Clasp - Kanskje en av de beste i bransjen (kanskje til og med uansett pris)
Antagelig den delen av 300T det er skrevet minst om, men burde fått mer oppmerksomhet siden den er en del av bære- og brukskomfort. Jeg synes Rolex sin Glidelock er god med tanke på enkel justering, men lever fint med clasp på en 5-sifret Submariner der man kan justere springbar i claspen ved flere dagligdagse spisse objekter man måtte ha for hånden. Når jeg så flere reviews av ulike Doxa, så var det ikke en dealbreaker at mange hadde samme mikrojusteringer som litt eldre Rolex. Men, så fikk jeg se og prøve 300T sin clasp og ser at Doxa sin implementering av enkel justering er kanskje noe av det beste i bransjen.
Her kan man lett justere - uten å måtte ta av seg klokken - hele 15mm i syv små steg via to separate trykknapper på selve claspen.
Når man trykker på disse knappene samtidig, vil man kunne gli en forlengelse av lenken inn/ut etter eget behov mens klokken er på armen. Den delen av forlengelsen som kommer til syne er utformet i samme børstede utførelse som resten av undersiden av claspen, slik at claspens design ivaretas uten at forlengelsen skriker mot deg.
Doxa har også laget de syv små justeringsstegene slik at man må klikke på trykknappene samtidig for å utvide lenken, men kan skyve forlengelsen inn til ønsket posisjon uten å operere knappene - da de syv stegene inne i clasp er designet som «trekanter» og ikke standalone posisjoner med fikserte hakk. Rett og slett en flott designdetalj som øker bruksopplevelsen og godfølelsen ved å operere lenkeutvielsen.
Claspen er kun 37mm i nullposisjonen og med 15mm utvidelse så er den maksimalt 52mm. Bredden er 22mm (yttermål, da lenken selvfølgelig er smalere) og tykkelsen på clasp åpen er 6mm og i lukket posisjon kun 8mm.
Doxa har altså pakket mye inn i en liten formfaktor her, og jeg må med hånden på hjertet si at her ble jeg meget positivt overrasket.
Neste steg: Lenken.