• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din nästa Panna? Tråden om jakten!

Pentti

Omega
2-Faktor
Som det känns just nu blir en Luminor Quaranta min första Panerai. Med ganska blygsamma handleder är ju inte urvalet superstort, när till och med deras minsting (borträknat due) ser stor ut på handleden. Har spanat lite på en PAM512, som enligt bilder och mått (Mårts storleksguide är superb förresten) hade kunnat vara en stark kandidat. Dock svårt att testa en på, och inte så sugen på att köpa "blint", även om tanken slagit mig många gånger...

quaranta.jpg
 
Senast ändrad:

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Som det känns just nu blir en Luminor Quaranta min första Panerai. Med ganska blygsamma handleder är ju inte urvalet superstort, när till och med deras minsting (borträknat due) ser stor ut på handleden. Har spanat lite på en PAM512, som enligt bilder och mått (Mårts storleksgruide är superb förresten) hade kunnat vara en stark kandidat. Dock svårt att testa en på, och inte så sugen på att köpa "blint", även om tanken slagit mig många gånger...

quaranta.jpg
Ser inte alls stor ut på dig. Tycker den sitter jättebra!
 

Flipparn

Cartier
2-Faktor
Som det känns just nu blir en Luminor Quaranta min första Panerai. Med ganska blygsamma handleder är ju inte urvalet superstort, när till och med deras minsting (borträknat due) ser stor ut på handleden. Har spanat lite på en PAM512, som enligt bilder och mått (Mårts storleksgruide är superb förresten) hade kunnat vara en stark kandidat. Dock svårt att testa en på, och inte så sugen på att köpa "blint", även om tanken slagit mig många gånger...

quaranta.jpg
Ser hur bra ut som helst. Ser ut att sitta på dig som 44 gör på mig och det har känts utmärkt (plus att din modell är betydligt tunnare). Tänk också på att den ser betydligt större ut när du fotar nära på detta sättet. Kolla i en spegel på avstånd så ser det rimligare ut!
 

Pentti

Omega
2-Faktor
Ser inte alls stor ut på dig. Tycker den sitter jättebra!

Ser hur bra ut som helst. Ser ut att sitta på dig som 44 gör på mig och det har känts utmärkt (plus att din modell är betydligt tunnare). Tänk också på att den ser betydligt större ut när du fotar nära på detta sättet. Kolla i en spegel på avstånd så ser det rimligare ut!
Tack, vad skönt att höra!

Även om jag tyckte den såg stor ut (vanesak antar jag), så var upplevelsen helt fantastisk! Kändes bra på handleden, och stor skillnad i känsla/vikt mot en Luminor på 44mm.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Tack, vad skönt att höra!

Även om jag tyckte den såg stor ut (vanesak antar jag), så var upplevelsen helt fantastisk! Kändes bra på handleden, och stor skillnad i känsla/vikt mot en Luminor på 44mm.

Det är både vanesak och lite om perspektiv också. Såklart ska man ju utgå från hur klockan ser ut när man tittar på den själv :p men även om det kan se stort ut på handleden eller vid ett klassiskt wristshot så brukar det faktiskt vara tvärtom i "verkligheten" :)

Se 47mm wristshot vs mer vanligt. Men ta detta med en nypa salt, jag uppviglar alla jag kan till att köpa stor Panerai ;)
IMG_2702.jpg

IMG_20210724_122539_Original.jpg
 

Flipparn

Cartier
2-Faktor
Det är både vanesak och lite om perspektiv också. Såklart ska man ju utgå från hur klockan ser ut när man tittar på den själv :p men även om det kan se stort ut på handleden eller vid ett klassiskt wristshot så brukar det faktiskt vara tvärtom i "verkligheten" :)

Se 47mm wristshot vs mer vanligt. Men ta detta med en nypa salt, jag uppviglar alla jag kan till att köpa stor Panerai ;)
IMG_2702.jpg

IMG_20210724_122539_Original.jpg
Erkänn nu, du vill bara flasha dina triccar :cigar: .

Nej, men jag kan bara hålla med. Wristshots skapar bara onödig osäkerhet!
 

