• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din nästa Panna? Tråden om jakten!

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tankarna har gått på högvarv senaste tiden, i vad min nästa Panna är. Alternativen har varit många, men faller just nu hela tiden tillbaka på 914. Av de enkla anledningarna att jag är sugen på att testa bettarini, enkelheten i tavlan samt base. 8-dagars manuellt verk är ju oxå kul.
Sitter just nu med min 1313 som jämförelse och det är mycket som skiljer de två referenserna åt. Det vore ju ett bra komplement att utöka med 914, men antagligen blir det att 1313 får lämna om jag känner mig själv rätt.

Hursomhelst, ni som har erfarenhet av P5000 och av 914 generellt. Vilka är era plus och minus?
149B05C1-E5EA-49A6-AC28-1E0358A2FD36.jpeg
Jag instämmer med morfisen. Har en 602 med samma verk nu, den är helt lysande. 914 kanske jag skaffar en snart. Den är ju fantastisk.
 

Lorentzo

Omega
Stort tack för bilderna! Ja 512 ser fantastisk ut! 1940-caset kombinerat med storleken gör att jag tror det hade varit ett bra alternativ för mig. Vilken av modellerna tycker du bars bäst?

Om jag förstått rätt var 574 den senaste Radiomir i 42mm att produceras, men har nu blivit discontinued. Tycker jag letat runt hos olika (svenska) gråisar också utan vidare resultat, hade varit kul att få testa den modellen och se hur den känns. Får hålla koll på gråhandlarnas sidor och ADs pre-owned sektioner.
Ledsen för sent svar, missade helt att du hade skrivit!

Har svårt att uttala mig ur minnet och det är rätt svårt att jämföra med min 512:a som sitter på armen var och varannan dag. Bara det att armbandet är uppmjukat gör ganska mycket för känslan tror jag. Av det jag kommer ihåg så känns 512:an lite mindre och smidigare. Den är aningen tunnare och även om det bara är någon mm så tycket jag att det märks på armen. Är inget fan av 1940-caset överlag och tycker att 512:an sitter lite bättre än Quarantan, men vill man ha paneraikänslan så skulle jag nästan hellre gå på en luminor - 512:an bärs inte som en typisk panerai. Det är mer av en dressare.
 

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Detta blir mitt första inlägg här i Peneristi-sektionen. Lyssnade på intervjuerna mellan Denke och Palenkovich idag och inser att jag ”behöver” en Panerai och komma in i denna gemenskapen.

Tanken var att jag skulle ligga lågt med klockköp i år, men nu är målet under 2023 att skaffa mig en PAM111 😊
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Tankarna har gått på högvarv senaste tiden, i vad min nästa Panna är. Alternativen har varit många, men faller just nu hela tiden tillbaka på 914. Av de enkla anledningarna att jag är sugen på att testa bettarini, enkelheten i tavlan samt base. 8-dagars manuellt verk är ju oxå kul.
Sitter just nu med min 1313 som jämförelse och det är mycket som skiljer de två referenserna åt. Det vore ju ett bra komplement att utöka med 914, men antagligen blir det att 1313 får lämna om jag känner mig själv rätt.

Hursomhelst, ni som har erfarenhet av P5000 och av 914 generellt. Vilka är era plus och minus?
149B05C1-E5EA-49A6-AC28-1E0358A2FD36.jpeg
Haft 914 och 915. Supernöjd med båda. 8-dagars har i båda fallen inneburit närmare 10 i praktiken. Trivdes bättre med 914 då jag störde mig på att sekundvisaren på 915 var kritvit mot ecrun på resten men trevligt med glasbaksida på 915 (äldre modell).

Rekommenderas och skulle absolut kunna tänka mig igen.

Bilder för att det är kul men båda är long gone.

8CC27A8B-ADBE-4441-9522-CA577996836C.jpeg


FFD73FD5-EEC1-421C-91EE-E18DAFC9E36F.jpeg


Edit: satan vad dumt att jag gav mig in i den här tråden och började leta bilder i arkivet. Har hållit mig ifrån Panerai ända sen i somras men nu kom det där bekanta suget tillbaka.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Tack för input!

Quarantan är nog min favorit men också lite osäker på den som value proposition, listpris på 81k.

Är den värd det tycker du?

//CA
Vad som är värt vad är imho upp till var och en. Denna hobbyn kostar pengar men berikar på så många andra sätt ☺️
Går kanske få lite rabatt om du visar att du är redo för köp ? Ev kika efter lätt begagnad ?
 

MightyMowgli

Cartier
2-Faktor
Vad som är värt vad är imho upp till var och en. Denna hobbyn kostar pengar men berikar på så många andra sätt ☺️
Går kanske få lite rabatt om du visar att du är redo för köp ? Ev kika efter lätt begagnad ?
Helt sant!

Verkade vara möjligt med runt 10% rabatt, begagnade verkar inte vara helt enkelt pga så pass ny modell.

//CA
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Första inlägget för mig här på KS.

Generellt föredrar jag mindre klockor men har verkligen fastnat för Panerai-formen på sistone :D

Vilken tycker ni passar bäst av Submersible, Due 42mm, och Quaranta på min något tunnare handled?

IMG20230105115401.jpg
IMG20230105120141.jpg
IMG20230105115742.jpg

//CA
Stämmer in i kören att 1 och 3 är bäst. Jag gillar verkligen Quaranta men kanske framförallt den vita (testa den om du inte sett den. Fel men rätt).

Suben kommer vara betydligt mer lättsåld om du skulle ångra dig i framtiden så kanske kunde vara smart att börja med den?
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Första inlägget för mig här på KS.

Generellt föredrar jag mindre klockor men har verkligen fastnat för Panerai-formen på sistone :D

Vilken tycker ni passar bäst av Submersible, Due 42mm, och Quaranta på min något tunnare handled?

IMG20230105115401.jpg
IMG20230105120141.jpg
IMG20230105115742.jpg

//CA
Jag instämmer i kören, 1 & 3 med fördel till Submersible. I 42 så har du ett antal olika varianter att välja på och skulle det bli fel så är det lätt att sälja. Är själv helt såld på 42sub för tillfället, sitter otroligt bra och funkar till det mesta.
 

MightyMowgli

Cartier
2-Faktor
Kul att se mycket support för Suben, hade inte väntat mig det faktiskt.

Historiskt brukar jag köra 34-38mm för andra modeller men Panerai ska ju vara biffiga förstås.

Tänker att Quarantan därför kan vara en bra övergångspjäs och om man diggar det går det ju alltid att uppgradera eller addera :D

Plus också att den väl är lite närmre de klassiska Pannorna än Suben va?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Kul att se mycket support för Suben, hade inte väntat mig det faktiskt.

Historiskt brukar jag köra 34-38mm för andra modeller men Panerai ska ju vara biffiga förstås.

Tänker att Quarantan därför kan vara en bra övergångspjäs och om man diggar det går det ju alltid att uppgradera eller addera :D

Plus också att den väl är lite närmre de klassiska Pannorna än Suben va?
Marginellt. Submersibles har blivit kosher. 😄 Kör Sub men inte just den modellen är min åsikt.
 
Topp