Ok, förstår grunden men jag skulle nog inte bedöma det så hårt.Nja:
"Vi diskuterar självklart inte heller sådant som enligt svensk lag uttryckligen är förbjudet. Vid tveksamhet kring detta avgör Admin vad som är okej."
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ok, förstår grunden men jag skulle nog inte bedöma det så hårt.Nja:
"Vi diskuterar självklart inte heller sådant som enligt svensk lag uttryckligen är förbjudet. Vid tveksamhet kring detta avgör Admin vad som är okej."
Tråden heter ju EDC-dumpen och syftar väl till att beskriva och visa bilder på det man dagligen går och bär på. Och är det så att man dagligen rör sig i allmänna miljöer med en fällkniv som åtminstone är av lite storlek för att vara användbar som kniv så är det brott. Däremot har ju du och någon till nyanserat bilden lite kring när ni bär kniv.Du har helt klart en poäng. Självklart går jag inte runt och shoppar på stan med kniv i fickan, det finns ju inget syfte med det. Hemma däremot är det smidigt.
Samma med kniven i bilen, den ligger ju inte i dörren liksom utan väl undanstoppad.
Känns dock lite överkurs att gå igenom turisters packning kan jag tycka.
(Finns väl för övrigt ingen ”längdregel”?)
Vad gör du med kniven dagligen då? Jag använder också kniv dagligen, men ser för egen del inte behovet att bära kniv då det finns knivar i köket både hemma och på jobbet. Jag har knivar i garaget också om jag behöver fixa med något.Jag har användning dagligen skulle jag säga.
Men jag har övergått från låst blad till en Victorinox Alox Farmer som EDC.
Sen har jag en Victorinox wallet också.
Jag anser att man bör ha ett regelverk som liknar det som England har. Att du inte får ha låsta blad, men andra mindre kan gå bra.
En massa saker, sen så är det inte bara bladet jag använder då det finns fler funktioner. Det är mest enkelheten som lockar.Vad gör du med kniven dagligen då? Jag använder också kniv dagligen, men ser för egen del inte behovet att bära kniv då det finns knivar i köket både hemma och på jobbet. Jag har knivar i garaget också om jag behöver fixa med något.
På temat (2:a bilden)Tråden heter ju EDC-dumpen och syftar väl till att beskriva och visa bilder på det man dagligen går och bär på. Och är det så att man dagligen rör sig i allmänna miljöer med en fällkniv som åtminstone är av lite storlek för att vara användbar som kniv så är det brott. Däremot har ju du och någon till nyanserat bilden lite kring när ni bär kniv.
Finns praxis på området, en pennkniv kan vara OK beroende på omständigheterna i det enskilda fallet.
Jo, krävs ju skälig misstanke för att visitera någon. Men det är ju lite av en bedömningssport och jag vet inte hela bakgrunden till varför turisten stoppades. Rimligen har ju någon sett honom ta upp en kniv? Civilare eller tips?..
För att ytterligare visa hur "lätt" man kan åka dit - för det här rör sig om ett oaktsamhetsbrott - se här:
![]()
Lambertz döms för kniven i domstolen
Tidigare justitiekanslern Göran Lambertz, 75, bar kniv vid ett besök i hovrätten tidigare i år. Nu döms han för brott mot knivlagen. – Domen var korrekt, säger Göran Lambertz.www.expressen.se
En f.d. JK och f.d justitieråd (domare i Högsta domstolen).. Men visst, fattar att folk inte går igenom larmbågar dagligen.
Och beträffande din tidigare fråga om visitation så fick jag nyligen visa innehållet i mina fickor + väska vid en säkerhetskontroll i en domstol som jag vanligtvis inte brukar vara i. Jag hade precis bytt telefon och hade inte fått mitt digitala ID-kort (Freja) att funka så där stod jag - inga knivar på mig dock![]()
Orka bry sig! När blev du visiterad förra gången? Jag har en morakniv i bilen för att kunna avliva rådjur vid krock. Ingen jävel kommer någonsin se den kniven. Kniven i fickan kommer ingen se heller.
Behöver jag försvara mig så behöver jag definitivt ingen kniv. Hur man än gör är man rökt. ”Du sänkte honom och du har tränat kampsport i 20 år, hur ställer du dig till det?”.
Finns nog ingen i denna tråd som drar kniv i nödvärn så den frågan är helt irrelevant.
Japansk lagstiftning.Det är helt rubbat att inte få åka omkring med kniv i bilen. Kniv är ju ett fantastiskt mångsidigt redskap och kan komma väl tillhands vart fan som helst.
Kan man bära fällkniv, hur lång som helst, bara bladet inte kan låsas?Du har helt klart en poäng. Självklart går jag inte runt och shoppar på stan med kniv i fickan, det finns ju inget syfte med det. Hemma däremot är det smidigt.
Samma med kniven i bilen, den ligger ju inte i dörren liksom utan väl undanstoppad.
Känns dock lite överkurs att gå igenom turisters packning kan jag tycka.
(Finns väl för övrigt ingen ”längdregel”?)
Det spelar nog ingen som helst roll, möjligtvis blir straffet något lägre. Kniv som kniv får man nog tänka.Kan man bära fällkniv, hur lång som helst, bara bladet inte kan låsas?