• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Känner att det är dags att ta steget fullt ut. Som vanligt så är frågan 300 eller 300T?
Om ni endast fick välja 1 Doxa, vilken hade det varit samt varför? Motivera gärna och hjälp en klockbroder :)

P.s. Har ni något att avyttra så PMa gärna :D d.s.
Den jag valde; 300T, Caribbean.

  • Jag tycker att den större tavelytan/platta glaset funkar bättre i proportion till boetten.
  • Bättre länk/lås.
  • Heliumventil är cool Doxa/Rolexteknik.
  • 300m WR är ju mellanmjölk medan 1200m WR är lika svintufft som fullkomligt onödigt.
  • Textraden Caribbean har samma längd som texten SUB 300T. Inget skav där
  • COSC är inget jag är villig att betala dyra pengar för, framförallt inte när 300T ändå tickar på så bra.
  • Det vita datumfönstret lirar med dess vita index. Helt skavfritt!

Orange må vara den färg som många förknippar Doxa med men jag klarar inte av den gula kulören på lumen. Caribbean tycker jag bjuder på en fräscht somrig färgkombination där orange bara spelar en lagom stor biroll tillsammans med krispigt vita index och visare mot det havsblå. I mitt liv är det tveklöst lättare att matcha med blått än orange, gul eller turkos. Silver är najs, och svart är alltid svart, men det är ju resten av klockorna i lådan också!
FC2E2E88-1A9B-4624-8EB9-F8CB70CE4D8B.jpeg
 

nivde

Omega
2-Faktor
Känner att det är dags att ta steget fullt ut. Som vanligt så är frågan 300 eller 300T?
Om ni endast fick välja 1 Doxa, vilken hade det varit samt varför? Motivera gärna och hjälp en klockbroder :)

P.s. Har ni något att avyttra så PMa gärna :D d.s.
Om jag inte är helt ute och cyklar så har väl 300T lite "lyxigare" spänne med bland annat snabbjustering jämfört med 300 som inte har det, om man köper klockan på länk det vill säga!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Känner att det är dags att ta steget fullt ut. Som vanligt så är frågan 300 eller 300T?
Om ni endast fick välja 1 Doxa, vilken hade det varit samt varför? Motivera gärna och hjälp en klockbroder :)

P.s. Har ni något att avyttra så PMa gärna :D d.s.
Det varierar för min del. Hade jag köpt ny så hade det blivit en 300 tack vare den mer slimmade boetten, kupat safir m.m. MEN vintage av nån anledning (förutom att vintage 300 är nästan omöjlig att få tag i) så hade jag valt 300T professional. Kan inte precisera varför. Mer en känsla och att jag är så nöjd med den jag har.
20210815_173653.jpg
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Har inte sett det där med
Börjar bli lite tråkigt, skulle vilja ha en Doxa också. Kollar ofta på webbsidan, men kommer inte fram till beslut. Jag köper inte gärna nåt som jag inte kollat på. Vad är det tex för fel på deras länkar? De begagnade klockorna som kommer ut har ju nästan undantagslöst länkar där skruvarna ser ut att ha demonterats/monterats med slaghammare. Min OCD gör redan att jag ratar klockor där bandhornens baksidor misshandlats vid bandbyten och när dessutom länkskruvarna ser ut som vingmuttrar som använts i krig falnar intresset.
- Svårlösta problem det här 🙂
Dagens bild på min ”nästan Doxa”, som jag för övrigt är rätt förtjust i:
055C2D45-C071-42C6-9200-5E608979D5D7.jpeg
Har inte sett det där med misshandlade skruvar i annonser själv, men om jag får kill-gissa lite så kanske Doxa har lyckats klämma dit Loctite eller liknande i gängorna då och då genom åren och då kan ju det ha varit lite av ett blodbad om en stackars ny ägare gett sig på skruvarna. Vad jag läst i WUS-forumet så har det t.e.x. skett på 200-modellen relativt nyligen.

