• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

EDC-dumpen

Kan man bära fällkniv, hur lång som helst, bara bladet inte kan låsas?
Enkelt svar nej. Fällbar eller ej, låsbar eller ej spelar ingen roll. Efter att ha följt dialogen i tråden en aning så är det likadant med bilen...inga knivar. Lagen tog en gång i tiden ställning mot att bära kniv på allmän plats men det förväntades även att kniven var "ägnad att användas vid brott mot liv och hälsa" för att anse att det var ett brott. Således handlade det inte om endast en kniv utan även syftet. Tanken var att få bort knivar ur krogmiljöer med mera. De senaste tio åren har dock lagstiftaren (staten) skärpt kravet. Tidigare diskussioner om bladlängder och liknande är helt satt ur spel. Exempelvis får man inte bära en så kallad mattkniv vars bladlängd kan vara ett par centimeter. Frågan som ställs är enkel: Är det en kniv och befinner sig personen på en allmän plats? Kvar återstår dock uppsåtet som alltid måste vara uppfyllt. Observera att brottet primärt kräver uppsåt man att det i vissa fall kan inkludera oaktsamhet.

Lite märkligt är faktiskt diskussionen om bilen som inom diskussionen kring andra tvångsmedel inom lagstiftningen anses vara ett låst utrymme till vilket det krävs beslut om husrannsakan baserat på skälig misstanke för att få tillträde. Bilen är inte att anse som allmän plats. Som jämförelse kan du inte bli bötfälld för förargelseväckande beteende om du pinkar i din bil...oavsett vart den är parkerad. Likaså får du köra runt naken i din bil utan att det blir att anse som förargelseväckande beteende. Kliver du ur bilen på en storgata i någon stad så tillämpas dock lagen om förargelseväckande beteende. Således kan diskussionen om att ha en kniv i en bil bli en aningen klurig.

Jag känner till folk som har blivit dömda för brott mot knivlagen efter att ha ertappats ha en morakniv i en verktygslåda i bagageutrymmet i en bil. Ja, jag tycker också att det börjar bli löjeväckande. Det finns ju trots allt en hel del andra verktyg, exempelvis en skruvmejsel eller hammare, som kan komma att falla inom ramen för vad som är att anse som ett brott mot knivlagen "andra farliga föremål". Detta sista exempel kräver dock kanske att man bär skruvmejseln inne på en bar, tunnelbanevagn eller motsvarande. Då kommer skrivningen..."ägnad att användas vid brott mot liv och hälsa" i kraft. Detta förvisso tillsammans med andra omständigheter.

Kortfattat finns det ett mycket fåtal exempel på hur man kan klara sig undan att bära en kniv på en allmän plats, exempelvis en väldigt liten pennkniv som ligger längst ner i en ryggsäck man mycket sällan bär samt de fall där det "anses befogat". Här tar lagstiftaren sikte på hantverkare och andra som tvingas röra sig bland allmänheten på allmänna platser. Detta gäller dock inte arbetstid och liknande. Fiskehistorien och "avliva påkörda rådjur" är typiska historier som idag har en betydligt snävare tolkning. T

Tillåter Admin ett tips på hur man kan undkomma straffet om man råkar bära en liten kniv och av okänd anledning blir stoppad och kontrollerad av polis eller ordningsvakt? Obs! Detta fungerar inte för Kalle-kofot och liknande individer med ett brokigt förflutet eller en kniv fasttejpad på ryggen. Jag talar om en liten fickkniv och att man i övrigt är att anse som en skötsam medborgare.

/PJ

Enkelt svar nej. Fällbar eller ej, låsbar eller ej spelar ingen roll. Efter att ha följt dialogen i tråden en aning så är det likadant med bilen...inga knivar. Lagen tog en gång i tiden ställning mot att bära kniv på allmän plats men det förväntades även att kniven var "ägnad att användas vid brott mot liv och hälsa" för att anse att det var ett brott. Således handlade det inte om endast en kniv utan även syftet. Tanken var att få bort knivar ur krogmiljöer med mera. De senaste tio åren har dock lagstiftaren (staten) skärpt kravet. Tidigare diskussioner om bladlängder och liknande är helt satt ur spel. Exempelvis får man inte bära en så kallad mattkniv vars bladlängd kan vara ett par centimeter. Frågan som ställs är enkel: Är det en kniv och befinner sig personen på en allmän plats? Kvar återstår dock uppsåtet som alltid måste vara uppfyllt. Observera att brottet primärt kräver uppsåt man att det i vissa fall kan inkludera oaktsamhet.

Lite märkligt är faktiskt diskussionen om bilen som inom diskussionen kring andra tvångsmedel inom lagstiftningen anses vara ett låst utrymme till vilket det krävs beslut om husrannsakan baserat på skälig misstanke för att få tillträde. Bilen är inte att anse som allmän plats. Som jämförelse kan du inte bli bötfälld för förargelseväckande beteende om du pinkar i din bil...oavsett vart den är parkerad. Likaså får du köra runt naken i din bil utan att det blir att anse som förargelseväckande beteende. Kliver du ur bilen på en storgata i någon stad så tillämpas dock lagen om förargelseväckande beteende. Således kan diskussionen om att ha en kniv i en bil bli en aningen klurig.

