• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eget företagande

Mudfold

Cartier
Hur petiga är de med det här? Har väldigt snäv verksamhet (arkitekt och grafisk design dvs posters). När jag ringde Skatteverket sa de att de eventuellt skulle gå att dra av halva priset på en laptop som även skulle användas privat.

Det jag tänkt göra avdrag för är milsersättning, inköp av pennor, modellmateriell och lasermätare. Annars står det still, har inget behov av mer pryttlar tyvärr.

Alla pengar in är iprincip ren vinst iom. Att jag har väldigt låga omkostnader, snudd på inga.

Såklart det ska vara helt rimligt. Uppmanar dig inte till att fiffla.. Men som någon nämnde, tex en laptop. Hur ska någon veta om du satte igång den hemma och surfade lite klocksnack :woot:
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Såklart det ska vara helt rimligt. Uppmanar dig inte till att fiffla.. Men som någon nämnde, tex en laptop. Hur ska någon veta om du satte igång den hemma och surfade lite klocksnack :woot:
Det stämmer, problemet är ju att jag inte vet hur mycket jobb jag kommer ha framöver då jag tänkt ta pengarna ifrån utförda jobb och köpa dator för, och att det är relativt få timmar (60-80h~) som jag tjänat in de på. Alltså att en Mac för 20' inte är ett rimligt avdrag/ inköp i förhållande till verksamheten tyvärr.

Tror nog att jag får bita i det sura äpplet och skatta bort 2/3.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Har funderat på samma sak men det tar rätt mycket tid av en att göra vid sidan av det dagliga arbetet. Kör en tarrass åt tjejens föräldrar för tillfället. Tar inte betalt för det dock:p
Terrass.jpg
Ketchup?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det stämmer, problemet är ju att jag inte vet hur mycket jobb jag kommer ha framöver då jag tänkt ta pengarna ifrån utförda jobb och köpa dator för, och att det är relativt få timmar (60-80h~) som jag tjänat in de på. Alltså att en Mac för 20' inte är ett rimligt avdrag/ inköp i förhållande till verksamheten tyvärr.

Tror nog att jag får bita i det sura äpplet och skatta bort 2/3.
Hur ska du göra jobben om du inte har en dator? Klart du kan köpa en dator för 20´även om du bara gör 60-80 h om året om det är en förutsättning för att du ska kunna göra något att ta betalt för.
Lite beroende på hur du gör med avskrivning, men skriver du av den på flera år så är kostnaden inte orimligt hög för varje enskilt år. Om du skriver av hela på första året så ger den väldigt bra avkastning följande år då den inte har någon kostnad. Du måste inte göra vinst första året.
Tänk även på att du inte kan kvitta momsen om du inte tar den på företaget. Men om du fortfarande är osäker på om du vill ta datorn på företaget så kan du leasa den, då får du en helt avdragsgill månadskostnad på den.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Det stämmer, problemet är ju att jag inte vet hur mycket jobb jag kommer ha framöver då jag tänkt ta pengarna ifrån utförda jobb och köpa dator för, och att det är relativt få timmar (60-80h~) som jag tjänat in de på. Alltså att en Mac för 20' inte är ett rimligt avdrag/ inköp i förhållande till verksamheten tyvärr.

Tror nog att jag får bita i det sura äpplet och skatta bort 2/3.
Klart det är rimligt dock. Du behöver en bra dator för att utföra ditt jobb. Ingen kommer någonsin ifrågasätta det.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Tråkigt, bökigt, jobbigt. Nejdå, det är mest roligt, enkelt och fördelaktigt. Behöver nog bara ny revisor för att piffa upp stämningen lite. Är just nu mest less på Skatteverket.

I övrigt som sagt är det ju skönt för det mesta, förutom att jag blir drabbad personligen (ekonomiskt) i mitt yrke om en kund tex inte dyker upp (som idag). DÅ hade det vart jävligt skönt att vara anställd och bara få sig en betald håltimma.
 

Mudfold

Cartier
Tråkigt, bökigt, jobbigt. Nejdå, det är mest roligt, enkelt och fördelaktigt. Behöver nog bara ny revisor för att piffa upp stämningen lite. Är just nu mest less på Skatteverket.

I övrigt som sagt är det ju skönt för det mesta, förutom att jag blir drabbad personligen (ekonomiskt) i mitt yrke om en kund tex inte dyker upp (som idag). DÅ hade det vart jävligt skönt att vara anställd och bara få sig en betald håltimma.

