• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Dykarur, hur djupt dyker ni med dem?

v0n

Patek
2-Faktor
Blivit 4 dyk ner till 35 meter i saltvatten denna vecka. Den klarade sig!!
01C6091A-ACAB-4B6C-92B5-71994B201548.jpeg
Blev det inga bilder? 🙂
 

lord_hw

Omega
Vilken rolig trÄd!
För en sÄdÀr 15 Är sedan arbetade jag heltid med dykning runtom i vÀrlden.

Det var mestadels liveaboards men ibland fick man möjlighet till lite extra roliga turer, teknisk dykning, vraksafari osv.

PÄ den tiden anvÀnde man sig inte av datorer vid blandgasdykning, utan det var sk bottomtimers och tabeller som gÀllde. Sen gjorde man en ordentlig dykplan utifrÄn vilka gaser man kunde skramla ihop med den begrÀnsade mÀngd helium som fanns att tillgÄ.

Under mina Är hade jag en Citizen jp-1010 som stÀndig följeslagare och backup instrument.

En anekdot dÀr den klockan spelade en central roll var under ett blandgasdyk i röda havet.

Mina bottomtimers hade fÄtt slut pÄ batteri och de gick inte att byta! Instrumenten var oljefyllt och förseglat, nÀr man aktiverade de vid leverans var de igÄng tills de dog. Sen ersatte man dom. Men nu var jag ute för en veckas dykning och hade betalande gÀster, sÄ det fick lösas genom att ta vad som fanns tillhanda, vilket var tvÄ Suunto Gecko datorer och min klocka.
Vi jobbade upp oss till allt djupare dyk och dag 5 var det dags för det sista djupa dyket - ett 105m vrakdyk.

PÄ lite drygt 100 meters djup började bÄda Suunto datorerna visa olika djup och sen gick ena in i fellÀge. Dyket fick avbrytas och nÀr jag stÀmde av med min dykamrat kunde jag se att ena Suunto visade fel djup - den andra var död men Min Citizen visade fortfarande rÀtt djup.

Eller ja, iaf nÀr vi kom grundare Àn 100 meter, dÄ displayen bara visade tvÄ siffror och en decimal. Djupare Àn 100 visade den bara 00,0m

EfterÄt visade det sig att Suunto datorerna bara var godkÀnda till 80m men det var inte sÄ lÀtt att ta reda pÄ ute till havs.

Klockan förlorade jag nÄgra Är senare och jag saknar den fortfarande. Nu verkar den inte lÀngre gÄ att fÄ tag i men jag lÀgger en bild pÄ modellen hÀr under.
 

Bilagor

  • A860570E-4824-4879-8987-AB833173CDA9.jpeg
    A860570E-4824-4879-8987-AB833173CDA9.jpeg
    40.8 KB · Visningar: 12

fc2

Rolex
Vilken rolig trÄd!
För en sÄdÀr 15 Är sedan arbetade jag heltid med dykning runtom i vÀrlden.

Det var mestadels liveaboards men ibland fick man möjlighet till lite extra roliga turer, teknisk dykning, vraksafari osv.

PÄ den tiden anvÀnde man sig inte av datorer vid blandgasdykning, utan det var sk bottomtimers och tabeller som gÀllde. Sen gjorde man en ordentlig dykplan utifrÄn vilka gaser man kunde skramla ihop med den begrÀnsade mÀngd helium som fanns att tillgÄ.

Under mina Är hade jag en Citizen jp-1010 som stÀndig följeslagare och backup instrument.

En anekdot dÀr den klockan spelade en central roll var under ett blandgasdyk i röda havet.

