• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

EDC-dumpen

Du har helt klart en poäng. Självklart går jag inte runt och shoppar på stan med kniv i fickan, det finns ju inget syfte med det. Hemma däremot är det smidigt.

Samma med kniven i bilen, den ligger ju inte i dörren liksom utan väl undanstoppad.

Känns dock lite överkurs att gå igenom turisters packning kan jag tycka.

(Finns väl för övrigt ingen ”längdregel”?)
Tråden heter ju EDC-dumpen och syftar väl till att beskriva och visa bilder på det man dagligen går och bär på. Och är det så att man dagligen rör sig i allmänna miljöer med en fällkniv som åtminstone är av lite storlek för att vara användbar som kniv så är det brott. Däremot har ju du och någon till nyanserat bilden lite kring när ni bär kniv.

Finns praxis på området, en pennkniv kan vara OK beroende på omständigheterna i det enskilda fallet.

Jo, krävs ju skälig misstanke för att visitera någon. Men det är ju lite av en bedömningssport och jag vet inte hela bakgrunden till varför turisten stoppades. Rimligen har ju någon sett honom ta upp en kniv? Civilare eller tips?..

För att ytterligare visa hur "lätt" man kan åka dit - för det här rör sig om ett oaktsamhetsbrott - se här:

En f.d. JK och f.d justitieråd (domare i Högsta domstolen).. Men visst, fattar att folk inte går igenom larmbågar dagligen.

Och beträffande din tidigare fråga om visitation så fick jag nyligen visa innehållet i mina fickor + väska vid en säkerhetskontroll i en domstol som jag vanligtvis inte brukar vara i. Jag hade precis bytt telefon och hade inte fått mitt digitala ID-kort (Freja) att funka så där stod jag - inga knivar på mig dock :)

Jag har användning dagligen skulle jag säga.
Men jag har övergått från låst blad till en Victorinox Alox Farmer som EDC.
Sen har jag en Victorinox wallet också.

Jag anser att man bör ha ett regelverk som liknar det som England har. Att du inte får ha låsta blad, men andra mindre kan gå bra.
Vad gör du med kniven dagligen då? Jag använder också kniv dagligen, men ser för egen del inte behovet att bära kniv då det finns knivar i köket både hemma och på jobbet. Jag har knivar i garaget också om jag behöver fixa med något.

@JeppeH
EDC som begrepp används ganska friskt. ”Praktiska gadgets” skulle man kunna säga istället. På EDC-forum är det rätt mycket nyckelknippor, pennor, ficklampor mm men även pistoler och annat som de flesta inte bär till vardags.

Vad gör du med kniven dagligen då? Jag använder också kniv dagligen, men ser för egen del inte behovet att bära kniv då det finns knivar i köket både hemma och på jobbet. Jag har knivar i garaget också om jag behöver fixa med något.
En massa saker, sen så är det inte bara bladet jag använder då det finns fler funktioner. Det är mest enkelheten som lockar.

Det fina här är väl att du kan fortsätta som du önskar så fortsätter jag som jag önskar.

Tråden heter ju EDC-dumpen och syftar väl till att beskriva och visa bilder på det man dagligen går och bär på. Och är det så att man dagligen rör sig i allmänna miljöer med en fällkniv som åtminstone är av lite storlek för att vara användbar som kniv så är det brott. Däremot har ju du och någon till nyanserat bilden lite kring när ni bär kniv.

Finns praxis på området, en pennkniv kan vara OK beroende på omständigheterna i det enskilda fallet.

Jo, krävs ju skälig misstanke för att visitera någon. Men det är ju lite av en bedömningssport och jag vet inte hela bakgrunden till varför turisten stoppades. Rimligen har ju någon sett honom ta upp en kniv? Civilare eller tips?..

För att ytterligare visa hur "lätt" man kan åka dit - för det här rör sig om ett oaktsamhetsbrott - se här:

En f.d. JK och f.d justitieråd (domare i Högsta domstolen).. Men visst, fattar att folk inte går igenom larmbågar dagligen.

Och beträffande din tidigare fråga om visitation så fick jag nyligen visa innehållet i mina fickor + väska vid en säkerhetskontroll i en domstol som jag vanligtvis inte brukar vara i. Jag hade precis bytt telefon och hade inte fått mitt digitala ID-kort (Freja) att funka så där stod jag - inga knivar på mig dock :)
På temat (2:a bilden) :D

Orka bry sig! När blev du visiterad förra gången? Jag har en morakniv i bilen för att kunna avliva rådjur vid krock. Ingen jävel kommer någonsin se den kniven. Kniven i fickan kommer ingen se heller.

Behöver jag försvara mig så behöver jag definitivt ingen kniv. Hur man än gör är man rökt. ”Du sänkte honom och du har tränat kampsport i 20 år, hur ställer du dig till det?”.

Finns nog ingen i denna tråd som drar kniv i nödvärn så den frågan är helt irrelevant.

"Mannens uppgifter om att han ofta fiskar och vill vara förberedd vid eventuella viltolyckor motiverar inte innehavet av den relativt stora kniv som polisen hittat i hans låsta handskfack.
När mannen stoppades av polisen och de kollade bilen berättade han att det kunde ligga en kniv i det låsta handskfacket. Åtalad för brott mot knivförbudslagen förklarade mannen att han var en friluftsmänniska som bodde på landet och dels använde kniven när han fiskade, viket han nyligen gjort och skulle göra igen dagen därpå, dels att det där han bodde var vanligt med viltolyckor och det då kunde vara bra att ha en kniv med sig. Han berättade även att han hade tre barn som ibland var med och fiskade och han alltid var noga med att låsa in kniven så att inte barnen kom åt den.
/---/
Hovrätten går nu på den oenige ordförandens linje och fäller i enlighet med åtalet. Dels konstaterar hovrätten att den aktuella körningen inte haft något samband med mannens fisketurer som han berättat att han ofta åker på eftersom det syftet inte anses vara tillräckligt bestämt för att innehavet ska anses som befogat. Dels anses innehavet inte vara befogat på grund av risken för en viltolycka eftersom mannen inte kunnat redogöra för på vilket sätt han tänkt använda kniven i en sådan situation. Påföljden bestäms till 100 dagsböter."