Mja, skatteverket är man alltid less på. Tror det är väldigt få arbetstagare som faktiskt förstår hur mycket skatt man betalar.
En bra revisor var nyckeln för mig. Jag gör absolut ingenting själv nu när det kommer till bokföring och redovisning, så jäkla skönt :p
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Mja, skatteverket är man alltid less på. Tror det är väldigt få arbetstagare som faktiskt förstår hur mycket skatt man betalar.
En bra revisor var nyckeln för mig. Jag gör absolut ingenting själv nu när det kommer till bokföring och redovisning, så jäkla skönt :p
Ja jo. Efter eget företagande i några få 5-6år har jag börjat förstå att man ska va less på skv på heltid. Jag gör inte heller någit direkt, mer än att samla ihop in/ut-kvitton och fakturor osv. Men den envise enucken vägrar ta skiten digitalt. Så nu måste jag uppgradera. Så jävla tröttsamt att stå och stryka+sortera kvitton två dagar före moms bara för att man är glömsk själv.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Ja jo. Efter eget företagande i några få 5-6år har jag börjat förstå att man ska va less på skv på heltid. Jag gör inte heller någit direkt, mer än att samla ihop in/ut-kvitton och fakturor osv. Men den envise enucken vägrar ta skiten digitalt. Så nu måste jag uppgradera. Så jävla tröttsamt att stå och stryka+sortera kvitton två dagar före moms bara för att man är glömsk själv.
Tvätta kvitton, den var ny ;)
 

joca

Patek
2-Faktor
Tråkigt, bökigt, jobbigt. Nejdå, det är mest roligt, enkelt och fördelaktigt. Behöver nog bara ny revisor för att piffa upp stämningen lite. Är just nu mest less på Skatteverket.

I övrigt som sagt är det ju skönt för det mesta, förutom att jag blir drabbad personligen (ekonomiskt) i mitt yrke om en kund tex inte dyker upp (som idag). DÅ hade det vart jävligt skönt att vara anställd och bara få sig en betald håltimma.

Måste du ha revisor? Annars är ett alternativ en bra redovisningskonsult (gärna en duktig sådan och inte någon random som kallar sig för redovisningskonsult), brukar vara både billigare och bättre.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Måste du ha revisor? Annars är ett alternativ en bra redovisningskonsult (gärna en duktig sådan och inte någon random som kallar sig för redovisningskonsult), brukar vara både billigare och bättre.
Mja, det jag har är inte direkt dyrt alls faktiskt. Hade säkerligen kunnat lösa allting själv men det är jag inte det minsta sugen på haha.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Det stämmer, problemet är ju att jag inte vet hur mycket jobb jag kommer ha framöver då jag tänkt ta pengarna ifrån utförda jobb och köpa dator för, och att det är relativt få timmar (60-80h~) som jag tjänat in de på. Alltså att en Mac för 20' inte är ett rimligt avdrag/ inköp i förhållande till verksamheten tyvärr.

Tror nog att jag får bita i det sura äpplet och skatta bort 2/3.
Insp resor ..
Arbetsplats hemma?
 

Brunleif

Panerai
Hur bökigt är det att hyra ut kontor till sig själv i den egna bostaden?
Om jag hyr ut 40m2 till mig själv att använda till förråd/kontor, kan jag ta en normenlig årshyra, låt oss säga 1000kr/m2 per år?
Hur gör jag det?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Mja, skatteverket är man alltid less på. Tror det är väldigt få arbetstagare som faktiskt förstår hur mycket skatt man betalar.
En bra revisor var nyckeln för mig. Jag gör absolut ingenting själv nu när det kommer till bokföring och redovisning, så jäkla skönt :p
Jag kör 2 AB vid sidan om anställning.
Stämmer in med ovan, man slipper så mycket huvudvärk med att hitta en revisor som passar med en. Det är lite som att när man letar terapeut...man måste hitta rätt.
Jag har sen start kört en "aggressiv" revisor, som är uppsökande, han kör båda bolagen, mitt privata, samt allt juridiskt. Jag bara lämnar in Ica kassar.
Det är inte gratis...men lätt värt
 

Hutti

Cartier
Jag kör 2 AB vid sidan om anställning.
Stämmer in med ovan, man slipper så mycket huvudvärk med att hitta en revisor som passar med en. Det är lite som att när man letar terapeut...man måste hitta rätt.
Jag har sen start kört en "aggressiv" revisor, som är uppsökande, han kör båda bolagen, mitt privata, samt allt juridiskt. Jag bara lämnar in Ica kassar.
Det är inte gratis...men lätt värt

Det ni pratar om är inte revisorer. Inga revisorer jobbar med löpande bokföring
 
Topp