• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ditt senaste köp!

SJ Smythe

Cartier
Har alltid tyckt om att ha en kikare som följer med på olika aktiviteter, skogsturer, på sjön, hemma för att titta på stjärnhimlen, semestrar, ja det finns många sammanhang.

Bestämde mig i slutet av förra sommaren att köpa en kompakt och portabel kvalitetskikare och fastnade för en Swarovski 8x25 CL. Fantastisk, och än mer så med tanke på formatet. Tyvärr visar det sig att det blev något av en inkörsport, för när jag väl börjat snudda vid kvalitetsoptik så blev medvetenheten om skillnaderna väldigt påtaglig och nyfikenheten kring hur skillnaden skulle vara mellan den stora kikaren jag hade hemma och en av bättre kvalitet blev bara större och större.

Efter velande fram och tillbaka slog jag nyligen till på en Swarovski i full storlek, en 8.5x42 EL. Häpnadsväckande skarp och med en ljushet i bilden i skymning och vid stjärnskådning som överträffar min 10x50 som jag har hemma som ändå är av helt ok kvalitet. Ja, verkligen en fantastisk kikare, jösses!

Tyvärr är priset därefter men steget kändes inte så svårt att ta när man hängt på klockforum ett tag. Det där som först verkar som vansinne men sedan plötsligt börjar kännas rimligt med tanke på vad man får känns igen från klocksvängen. Kvalitet kostar, så är det bara och en hobby SKA kosta pengar!

Bild stulen från interwebz.
swarovski-el-85x42-wb-green.jpg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Kan jag som vanlig civil få tillstånd?

  • Vad krävs för att få vapenlicens
    För att få vapenlicens krävs att du har fyllt 18 år. Vissa undantag finns. Du ska också vara laglydig och skötsam och måste kunna intyga ändamålet med att du ska inneha vapen. De vanligaste ändamålen är jakt och målskytte.



  • Målskytte
    För att få licens på ett vapen för målskjutning krävs att du under minst sex månader har varit aktiv medlem i en godkänd skytteförening. Föreningen måste bedriva skytte med den vapentyp som din ansökan avser.
 

popeofdenim

Cartier

  • Vad krävs för att få vapenlicens
    För att få vapenlicens krävs att du har fyllt 18 år. Vissa undantag finns. Du ska också vara laglydig och skötsam och måste kunna intyga ändamålet med att du ska inneha vapen. De vanligaste ändamålen är jakt och målskytte.


  • Målskytte
    För att få licens på ett vapen för målskjutning krävs att du under minst sex månader har varit aktiv medlem i en godkänd skytteförening. Föreningen måste bedriva skytte med den vapentyp som din ansökan avser.
Tilläggas ska väl också att man inte får licens för 9mm som första vapen.
 
  • Like
Reactions: Ako
Topp