Flipparn

Cartier
2-Faktor
Haha, bild från en svunnen tid. Pandemi, fot-operation, nybliven pappa och nervskador har gjort att jag mer har en päronform idag ;) Bytte gym-hobby mot att brygga egen öl & göra pizza istället :D
Kan vara den mest inspirerande livshistorien jag hört, fortsätt på det spåret! 😍 (kanske skippa nervskadorna dock.. 🙁)

Se det som en rejäl bulk och lång offseason istället, har funkat bra för mig mentalt under första pappaåret. 😅
 

Pentti

Omega
2-Faktor
Det är både vanesak och lite om perspektiv också. Såklart ska man ju utgå från hur klockan ser ut när man tittar på den själv :p men även om det kan se stort ut på handleden eller vid ett klassiskt wristshot så brukar det faktiskt vara tvärtom i "verkligheten" :)

Se 47mm wristshot vs mer vanligt. Men ta detta med en nypa salt, jag uppviglar alla jag kan till att köpa stor Panerai ;)
IMG_2702.jpg

IMG_20210724_122539_Original.jpg

Ja det har du helt rätt i! Tack!!
Jag har provat 44mm ett par gånger och tänkt flera gånger att "det var ju inte så farligt stort som jag inbillade mig", men sen trillar man dit och kollar sina wristshots och tycker luggarna "hänger över" för mycket. Dock gillar jag att Quarantan är lite tunnare och lättare. Samtidigt har jag fått intrycket av att det inte är ovanligt att vilja byta upp sig till en större storlek om man väl köpt en 40/42mm. Inte helt lätt det här! :p
 
Senast ändrad:

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
2-Faktor
Det ekar tomt i PM-lådan och @hook har slutat svara på mina nödrop! 😂😢

Kanske är ett tecken på att jag ska hålla mig i Bratteland och vara nöjd med det? 😳
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
2-Faktor
Jag går i lite säljplaner också, men breitling är för mig oerhört ointressant, tyvärr.
Jag misstänker att övergången Breitling - Panerai - Breitling är riktigt knepig att få till, har fått ett förslag hittills som tyvärr blev resultatlöst 😕

Jag gillar inte att annonsera annars hade ju det varit det bästa såklart, dessutom finns risken att klockslantar blir el- och ränteslantar vid ren försäljning och så kan vi faktiskt inte ha det 🤣
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
2-Faktor
Jag går i lite säljplaner också, men breitling är för mig oerhört ointressant, tyvärr.
Vi har ju gjort affärer F2F förut så jag tycker att du ska tänka om 😉😁

Nej men du kan ju iaf intyga att jag är krångelfri och enkel att ha att göra med? 😊


Brukar vara ganska generös vid bytesdealar dessutom för att få dessa att gå i lås ☺️👍
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vi har ju gjort affärer F2F förut så jag tycker att du ska tänka om 😉😁

Nej men du kan ju iaf intyga att jag är krångelfri och enkel att ha att göra med? 😊


Brukar vara ganska generös vid bytesdealar dessutom för att få dessa att gå i lås ☺️👍
Du låter en smula desperat. ;-) Men, jag kan intyga att du har en lång GG-tråd. Men jag rekommenderar dig nog till att försöka kränga dina klockor först så att du medelst kontanter kan inbringa en Panerai.
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
2-Faktor
Du låter en smula desperat. ;-) Men, jag kan intyga att du har en lång GG-tråd. Men jag rekommenderar dig nog till att försöka kränga dina klockor först så att du medelst kontanter kan inbringa en Panerai.
Men jag verkligen avskyr att annonsera, dessutom så finns det alldeles för många modeller att välja på vid rent köp 😝
Jag hade fått beslutsångest delux 😂
 

Lorentzo

Omega
Går i köptankar men har svårt att bestämma mig. Har funderat på vad som kompletterar min blygsamma men trevliga samling på bästa sätt. Har en klassisk luminor, 112, och en lite mer dressad radiomir, 512. Egentligen kanske det är dags att vidga vyerna lite och titta på något annat, men suget efter ytterligare en panerai är för stort 😏