Knivbladet var visserligen cirka 12 centimeter långt, men jag tror ändå att allmänhetens syn på rätten att bära kniv inte har hängt med lagstiftarens syn på vad som utgör ett knivbrott. Sen är det ju som du säger @yonsson otroligt liten risk för att bli stoppad och kontrollerad som vanlig svensson, men det är ändå viktigt att man är införstådd med att det innebär en risk att bära kniv och att reglerna har skärpts rätt hårt de senaste åren. Själv förstår jag fullt ut behovet att bära kniv till vardags, i synnerhet om det är en Garber dime eller liknande multitool. Tyvärr har lagskärpningarna gjort att jag inte längre vågar bära min eftersom en fällande dom hade fått förödande konsekvenser för mitt jobb. Jag uppskattar iaf allas EDC-bilder och dömer ingen som väljer att bära kniv så fortsätt gärna posta bilder, med eller utan knivar :)

IMG_5795.jpeg

Min ständiga jobb EDC. Men vad jobbar jag med? 😉

Det är helt rubbat att inte få åka omkring med kniv i bilen. Kniv är ju ett fantastiskt mångsidigt redskap och kan komma väl tillhands vart fan som helst.

IMG_4208.jpeg
IMG_4209.jpeg
IMG_4210.jpeg
Det här är kanske inte EDC som i att jag bär denna skapelse utomhus, men det är en ”everyday” grej med mycket EDC-liknande grejer som jag använder mig av i stort sett dagligen för mitt fulmeckande med vintage klockor och saker som behöver göras runt huset.

Det är en fransk tillverkad hagelgevärspatronhållare i grunden som jag gjort om till axelburen ”verktygslåda”; här kommer en lista av grejerna jag har i den -

IMG_4213.jpeg

Först och främst har jag en Minerva äkta rattrapante stoppur. Varför? Jag älskar att timea grejer och som klocknörd har du inte levt utan att ha lekt med en äkta rattrapante funktion.
IMG_4212.jpeg

Sen har vi verktygshållarna. Det är en Leatherman Micra och Wave i varsin hållare som är ”first responders” till många saker. I den längre hållaren (som egentligen är gjord för trädgårdsaxar) har jag ett Mitutoyo skjutmått, en 40-tals Bradux Swiss Made boettöppnare, en Silva Typ 6 kompass (för att kolla magnetism i klockor) samt en reservboettöppnarkniv.
IMG_4214.jpeg

I patronhållare (det är 20 stycken på bältet) har jag hittills bara fyllt upp de med dessa: en Wenger EKA Wood Collection Major (min första schweisare jag fick av min pappa som sju åring så kanske mest här för den är sentimental), en Peak Led Eiger ficklampa, en riktigt sliten Fischer space pen, en smart liten skruvmejselsats jag inte listat ut tillverkaren av ännu samt en riktigt vacker Minerva curvimeter (den har samma ”urverk” som den svindyra curvimetern Panerai gav ut för några år sedan).
IMG_4215.jpeg

Längst bak på bältet finns det en liten väska så att säga och i den har jag mitt ”Swiss kit” - boettöppnarkniv, min favorit Bergeon skruvmejsel, två små bandbytarverktyg jag tillverkat själv av trasiga urmakeri korntänger, en kombo med en Victorinox Executive 74mm och en Classic (ska bytas ut mot en Mini-Champ på sikt), Swisschamp samt en kompass linjal från ett Victorinox SOS kit.
IMG_4207.jpeg

Sähår kan det se ut när man bär det. Kittet väger en del, men är faktiskt fullt bärbart. Jag brukar dock mest låta den hänga på stolen vid min urmakeristation som en ”hängande verktygslåda” - alla dessa verktyg i detta kit är de jag använder 95% av gångerna jag meckar med saker (med undantag för mina dedikerade urmakeri grejer för faktiskt fix med klockor) - jag är väldigt nöjd med kittet hittills men har som mål att för skojs skull fylla alla patronhållarna med användbara verktyg, men vad det blir får vi se - det är kul att ha sådana små saker att se fram emot i framtiden ☺️ hoppas det var okej att posta i denna tråd då jag hittade ingen annan jag tyckte passade.

Appropå diskussionen om knivlagen:
Tror Ni har hängt upp Er på trådens namn. Bara för att det står EDC, betyder det ibte att vi faktiskt bär runt alla sakerna i vardagen! 😲
99% av bilderna är tagna på ett köksbord...

Du har helt klart en poäng. Självklart går jag inte runt och shoppar på stan med kniv i fickan, det finns ju inget syfte med det. Hemma däremot är det smidigt.

Samma med kniven i bilen, den ligger ju inte i dörren liksom utan väl undanstoppad.

Känns dock lite överkurs att gå igenom turisters packning kan jag tycka.

(Finns väl för övrigt ingen ”längdregel”?)
Kan man bära fällkniv, hur lång som helst, bara bladet inte kan låsas?

Tillbaka
Topp