• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Den här bildsurfade jag på. Någon som haft en? Riktigt snygg enligt mig.
DOXA-SUB-300T-Graph-13.jpg

Den hade varit OK om den inte haft det där vridringsinlägget samt en annan länk tycker jag. 600T T-Graph
är coolare.

Sh

Den är super - och känns bekant på något sätt ;-). Verkligen fin, och upplys gärna en oinvigd om vad symbolen med dykarhjälmen betyder.
Efter lite efterforskning så har jag fått fram lite information om dykhjälms loggan.
Inspirationen kommer delvis från Clive Cusslers bok The Sea Hunters. The Sea Hunters är ett gäng marinarkeologer med bland annat Mike Fletcher, Warren Fletcher och James Delgado. Dessa herrar är DOXA ambassadörer.
Bifogar länk till Doxas lite speciella hemsida som inte alltid är så lätt att söka på. :)

http://www.doxawatches.com/seahunters.htm

Efter lite efterforskning så har jag fått fram lite information om dykhjälms loggan.
Inspirationen kommer delvis från Clive Cusslers bok The Sea Hunters. The Sea Hunters är ett gäng marinarkeologer med bland annat Mike Fletcher, Warren Fletcher och James Delgado. Dessa herrar är DOXA ambassadörer.
Bifogar länk till Doxas lite speciella hemsida som inte alltid är så lätt att söka på. :)

http://www.doxawatches.com/seahunters.htm
Stort tack @Anthraxabuz för att du återkom i denna fråga. Så just den loggan och klockan hänger alltså samman med Seahunters, lite som Mission 31 och Fabien Cousteau kanske? Det verkar vara lite av Doxas grej att tillsammans med andra göra olika special editions, med Cousteau - den kopplingen borde de renodla - och Clive Cussler och hans hjälte (den har jag lite svårare att förstå). Nåja, fantastiska klockor är det - och jag misstänker att min Searambler inte blir den sista Doxa Suben. Ha det!
image.jpg

Stort tack @Anthraxabuz för att du återkom i denna fråga. Så just den loggan och klockan hänger alltså samman med Seahunters, lite som Mission 31 och Fabien Cousteau kanske? Det verkar vara lite av Doxas grej att tillsammans med andra göra olika special editions, med Cousteau - den kopplingen borde de renodla - och Clive Cussler och hans hjälte (den har jag lite svårare att förstå). Nåja, fantastiska klockor är det - och jag misstänker att min Searambler inte blir den sista Doxa Suben. Ha det!
image.jpg
Härlig bild @Kapten Baines!
Ja det var en bra liknelse. Ja så är det nog.
Men jag tror att Clive Cussler kopplingen är så djupt rotad. Sen långt innan de moderna Doxa subs började tillverkas igen. Så det är nog svårt för Doxa att ignorera. Jag har ju läst och läser mycket av Clive Cussler. Numera även ljudböcker. Så jag tycker det är en kul koppling med Numa och Dirk Pitt.
Kaffe, KS och sharkhunter på altan idag! :)
HaD
20160821_103733.jpg

Härlig bild @Kapten Baines!
Ja det var en bra liknelse. Ja så är det nog.
Men jag tror att Clive Cussler kopplingen är så djupt rotad. Sen långt innan de moderna Doxa subs började tillverkas igen. Så det är nog svårt för Doxa att ignorera. Jag har ju läst och läser mycket av Clive Cussler. Numera även ljudböcker. Så jag tycker det är en kul koppling med Numa och Dirk Pitt.
Kaffe, KS och sharkhunter på altan idag! :)
HaD
20160821_103733.jpg
Ja, jag begriper väl inte Clive Cussler-kopplingen eftersom jag inte läst hans böcker; får väl ladda ned en på Kindle - vilken ska man börja med? Clive Cussler och Dirk Pitt (vad är det för koppling till Numa?) är väl för Doxa vad Ian Fleming och James Bond är för Rolex (Submariner). Fast nog smäller Bond lite högre ;-).

@Kapten Baines

Clive Cussler grundade Numa. National underwater and marine agency. Han är också själv utbildad marinarkeolog och har använt DOXA subs under sina dyk sedan 60 talet. Dirk Pitt är den fiktiva hjälten i Cusslers böcker och jobbar på Numa.

Vet inte vilka böcker man kan ladda till Kindle. Finns många bra. Men de jag gillar lite extra är, Djingis kahns hemlighet, Djupgraven, Cyklop, Sahara (som även filmats, sådär bra, men boken är bra) och Striden om Arktis där Clive's son Dirk Cussler är medförfattare. Sonen har varit med och skrivit böckerna sedan 2004.. Han är ju även döpt efter hjälten i böckerna! :)
James Bond är cool, men DOXA är coolast! :D

@Kapten Baines

Clive Cussler grundade Numa. National underwater and marine agency. Han är också själv utbildad marinarkeolog och har använt DOXA subs under sina dyk sedan 60 talet. Dirk Pitt är den fiktiva hjälten i Cusslers böcker och jobbar på Numa i Cusslers böcker.

Vet inte vilka böcker man kan ladda till Kindle. Finns många bra. Men de jag gillar lite extra är, Djingis kahns hemlighet, Djupgraven, Cyklop, Sahara (som även filmats, sådär bra, men boken är bra) och Striden om Arktis där Clive's son Dirk Cussler är medförfattare. Sonen har varit med och skrivit böckerna sedan 2004.. Han är ju även döpt efter hjälten i böckerna! :)
James Bond är cool, men DOXA är coolast! :D
Man lär sig något nytt varje dag :). Genast steg min min aktning för Cussler (och kopplingen till Doxa).
Tack för tipsen, jag ska kika på Amazon.
Och visst har du rätt, Doxas Sub känns coolare och "tooligare" än de flesta andra märken. Det visar inte minst din Sharkhunter.
Allt gott!

Ett intressant tips till alla som är intresserade av dykning och DOXA. På www.divingwithlegends.com kan man köpa boken Diving with legends i pdf format till Ipad eller Android för en spottstyver. Över 300 sidor med intressant läsning om legendariska dykare och dykningens historia. Självklart lite DOXA också! :)
Såg det själv precis och har inget med försäljningen att göra.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp