• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Don’t buy VC, AP or Patek !

Watchie

Diamant
2-Faktor
Hi all,
Sorry English keyboard – sa blir pa Engelska.
Whatyousay ? Current holy trinity – is just a ridiculous marketing plot ! Here is the reasoning – in my book due to service issues (waiting) and costs, partly quality problems, unavailability of models, steep costs and very questionable value ratio – they are done !

The new kids on the block that should take the holy trinity mantel (maybe with renaming then – BLVW – best luxury value watches something ?) is JLC, Rolex and the third one – not to sure – you come with ideas for discussion pls. IWC, Zenith, Blancpain ?

JLC due to the value/price, especially on the second hand market, awesome watches with undisputable good calibres that also has served many other high end brands for years.

Rolex – best for bang buck luxury watch out there. I could care less about “opinions” and envy that comes with the brand - to me – make awesome workhorse watches that are versatile and somewhat affordable (now if any high end brand is that ?). Easy to flip.

My personal scenario here is based on what works good, reasonable prices and availability on the market place. Not on historical horology and other, to me, un important items/facts. Sure you have an opinion ? Svara pa Svenska el Engelska – spelar ingen roll.

Halsningar till KS fran Watchie.

Det är ju en knasig jämförelse iom det skiljer så enormt mycket i nivå. Kläm på valfri JLC och jämför det med en liknande klocka från ett av de hus du nämner så förstår du vad jag menar. Det sagt så har säkert JLC avancerade och fina klockor men det är lite som att jämföra Allsvenskan med Premier League.

För övrigt jättekonstigt att du väljer att skriva på engelska bara för att du inte kan komma åt å, ä och ö. :)

What you are missing from your reasoning is that the holy trinity are on different level when it comes to craftmanship. This is something that you in many ways even can't see when you look at the finished product. It definitely isn't cost efficient to build watches this way, but that is not the point...
Then we have the history aspect, these brands was part of building the whole industry.

Det är ju en knasig jämförelse iom det skiljer så enormt mycket i nivå. Kläm på valfri JLC och jämför det med en liknande klocka från ett av de hus du nämner så förstår du vad jag menar. Det sagt så har säkert JLC avancerade och fina klockor men det är lite som att jämföra Allsvenskan med Premier League.

För övrigt jättekonstigt att du väljer att skriva på engelska bara för att du inte kan komma åt å, ä och ö. :)
Well i disagree
What you are missing from your reasoning is that the holy trinity are on different level when it comes to craftmanship. This is something that you in many ways even can't see when you look at the finished product. It definitely isn't cost efficient to build watches this way, but that is not the point...
Then we have the history aspect, these brands was part of building the whole industry.
That is exactly my point, my personal opinion ,that for example, see through case back with "craftsmanship" on the movement - is a non issue to me & same with historical value, not that for example JLC does not have any. My opinion is based on other matters, as stated in text - that's why I rather choose other brands...And when it comes to making the bracelet, case etc - I think those brands, at least are in par... I will get heat for this - but on the other hand what is KS for - if not healthy discussions...Or ?

Haller ej med - ar premier league mot premier league I manga avseenden , andra ej (och det for mig ar icke parametrar tex prydliga verk..). Jobbigt att sakna sista 3 I alfabetet, men tror nog de flesta laser Engelska bra, cheers

Helt upp till dig men då är jag osäker på om du också hanterat dessa klockor. Finish etc är på en helt annan nivå. Det finns absolut brands som är på samma eller högre nivå rent hantverksmässigt men JLC/Rolex är inte ens nära.

Sedan är det också som Tomas säger en historisk aspekt.

Each to their own though. Det är trots allt bara något folk valt att kalla tre varumärken. Jag tror inte att någon blir upprörd om du tycker annorlunda. :)

Well i disagree

That is exactly my point, my personal opinion ,that for example, see through case back with "craftsmanship" on the movement - is a non issue to me & same with historical value, not that for example JLC does not have any. My opinion is based on other matters, as stated in text - that's why I rather choose other brands...And when it comes to making the bracelet, case etc - I think those brands, at least are in par... I will get heat for this - but on the other hand what is KS for - if not healthy discussions...Or ?
Forums are for discussing, Im on the same page. We can disagree and I will still value your opinion!

When it comes to robustness and absolut end user quality Rolex is king, I won't argue against that. But even that Rolex makes exquisite cases and bracelet I hold AP higher. AP are on the same level of perfection, or better in many ways but are made more by human skill. The man hours it takes to produce a steel royal oak compared to steel submariner is hardly comparable. I for one gladly pays for the craftmanship. A (i know a little extreme....) comparison is how handcrafted art is not the same thing as limited edition prints that these days can retail for quite a lot.

Forums are for discussing, Im on the same page. We can disagree and I will still value your opinion!

When it comes to robustness and absolut end user quality Rolex is king, I won't argue against that. But even that Rolex makes exquisite cases and bracelet I hold AP higher. AP are on the same level of perfection, or better in many ways but are made more by human skill. The man hours it takes to produce a steel royal oak compared to steel submariner is hardly comparable. I for one gladly pays for the craftmanship. A (i know a little extreme....) comparison is how handcrafted art is not the same thing as limited edition prints that these days can retail for quite a lot.
Or maybe Rolex is just so more efficient in their production process and large volumes so they can sell little cheaper , point taken certainly and agree to some points you have, 100 percent

What are your thoughts on A. Lange & Söhne, Richard Mille, Roger W Smith, Laurent Ferrier?

