000. "Digitalklockornas Submariner". (Fråga mig inte varför nån kallat dem så men det låter väl bra tycker jag. Möjligen som Klockornas no nonsense klocka i digitalversion?)

GW5-5w.jpg
Ändå är de denna som kallas för "tråksub" eller hur @Derix 😁?
DSC_7465.JPG

Tillbaka
Topp