• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Don’t buy VC, AP or Patek !

Hi all,
Sorry English keyboard – sa blir pa Engelska.
Whatyousay ? Current holy trinity – is just a ridiculous marketing plot ! Here is the reasoning – in my book due to service issues (waiting) and costs, partly quality problems, unavailability of models, steep costs and very questionable value ratio – they are done !

The new kids on the block that should take the holy trinity mantel (maybe with renaming then – BLVW – best luxury value watches something ?) is JLC, Rolex and the third one – not to sure – you come with ideas for discussion pls. IWC, Zenith, Blancpain ?

JLC due to the value/price, especially on the second hand market, awesome watches with undisputable good calibres that also has served many other high end brands for years.

Rolex – best for bang buck luxury watch out there. I could care less about “opinions” and envy that comes with the brand - to me – make awesome workhorse watches that are versatile and somewhat affordable (now if any high end brand is that ?). Easy to flip.

My personal scenario here is based on what works good, reasonable prices and availability on the market place. Not on historical horology and other, to me, un important items/facts. Sure you have an opinion ? Svara pa Svenska el Engelska – spelar ingen roll.

Halsningar till KS fran Watchie.

Please...
För all del att alla får tycka olika och värdera olika aspekter i en klocka men bara för att man håller på Brage betyder det inte att de är ett bättre fotbollslag än Barcelona...

Lite värdelöst vetande, men JLC har tillverkat det enda urverket som använts av alla tre (PP, AP Å VC). JLC 920 heter det.

Cal. 920 is famous as the only calibre to be used by all three top watch brands, Patek Philippe, Vacheron Constantin and Audemars Piguet, and no others. Manufactured only as an ebauche movement by Jaeger-LeCoultre, Cal. 920 was sold as the Audemars Piguet 2120/2121/2122, Patek Philippe 28-255, and Vacheron Constantin 1120/1121/1122. Although manufactured by Jaeger-LeCoultre, the 920 was never used in its own-brand watches. The rights to the design are said to have passed to Vacheron Constantin when Jaeger-LeCoultre was acquired by the Richemont Group in 2000, and their calibre 1120 remains in production.

https://www.watch-wiki.net/index.php?title=JLC_920

Att deras baskaliber är fantastisk råder inget tvivel om men sett till mängden finish som treenheten applicerat på verket gör det svårt att jämföra. Det är ju även samma baskaliber från Lemania i en Speedmaster som suttit i flertalet manuella kronografer från VC och PP. Det gör inte Lemania till en utmanare till den heliga treenheten. Bara en förbannat bra producent av kronografverk.

Please...
För all del att alla får tycka olika och värdera olika aspekter i en klocka men bara för att man håller på Brage betyder det inte att de är ett bättre fotbollslag än Barcelona...
Tror du missförstått tråden, Barca kan vara Barca, inte det som är poängen, här är det mer frågan om att PSG och Athelitco kan nog vara så bra val

Tror du missförstått tråden, Barca kan vara Barca, inte det som är poängen, här är det mer frågan om att PSG och Athelitco kan nog vara så bra val

Problemet är att du inte bedömmer tillverkarna efter samma måttstock. Ena stunden är det bärbarhet och prisvärdhet och andra stunden servicepris/tid. Med den tankegången kan du lika gärna välja Oris, Longines och Seiko.

Att du gillar klockor från tre andra tillverkare mer än AP, PP och VC är väl inget konstigt men hur de skulle vara bättre i något objektivt perspektiv förstår jag inte. Det finns ju så många tekniska skillnader i såväl finish och verkshöjd mellan de du nämner och treenheten. Vilket i min mening inte finns om man jämför med ex Lange, Laurent Ferrier eller FP Journe.

Lite värdelöst vetande, men JLC har tillverkat det enda urverket som använts av alla tre (PP, AP Å VC). JLC 920 heter det.

