• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din handled vs. din klockas storlek

SSL

Audemars
19,5cm och bär oftast 42-46mm; den på bilden är 35mm utan krona, och hustrun tycker den ser löjlig ut [emoji19] Någon som vill lämna sin åsikt om hur den sitter?
00c28262ef8df9d84d7ab45dc5366dc3.jpg

Tycker den sitter perfekt. Hoppas du haft den varje dag sedan inlägget skrevs.
 

sjobbe

Cartier
Skön gammal tråd :). Ligger på 19 cm men har en relativt rund handled, allt från 39-44 känns bra. Rockar mest en Oris Aquis 43mm nu men även en 33mm Tissot - båda funkar fint.
 

Anatta

Panerai
2-Faktor
:) Mer statistik åt folket!
17,5 cm i omkrets och kör både en Sinn på 38,5mm och PADIn på 45mm.
Skulle vara kul med en formel som visade "lug 2 lug" avstånd som passar ens handled!?
 

Ronnie

Rolex
image.jpeg
image.jpeg




Med en handled på 18 cm bär jag lika gärna 44 som 31 mm, om designen är rätt. Tyvärr är Favre-Leubans urverk nedmonterat för service.

image-jpg.131514
 

Man

Rolex
image.jpeg
image.jpeg




Med en handled på 18 cm bär jag lika gärna 44 som 31 mm, om designen är rätt. Tyvärr är Favre-Leubans urverk nedmonterat för service.

image-jpg.131514
Personligen tycker jag 31mm verkar väl litet. Så har jag tänkt när det gäller mig själv (även om jag har smalare arm), säkert mycket beroende på att många damur är i den storleken. Har du fler i liknande storlek som du använder?
 

f04tc

Omega
16.5cm och börjar tycka 40mm Rolex är i största laget. >40mm är inte att tänka på för mig. Föredrar 36-38mm, men som nämnts så är design av boett och bandhorn, och harmonin dem emellan, av stor betydelse. Dock sällan en boett bärs mindre än dess angivna mått, men desto oftare det omvända. Testade i helgen en PP 5196 (37mm) men kom snabbt på andra tankar då jag tyckte den bars i likhet med 40mm Rolex på min blygsamma handled, vilket är på tok för stort enligt min smak för denna typ av klocka. Här är det bandhornens längd och utformning tillsammans med den slimma boetten som gör att den bärs förhållandevis stort för sitt mått. Även 21mm bandbredd gör förmodligen sitt till. Blir nu istället vintage PP Calatrava för mig.

(fullt medveten om att armbanden skär sig grovt med denna dressare)
image.jpeg
 

Ronnie

Rolex
Personligen tycker jag 31mm verkar väl litet. Så har jag tänkt när det gäller mig själv (även om jag har smalare arm), säkert mycket beroende på att många damur är i den storleken. Har du fler i liknande storlek som du använder?

Mja, de flesta är mellan 34 och 40. Ingen av mina två 30-31-millimetrare har gått något vidare, så de har inte fått så mycket handledstid. Den andra känns betydligt damigare, men ska känna efter mer när den är servad.
 
  • Like
Reactions: Man

jerik

Omega
Mina handleder är drygt 18 cm. Min minsta klocka är 34 och största 43. Jag gillar 39 - 40 bäst, men det beror ju också på formen rätt mycket. I varje fall gillar jag bäst om det blir lite diskret snyggt. Jättestora klockor tycker jag ger lite för mycket exhibisionistisk känsla. Det blir lite som stora silikonbröst på kvinnor. Tanken är att det ska vara snyggt och verkligen synas, men blir ändå inte riktigt bra. Mest bara det senare av de två målen.

Min högst personliga åsikt.
 
allt beror på vilken slags klocka det är. Jag har en 19,5 cm handled och äger likaväll 48mm Sinn U212 som 35mm Sea-gull och 36mm handwind Max Bill Junghans.
 