Har tittat på en 1316, Specchio blu
335A3577-E653-4D35-BF86-B4090168C767.jpeg


1314
4B0BF0C9-9C3D-4120-853C-E272D9C65F42.jpeg


Eller 1226
A8099388-7486-4286-8189-3F719051ABF4.jpeg


Just nu lutar det åt den första. Är sugen på att testa länk. Försöker maximera användningsområdet och vill gärna kunna ha klockan både på jobbet till kostymen och hemma i trädgården/till jeans och t-shirt. Samtidigt känns det som att jag ”behöver” en submersible och har länge funderat på en panerai med vit tavla. Perfekt till sommaren också. Har tänkt fram och tillbaka men har kört fast lite och har svårt att komma framåt. Ett angenämt problem kanske 😁
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Går i köptankar men har svårt att bestämma mig. Har funderat på vad som kompletterar min blygsamma men trevliga samling på bästa sätt. Har en klassisk luminor, 112, och en lite mer dressad radiomir, 512. Egentligen kanske det är dags att vidga vyerna lite och titta på något annat, men suget efter ytterligare en panerai är för stort 😏

Har tittat på en 1316, Specchio blu
335A3577-E653-4D35-BF86-B4090168C767.jpeg


1314
4B0BF0C9-9C3D-4120-853C-E272D9C65F42.jpeg


Eller 1226
A8099388-7486-4286-8189-3F719051ABF4.jpeg


Just nu lutar det åt den första. Är sugen på att testa länk. Försöker maximera användningsområdet och vill gärna kunna ha klockan både på jobbet till kostymen och hemma i trädgården/till jeans och t-shirt. Samtidigt känns det som att jag ”behöver” en submersible och har länge funderat på en panerai med vit tavla. Perfekt till sommaren också. Har tänkt fram och tillbaka men har kört fast lite och har svårt att komma framåt. Ett angenämt problem kanske 😁
Jag skaffade en 44mm på länk och insåg att den bärs som typ 47 eller mer pga ändbitarna som sticker ut ordentligt, så jag har en 42mm på länk istället som sitter som en 44 ungefär.

Jag har också en 1226, som kanske är på väg ut. ;-)
 

Caravelle33

Vacheron
Går i köptankar men har svårt att bestämma mig. Har funderat på vad som kompletterar min blygsamma men trevliga samling på bästa sätt. Har en klassisk luminor, 112, och en lite mer dressad radiomir, 512. Egentligen kanske det är dags att vidga vyerna lite och titta på något annat, men suget efter ytterligare en panerai är för stort 😏

Har tittat på en 1316, Specchio blu
335A3577-E653-4D35-BF86-B4090168C767.jpeg


1314
4B0BF0C9-9C3D-4120-853C-E272D9C65F42.jpeg


Eller 1226
A8099388-7486-4286-8189-3F719051ABF4.jpeg


Just nu lutar det åt den första. Är sugen på att testa länk. Försöker maximera användningsområdet och vill gärna kunna ha klockan både på jobbet till kostymen och hemma i trädgården/till jeans och t-shirt. Samtidigt känns det som att jag ”behöver” en submersible och har länge funderat på en panerai med vit tavla. Perfekt till sommaren också. Har tänkt fram och tillbaka men har kört fast lite och har svårt att komma framåt. Ett angenämt problem kanske 😁
Av dessa har jag bara testat 1226 och den är grym!
5FC58BAB-AC0C-4054-A42B-7D32CF524D69.jpeg
8E166BA9-87F1-48AD-9970-324633D1AB91.jpeg
E9FA5783-51EF-4D02-A588-25EECF1D000B.jpeg
F253AB29-2647-441E-8994-AE443C96DC76.jpeg
69F584BB-926F-4029-9154-95BB08F99D42.jpeg
34E1BBCE-DBE4-4BCE-BE41-4657129E7CB5.jpeg
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Går i köptankar men har svårt att bestämma mig. Har funderat på vad som kompletterar min blygsamma men trevliga samling på bästa sätt. Har en klassisk luminor, 112, och en lite mer dressad radiomir, 512. Egentligen kanske det är dags att vidga vyerna lite och titta på något annat, men suget efter ytterligare en panerai är för stort 😏

