• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dressiga Certinor

Kocken

Omega
Kör denna dubbelt... Försökt få fason på glaset, gick bara sådär. Få se om frugan börjar använda den, gissar de är från samma år eller angränsande.
e5aquhu6.jpg



Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Här e en bild för din skull!


Tavlan har, som tidigare avhandlats, en buckla. Har hittat en lirare som ska rätta till den.

Du kan få klämma på den vid tillfälle.

J
Funderade på hur man lyckas buckla till en sådan tavla, men var det inte så att dessa var mycket tunna?
 

Jens

Greedo
Funderade på hur man lyckas buckla till en sådan tavla, men var det inte så att dessa var mycket tunna?

Jag har fått klockan av min svärfar, vars pappa jobbade på SAS som flygmekaniker.
Han erhöll klockan i samband med att alla andra fick sina.
Min kvalificerade gissning att klockan har fått sig en smäll i samband med jobbet, eller på fritiden.
Jag har plockat isär klockan några ggr och jag upplever inte tavlan som jättetunn, dock bucklingsbar:)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Här e en bild för din skull!

Tavlan har, som tidigare avhandlats, en buckla. Har hittat en lirare som ska rätta till den.

Du kan få klämma på den vid tillfälle.

J
Där satt den, sitter det microtor eller hammare i den? Hoppas det går bra hos plåtslagaren, be gentle...
Klämmer gärna på den vid tillfälle!
 

JiiWe

Cartier
Haha, ännu en tråd där du har massor med fina klockor (av billigare märken men så jäkla grymma!). Hur många klockor har du egentligen?
 

nifag

Cartier
En gammal bild på min morfars gamla Certina i 14k. Ingen förtjänstklocka utan köpt nångång under 60-talet och använd under 30-40 år. Efter en service för några år sen blev den riktigt fin. ABC Werner berättade då att han gillade att jobba med gamla Certina-verk. Rätt lättarbetade har jag för mig..

image.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
En gammal bild på min morfars gamla Certina i 14k. Ingen förtjänstklocka utan köpt nångång under 60-talet och använd under 30-40 år. Efter en service för några år sen blev den riktigt fin. ABC Werner berättade då att han gillade att jobba med gamla Certina-verk. Rätt lättarbetade har jag för mig..
Vilken elegans, tunna och långa index gillas på dressare...!
Haha, ännu en tråd där du har massor med fina klockor (av billigare märken men så jäkla grymma!). Hur många klockor har du egentligen?
:)
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag tänkte det vore på plats att visa några fina vintage quartz klockor från Certina.

P9239223.jpg

Här är en av Certinas första quartz modeller från 1972.Den var stor och mycket dyr men är mer eller mindre bortglömda idag. Den sålde i ett par tre år innan den blev hopplöst omodern.

PA299924.jpg

Detta en en typisk modell som kom i mitten av 70-talet. Det speciella med denna är hur urtavlan är målad och den tvådelade effekten ser verkligen spektakulär ut när ljuset bryten mot urtavlan.

2019.jpg

Detta är en Club 2000 från ca 1980 och jag har inte träffat på Club 2000 klocker efter denna modell. När jag första gången såg den tänkte jag "Har Certina återinfört Club 2000?". Det som lurade mig var urtavlan som nästan ser likadan ut som en del nya Certinr som jag lagat.
 
Topp