Man

Rolex
Bjussar på en bild också. Oris Aquis 43mm på 19 cm:
20160826_122212.jpg

Sitter gött och ser framförallt bra ut på håll, något som är viktigare än handledsmåttet :).
Hmm, jag har likadan Oris, men bara 16cm runt handleden.. Och alltså lite kärvare för mig att bära den. Ska man följa en del andra exempel här skulle jag gå ner på betydligt mindre klockor. Svårt att veta vad som är rimligt.
 

sjobbe

Cartier
Hmm, jag har likadan Oris, men bara 16cm runt handleden.. Och alltså lite kärvare för mig att bära den. Ska man följa en del andra exempel här skulle jag gå ner på betydligt mindre klockor. Svårt att veta vad som är rimligt.
Allt handlar om modellen, framförallt måttet från lug till lug. Så länge man inte har overhang (bandhornen sticker utanför handleden) så är det fine i min bok :). Aquisen är dessutom väldigt tacksam med korta och nedåtsvängda luggar.

Och skit i inzoomade bilder, ta på håll. Jag är 1.92 m och väger runt 115 kg. Klockor som ser för stora ut på inzoomad bild ser oftast bra ut annars (exempelvis pam 372).
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Allt handlar om modellen, framförallt måttet från lug till lug. Så länge man inte har overhang (bandhornen sticker utanför handleden) så är det fine i min bok :). Aquisen är dessutom väldigt tacksam med korta och nedåtsvängda luggar.

Och skit i inzoomade bilder, ta på håll. Jag är 1.92 m och väger runt 115 kg. Klockor som ser för stora ut på inzoomad bild ser oftast bra ut annars (exempelvis pam 372).

Inzoomad :
DSC_1771-01-01.jpeg

Lite avstånd :
DSC_1770-01-02.jpeg
 

TheMadToad

Omega
2-Faktor
Jag var inne i en butik å testade lite seiko (ingen aning om modellnamn) men av deras 38, 40 och 42 mm ur så bars 42an minst och snyggast. Jag har 17 cm handled.
Det jag märkte som skillnad i klockorna var att bandhornen var mer eller mindre vinklade/flata, vilket gjorde enormt mycke på hur klockan upplevdes.
Själv använder jag en Hamilton 38 mm khaki, och den är på gränsen till för stor.

Så jag gissar att det där med storleken spelar mindre roll utan att utformning och framförande är mer avgörande;)
 

niclashill

Cartier
Nedan är mitt i sweet spot, 39 mm. 40 funkar men absolut inte mer. (Nyfiken på hur 36 mm exploren skulle funka. Förmodligen kanon.)

Tycker klockan tar över hela armen med oversized klockor. Har 17 cm handled.

20160827_075104.jpg
 

kmg

Patek
2-Faktor
Jag var inne i en butik å testade lite seiko (ingen aning om modellnamn) men av deras 38, 40 och 42 mm ur så bars 42an minst och snyggast. Jag har 17 cm handled.
Det jag märkte som skillnad i klockorna var att bandhornen var mer eller mindre vinklade/flata, vilket gjorde enormt mycke på hur klockan upplevdes.
Själv använder jag en Hamilton 38 mm khaki, och den är på gränsen till för stor.

Så jag gissar att det där med storleken spelar mindre roll utan att utformning och framförande är mer avgörande;)
Delar din uppfattning om bandhorn. Detta är 45 mm Panerai Radiomir på 18 cm handled. Wire lugsen gör att den smiter åt riktigt fint.
image.jpeg
 

Peter1962

Breitling
Jag har en fin omega med 27 mm
Jag trivs med den fast den är liten på min arm.
Frågan är om det är en damstorlek eller?
 

Bilagor

  • D642ECF8-4CCC-4B26-845A-136E31C71B14.png
    D642ECF8-4CCC-4B26-845A-136E31C71B14.png
    209.4 KB · Visningar: 4

-RI-

Patek
2-Faktor
Bidrar med ett gäng bilder, min handled mäter 19cm.
Panerai Radiomir 425
47mm
IMG_20180203_140924.png

Breitling avenger II seawolf M17331
45mm
IMG_20180203_141107.png

GS SBGA029
44,2mm
IMG_20180124_184456.png

Rolex Explorer II 216570
42mm
IMG_20180203_141133.png

Rolex 116610LV
40mm
IMG_20180203_141045.png

Rolex 116200
36mm
IMG_20180203_141329.png
 
Topp