Jag känner till folk som har blivit dömda för brott mot knivlagen efter att ha ertappats ha en morakniv i en verktygslåda i bagageutrymmet i en bil. Ja, jag tycker också att det börjar bli löjeväckande. Det finns ju trots allt en hel del andra verktyg, exempelvis en skruvmejsel eller hammare, som kan komma att falla inom ramen för vad som är att anse som ett brott mot knivlagen "andra farliga föremål". Detta sista exempel kräver dock kanske att man bär skruvmejseln inne på en bar, tunnelbanevagn eller motsvarande. Då kommer skrivningen..."ägnad att användas vid brott mot liv och hälsa" i kraft. Detta förvisso tillsammans med andra omständigheter.

Kortfattat finns det ett mycket fåtal exempel på hur man kan klara sig undan att bära en kniv på en allmän plats, exempelvis en väldigt liten pennkniv som ligger längst ner i en ryggsäck man mycket sällan bär samt de fall där det "anses befogat". Här tar lagstiftaren sikte på hantverkare och andra som tvingas röra sig bland allmänheten på allmänna platser. Detta gäller dock inte arbetstid och liknande. Fiskehistorien och "avliva påkörda rådjur" är typiska historier som idag har en betydligt snävare tolkning. T

Tillåter Admin ett tips på hur man kan undkomma straffet om man råkar bära en liten kniv och av okänd anledning blir stoppad och kontrollerad av polis eller ordningsvakt? Obs! Detta fungerar inte för Kalle-kofot och liknande individer med ett brokigt förflutet eller en kniv fasttejpad på ryggen. Jag talar om en liten fickkniv och att man i övrigt är att anse som en skötsam medborgare.

/PJ
Jag är enbart intresserad av att kunna ha en mekarlåda i bilens bagageutrymme eller multiverktyg i handsfacket.
Men anta att jag får bilproblem mitt i stan och plockar fram verktyg inkl kniv, vassa mejslar mm…
Och om man åker bil utomlands då?
Norge, danmark och Tyskland frankrike italien i första hand.
Vad är ok då?
Hisbil har tex ofta stag/linor/vassa pinnar som körs ned i backen.

Ja man kan ju dra allt åt sin spets…
Gick med kryckor i 2v där det fanns MYCKET kraftiga & relativt vassa spikar som kunde fällas ned.

Hade mycket lätt kunna vara betydligt farligare än ett multiverktyg…

/PJ
Absolut.

Okej som följer: Observera att detta inte är en absolut sanning men en väl fungerande. Jag vill samtidigt avskriva mig ansvaret för att uppmuntra till någon form av olagligheter. Lagen är som lagen är och det som nu skrivs är kortfattat en sammanställning av hur lagen fungerar. Det är min absoluta uppfattning att det var och ens ansvar att vara en laglydig medborgare och leva därefter.

Om man skulle råka bli ertappad med en kniv på sig. Märk väl en liten "oskyldig" fickkniv eller pennkniv, och att den kontrollerande personen börjar fatta misstankar om att det man nu har ertappats med är att anse som ett brott. Det som en åklagare kommer att kräva och skall kunna bevisa är uppsåtet alternativt oaktsamheten. Denna faller helt alternativt är mycket svår att bevisa i händelse av motsägelser som inte är att anse som helt otroliga.

Det man skulle kunna säga, dock inte efter en lång och motstridig konversation, utan på direkten är att man precis har hittat den här kniven och nu var på väg till närmaste polisstation eller polispatrull för att där lämna kniven till polisen. Svaret på anledningen till att man plockade upp kniven var ju för att ingen mindre pålitlig person skulle kunna hitta kniven och därmed använda den på felaktigt sätt.

Detta resonemang ger en trolig förklaring till varför man bär på kniven. Polisen kommer att beslagta kniven och man blir av med den men det blir synnerligen svårt för åklagaren att bevisa att man hade för avsikt att bära kniven på allmän plats.

Bär man sin fickkniv i ett fodral i livremmen, sitter kniven i en klämma i byxlinningen eller att kniven har ens initialer graverade på bladet faller detta resonemang platt.

Enklast är nog att inte bära kniv på allmän plats även om det är sedan många år ett mycket praktisk och behövlig verktyg i vardagen. Att det anses vara helt förbjudet skall vi tacka alla de tosingar som har burit kniv på platser dit vanligt folk mestadels har tagit sig för att njuta av stunden.

Jag är enbart intresserad av att kunna ha en mekarlåda i bilens bagageutrymme eller multiverktyg i handsfacket.
Men anta att jag får bilproblem mitt i stan och plockar fram verktyg inkl kniv, vassa mejslar mm…
Och om man åker bil utomlands då?
Norge, danmark och Tyskland frankrike italien i första hand.
Vad är ok då?
Hisbil har tex ofta stag/linor/vassa pinnar som körs ned i backen.
Jo, jag delar din tanke om att lagen är nödig minst sagt. Jag tror dock att de flesta poliser vet om att folk har en kniv i sin bil och att denna kniv i det allra mesta är till för normala situationer då en kniv behövs. Se till att inte bli stoppad av polis så skall man säkerligen klara av det där också.

Tillbaka
Topp