All of which have similar or higher prices, even higher levels of craftsmanship, longer lists to get hold of certain pieces etc.
Same principle apply, to me at least, but i certainly dont disagree to their quality and maybe , ALS for example should bump out one of the other 3 , who said it is holy with Only Switzerland ?

Or maybe Rolex is just so more efficient in their production process and large volumes so they can sell little cheaper , point taken certainly and agree to some points you have, 100 percent
I would like to claim that both Audemars and Rolex could sell at a much lover price and still make profit. Price point is a strategic decision before all else.

@Watchie Out of curiosity undrar jag vilka tre märken du hade satt som "The holy trinity". För det är ju extremt spännande att du ens jämför en iwc med en patek, även om man tar prisaspekten med i bilden.

Är själv så jävla obrydd av den så kallade treenheten. Det ska då anses vara de tre bästa klockorna? De tre man behöver?
Går det ens att välja TRE? Lange borde väl tillexempel vara med i leken, typ långt före/innan Iwc, och utan att slå ut varken VC,PP eller AP. Svårt att bara välja ut tre, och jag förstår inte varför man skulle göra det heller.

Men som sagt. Iwc och Jlc vetifan om dom kan vara med och slåss om den påhittade titeln i mitt tycke. För mig är dom i en helt annan klass (även med pris kontra kvalitet inräknat).

Utan att gå in på någon diskussion om själva kvalitén i klockan så är det en grej som talar mot Rolex. De trycker ut över en miljon klockor om året enligt de som har lite insyn. AP, VC och PP levererar färre på ett år än vad Rolex gör på en eller några veckor. Det är helt enkelt för mycket mass market över de.

Med det sagt så är kanske hela diskussionen egentligen ganska onödig, det är för mycket personliga åsikter snarare än objektiva åsikter. Samt, måste nämnas. Jag har absolut inget mot Rolex, äger flera själv. Men värdrar AP VC och PP högre. Skulle för övrigt gärna inkludera Lange i den gruppen som jag anser ligger över både Rolex, JLC, IWC, Zenith med flera.

Utan att gå in på någon diskussion om själva kvalitén i klockan så är det en grej som talar mot Rolex. De trycker ut över en miljon klockor om året enligt de som har lite insyn. AP, VC och PP levererar färre på ett år än vad Rolex gör på en eller några veckor. Det är helt enkelt för mycket mass market över de.

Med det sagt så är kanske hel diskussionen egentligen ganska onödig, det är för mycket personliga åsikter snarare än objektiva åsikter. Samt, måste nämnas. Jag har absolut inget mot Rolex, äger flera själv. Men värdrar AP VC och PP högre. Skulle för övrigt gärna inkludera Lange i den gruppen som jag anser ligger över både Rolex, JLC, IWC, Zenith med flera.
Började precis skriva samma sak om rolex. Rolex är grymt, men det är något annat.

Du bevöver ej läsa men kom gärna med ngn comment / opinion, min poäng är att få igång en disk. Kring relevansen av holy trinity, thats it, är väl ett fora för disk klockor :):)

Visst är det ett forum för klocksnack :).

Låt oss dra en jämförelse med bilar; lite som att påstå att Audi, BMW & Mercedes är den nya "top 3" (om det finns någon sådan) - istället för Ferrari, Lambo & Mclaren, och att dom förstnämnda är bättre för att dom är billigare, enklare att få tag på och lättare att serva.

Märkligt påstående.

Lägg till Engelskan i vissa poster så är det ändå en kul tråd :D

Fast jag köper ändå andemeningen lite......har inte klämt på VC så värst ofta...lämnar dem därhän....men både AP och Patek känns lite hype:at......krämdelakräm bryr sig om max 3-4 modeller hos dessa hus......de riktigt ”fina” refen är det ingen som köper.......för de ser ut som en påse skridskor......samt att de är för dyra för livsstilarna....

!

Don't forget that it takes one year to make a Rolex!

Larvigt med denna treenighet, larvigt bra.
De du nämner som eventuellt "den nya treenigheten" får mig att fnissa.

De första många tänker på när vi snackar AP, PP och VC är de "enklare" sportklockorna. Och tom på denna inkörsnivå för dessa tre är de på en helt annan nivå än allt du nämnt. Trappar vi upp det på deras mer avancerade modeller är det ytterligare flera nivåer upp.

DSC06708.JPG

@Watchie Out of curiosity undrar jag vilka tre märken du hade satt som "The holy trinity". För det är ju extremt spännande att du ens jämför en iwc med en patek, även om man tar prisaspekten med i bilden.

Är själv så jävla obrydd av den så kallade treenheten. Det ska då anses vara de tre bästa klockorna? De tre man behöver?
Går det ens att välja TRE? Lange borde väl tillexempel vara med i leken, typ långt före/innan Iwc, och utan att slå ut varken VC,PP eller AP. Svårt att bara välja ut tre, och jag förstår inte varför man skulle göra det heller.

Men som sagt. Iwc och Jlc vetifan om dom kan vara med och slåss om den påhittade titeln i mitt tycke. För mig är dom i en helt annan klass (även med pris kontra kvalitet inräknat).
Hallo, précis, bara for fa igang en discussion, vidhaller att holy trinity dinkor ar ej mitt Val, finns andra battre bang for buck.

Tillbaka
Topp