Cal. 920 is famous as the only calibre to be used by all three top watch brands, Patek Philippe, Vacheron Constantin and Audemars Piguet, and no others. Manufactured only as an ebauche movement by Jaeger-LeCoultre, Cal. 920 was sold as the Audemars Piguet 2120/2121/2122, Patek Philippe 28-255, and Vacheron Constantin 1120/1121/1122. Although manufactured by Jaeger-LeCoultre, the 920 was never used in its own-brand watches. The rights to the design are said to have passed to Vacheron Constantin when Jaeger-LeCoultre was acquired by the Richemont Group in 2000, and their calibre 1120 remains in production.

https://www.watch-wiki.net/index.php?title=JLC_920
Min första tanke också. JLC sitter ju och tillverkar urverken åt de överprisade guldnasarna... :D

Måste säga att jag är något förvirrad.. vad är det som bedöms och utifrån vilka parametrar?
Jag håller med om frågeställningen. Nu har jag läst tråden 2 gånger och har fortfarande inte förstått vad det hela går ut på, förutom att lufta subjektiva värderingar. Och varför ska vi ranka tillverkare? Samtliga ur som omnämnts i tråden är väl ändock att bedöma som kvalitetsur. Sedan blir det ju upp till var och en att väga olika fördelar och nackdelar mot varann, t. ex pris, tillgänglighet, servicemöjligheter, andrahandsvärde m.m, och utifrån det göra sitt val. Alltså resultatet av en subjektiv bedömning.

Antiklimax efter tre sidors nattsaga, piggare och mer förvirrad än på länge. :confused:
IMG_0338.JPG

Fast jag köper ändå andemeningen lite......har inte klämt på VC så värst ofta...lämnar dem därhän....men både AP och Patek känns lite hype:at......krämdelakräm bryr sig om max 3-4 modeller hos dessa hus......de riktigt ”fina” refen är det ingen som köper.......för de ser ut som en påse skridskor......samt att de är för dyra för livsstilarna....
Som en påse skridskor...:hilarious:

Problemet är att du inte bedömmer tillverkarna efter samma måttstock. Ena stunden är det bärbarhet och prisvärdhet och andra stunden servicepris/tid. Med den tankegången kan du lika gärna välja Oris, Longines och Seiko.

Att du gillar klockor från tre andra tillverkare mer än AP, PP och VC är väl inget konstigt men hur de skulle vara bättre i något objektivt perspektiv förstår jag inte. Det finns ju så många tekniska skillnader i såväl finish och verkshöjd mellan de du nämner och treenheten. Vilket i min mening inte finns om man jämför med ex Lange, Laurent Ferrier eller FP Journe.
Är det jag som missuppfattar detta? menar du att treenigheten har högre verkshöjd? än Lange?

Finns det någon som kan peta ner valfri från treenigheten så är det ju just lange, problemet där är ju att de ligger på fel sida av gränsen.

Att deras baskaliber är fantastisk råder inget tvivel om men sett till mängden finish som treenheten applicerat på verket gör det svårt att jämföra. Det är ju även samma baskaliber från Lemania i en Speedmaster som suttit i flertalet manuella kronografer från VC och PP. Det gör inte Lemania till en utmanare till den heliga treenheten. Bara en förbannat bra producent av kronografverk.

Googlade lite och JLC ju ju faktiskt gjort många urverk till high end märken.

A few JLC movements used by so many top brands out there...
(the list is not complete)

Audemars Piguet
AP cal. 2003 = JLC cal. 849
AP cal. 2120, cal. 2121, cal. 2122 = base JLC cal. 920
AP cal. 2124, cal. 2125, cal. 2129, cal. 2225 = base JLC cal. 889
AP cal. 2140 = JLC cal. 960

Breguet
cal. 530 = JLC cal. 818
cal. 549 = JLC cal. 889

Cartier
cal. 8000 MC = JLC for Cartier only

Patek Philippe
cal. 28-255, cal. 28-255C = base JLC cal. 920

Vacheron Constantin
VC cal. 1003 = JLC cal. 849
VC cal. 1120, cal. 1121, cal. 1122 = base JLC cal. 920
VC cal. 1124, cal. 1126, cal. 1222 = base JLC cal. 889
VC cal. 1125 = JLC cal. 891
VC cal. 1127 = JLC cal. 928