Mina bottomtimers hade fÄtt slut pÄ batteri och de gick inte att byta! Instrumenten var oljefyllt och förseglat, nÀr man aktiverade de vid leverans var de igÄng tills de dog. Sen ersatte man dom. Men nu var jag ute för en veckas dykning och hade betalande gÀster, sÄ det fick lösas genom att ta vad som fanns tillhanda, vilket var tvÄ Suunto Gecko datorer och min klocka.
Vi jobbade upp oss till allt djupare dyk och dag 5 var det dags för det sista djupa dyket - ett 105m vrakdyk.

PÄ lite drygt 100 meters djup började bÄda Suunto datorerna visa olika djup och sen gick ena in i fellÀge. Dyket fick avbrytas och nÀr jag stÀmde av med min dykamrat kunde jag se att ena Suunto visade fel djup - den andra var död men Min Citizen visade fortfarande rÀtt djup.

Eller ja, iaf nÀr vi kom grundare Àn 100 meter, dÄ displayen bara visade tvÄ siffror och en decimal. Djupare Àn 100 visade den bara 00,0m

EfterÄt visade det sig att Suunto datorerna bara var godkÀnda till 80m men det var inte sÄ lÀtt att ta reda pÄ ute till havs.

Klockan förlorade jag nÄgra Är senare och jag saknar den fortfarande. Nu verkar den inte lÀngre gÄ att fÄ tag i men jag lÀgger en bild pÄ modellen hÀr under.
HĂ€rlig historia!

Badade med min DOXA 200 nyligen sÄ... eh.. bortÄt 3 dm djup sÄg den dÄ :rolleyes:
 

v0n

Patek
2-Faktor
Vilken rolig trÄd!
För en sÄdÀr 15 Är sedan arbetade jag heltid med dykning runtom i vÀrlden.

Det var mestadels liveaboards men ibland fick man möjlighet till lite extra roliga turer, teknisk dykning, vraksafari osv.

PÄ den tiden anvÀnde man sig inte av datorer vid blandgasdykning, utan det var sk bottomtimers och tabeller som gÀllde. Sen gjorde man en ordentlig dykplan utifrÄn vilka gaser man kunde skramla ihop med den begrÀnsade mÀngd helium som fanns att tillgÄ.

Under mina Är hade jag en Citizen jp-1010 som stÀndig följeslagare och backup instrument.

En anekdot dÀr den klockan spelade en central roll var under ett blandgasdyk i röda havet.

Mina bottomtimers hade fÄtt slut pÄ batteri och de gick inte att byta! Instrumenten var oljefyllt och förseglat, nÀr man aktiverade de vid leverans var de igÄng tills de dog. Sen ersatte man dom. Men nu var jag ute för en veckas dykning och hade betalande gÀster, sÄ det fick lösas genom att ta vad som fanns tillhanda, vilket var tvÄ Suunto Gecko datorer och min klocka.
Vi jobbade upp oss till allt djupare dyk och dag 5 var det dags för det sista djupa dyket - ett 105m vrakdyk.

PÄ lite drygt 100 meters djup började bÄda Suunto datorerna visa olika djup och sen gick ena in i fellÀge. Dyket fick avbrytas och nÀr jag stÀmde av med min dykamrat kunde jag se att ena Suunto visade fel djup - den andra var död men Min Citizen visade fortfarande rÀtt djup.

Eller ja, iaf nÀr vi kom grundare Àn 100 meter, dÄ displayen bara visade tvÄ siffror och en decimal. Djupare Àn 100 visade den bara 00,0m

EfterÄt visade det sig att Suunto datorerna bara var godkÀnda till 80m men det var inte sÄ lÀtt att ta reda pÄ ute till havs.

Klockan förlorade jag nÄgra Är senare och jag saknar den fortfarande. Nu verkar den inte lÀngre gÄ att fÄ tag i men jag lÀgger en bild pÄ modellen hÀr under.
Go historia! Att ha en backup av nĂ„got slag Ă€r vĂ€l mer regel Ă€n undantag nuförtiden vid djupare apparatdyk, men hög igenkĂ€nning pĂ„ mycket dĂ€r 😉
Klockan i sig tror jag inte Àr omöjlig att finna... @Kreacon sÄn har vÀl du?
 
