• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

T-Graph Pro
IMG_0480.jpeg

Någon som äger en SUB 1500T?
Erfarenheter och tankar om klockan?

Jag har haft en Searambler sen 2021 som jag använt rätt så frekvent,
Det är en gedigen klocka och av allt som passerad handleden senaste 10 åren (100+) finns väl inget som känns så stabilt och tålig.
Den är ju stor (45 mm) och tung men kort lug to lug och formen gör att den känns relativt smidig och kompakt.
Men såklart, lägger du den bredvid en 300 verkar den gigantiskt :)
Gillar den mycket så det är utan tvekan en keeper.

Är det något specifikt du under så är det bara att fråga.

En dagsaktuell bild. Råkade vara på armen idag på ett aningen för bred gummi
Den har sina battle scars men det gör den bara trevligare.

1000026956.jpg

Jag har haft en Searambler sen 2021 som jag använt rätt så frekvent,
Det är en gedigen klocka och av allt som passerad handleden senaste 10 åren (100+) finns väl inget som känns så stabilt och tålig.
Den är ju stor (45 mm) och tung men kort lug to lug och formen gör att den känns relativt smidig och kompakt.
Men såklart, lägger du den bredvid en 300 verkar den gigantiskt :)
Gillar den mycket så det är utan tvekan en keeper.

Är det något specifikt du under så är det bara att fråga.

En dagsaktuell bild. Råkade vara på armen idag på ett aningen för bred gummi
Den har sina battle scars men det gör den bara trevligare.

1000026956.jpg
Tack för ditt snabba svar!
Har själv en MarineMaster 300 som sitter som gjuten på mina 20cm handleder.
Har du haft möjlighet att jämföra den med en MarineMaster 300?
Om så, vad har du för uppfattning om du jämför hur det är att bära de båda klockorna?

Sålde dumt nog min 300T för något år eller två sedan. Börjar fundera på om det inte är dags för en Doxa på nytt. 200T ser ju lockande ut, någon som har testat båda? 300T var ju trevlig men kom aldrig riktigt överens med länken.

Sålde dumt nog min 300T för något år eller två sedan. Börjar fundera på om det inte är dags för en Doxa på nytt. 200T ser ju lockande ut, någon som har testat båda? 300T var ju trevlig men kom aldrig riktigt överens med länken.
200T har precis samma typ av länk som 300T, men nedkrympt så att vidden är 18 mm istället för 20 mm. Så det är en viss risk att du kommer ogilla den länken också.

200T har precis samma typ av länk som 300T, men nedkrympt så att vidden är 18 mm istället för 20 mm. Så det är en viss risk att du kommer ogilla den länken också.

Tack för svar. Kanske får överväga vintage då, får se!
Den är betydligt tunnare dock! Mer som vanliga 300 i ren tjocklek på länkbitarna. Kommer ju också med åtminstone en 1,5-länkbit. Hört flera som gillat 200T länken trots att dom inte gillat 300T-länken. Bara för lite nyans och perspektiv!

Den är betydligt tunnare dock! Mer som vanliga 300 i ren tjocklek på länkbitarna. Kommer ju också med åtminstone en 1,5-länkbit. Hört flera som gillat 200T länken trots att dom inte gillat 300T-länken. Bara för lite nyans och perspektiv!
Det är sant! En sak till som jag inte tänkte på är att 200T ändlänkarna faktiskt har full rörlighet - de kan alltså vinklas ned mycket mera mot handleden än vad 300T varianten kan. Många (de flesta?) filar ned 300T-ändlänkarna för att komma runt problemet - det är skönt att slippa det.

Apropå halvlänkar - jag tror att Doxa har implementerat det även på de 300T som säljs idag (fast jag har inga bevis). Det vore kanske för mycket begärt att de även fixat ändlänkarnas (brist på) rörlighet. Någon som köpt en ny 300T sista halvåret kanske kan hoppa in och bekräfta?

Det är sant! En sak till som jag inte tänkte på är att 200T ändlänkarna faktiskt har full rörlighet - de kan alltså vinklas ned mycket mera mot handleden än vad 300T varianten kan. Många (de flesta?) filar ned 300T-ändlänkarna för att komma runt problemet - det är skönt att slippa det.

Apropå halvlänkar - jag tror att Doxa har implementerat det även på de 300T som säljs idag (fast jag har inga bevis). Det vore kanske för mycket begärt att de även fixat ändlänkarnas (brist på) rörlighet. Någon som köpt en ny 300T sista halvåret kanske kan hoppa in och bekräfta?
Inte köpt ny 300T själv, men jag har sett samma sak! 300T har också halvlänkar numera.

EDIT: Och har filat ändlänkar själv iaf två gånger 😅

Haha, då slår jag dig. Tre stycken 300T länkar har jag filat ned med handfil. Ganska plågsamt även om det skedde vid olika tillfällen så att säga.
Asså om vi ändå ska tävla om att vara värst så vill poängtera att jag tog mig tiden att BLANKPOLERA kanterna så det skulle se fint ut ovaninfrån 😂 Kör dock dremel med diverse tillbehör och polerpasta haha. Blev jäkla fint iaf!

Riktigt. Jävla. Bra.
Vad kommer det sig att du inte har någon Diving Star?
Av samma anledning som jag inte har en Caribbean, Whitepearl, Sea Emerald, Great White, Army, T-Graph, C-Graph, 200T, 1500 etc…
Tid och pengar🤣.
Diving Star (gärna dubbelsignad, US Divers eller Poseidon) står högt upp på listan. Likaså en 300T Carbon Whitepearl.

Asså om vi ändå ska tävla om att vara värst så vill poängtera att jag tog mig tiden att BLANKPOLERA kanterna så det skulle se fint ut ovaninfrån 😂 Kör dock dremel med diverse tillbehör och polerpasta haha. Blev jäkla fint iaf!
Haha, då slår jag dig. Tre stycken 300T länkar har jag filat ned med handfil. Ganska plågsamt även om det skedde vid olika tillfällen så att säga.
Är länken till 300 lika bökig att ha att göra med så man behöver slöjda om den också på det här sättet? Är lite sugen på Doxa igen men att behöva börja gå loss med verktygen på en ny klocka är inte jättelockande får jag erkänna..

Är länken till 300 lika bökig att ha att göra med så man behöver slöjda om den också på det här sättet? Är lite sugen på Doxa igen men att behöva börja gå loss med verktygen på en ny klocka är inte jättelockande får jag erkänna..
Främst är väl det här ett problem för oss med smalare handleder. Den begränsade rörligheten gör att länken "hänger ut" en bit i stället för att ramla ned och följa handleden. Personligen har jag bara tyckt det är ett problem på 300T-modellen. Min 300-länk har jag aldrig tyckt behöver moddas.

Främst är väl det här ett problem för oss med smalare handleder. Den begränsade rörligheten gör att länken "hänger ut" en bit i stället för att ramla ned och följa handleden. Personligen har jag bara tyckt det är ett problem på 300T-modellen. Min 300-länk har jag aldrig tyckt behöver moddas.
Smala handleder-gänget är en skara som jag räknar mig själv till också så det understryker egentligen det jag hade på känn sedan innan; att det är en ”vanlig” 300 jag borde satsa på och inte en 300T.

Bara att fortsätta att speja om det dyker upp något lämpligt på k&s med andra ord 🙂

Tillbaka
Topp