• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din handled vs. din klockas storlek

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Denna dök upp på facebooksidan klokkeriet igår :hilarious:
upload_2018-2-9_14-40-28.png
Bara jag som undrar hur i H... han ens fick på den?!
 
Tycker att storleken på klockan är viktigare och att man överdriver detta med handledsstorlek.

36-42 mm är snyggast oavsett handledsstorlek imo. 36-38 mm för traditionella dressare under skjortärmen.
40-42 på sportigare klockor som bärs till piké och uppkavlad skjorta.

För allround klocka 40-42mm.

Oversized blir bara fulare och fulare för varje år som går.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Tycker att storleken på klockan är viktigare och att man överdriver detta med handledsstorlek.

36-42 mm är snyggast oavsett handledsstorlek imo. 36-38 mm för traditionella dressare under skjortärmen.
40-42 på sportigare klockor som bärs till piké och uppkavlad skjorta.

För allround klocka 40-42mm.

Oversized blir bara fulare och fulare för varje år som går.
Är väl ändå viktigt att klockans storlek är i proportion med användarens handled, skulle min tjej alt en kille med smala handleder ha en 42mm på armen så hade det inte spelat någon roll om så skjortan var i flanell och i det fallet ansetts som oversized.
 
Är väl ändå viktigt att klockans storlek är i proportion med användarens handled, skulle min tjej alt en kille med smala handleder ha en 42mm på armen så hade det inte spelat någon roll om så skjortan var i flanell och i det fallet ansetts som oversized.

Jag håller inte med om det. Fast nu pratar jag om storlekar för män. Ofta tänker du inte ens på storleken på handleden utan en 45mm klocka blir vulgär. Samtidigt som 40-42 fungerar fint för alla män, oavsett om han är späd eller inte.

Att ens detta med storlek på handled kommit på tal är att det finns en tendens bland män att överteoretisera. Samtidigt kan nog även handledsstorlek spela in eftersom endast klockstorleken ses relativt handleden på handledsfotona, när klockstorleken i verkligheten ses relativt alla objekt i rummet.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag håller inte med om det. Fast nu pratar jag om storlekar för män. Ofta tänker du inte ens på storleken på handleden utan en 45mm klocka blir vulgär. Samtidigt som 40-42 fungerar fint för alla män, oavsett om han är späd eller inte.

Att ens detta med handled kommit på tal är att det finns en tendens bland män att överteoretisera. Samtidigt kan nog även handledsstorlek spela in eftersom endast klockstorleken ses relativt handleden på handledsfotona, när klockstorleken i verkligheten ses relativt alla objekt i rummet.
Du har helt fel.
 

Bas

Patek
Folk som har för lite att göra tittar på andras handled och tänker att klockan är för stor eller för liten helt enkelt. Titta på dig själv och va tyst istället
 
För mig är storleken avgörande för att klockan ska sitta bekvämt på armen. Är det längre än ca 48 mm mellan luggarna så blir den obekväm efter ett tag. Oavsett diameter men såklart även lite beroende av hur boetten är utformad.
 
Topp