• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Don’t buy VC, AP or Patek !

Googla 'Little's law' ;)
Ledtiden postuleras till ett år, takten 1 miljoner klockor per år ger att Rolex i sådana fall har just en miljon klockor i produktion (PIA) vid varje givet tillfälle. Matematiskt går det att förklara, om man sen tror på det är en helt annan sak:)
Med 1 år så antar jag att dom räknar från gruvan till stål etc på varje del. Inte så svårt att få ihop et år då med alla delar.
 
DSC_0867.JPG

När vi ändå är inne på alternativ:
+-0 sekunder på 3 veckor, börjar misstänka att det är ett kvartsverk.
 
Har haft fem eller sex olika JLC under åren och sldrig stött på några kvalitetsproblem.

Det kanske handlar om olika cal? JLC gör ju så jäkla många olika varianter.

För långkörare som tillverkas i (relativt) stora volymer, tex 889 (som f.ö. använts av bla VC och AP) och efterföljaren 899, där borde väl eventuella kvalitetsproblem benats ut för länge sedan.
 
Det kanske handlar om olika cal? JLC gör ju så jäkla många olika varianter.

För långkörare som tillverkas i (relativt) stora volymer, tex 889 (som f.ö. använts av bla VC och AP) och efterföljaren 899, där borde väl eventuella kvalitetsproblem benats ut för länge sedan.

Självklart.
 
Jag är hyfsat nypå KS, dock ej som klocknörd , gillar disk, därför jag startade denna tråd, gärna som får delvis blodet att koka lite. Majoriteten av inläggen, generellt är bra, trevligt och underhållande. Tack så länge.
 
Jag är hyfsat nypå KS, dock ej som klocknörd , gillar disk, därför jag startade denna tråd, gärna som får delvis blodet att koka lite. Majoriteten av inläggen, generellt är bra, trevligt och underhållande. Tack så länge.
 
Jo visst är det så. Men det känns ändå lite konstigt när 53% av klockan är urverket (siffra helt blint och fritt taget ur luften).

Här är en kort Q&A-förklaring varför det blir dyrt för många företag att ta fram in-house, men också varför det inte nödvändigtvis blir bättre.

"While the science of building a watch movement has been around for a long time, the art of industrialization is always a challenge. Most brands would much prefer to build a half dozen highly complex tourbillon perpetual calendars than 10,000 simple three-handers. Mass producing watch movements is challenging because parts must be produced with an extremely low level of tolerance and precision. Thus, brands who only in the last few years have decided to go in-house had to buy a lot of new machines, invest in new processes, spend a lot of money learning, hire new people, and sometimes buy or build new facilities. These are all huge expenses that they cannot make up for in volume as most watch companies don't sell in quantities sufficient to recoup a little bit of money in each sale. If you just spend $50 million dollars and you produce less than 10,000 watches a year, you can be damn sure your customers are gonna "feel" the price of those new in-house made movements."

Hela frågan och svaret finns i länken.

https://www.ablogtowatch.com/ask-wa...-more-expensive-than-sourced-watch-movements/
 
Här är en kort Q&A-förklaring varför det blir dyrt för många företag att ta fram in-house, men också varför det inte nödvändigtvis blir bättre.

"While the science of building a watch movement has been around for a long time, the art of industrialization is always a challenge. Most brands would much prefer to build a half dozen highly complex tourbillon perpetual calendars than 10,000 simple three-handers. Mass producing watch movements is challenging because parts must be produced with an extremely low level of tolerance and precision. Thus, brands who only in the last few years have decided to go in-house had to buy a lot of new machines, invest in new processes, spend a lot of money learning, hire new people, and sometimes buy or build new facilities. These are all huge expenses that they cannot make up for in volume as most watch companies don't sell in quantities sufficient to recoup a little bit of money in each sale. If you just spend $50 million dollars and you produce less than 10,000 watches a year, you can be damn sure your customers are gonna "feel" the price of those new in-house made movements."

Hela frågan och svaret finns i länken.

https://www.ablogtowatch.com/ask-wa...-more-expensive-than-sourced-watch-movements/
Intressant artikel, tack!
 
Intressant artikel, tack!

Jo den förklarar rätt bra varför många företag drar sig för att ta fram egna verk, när det finns företag som redan gjort det och som gärna säljer.

Ett nytt verk är ju inte ngt man trixar ihop på en Fre em med CAD, och på Mån lunch så är en årlig produktion av 10 000 enheter/år utan kvalitetsproblem å förseningar igång.
 
Här är en kort Q&A-förklaring varför det blir dyrt för många företag att ta fram in-house, men också varför det inte nödvändigtvis blir bättre.

