• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din nästa Panna? Tråden om jakten!

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kul att se mycket support för Suben, hade inte väntat mig det faktiskt.

Historiskt brukar jag köra 34-38mm för andra modeller men Panerai ska ju vara biffiga förstås.

Tänker att Quarantan därför kan vara en bra övergångspjäs och om man diggar det går det ju alltid att uppgradera eller addera :D

Plus också att den väl är lite närmre de klassiska Pannorna än Suben va?

Nja. Vill du ha ren panerai-känsla är det en 44 luminor du borde gå på.

42 suben är kosher för fler kommer in i märker och vill ha mindre klockor, även de som bor i en region där de har jackor på sig en stor del av året.

Jag tex med 4 panerai i samlingen vill inte ha en 42mm, men någon ny som kommer in ska bara peppas för de vill ge sig på besten som är panerai
 
Senast ändrad:

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Kul att se mycket support för Suben, hade inte väntat mig det faktiskt.

Historiskt brukar jag köra 34-38mm för andra modeller men Panerai ska ju vara biffiga förstås.

Tänker att Quarantan därför kan vara en bra övergångspjäs och om man diggar det går det ju alltid att uppgradera eller addera :D

Plus också att den väl är lite närmre de klassiska Pannorna än Suben va?
Kan tillägga att jag köpt och sålt 42mm sub ett par gånger och för mig har det framförallt berott på att den har för lite av det jag personligen gillar mest med panerai: stora siffrorna och sandwich tavlan. Därför har jag gång på gång gått tillbaka till bettarini trots att jag egentligen gillar 42mm bättre.

Har du testat modern 44mm bettarini ordentligt? Typ 915? De sitter förvånansvärt bra
 

MightyMowgli

Cartier
2-Faktor
Kan tillägga att jag köpt och sålt 42mm sub ett par gånger och för mig har det framförallt berott på att den har för lite av det jag personligen gillar mest med panerai: stora siffrorna och sandwich tavlan. Därför har jag gång på gång gått tillbaka till bettarini trots att jag egentligen gillar 42mm bättre.

Har du testat modern 44mm bettarini ordentligt? Typ 915? De sitter förvånansvärt bra

Nä, inte testat men håller med om att sandwich-tavlan är ett stort plus! Gillar även datum och automatverk eftersom det adderar rätt mycket användbarhet i vardagen :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Nä, inte testat men håller med om att sandwich-tavlan är ett stort plus! Gillar även datum och automatverk eftersom det adderar rätt mycket användbarhet i vardagen :)
Men du, om du kollar på 42mm Sub och 40mm Quaranta ... varför inte 42mm Luminor, med sandwich/datum och automatverk ... Den lovar jag är mer lättsåld än en quaranta bland oss nördar i alla fall. Typ 1392, 2392, etc. De håller förvisso på att fasa ur dem ur kollektionen, men det betyder inte att de inte är bra.

https://panerai.watchlounge.com/luminor-1950/ <- sortera på case size, så har du ett gäng 42mm som är bra.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Fick plötsligt ett jäkla sug efter 684 (eller 974 som jag tror den heter nu?).
Den verkar vara riktigt grym.

Jag tror jag skymtade den på Michael Imperioli i White Lotus S02E01. Hoppas få se mer i kommande avsnitt.

43F13090-82F7-41EF-985B-6798D5EC8B24.jpeg
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Fick plötsligt ett jäkla sug efter 684 (eller 974 som jag tror den heter nu?).
Den verkar vara riktigt grym.

Jag tror jag skymtade den på Michael Imperioli i White Lotus S02E01. Hoppas få se mer i kommande avsnitt.

43F13090-82F7-41EF-985B-6798D5EC8B24.jpeg
Jag kan bara rekommendera den, är så sjukt nöjd med min. Två veckor nonstop och vill inte byta 🙂
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Hehe, jag gick in i butiken med en gammal rasslig DJ på armen så lär ta ett tag innan jag är mentalt redo för ett 44mm monster 😆
Så var det för mig med när jag testade pannor de första gångerna. Då hade jag min BB 58:a på mig innan. Inget bra, då kändes pannorna omedelbart enorma. Men sen när jag skulle handla och verkligen ville känna in sizen körde jag strategiskt några dagar innan med en g-shock då det var det största som fanns i lådan. Och som genom magi kändes Panerai direkt mer spot on 😬 Så bär något större innan du ska testa nästa gång. Och har du inget större i lådan köp någon billig blaffig g-shock👍🏻
 

MightyMowgli

Cartier
2-Faktor
Men du, om du kollar på 42mm Sub och 40mm Quaranta ... varför inte 42mm Luminor, med sandwich/datum och automatverk ... Den lovar jag är mer lättsåld än en quaranta bland oss nördar i alla fall. Typ 1392, 2392, etc. De håller förvisso på att fasa ur dem ur kollektionen, men det betyder inte att de inte är bra.

https://panerai.watchlounge.com/luminor-1950/ <- sortera på case size, så har du ett gäng 42mm som är bra.
Suverän lista, stort tack! 42 kan säkert funka, bara jag håller mig till de lite tunnare varianterna såsom de du nämner. 17mm tjocklek skulle effektivt dubblera min handled 😀
 

MightyMowgli

Cartier
2-Faktor
Så var det för mig med när jag testade pannor de första gångerna. Då hade jag min BB 58:a på mig innan. Inget bra, då kändes pannorna omedelbart enorma. Men sen när jag skulle handla och verkligen ville känna in sizen körde jag strategiskt några dagar innan med en g-shock då det var det största som fanns i lådan. Och som genom magi kändes Panerai direkt mer spot on 😬 Så bär något större innan du ska testa nästa gång. Och har du inget större i lådan köp någon billig blaffig g-shock👍🏻

Har ett gäng klockor som är 42mm men knappt så det räcker ...

Kanske en G-shock som blir nästa steg i min Panerai-resa då alltså 😄
 

MightyMowgli

Cartier
2-Faktor
Och som ett brev på posten verkar det som att självaste TGV skaffat sig en Panerai, han valde en PAM00048, dvs 40mm 😀

Trevlig video med bra genomgång av märkets historia, länkar här nedan för de som inte hunnit se ännu:
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Vilken Panerai Luminor ska man köpa om man vill ha:
1. Bettarini case
2. Sandwich dial.
3. Inte större än 44mm.
4. Subsekundvisare men inget annat

Jag får det till 111 men finns det andra alternativ?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vilken Panerai Luminor ska man köpa om man vill ha:
1. Bettarini case
2. Sandwich dial.
3. Inte större än 44mm.
4. Subsekundvisare men inget annat

Jag får det till 111 men finns det andra alternativ?
Det finns ett litet gäng. Min favorit är 915. 🙃

Kolla in watchbase.
 
Topp