Audemars Piguet

Breguet
cal. 530 = JLC cal. 818
cal. 549 = JLC cal. 889

Cartier

Patek Philippe

Vacheron Constantin
Det går inte att säga annat än att JLC gör riktigt bra urverk. Men därifrån till att säga att de tillhör den absoluta toppen av klockmärken är inget jag skulle hålla med om även om de är med väldigt högt upp på listan. Vilket endå var vad tråden handlar om (eller ja, det är lite oklart exakt vad tråden går ut på)

Jag håller med om frågeställningen. Nu har jag läst tråden 2 gånger och har fortfarande inte förstått vad det hela går ut på, förutom att lufta subjektiva värderingar. Och varför ska vi ranka tillverkare? Samtliga ur som omnämnts i tråden är väl ändock att bedöma som kvalitetsur. Sedan blir det ju upp till var och en att väga olika fördelar och nackdelar mot varann, t. ex pris, tillgänglighet, servicemöjligheter, andrahandsvärde m.m, och utifrån det göra sitt val. Alltså resultatet av en subjektiv bedömning.

Så egentligen säga vilket varumärke ts föredrar men vill få def att låta som om det finns fakta bakom, och att det varumärket då är "bäst"?

Audemars Piguet

Breguet
cal. 530 = JLC cal. 818
cal. 549 = JLC cal. 889

Cartier

Patek Philippe

Vacheron Constantin
Du glömmer Frédéric Piguet.

Det går inte att säga annat än att JLC gör riktigt bra urverk. Men därifrån till att säga att de tillhör den absoluta toppen av klockmärken är inget jag skulle hålla med om även om de är med väldigt högt upp på listan. Vilket endå var vad tråden handlar om (eller ja, det är lite oklart exakt vad tråden går ut på)
Fast hur bra är JLCs verk egentligen? Snygga och komplicerade, ja, men de är ju varken kända för att hållbarhet eller tidhållning.

Fast hur bra är JLCs verk egentligen? Snygga och komplicerade, ja, men de är ju varken kända för att hållbarhet eller tidhållning.

Vet du ngt om vilka verk det är som är problematiska? Personligen gillar jag filosofin bakom deras "autotractor" (Reliable, durable, accurate, easy to maintain, service and regulate and relatively maintenance free) men jag har aldrig haft ngn klocka med det urverket.

Vet du ngt om vilka verk det är som är problematiska? Personligen gillar jag filosofin bakom deras "autotractor" (Reliable, durable, accurate, easy to maintain, service and regulate and relatively maintenance free) men jag har aldrig haft ngn klocka med det urverket.
Ingen aning men varenda jäkel som jag pratat med som har ägt en JLC DSC har haft problem med den. Jag är såklart färgad av negativa erfarenheter men snackar vi hållbarhet och tidhållning så lär inte JLC ligga i framkant utifrån vad jag läst mig till.

Senast ändrad:

Audemars Piguet

Breguet
cal. 530 = JLC cal. 818
cal. 549 = JLC cal. 889

Cartier

Patek Philippe

Vacheron Constantin

Absolut! Syftade främst till att JLC gör baskalibern men att AP, PP, VC etc gör en så omfattande finishering och ibland modifiering att verket blir svårt att jämföra med JLCs egna.

Problemet är ju att det är i stort sett omöjligt att dekonstruera vad ett "fint" klockmärke är (och hur det skapas skapas). Marknadspositionering, brand management, distribution, design, produktutveckling, product placement, in house produktion, historik, målgrupper, signalvärdet i pris (det-är-dyrt-alltså-måste-det-vara-fint) etc etc. Och sedan har man alla tekniska specifikationer som power reserve, hållbarhet, tidshållning etc. Listan kan göras hur lång som helst.

Och om man lyfter nivån lite så kan man fråga sig vad ÄR egentligen en klocktillverkare idag och vad är deras "kärnkompetens"? Förr var det främst en klockfabrik, lite svart vita annonser och ett gäng resande försäljare, men idag: design köps in, urverk köps in, urtavlor köps in, marknadsföringen köps in, R&D köps ägandet består ofta av stora lyxkoncerner etc etc. allt för att bygga ett starkt varumärke som sedan ska ge högsta möjliga avkastning.

Problemet är ju att det är i stort sett omöjligt att dekonstruera vad ett "fint" klockmärke är (och hur det skapas skapas). Marknadspositionering, brand management, distribution, design, produktutveckling, product placement, in house produktion, historik, målgrupper, signalvärdet i pris (det-är-dyrt-alltså-måste-det-vara-fint) etc etc. Och sedan har man alla tekniska specifikationer som power reserve, hållbarhet, tidshållning etc. Listan kan göras hur lång som helst.

Och om man lyfter nivån lite så kan man fråga sig vad ÄR egentligen en klocktillverkare idag och vad är deras "kärnkompetens"? Förr var det främst en klockfabrik, lite svart vita annonser och ett gäng resande försäljare, men idag: design köps in, urverk köps in, urtavlor köps in, marknadsföringen köps in, R&D köps ägandet består ofta av stora lyxkoncerner etc etc. allt för att bygga ett starkt varumärke som sedan ska ge högsta möjliga avkastning.
Du tar upp det som gör den här tråden både ganska så onödig och att det inte går att säga så mycket om frågan i sig.
Finns inte så mycket mer att säga än att du summerar det ganska bra.

Självklart handlar det i mångt och mycket om subjektiva tankar men personligen så värderar jag följande kvaliteter hos lyxklockor:
Full in-house produktion
Tidshållning
Hållbarhet
Finishering

Ett väldekorerat urverk med dålig tidshållning sätter jag på samma nivå som DW, dvs i första hand ett smycke och inte en klocka.
Rolex ligger väldigt högt pga. att de faktiskt gör allting själva (bortsett från glaset och möjligtvis lumen). Att köpa in verk är för mig ett stort minus, oavsett hur mycket man ”förfinar” urverket. Man har inte gjort grunden vilket är att kapa hörn i produktionen.
Med det sagt är jag sjukt sugen på en Nautilus men ekonomin finns inte där.

Självklart handlar det i mångt och mycket om subjektiva tankar men personligen så värderar jag följande kvaliteter hos lyxklockor:
Full in-house produktion
Tidshållning
Hållbarhet
Finishering

Ett väldekorerat urverk med dålig tidshållning sätter jag på samma nivå som DW, dvs i första hand ett smycke och inte en klocka.
Rolex ligger väldigt högt pga. att de faktiskt gör allting själva (bortsett från glaset och möjligtvis lumen). Att köpa in verk är för mig ett stort minus, oavsett hur mycket man ”förfinar” urverket. Man har inte gjort grunden vilket är att kapa hörn i produktionen.
Med det sagt är jag sjukt sugen på en Nautilus men ekonomin finns inte där.
Instämmer helt med ditt resonemang.
På tal om inhouse, är det inte dags för AP att rycka upp sig och börja tillverka kronografurverk inhouse, iställlet för att köpa in kronografmoduler som de sätter över sina basurverk, om de nu skall tillhöra en av de stora tre? Med det sagt är det förstås makalösa urverk med överjordisk finish de producerar

Prove la
100 % my point med tråden och mitt personliga val av klockor samt även disk / lufta benämningen Holly trinity....

Föreslår att du tittar på Casio, Citizen och Fossil istället, väsentligt mer lyxbang för din buck!
Så egentligen säga vilket varumärke ts föredrar men vill få def att låta som om det finns fakta bakom, och att det varumärket då är "bäst"?
Nja, handlar mer om mina personliga val och varför jag köper, väljer som jag gör, baserat på vad jag vet och känner för, är ingen empirisk studie, men jag ler lite kring ”att det hetsar upp lite ” folk - många bra svar och en del mindre genomtänkta, intelligenta, men dessa ödslar jag ingen tid att besvara. Slutgiltigen så lite disk kring Holly trinity, som jag tycker är passé och marketing ploj är ju bra. Vad vore livet om alla tyckte lika ?

Tack bra comment och hence min tråd - just diskussionen, jag claimar absolut ingen rätt , snarare lite comments till varför jág gör mina val som jag gör, rätt el fel, rätt för mig , men ej rätt för andra kanske.

Tillbaka
Topp