"While the science of building a watch movement has been around for a long time, the art of industrialization is always a challenge. Most brands would much prefer to build a half dozen highly complex tourbillon perpetual calendars than 10,000 simple three-handers. Mass producing watch movements is challenging because parts must be produced with an extremely low level of tolerance and precision. Thus, brands who only in the last few years have decided to go in-house had to buy a lot of new machines, invest in new processes, spend a lot of money learning, hire new people, and sometimes buy or build new facilities. These are all huge expenses that they cannot make up for in volume as most watch companies don't sell in quantities sufficient to recoup a little bit of money in each sale. If you just spend $50 million dollars and you produce less than 10,000 watches a year, you can be damn sure your customers are gonna "feel" the price of those new in-house made movements."

Hela frågan och svaret finns i länken.

https://www.ablogtowatch.com/ask-wa...-more-expensive-than-sourced-watch-movements/
Och vilket märke ”gagnas” av det och har mest utrymme , förutom vinst såklart, för RD, etc, inte holy trinity, Rolex.......
 
Och vilket märke ”gagnas” av det och har mest utrymme , förutom vinst såklart, för RD, etc, inte holy trinity, Rolex.......

Om man "bara" vill ha bruksfunktionen från ett urverk för daglig användning i 50 år framöver, så är nog de senaste varianterna från Rolex (cal 3235) och Omega (8800/8900) bästa köpet. Eller kanske ngt baserat på ETA 2892, 2824 eller JLC 899. (Själv skulle jag nog valt JLC 899).

Det skulle vara väldigt roligt att se en ordentlig teknisk jämförelse mellan dem, genomförd av ngn kunnig urmakare/ingenjör.

Utmaningen för PP mfl är att de kan inte "komma undan" med bara prestanda, typ 2892 eller Lemania (idag). Särskilt inte nu när folk läser på internet (se tex hur Panerai fick skit pga budgetverk för några år sedan. PP's varumärket är ju mkt finare och därmed omtåligare än Panerai).
Så vad kan de göra?
  1. In-house, som blir dyrt per enhet och även innebär risker och problem (kvalitetsproblem)?
  2. Köpa något fint från tillverkare som inte säljer bulk (dvs JLC mfl som säljer till AP å VC) och sedan dekorera det och kanske lägga till moduler (som AP)?
  3. Köpa från ngn av de fina specialiserade urverkstillverkarna (tex Vaucher, som säljer till bla Richard Mille?)?
  4. Gå ihop i ngn form av joint venture med andra fina/acceptabla partner (tex Tudor och Breitling)?


jlc-master-date-oblique.jpg
JLC 899.jpg
 
Om man "bara" vill ha bruksfunktionen från ett urverk för daglig användning i 50 år framöver, så är nog de senaste varianterna från Rolex (cal 3235) och Omega (8800/8900) bästa köpet. Eller kanske ngt baserat på ETA 2892, 2824 eller JLC 899. (Själv skulle jag nog valt JLC 899).

Det skulle vara väldigt roligt att se en ordentlig teknisk jämförelse mellan dem, genomförd av ngn kunnig urmakare/ingenjör.

Utmaningen för PP mfl är att de kan inte "komma undan" med bara prestanda, typ 2892 eller Lemania (idag). Särskilt inte nu när folk läser på internet (se tex hur Panerai fick skit pga budgetverk för några år sedan. PP's varumärket är ju mkt finare och därmed omtåligare än Panerai).
Så vad kan de göra?
  1. In-house, som blir dyrt per enhet och även innebär risker och problem (kvalitetsproblem)?
  2. Köpa något fint från tillverkare som inte säljer bulk (dvs JLC mfl som säljer till AP å VC) och sedan dekorera det och kanske lägga till moduler (som AP)?
  3. Köpa från ngn av de fina specialiserade urverkstillverkarna (tex Vaucher, som säljer till bla Richard Mille?)?
  4. Gå ihop i ngn form av joint venture med andra fina/acceptabla partner (tex Tudor och Breitling)?


jlc-master-date-oblique.jpg
JLC 899.jpg
Mkt vettigt resonemang, vet ej om svära i kyrkan, men jag hade gått på 2 el 3; förutsatt att de sköter service bra / bättre än idag.
 
Larvigt med denna treenighet, larvigt bra.
De du nämner som eventuellt "den nya treenigheten" får mig att fnissa.

De första många tänker på när vi snackar AP, PP och VC är de "enklare" sportklockorna. Och tom på denna inkörsnivå för dessa tre är de på en helt annan nivå än allt du nämnt. Trappar vi upp det på deras mer avancerade modeller är det ytterligare flera nivåer upp.

DSC06708.JPG
Det där skulle banne mig kunna vara min nästa bakgrundsbild på datorn. My lord vilka dinkor alltså!
 
Tillbaka
Topp