Senast Àndrad:

Kreacon

Audemars
Go historia! Att ha en backup av nĂ„got slag Ă€r vĂ€l mer regel Ă€n undantag nuförtiden vid djupare apparatdyk, men hög igenkĂ€nning pĂ„ mycket dĂ€r 😉
Klockan i sig tror jag inte Àr omöjlig att finna... @Kreacon sÄn har vÀl du?
StÀmmer bra! Kul att höra historien ovan @lord_hw ! Har inte varit djupare Àn nÄgra fÄ meter med den men so far so good!
3ba1b0a5-2a08-4a54-bcf4-9e6f63f59daf-jpeg.2113980
 
Vilken rolig trÄd!
För en sÄdÀr 15 Är sedan arbetade jag heltid med dykning runtom i vÀrlden.

Det var mestadels liveaboards men ibland fick man möjlighet till lite extra roliga turer, teknisk dykning, vraksafari osv.

PÄ den tiden anvÀnde man sig inte av datorer vid blandgasdykning, utan det var sk bottomtimers och tabeller som gÀllde. Sen gjorde man en ordentlig dykplan utifrÄn vilka gaser man kunde skramla ihop med den begrÀnsade mÀngd helium som fanns att tillgÄ.

Under mina Är hade jag en Citizen jp-1010 som stÀndig följeslagare och backup instrument.

En anekdot dÀr den klockan spelade en central roll var under ett blandgasdyk i röda havet.

Mina bottomtimers hade fÄtt slut pÄ batteri och de gick inte att byta! Instrumenten var oljefyllt och förseglat, nÀr man aktiverade de vid leverans var de igÄng tills de dog. Sen ersatte man dom. Men nu var jag ute för en veckas dykning och hade betalande gÀster, sÄ det fick lösas genom att ta vad som fanns tillhanda, vilket var tvÄ Suunto Gecko datorer och min klocka.
Vi jobbade upp oss till allt djupare dyk och dag 5 var det dags för det sista djupa dyket - ett 105m vrakdyk.

PÄ lite drygt 100 meters djup började bÄda Suunto datorerna visa olika djup och sen gick ena in i fellÀge. Dyket fick avbrytas och nÀr jag stÀmde av med min dykamrat kunde jag se att ena Suunto visade fel djup - den andra var död men Min Citizen visade fortfarande rÀtt djup.

Eller ja, iaf nÀr vi kom grundare Àn 100 meter, dÄ displayen bara visade tvÄ siffror och en decimal. Djupare Àn 100 visade den bara 00,0m

EfterÄt visade det sig att Suunto datorerna bara var godkÀnda till 80m men det var inte sÄ lÀtt att ta reda pÄ ute till havs.

Klockan förlorade jag nÄgra Är senare och jag saknar den fortfarande. Nu verkar den inte lÀngre gÄ att fÄ tag i men jag lÀgger en bild pÄ modellen hÀr under.
Grym story och sÄ mycket nytta du verkar ha haft av ditt dykarur. HÀrligt!
 
Jag Ă€r sjökapten i grunden, och har ju sĂ„ledes spenderat en faslig massa tid ombord i bĂ„tar och till sjöss. NĂ€r jag jobbade pĂ„ Royal Caribbean som andrestyrman sĂ„ var det jag och en förstestyrman som hade dykcert, och nĂ€r det var dags för den Ă„rliga ”hull inspection” (skrovinspektion, dĂ€r man kollar av att sonderna som sitter under bĂ„ten inte Ă€r skadade eller övervuxna, att det inte sitter en massa rep eller annat bös fast i bogpropellrar eller huvudpropeller, eller azipods i detta fallet) som skulle ske i Cozumel, Mexico, stĂ€llde han och jag givetvis upp!
Vi lÄg vid kryssningskajen, allt var klappat och klart, alla tillstÄnd var pÄskrivna och FRB:n Äkte i vattnet. PÄ handleden satt min Citizen Aqualand II. BÄten vi var pÄ hade ett djupgÄende pÄ ca: 8,5m vid aktuellt tillfÀlle, och bottnen nÄddes vid ungefÀr 11m. Sikten var otrolig och det var en mÀktig kÀnsla att ha 311m kryssningsbÄt av 140.000 ton stÄl över sig! Skrovinspektionen gick galant och Aqualanden loggade dyket som den trooper den var!

