• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Duscha med Omega Seamaster 300 Pro Co-axial

Tjena, köpte en 10 år gammal Omega Seamaster 300 Professional Co-axial och den har blivit testad till 10 bar av klockhandlarn, och är godkänd. Men har hört lite varierande åsikter ang duscha med den. Jag har inga planer på att dyka med den eller så, men att duscha på morgonen - är det ok tror ni?

Om servicehistoriken är okänd så hade jag gjort en packningsservice innan. 10 år är ganska lång tid.

Den blev servad 2016. men borde inte testet som gjordes för några månader sedan vara ok? jag är ju lite försiktig eftersom det skulle suga rejält om den fylldes med fukt, men att aldrig ta av den hade varit skithärligt.

Den blev servad 2016. men borde inte testet som gjordes för några månader sedan vara ok? jag är ju lite försiktig eftersom det skulle suga rejält om den fylldes med fukt, men att aldrig ta av den hade varit skithärligt.
Trycktester är en färskvara och visar bara att den var tät precis vid det tillfället. Efter det finns det externa faktorer som påverkar tätheten. Om boetten får en smäll kan t.ex. tätheten påverkas.

Man brukar rekommendera att en klocka ska få en täthetsservice en gång om året om det utsätts för vatten ofta. Dusch är dessutom ett kapitel för sig då tvål och liknande produkter kan få packningarna att torka ut snabbare och alltså inte längre hålla tätt.

ah... okej, bra svar. då kanske man ska vara lite försiktig. speciellt när den är äldre modell.
Den är ifrån 2010 och servad 2016 med ett trycktest för bara några månader sedan? Precis som @Broderjimmy säger är tvål och dylikt kanske inte det bästa för klockan, men med det du sagt skulle i alla fall jag våga duscha med den, men skölja av och torka torr efter. Om det gjordes ett trycktest i somras och packningarna som sitter bara är 4år skulle jag inte oroa mig. Men, eftersom du startat tråden med frågan, skaffa nya packningar och gör ett nytt trycktest, ställ dig i duschen och njut ;)

Duscha och bada - det är ju en nyservad dykare. Tvekar inte att bada, duscha tvätta ren under kranen (härom veckan en rejäl avspolning med lite hjälp av mjuk tandborste) utan problem min 12 år gamla Sinn U1 som aldrig servats och trycktestades senast för 6 år sedan. Men det är klart den är tysktillverkad - kanske tillförlitligare än Swiss Made?

Jag kanske ska modifiera frågan, är det någon som har, eller känner någon som har, sabbat sin klocka genom att duscha?
Jag har en kompis som har en sådan som duschade med öppen ventil, helium ventil? Det var inte så bra. Med stängd ventil kan du duscha och bada, under förutsättning att den klarar ett trycktest i närtid.

Jag kanske ska modifiera frågan, är det någon som har, eller känner någon som har, sabbat sin klocka genom att duscha?
Inte personligen men det har ju garanterat hänt. Som någon nämnde tidigare så bevisar ett trycktest bara att den tål det vid just detta tillfälle och det finns många saker som kan påverka vattenresistensen.

Det låter som att du är ganska orolig och det enda sättet att till 100% undvika fuktskador är att ta av den innan du duschar (och gärna lämna den utanför badrummet). Inte för att vara den som är den men jag kan dessutom tycka att det är ganska ofräscht att duscha med klocka på och om man nu ändå ska rengöra den efteråt känns det betydligt smidigare att bara ta av sig den, det tar typ tio sekunder...

Tjejen duschade med sin smpc med kronan öppen. Gick bra :)
2F68BF2B-A0CA-4DE7-993B-7441B18FE23E.jpeg

Lätt att vara orolig när man inte vet.
Men är den godkänd till 10 bar så är det inga problem att duscha/bada med den.

Och som så många påpekar så är det en dykarklocka :)

Tillbaka
Topp