• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Din handled vs. din klockas storlek

16 starka cm ;) Brukar hamna runt 36 mm för de flesta klockor (Sjöö Sandström Royal Steel, BB36) men gärna mindre ändå, som en riktigt liten Cartier Tank.
Är dock förvånansvärt väldigt bekväm med min 44 mm Seiko Turtle.
Däremot tycker jag min fars 44 mm Stålfisk inte riktigt rullar på mina handleder :)
20160609_171545.jpg

Har 19,5 cm skulle enligt tråden då ha 46,5 cm ..
Trivs bäst med 40-42 mm ,men allt ifrån 34 mm tex Rolex date och constellation och upp till nåt i stil med Deepsea funkar nog

16.5
För mig är avståndet mellan luggarna avgörande. Min Skx007 på 42x47 trivs jag riktigt bra med. Är avsåndet L2L längre så blir det inte så bekvämt och kan se lite underligt ut.

Så länge urtavlan inte är större än handleden är det ok:p
Boett på 45 mm är ok att bära för mig, men det är ju alltid en smaksak.
Satte precis på nytt armband som är lite stelt men tar ett foto ändå. handled c:a 20,5 cm.

B6E491F0-3381-498A-888B-FBEF49A21EA5.jpeg

Jag har 19,5 cm runt handleden och bär oftast klockor runt 42-45 mm som jag tycker passar mig bra. Nu har jag inte provat särskilt många mindre klockor (sub 40). Kanske skulle sitta utmärkt, vad vet jag.

Har 18 cm handled, enlig tumregeln ska jag ha 42 mm i klockor. Stämmer väldigt bra då det är den storlek jag föredrar. Samtidigt tror jag att det skiljer väldigt mycket mellan olika klockor, tex min skx är 42 mm men den känns nästan lite för liten. Enbart design då min steinhart känns betydligt större men de är väldigt lika i storlek. Gillar heller inte klockor under 42 då de känns för små. Men med tanke på att det finns klockor som bär större och mindre pga design lär det finnas nån under 40 som jag kan tänka mig ändå

Har en handled på strax över 17 cm och bär idag en klocka på 41. Runt 40 mm är det som jag tycker passar mig bäst.
IMG_4931.JPG

Har handled på 17 cm och kör i dagsläget en Panerai Luminor 1950 med en diametar på 44mm och med ganska saftiga 17.7 mm på höjden. Bilderna är dock lite missvisande då klockan upplevs mycket mindre i verkligheten. Men Pannor ska ju vara stora såklart.... ;)
E0088B80-97AA-478C-B958-9F0EC5DC6672.jpeg
98A5CB06-8505-4574-87D9-48720C964A15.jpeg

Handleden är ca 16 cm och använder 39mm (Explorer) som minsta och 42mm (SKX) som största. Dock har jag märkt att min Longines Hydroconquest bär större än SKX trots att dess diameter bara är 41mm, detta beror antagligen på att Hydron är 5mm längre lug-to-lug. Tror inte man ska stirra sig blind på diametern utan istället beakta klockans proportioner.

16cm ca och kör nu en Thunderbird(36mm), den bärs dock större. Tror 38,5(AT) är max för att det ska se hyfsat dressat ut. Testade iofs några Tag Heur på ca 40 som gillades.

~17,5cm. Nedan är 43mm samt 52 lugg till lugg. Är väl typ max för mig. Framförallt lugg till lugg måttet. Försöker att inte begränsa mig utifrån mått. Så mycket annat som spelar in. Fysisk form, glasring, boett utformning, läder/länk, färg på tavla etc.
DSC_0443-01.jpeg

Tillbaka
Topp