Samma Aqualand fick sig senare ett rejÀlt djupdyk nÀr jag jobbade pÄ ett dykfartyg i Gulfen. Vi jobbade med vraksanering av oljeplattformar efter orkaner. Vi fiskade upp stora stycken metallskrot (rör, pumpar, ventilbatterier, helikopterdÀck och bostadsdelar), som lastades pÄ supplybÄtar som körde iland det för Ätervinning. Efter en del snack och övertalning hos dive control sÄ spÀnde jag fast min kÀra Aqualand pÄ utsidan av dykklockan (dive bell) och sedan bar det av ner i plurret. Klockan var pÄ 90m djup i nÀstan tvÄ dygn. NÄgot den klarade galant, men det ska erkÀnnas att jag var nervös nÀr klockan kom upp igen och det var dags att kolla om allt var bra! Enda problemet var att gummibandet hade blivit missfÀrgat och fÄtt et vitaktig/dimmig belÀggning som inte gick bort.
NÄgra bilder av vrakrester som kommer upp ur det blÄ:
2E91FAEA-1B32-4F0B-81B7-B0A2632524C2.jpeg

3BB5C95D-2FE6-40DE-B8CB-02FD54D95CDD.jpeg


Sen har jag dykt med med en Aqualand 1 ocksÄ. Denna gÄng i Croatien nÀr jag och tjejen var dÀr. DÄ var jag och klockan nere pÄ som mest ca 23m.
Yours truly med Aqualand:en fastspÀnd med passande knallorange Zulu:
AB56D870-B9BC-427D-A229-DDE8384E30A4.jpeg
Tack för roliga berÀttelser!

Aqualand, hörde jag Kvalitetsur?
 

Kreacon

Audemars
Aqualand Àr bra skit det!
MĂ„nga dykare pĂ„ bĂ„tarna jag jobbade pĂ„ som hade Citizen. JĂ€kligt creddigt och respektingivande att se en biffig dykarklocka pĂ„ en saturation diver med rediga ”sme’armar”!
Det hĂ€r fĂ„r en ju att undra lite nĂ€r Monchard ska slĂ€pp en dykare
? 🙂
Senaste slĂ€ppet var riktigt bra. 👏
 

v0n

Patek
2-Faktor
HĂ€lsningar Deepspot Warszawa.
Hann inte med sÄ mycket klockbilder, men blev Ätminstone nytt shiny cert
Advanced Freediver Lvl 4
samt nytt PB.
KĂ€ndes dock nĂ€stan som fusk pĂ„ det hĂ€r stĂ€llet 😄 ...Vill ni uppleva nĂ„got alldeles extraordinĂ€rt, Ă„k dit!
yTaw0jq.jpg

iaeF8Rp.jpg

Y8V2EXr.jpg

9jPqIl8.jpg

MjeXBEi.jpg

5KQ4dyM.jpg

uuRHg5z.jpg

XIbyCv4.jpg
 

Kreacon

Audemars
HĂ€lsningar Deepspot Warszawa.
Hann inte med sÄ mycket klockbilder, men blev Ätminstone nytt shiny cert
Advanced Freediver Lvl 4
samt nytt PB.
KĂ€ndes dock nĂ€stan som fusk pĂ„ det hĂ€r stĂ€llet 😄 ...Vill ni uppleva nĂ„got alldeles extraordinĂ€rt, Ă„k dit!
yTaw0jq.jpg

