• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

EDC-dumpen

IMG_8072.jpeg
IMG_8073.jpeg

Råkat bulka upp rejält med pennor så behöver någon pennor så kika min lilla annons.

Min EDC-dump som den ser ut just nu. Bytte ut min Victorinox Classic SD mot en Gerber Dime för några månader sen och är riktigt nöjd. Målet är att det mesta ska få plats i nyckelknippan.
Nyast in är Nitecore Tiki, 300 lumen räcker gott för mig.
1000045300.jpg

1000045301.jpg

1000045302.jpg

Lite lätt patina på Gerbern efter månader i fickan med nycklar och annat bös!

Ser att ämnet varit upp tidigare, men helt klart är flera av knivarna i tråden otillåtna på allmän plats eller i bil på allmän plats. Det är det ena och det andra - varför behöver man dagligen gå runt med en kniv? Vad använder man den till?

Ser att ämnet varit upp tidigare, men helt klart är flera av knivarna i tråden otillåtna på allmän plats eller i bil på allmän plats. Det är det ena och det andra - varför behöver man dagligen gå runt med en kniv? Vad använder man den till?
IMG_0397.jpeg

Jag fick hem dessa idag. Den högra är till renovering. Den vänstra är till att öppna paket, skära frukt och fan vet allt. Den är väldigt liten.

Har numera bara en liten pennkniv på min nyckelknippa.
Jo, man får iaf ha en multitool i handsfacket i bilen enligt HD.

Orka bry sig! När blev du visiterad förra gången? Jag har en morakniv i bilen för att kunna avliva rådjur vid krock. Ingen jävel kommer någonsin se den kniven. Kniven i fickan kommer ingen se heller.

Behöver jag försvara mig så behöver jag definitivt ingen kniv. Hur man än gör är man rökt. ”Du sänkte honom och du har tränat kampsport i 20 år, hur ställer du dig till det?”.

Finns nog ingen i denna tråd som drar kniv i nödvärn så den frågan är helt irrelevant.

Har numera bara en liten pennkniv på min nyckelknippa.
Jo, man får iaf ha en multitool i handsfacket i bilen enligt HD.

Jo, känner till det. Jag har alltid ett multiverktyg i bilen. Ett mycket litet multiverktyg med liten kniv man kan hänga på nyckelknippan kan nog också anses OK på allmän plats. Det jag undrade över här var vad alla som dagligen går runt med fällbara knivar med säg 8-10 cm blad behöver knivarna till.

Jo, känner till det. Jag har alltid ett multiverktyg i bilen. Ett mycket litet multiverktyg med liten kniv man kan hänga på nyckelknippan kan nog också anses OK på allmän plats. Det jag undrade över här var vad alla som dagligen går runt med fällbara knivar med säg 8-10 cm blad behöver knivarna till.
Rätt stor skillnad på 8cm och 10cm. Den jag går runt med är 7.4cm.

När blev du stoppad av polis senast?

För en vanlig svensk är det en ickefråga. Du kan ha allt möjligt i fickan hela dagarna så länge du inte blir stoppad, spelar ju noll roll.

Eller bor du i ett utsatt område och blir visiterad rutinmässigt?

Orka bry sig! När blev du visiterad förra gången? Jag har en morakniv i bilen för att kunna avliva rådjur vid krock. Ingen jävel kommer någonsin se den kniven. Kniven i fickan kommer ingen se heller.

Behöver jag försvara mig så behöver jag definitivt ingen kniv. Hur man än gör är man rökt. ”Du sänkte honom och du har tränat kampsport i 20 år, hur ställer du dig till det?”.

Finns nog ingen i denna tråd som drar kniv i nödvärn så den frågan är helt irrelevant.
Det jag ville poängtera är att flera av knivarna i tråden inte är tillåtna att bära på allmän plats. Man kan ju absolut välja att inte bry sig om att man gör sig skyldig till brott, om man är beredd på att ta konsekvenserna. Det är inte alls ovanligt att personer som vanligtvis är laglydiga straffas för brott mot knivlagen. Man kan ha glömt kniven i bältet eller i en byxficka efter jobbet när man senare åker och handlar, man skär frukt på allmän plats eller som i ett ärende som jag stötte på för några veckor sen; en friluftsklädd turist med stor ryggsäck gick i stan varpå han blev stoppad av polis och misstankarna om kniv i packningen visade sig stämma.

Det jag ville poängtera är att flera av knivarna i tråden inte är tillåtna att bära på allmän plats. Man kan ju absolut välja att inte bry sig om att man gör sig skyldig till brott, om man är beredd på att ta konsekvenserna. Det är inte alls ovanligt att personer som vanligtvis är laglydiga straffas för brott mot knivlagen. Man kan ha glömt kniven i bältet eller i en byxficka efter jobbet när man senare åker och handlar, man skär frukt på allmän plats eller som i ett ärende som jag stötte på för några veckor sen; en friluftsklädd turist med stor ryggsäck gick i stan varpå han blev stoppad av polis och misstankarna om kniv i packningen visade sig stämma.
Jag bär min Victorinox samt fällkniv i en tech-pouch, som i sin tur ligger stängd inuti en stängd väska. Använder någon av dem dagligen i både yrke & i skogen!

Sen är det ju skillnad på kniv och kniv.

Kniv med lås går fetbort det kan jag ha förståelse för.
Men en 91mm victorinox?

• Like
Reactions: P-A

Sen är det ju skillnad på kniv och kniv.

Kniv med lås går fetbort det kan jag ha förståelse för.
Men en 91mm victorinox?

Jag har användning dagligen skulle jag säga.
Men jag har övergått från låst blad till en Victorinox Alox Farmer som EDC.
Sen har jag en Victorinox wallet också.

Jag anser att man bör ha ett regelverk som liknar det som England har. Att du inte får ha låsta blad, men andra mindre kan gå bra.

Hur vet man vilka lagbrott man får diskutera och som anses ok att begå på KS kontra vilka som är big no no?! Finns det någon sammanställning? För brott mot knivlagen verkar inte bara vara ok, utan även uppmuntras? Men att diskutera momsfiffel vid klockimport har jag förstått är strikt förbjudet?
Finns det någon röd tråd så man vet?

Hur vet man vilka lagbrott man får diskutera och som anses ok att begå på KS kontra vilka som är big no no?! Finns det någon sammanställning? För brott mot knivlagen verkar inte bara vara ok, utan även uppmuntras? Men att diskutera momsfiffel vid klockimport har jag förstått är strikt förbjudet?
Är väl ingen som uppmuntrar till lagbrott? Allt handlar ju om syfte när det gäller knivlagen. Hemma kan du gå runt med en machete om du tycker det är kul.

Du har helt klart en poäng. Självklart går jag inte runt och shoppar på stan med kniv i fickan, det finns ju inget syfte med det. Hemma däremot är det smidigt.

Samma med kniven i bilen, den ligger ju inte i dörren liksom utan väl undanstoppad.

Känns dock lite överkurs att gå igenom turisters packning kan jag tycka.

(Finns väl för övrigt ingen ”längdregel”?)

Diskutera är väl en sak.
Sen så är det väl upp till var och en hur man önskar göra eller inte.

Tillbaka
Topp