• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eget företagande

HeliDive

Cartier
Köpte på mig lite hyresfastigheter runt millenieskiftet och kan knappast klaga :)

Har kanske inte alla dagar varit roligt, men på det stora hela är det kanon!

Hyresgästerna amorterar ju åt en...:cigar:
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Visst kan du vara Enskild Firma och frilansa/hyra ut dig. Men du skall F-skatta. Omsätter du över ca 500.000:- per år bör du överväga AB. Räkna med att av det du fakturerar kan du behålla ca 50% själv, resten går åt till moms och skatter. Säger detta för att du skall ha en hum så att du inte går in i likviditetsproblem i blindo. Ha 50% som riktmärke så blir det inte helt fel.

Försök att hitta en revisor som har erfarehet/kunder i samma branch som du och ta en rådgivningsstund med honom. Det är en del beslut om momsredovisningsperiod etc som skall fattas. Hen kan sedan bli ett bra bollplank i takt med att du expanderar. Kan kosta ca 0:- - 1000-1500:- för kanske en timma. Är du inte intresserad av bokföring bör du lämna bort det från start för eget knåpande kan kosta mer senare pga av fel eller annat som måste rättas till i bokslutet. Skall ni vara fler i företaget så kan en revisor som rådgivare vara guld värd. Ingen ide att snåla och ta den billiga oauktoriserade redovisningskonsulten om hen inte kommer med rediga rekommendationer.

Lycka till!

50% är väl högt. 50% efter moms är en rimligare summa (i min värld).
 

Roxen

Cartier
Jag måste veta vilken kalender du använder och hur det går till. Det skulle underlätta som fan här på jobbet.


Jag använder ett google-baserat program (gmail tror jag) som jag av en webbyrå fick hjälp att upprätta. Det integreras med min och mina anställdas arbetsmail, och man kan se varandras/gemensam planering. Kanonbra! Är inte särskilt tekniskt lagd, så jag vet inte om det var till så stor hjälp... En fördel är att det är kompatibelt med b.la. faktureringsprogram, vilket innebär att exempelvis ett färdigställt uppdrag kan exporteras in i faktureringsprogrammet.

Hälsningar, Benjamin.
 

Hmmmm

Omega
Eget företag är väldigt kul, man får upp ögonen hur allt hänger ihop pch kan bestämma mer över sitt eget liv.

Startade AB parallelt med anställning kan vara bra sen efter några år glider du över till ditt egna bolag på jeltid.

Jobba med något du älskar att arbeta med så ser du det inte som jobb, uran bara kul.

Startade en webbsida på som jag sa nej till försäljning em gång sen året efter sa jag ja till budgivare nr 2. Som Stenbeck sa då man såöt något har man åtminstone gjort något och tagit ett beslut än att l ta risken att den verksamheten dör framöver.

Först då du omsätter minst en miljon ex. moms. utan omkostnader (säg som konsult eller att du har en webbsida som genererar intäkter) kan du köra på heltid.

Pension osv. är enkelt att glömma som egenföretagare så ge det en tanke också.

Akta dig för redovisningsbyråer kring Stureplan, du kan få hjälp med löpande redovisningen från billigare ställen :) Men lyssna på dom då de har bra tips ang. utdelning osv som kan vara väldigt förmånligt som företagare.

Då kan du koncentrera dog på såmt du tycker är roligt dvs det jobb du har valt helt själv :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Gör lite logotyper, inbjudningskort och annat grafiskt på sidan av vanliga kneget. Dock bara som hobbyverksamhet än så länge. Blir lite olika typer av grafiska tryck emellanåt med.

Ndyuf.jpg

Det där är lögn, Södermalm är inte en del av Stockholm utan Nyköping!
 

hannes

Omega
Vet inte om jag är speciellt företagande, men får endel logotyp/layout-uppdrag ibland samt en del graffitiarbeten t.ex väggmålningar, tavlor och att dra olika graffitiworkshops, tjäna pengar som klottrare!

Kul med extra pengar vid sidan av studier!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Gör lite logotyper, inbjudningskort och annat grafiskt på sidan av vanliga kneget. Dock bara som hobbyverksamhet än så länge. Blir lite olika typer av grafiska tryck emellanåt med.

Ndyuf.jpg

Vill inte vara petig men, Gamla stan, Skeppsholmen, Kastelholmen, Reinersholme, Långholmen samt Årstaholme är väl endå inte Hippstermalm?
 

hedbrg

Panerai
Vill inte vara petig men, Gamla stan, Skeppsholmen, Kastelholmen, Reinersholme, Långholmen samt Årstaholme är väl endå inte Hippstermalm?
Gamla stan och Reimersholme tillhör faktiskt södermalms stadsdelsområde, sen flög ett par holmar till med av bara farten. Slängde ihop på en kväll och körde mer form än kristelig sanning då den inte skulle säljas utan enbart skänkas i present.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Gamla stan och Reimersholme tillhör faktiskt södermalms stadsdelsområde, sen flög ett par holmar till med av bara farten. Slängde ihop på en kväll och körde mer form än kristelig sanning då den inte skulle säljas utan enbart skänkas i present.