iaeF8Rp.jpg

Y8V2EXr.jpg

9jPqIl8.jpg

MjeXBEi.jpg

5KQ4dyM.jpg

uuRHg5z.jpg

XIbyCv4.jpg
đŸ€ŒđŸ€ŒđŸ€Œ
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
HĂ€lsningar Deepspot Warszawa.
Hann inte med sÄ mycket klockbilder, men blev Ätminstone nytt shiny cert
Advanced Freediver Lvl 4
samt nytt PB.
KĂ€ndes dock nĂ€stan som fusk pĂ„ det hĂ€r stĂ€llet 😄 ...Vill ni uppleva nĂ„got alldeles extraordinĂ€rt, Ă„k dit!
yTaw0jq.jpg

iaeF8Rp.jpg

Y8V2EXr.jpg

9jPqIl8.jpg

MjeXBEi.jpg

5KQ4dyM.jpg

uuRHg5z.jpg

XIbyCv4.jpg
men LÄGG AV vad jĂ€kla nice! đŸ€©
 
  • Love
Reactions: v0n
HĂ€lsningar Deepspot Warszawa.
Hann inte med sÄ mycket klockbilder, men blev Ätminstone nytt shiny cert
Advanced Freediver Lvl 4
samt nytt PB.
KĂ€ndes dock nĂ€stan som fusk pĂ„ det hĂ€r stĂ€llet 😄 ...Vill ni uppleva nĂ„got alldeles extraordinĂ€rt, Ă„k dit!
yTaw0jq.jpg

iaeF8Rp.jpg

Y8V2EXr.jpg

9jPqIl8.jpg

MjeXBEi.jpg

5KQ4dyM.jpg

uuRHg5z.jpg

XIbyCv4.jpg
BerÀtta, vad Àr det för stÀlle?
Hur djupt dök du?
 
  • Like
Reactions: v0n

v0n

Patek
2-Faktor
BerÀtta, vad Àr det för stÀlle?
Hur djupt dök du?
Deepspot Àr Europas djupaste dyktank pÄ 45 meter som Àr ganska nybyggt. Placerad ovanför termiska kÀllor, kristallklart vatten och naturliga 32 grader Ànda ner till botten.
En upplevelse utan dess like som Àr vansinnigt svÄrt att sÀtta ord pÄ. VÀl vÀrt att googla runt lite om man Àr sugen, oavsett vilken form av dykning det gÀller.
Farbror fixade 32 meter (simma ner/upp/bifenor/inga vikter pĂ„ ett andetag) 😇
 
Deepspot Àr Europas djupaste dyktank pÄ 45 meter som Àr ganska nybyggt. Placerad ovanför termiska kÀllor, kristallklart vatten och naturliga 32 grader Ànda ner till botten.
En upplevelse utan dess like som Àr vansinnigt svÄrt att sÀtta ord pÄ. VÀl vÀrt att googla runt lite om man Àr sugen, oavsett vilken form av dykning det gÀller.
Farbror fixade 32 meter (simma ner/upp/bifenor/inga vikter pĂ„ ett andetag) 😇
Imponerande. Simmade du ner av egen kraft, inget rep eller slÀde eller sÄ?
 
  • Like
Reactions: v0n

v0n

Patek
2-Faktor
Imponerande. Simmade du ner av egen kraft, inget rep eller slÀde eller sÄ?
Har lite svĂ„rt att greppa att det blev sĂ„ djupt sjĂ€lv, men tack! đŸ™đŸŒ
Rep med tillhörande sÀkerhetslina mÄste man ha men man "fÄr" inte dra i repet i denna form av dyk (CWTB), utan bara simma ner/upp för egen maskin, yes.
 