I mitt fall, med den begränsade erfarenheten av två Doxor, så var det en skruv på 300-länken som kändes suspekt. Den gick att gänga ur, men feelingen var inte rolig. Även där såg jag på WUS-forumet att det framfördes åsikten att det var normalt att 1-2 skruvar i en sån länk var hopplösa och skulle undvikas om de inte samarbetade. Det känns ju faktiskt lite deprimerande.

Nån annan som kan hoppa in med en kommentar?
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Har inte sett det där med

Har inte sett det där med misshandlade skruvar i annonser själv, men om jag får kill-gissa lite så kanske Doxa har lyckats klämma dit Loctite eller liknande i gängorna då och då genom åren och då kan ju det ha varit lite av ett blodbad om en stackars ny ägare gett sig på skruvarna. Vad jag läst i WUS-forumet så har det t.e.x. skett på 200-modellen relativt nyligen.

I mitt fall, med den begränsade erfarenheten av två Doxor, så var det en skruv på 300-länken som kändes suspekt. Den gick att gänga ur, men feelingen var inte rolig. Även där såg jag på WUS-forumet att det framfördes åsikten att det var normalt att 1-2 skruvar i en sån länk var hopplösa och skulle undvikas om de inte samarbetade. Det känns ju faktiskt lite deprimerande.

Nån annan som kan hoppa in med en kommentar?
- Måste tyvärr erkänna att min OCD får mig att zooma in bandhornsbaksidor och skruvskallar när jag kollar i annonser. Jag vet, inte helt sunt beteende 🙄.
 

erow

Patek
2-Faktor
@Buddhaliscious @BjornAgain @StarMan Tack för er input. Tror att 300T kan vara the way too go i mitt fall. Hade Synchron och upplevde tavlan som lite för liten. Går man på 300 så är risken att den känns alldeles för liten. Just nu litatvdet åt gul då jagbböev uppmärksam på att lumen i orange drar mot vintage.
Ingen 300T och bilder man kan tro är tagna med en potatis, men skillnad på lume mellan professional och divingstar
20210815_203149.jpg

20210815_203211.jpg

20210815_203250.jpg

20210815_203230.jpg
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Känner att det är dags att ta steget fullt ut. Som vanligt så är frågan 300 eller 300T?
Om ni endast fick välja 1 Doxa, vilken hade det varit samt varför? Motivera gärna och hjälp en klockbroder :)

P.s. Har ni något att avyttra så PMa gärna :D d.s.
Kanske är partisk mot min, men är väldigt nöjd med min 300 Sharkie. Men klart, en orange 300 hade ju varit ngt…

För mig är det 300:an som gäller då den upplevs mindre tack vare den lilla dial-opening och relativt tunna caset. :)

A0DFB5EF-5195-44F1-BA78-0A72B86A3D99.jpeg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Okej badtemp ändå eller? 🤔
PSX_20210819_170545.jpg


Såg först inte så inbjudande ut men det blev ändå en kvart i vattnet, var oväntat skönt.
PSX_20210819_201246.jpg

PSX_20210819_201404.jpg


Träffade den här lilla typen också som satt och käkade krabbor. Iller tror jag bestämt!
PSX_20210819_203105.jpg


Lagom till det var dags att fika så kom solen så att vi blev varma igen. 😊
PSX_20210819_203003.jpg

PSX_20210819_202820.jpg


Såklart skulle det gungas också men vad gör det med den utsikten?
PSX_20210819_203138.jpg


Bonusbild!
PSX_20210819_201504.jpg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Hur är det med "lumepipen"/0 punkten på bezeln. Linjerar dessa eller är de alltid lite off? Tycker att de på alla foton ligger lite off kan dock vara en synvila.
DOXA_SUB_300_821_10_361_10_1000x.jpg
 
Senast ändrad:
Topp