• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Funderat mycket på detta. Är det inte märkligt hur så många klockor kunde få fel visare? Kan dom verkligen ha tabbat sig? Måste ju vara medvetet! Samtidigt tycker man såklart att bilderna borde ha uppdaterats och kunder informerats om man bestämt sig för att ändra visare. Så då är ju alternativet att det inte var medvetet. Men vad säger det om deras QC-avdelning i så fall? Existerar den ens? Jag börjar funderar på vart klockorna har satts ihop. Man måste ju skickat ut klockorna utan att ha upptäckt denna miss. Särskilt med tanke på vad det kommer kosta att ta tillbaka dem och byta ut visarna i form av porto (vilket jag förmodar att dom står för) samt nerlagt arbete. Verkligen en märkligt historia som får mig att ifrågasätta den nya organisationen. Jag upplever personligen en bättre kvalitet i delarna och i känslan överlag hos 750T, 1000T och 1200T jämfört med det som släppts från 50th anniversary och efter det. Det hade varit OK för mig om de höjda priserna korrelerat med en förhöjd kvalitet men när jag snarare upplever motsatsen så känns det inte bra. Jag upplever inte längre att det är produkten hos Doxa som ligger i fokus. Tyvärr.

Hela den här minutvisar-missen är såklart tråkigt och om man ska tro Doxa så verkar det vara prototypvisare som blivit producerade istället för den vanliga. Vet inte hur många klockor som påverkats, om det är alla eller bara ett mindre antal. Vet inte hur stor deras "batchar" är. Någon som hört talas om eller upplevt andra kvalitétsmissar från Doxa?
När det kommer till höjda priser gentemot kvalité så kan man väl se spännet som en anledning till det höjda priset samt uppgraderingen av urverket. COSC kostar ändå en liten slant.
Carbon 300 är en helt ny nivå av kvalité t.ex. Så pass bra kvalité och känsla att priset känns på den låga sidan, speciellt när man tänker på att det faktiskt är en carbonklocka med krona, tavla och vridring i carbon som är vattentät till 300m, försök hitta det under 120k :)
 
Fortfarande magiskt väder.. :)
IMG_20200818_150852-01.jpeg
IMG_20200818_150623-01.jpeg
 
Mellan tummen och pekfingret, vad är rimligt att betala? Har förstått att dom gått upp i pris men det spretar ordentligt.
Har sett dem ligga ute för allt mellan 30-40 men aldrig så här högt.

Klassiskt case av att man vill driva upp priserna. Jag har svårt att tro att det går att sälja en ny Doxa 300 för över 30kkr i Sverige idag. Limited eller inte.
Nej, jag hade aldrig betalat över 30 även om det är en Aqua Lung. Då köper jag hellre en av de nya utan loggan och gör något roligare för det som blir över.
 
Så kom det äntligen regn över de nu torra stäpperna som en gång var Skåne! Efter regnet dragit förbi skingrade sig molnen och blottade ett landskap som nu i kvällssolen förlustade sig i nyfunnen väta! Härligt!

Doxan fick komma ut och vältra sig lite i det blöta!

90BE28D6-2582-4B65-AEEF-38328AD09456.jpeg
 
Funderat mycket på detta. Är det inte märkligt hur så många klockor kunde få fel visare? Kan dom verkligen ha tabbat sig? Måste ju vara medvetet! Samtidigt tycker man såklart att bilderna borde ha uppdaterats och kunder informerats om man bestämt sig för att ändra visare. Så då är ju alternativet att det inte var medvetet. Men vad säger det om deras QC-avdelning i så fall? Existerar den ens? Jag börjar funderar på vart klockorna har satts ihop. Man måste ju skickat ut klockorna utan att ha upptäckt denna miss. Särskilt med tanke på vad det kommer kosta att ta tillbaka dem och byta ut visarna i form av porto (vilket jag förmodar att dom står för) samt nerlagt arbete. Verkligen en märkligt historia som får mig att ifrågasätta den nya organisationen. Jag upplever personligen en bättre kvalitet i delarna och i känslan överlag hos 750T, 1000T och 1200T jämfört med det som släppts från 50th anniversary och efter det. Det hade varit OK för mig om de höjda priserna korrelerat med en förhöjd kvalitet men när jag snarare upplever motsatsen så känns det inte bra. Jag upplever inte längre att det är produkten hos Doxa som ligger i fokus. Tyvärr.
Helt klart är det att produktion inte vet någonting om hur de ansvariga tänkt. Skrämmande om de finns i samma hus, ännu mer fundersam blir jag om de inte gör det. Var görs de isf?
 
Helt klart är det att produktion inte vet någonting om hur de ansvariga tänkt. Skrämmande om de finns i samma hus, ännu mer fundersam blir jag om de inte gör det. Var görs de isf?
Rätt så säker på att minst 60% tillverkning är i schweiz och alla deras klockor byggs ihop för hand i Schweiz. En bidragande faktor till kommunikationsmissen lär nog vara vara personalbrist eller något annat pga pandemin :)
 
Senast ändrad:
Rätt så säker på att minst 60% tillverkning är i schweiz och alla deras klockor byggs ihop för hand i Schweiz. En bidragande faktor till kommunikationsmissen lär nog vara vara personalbrist eller något annat pga pandemin :)
I think this has been up in the Doxa section on WUS before. I guess what ever the minimum requirement is to be called a Swiss watch is what they do. Cases and hands made in China is most likely. T-graph, carbon watches, maybe are done in Europe, hence the price, but that's just speculation.
 
Tillbaka
Topp