Har tittat på en 1316, Specchio blu
335A3577-E653-4D35-BF86-B4090168C767.jpeg


1314
4B0BF0C9-9C3D-4120-853C-E272D9C65F42.jpeg


Eller 1226
A8099388-7486-4286-8189-3F719051ABF4.jpeg


Just nu lutar det åt den första. Är sugen på att testa länk. Försöker maximera användningsområdet och vill gärna kunna ha klockan både på jobbet till kostymen och hemma i trädgården/till jeans och t-shirt. Samtidigt känns det som att jag ”behöver” en submersible och har länge funderat på en panerai med vit tavla. Perfekt till sommaren också. Har tänkt fram och tillbaka men har kört fast lite och har svårt att komma framåt. Ett angenämt problem kanske 😁

1226, klipp på’t
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
2-Faktor
@Glantzen Bara en nyfiken undran, vilken typ av Panerai modell/storlek söker du? Tänkte att det kan underlätta med mer information om du vill byta/söker efter en.
Jag är väldigt öppen för förslag iom att jag inser att det inte är det lättaste bytet jag försöker mig på.
Det enda som nog inte kittlar är Submersible än sålänge…
 

Lorentzo

Omega
Som det känns just nu blir en Luminor Quaranta min första Panerai. Med ganska blygsamma handleder är ju inte urvalet superstort, när till och med deras minsting (borträknat due) ser stor ut på handleden. Har spanat lite på en PAM512, som enligt bilder och mått (Mårts storleksguide är superb förresten) hade kunnat vara en stark kandidat. Dock svårt att testa en på, och inte så sugen på att köpa "blint", även om tanken slagit mig många gånger...

quaranta.jpg
512:an är grym.

B874256F-247E-401B-8D16-51BDF75848E7.jpeg


Så här satt quarantan på mig när jag provade den, för jämförelse
 

Bilagor

  • 4487EB24-DE12-4249-B1F1-218A5B8B0044.jpeg
    4487EB24-DE12-4249-B1F1-218A5B8B0044.jpeg
    166.8 KB · Visningar: 7

Pentti

Omega
2-Faktor
512:an är grym.

B874256F-247E-401B-8D16-51BDF75848E7.jpeg


Så här satt quarantan på mig när jag provade den, för jämförelse
Stort tack för bilderna! Ja 512 ser fantastisk ut! 1940-caset kombinerat med storleken gör att jag tror det hade varit ett bra alternativ för mig. Vilken av modellerna tycker du bars bäst?

Om jag förstått rätt var 574 den senaste Radiomir i 42mm att produceras, men har nu blivit discontinued. Tycker jag letat runt hos olika (svenska) gråisar också utan vidare resultat, hade varit kul att få testa den modellen och se hur den känns. Får hålla koll på gråhandlarnas sidor och ADs pre-owned sektioner.
 

Ampén

Omega
Tankarna har gått på högvarv senaste tiden, i vad min nästa Panna är. Alternativen har varit många, men faller just nu hela tiden tillbaka på 914. Av de enkla anledningarna att jag är sugen på att testa bettarini, enkelheten i tavlan samt base. 8-dagars manuellt verk är ju oxå kul.
Sitter just nu med min 1313 som jämförelse och det är mycket som skiljer de två referenserna åt. Det vore ju ett bra komplement att utöka med 914, men antagligen blir det att 1313 får lämna om jag känner mig själv rätt.

Hursomhelst, ni som har erfarenhet av P5000 och av 914 generellt. Vilka är era plus och minus?
149B05C1-E5EA-49A6-AC28-1E0358A2FD36.jpeg
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tankarna har gått på högvarv senaste tiden, i vad min nästa Panna är. Alternativen har varit många, men faller just nu hela tiden tillbaka på 914. Av de enkla anledningarna att jag är sugen på att testa bettarini, enkelheten i tavlan samt base. 8-dagars manuellt verk är ju oxå kul.
Sitter just nu med min 1313 som jämförelse och det är mycket som skiljer de två referenserna åt. Det vore ju ett bra komplement att utöka med 914, men antagligen blir det att 1313 får lämna om jag känner mig själv rätt.

Hursomhelst, ni som har erfarenhet av P5000 och av 914 generellt. Vilka är era plus och minus?
149B05C1-E5EA-49A6-AC28-1E0358A2FD36.jpeg

Bara plus, jag hade en 590 förut med samma verk och den 8-dagars höll i strax över 10 dagar
 
Topp