Senast Àndrad:

Burnman

Audemars
2-Faktor
Deepspot Àr Europas djupaste dyktank pÄ 45 meter som Àr ganska nybyggt. Placerad ovanför termiska kÀllor, kristallklart vatten och naturliga 32 grader Ànda ner till botten.
En upplevelse utan dess like som Àr vansinnigt svÄrt att sÀtta ord pÄ. VÀl vÀrt att googla runt lite om man Àr sugen, oavsett vilken form av dykning det gÀller.
Farbror fixade 32 meter (simma ner/upp/bifenor/inga vikter pĂ„ ett andetag) 😇

Har lite svĂ„rt att greppa att det blev sĂ„ djupt sjĂ€lv, men tack! đŸ™đŸŒ
Rep med tillhörande sÀkerhetslina mÄste man ha men man "fÄr" inte dra i repet i denna form av dyk (CWTB), utan bara simma ner/upp för egen maskin, yes.
Coolt. Bra jobbat, det förstĂ„r t.o.m en amatör som mig. Men jag blir nyfiken och mĂ„ste frĂ„ga: hur jĂ€vla lĂ€nge kan du hĂ„lla andan?? NĂ€r en annan badar, simmar och ”dyker” Ă€r det nĂ€tt och jĂ€mt man kan hĂ„lla andan ca 5m ned. Det lĂ€r ju ta sin lilla stund och simma 32m ToR
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Coolt. Bra jobbat, det förstĂ„r t.o.m en amatör som mig. Men jag blir nyfiken och mĂ„ste frĂ„ga: hur jĂ€vla lĂ€nge kan du hĂ„lla andan?? NĂ€r en annan badar, simmar och ”dyker” Ă€r det nĂ€tt och jĂ€mt man kan hĂ„lla andan ca 5m ned. Det lĂ€r ju ta sin lilla stund och simma 32m ToR
Fem meter? Kör du tuber! HÀr tar man stryk efter 3!
 

v0n

Patek
2-Faktor
Coolt. Bra jobbat, det förstĂ„r t.o.m en amatör som mig. Men jag blir nyfiken och mĂ„ste frĂ„ga: hur jĂ€vla lĂ€nge kan du hĂ„lla andan?? NĂ€r en annan badar, simmar och ”dyker” Ă€r det nĂ€tt och jĂ€mt man kan hĂ„lla andan ca 5m ned. Det lĂ€r ju ta sin lilla stund och simma 32m ToR
Inte för att vara oartig men det hÀr Àr komplicerat att förklara kortfattat utan att det blir fel. Handlar egentligen inte sÄ mycket om att hÄlla andan som mÄnga tror, det Àr bara en liten liten bit av helheten. Huvudnycklarna ligger mer i kunskap om sin kropp bÄde fysiologiskt och mentalt som man mÄste kunna behÀrska/kontrollera under extrema förhÄllanden.
VĂ„gar t.o.m pĂ„stĂ„ att det inte gĂ„r komma sĂ€rskilt djupt bara för att man Ă€r bra pĂ„ att hĂ„lla andan, förstĂ„r om det kan lĂ„ta helknĂ€ppt 🙃
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Inte för att vara oartig men det hÀr Àr komplicerat att förklara kortfattat utan att det blir fel. Handlar egentligen inte sÄ mycket om att hÄlla andan som mÄnga tror, det Àr bara en liten liten bit av helheten. Huvudnycklarna ligger mer i kunskap om sin kropp bÄde fysiologiskt och mentalt som man mÄste kunna behÀrska/kontrollera under extrema förhÄllanden.
VĂ„gar t.o.m pĂ„stĂ„ att det inte gĂ„r komma sĂ€rskilt djupt bara för att man Ă€r bra pĂ„ att hĂ„lla andan, förstĂ„r om det kan lĂ„ta helknĂ€ppt 🙃
Jo jag fattar att det givetvis ligger mer bakom och att hÄlla andan inte rÀcker sÀrskilt lÄngt. Men var/Àr ÀndÄ genuint nyfiken.
 
Topp