Det var ett skämt efter några öl så ta det inte som någon kritik.
 

NickG

Cartier
Driver enskild firma där jag gör appar för mindre event och testar webbsidor åt ett företag i Irland som jobbar med svenska översättningar.
Helt OK att ha vid sidan av studierna.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Någon frilansare inom .NET, ASP, databaser här på KS som är sugen på lite välbetalt akutjobb? Eller känner du någon som kanske kan? Dra ett PM....
 
D

Deleted member 1265

Guest
Även jag kör eget AB, vore kul om man kunde dela med sig av tips vad man gör med ev överskott i AB eller förtjänar det en egen tråd kanske?
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Startade konsultfirma när jag var 25 med en gammal kollega
Gick från 2 till 9 anställda med ett kontor i Sthlm och ett i Zürich
Hybris, höga kostnader och platt fall :D
Men väldigt lärorikt! Nu trivs jag bra som anställd men nog blir det eget för eller senare igen, behöver ju bara göra tvärtom på allt nästa gång så är jag safe!
 

demondave

Rolex
Även jag kör eget AB, vore kul om man kunde dela med sig av tips vad man gör med ev överskott i AB eller förtjänar det en egen tråd kanske?

Beror ju väldigt mycket på verksamhet och planer. Lite utdelning för slitet är ju givet, för egen del gillar jag att spara utdelningsutrymme i några år. Blir liksom roligare så :)

Själv har jag någon böjelse för bra likviditet. Fortfarande ungt företag, öppen för expansion, verksam i en relativt kapitalintensiv lågmarginalbransch. Då gäller det att samla på hög i företaget, utöka med en enhet drar fort en miljon ner i likvida medel innan det börjar bygga på igen. Antagligen sveriges tråkigaste VD, så sett :D
 
  • Like
Reactions: P-A

mega

Rolex
Även jag kör eget AB, vore kul om man kunde dela med sig av tips vad man gör med ev överskott i AB eller förtjänar det en egen tråd kanske?
Du kan ta ut ca 100.000:- (har inte exakta summan i huvudet) i utdelning som du skattar 20% för. Väldigt förmånligt jämfört med att t a ut lön.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Även jag kör eget AB, vore kul om man kunde dela med sig av tips vad man gör med ev överskott i AB eller förtjänar det en egen tråd kanske?

Ha en lantbruksfastighet utan verksamhet. Arrendera ut marken billigt (kanske kan få kött i utbyte), men underhåll ekonomibyggnaderna dyrt, och kvitta förlusterna mot vinsten i AB:t. Sälj fastigheten dyrare och investera vinsten i ett boende du vill ha. Undvik hästverksamhet eftersom skatteverket hatar hästar.

Såhär har jag inte gjort, men har vänner som det verkat fungera för. Det är inte på något sätt olagligt, så jag tror inte forumbaronerna behöver jaga mig?

Bäst är självklart att ha en lantbruksfastighet du älskar att bo på, och där du använder ekonomibyggnaderna och systemet på det sätt man ska.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Kul med bra respons. Jag har själv nyttjat 3:12 i ett par år nu. Sen att vi svenskar anser det som oerhört förmånligt med bolagsskatt plus 20% dvs drygt 40% går till staten kan diskuteras. Men visst. Det är det mest förmånliga vi har för tillfället. För egen del blir der nästan lite politiskt av det hela. Jag är i grunden blå, men 3:12 infördes faktiskt av ingvar karlsson på tidigt -90tal och har finansierat stora delar av mitt levene.
Lite klurigt att man på regeringsnivå skiftar denna 3:12 regel, i min bransch blir det ohållbart att ändra bolagsformen i samma talt som politiken ändrar förutsättningar!
 

RBJSWE

Cartier
Bumpar den här tråden litegrann. Startade en liten sidebusiness i höstas (FA-skatt) och var på Skatteverkets informationsträff för nya företagare för någon vecka sen. All vinst i den här typen av företag läggs ju på min ordinarie lön så från första kronan är det 28 % i egenavgifter och kommunal+statlig inkomstskatt på vinsten. Blir helt absurt lite pengar kvar i plånboken. Hur som helst emottas tacksamt tips på enkelt och billigt bokföringsprogram samt tips i övrigt när det gäller att få så mycket pengar i plånboken som möjligt för företagare med FA-skatt. Ville ha in dom extra pengarna på klockkontot, men känns som att jag måste köpa en dator eller något för att allt inte ska försvinna i skatt. Kämpa regeringen.
 
Topp