hedbrg
Silver
Dom flesta märkena har väl fri service första två-tre åren ändå?Service ingår vid privatleasing så den kostnaden slipper man bära som ägare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Dom flesta märkena har väl fri service första två-tre åren ändå?Service ingår vid privatleasing så den kostnaden slipper man bära som ägare.
Nej du betalar det på 36 mån baraService ingår vid privatleasing så den kostnaden slipper man bära som ägare.
Inte gratis men ofta obligatoriskt serviceavtal inbakat i leasingpriset.Dom flesta märkena har väl fri service första två-tre åren ändå?
Haha ja. Den låter som en 25 år gammal bergvärmepump som liksom smäller igång + en massa konstiga ljud ett bra tag efter att man har körtDet tror jag också. Är ju i princip en brödrost som används så det tar inte många sekunder innan det blir varmt.
Men med det sagt - värmepumpen i min TM3 behöver högst nån minut på sig eller två innan värmen kommer. Tycker det funkar kalas. Stundtals en del osköna ljud från den dock.
Det där suger ju, speciellt på riktigt kalla dagar.Fysatan i helvete vad mjukvaran på ID-bilarna suger.
Ställde idag bilen vid Södertälje hamn för att ta pendeln in till city. På väg hem ville jag naturligtvis förvärma bilen, tror ni appen fick kontakt med bilen?
Det gör den. Men detta är inte bilens fel utan servrarna på väg till bilen. Men det är en klen ursäkt jag vet.Fysatan i helvete vad mjukvaran på ID-bilarna suger.
Jag tycker den är för dyr för vad man får, lutar mest åt id3 eller Cupra Born för 4k/månad. Hade hoppats att BYD Dolphin skulle ligga runt 3k men nu verkar de ligga runt 4k, då väljer jag heller ett Europeiskt märke.Kia Niro EV har värmepump som standard i Sverige. Något, men inte mycket, dyrare än vad du skrev. Har en sedan ca 2 mnd och är mycket nöjd.
Var otydlig, menar när man köper bilenNej du betalar det på 36 mån bara
Inte gratis men ofta obligatoriskt serviceavtal inbakat i leasingpriset.
Cupra har dock "gratis" serviceavtal om du köper bilen. (=det är inräknat i nybilspriset)
Säkerligen. Men något sådant hade Tesla aldrig accepterat, och det borde inte VW heller tycker jag!Det gör den. Men detta är inte bilens fel utan servrarna på väg till bilen. Men det är en klen ursäkt jag vet.
Nej men tyvärr har VW ingen aning om hur man bygger fungerande appar. Inte Audi heller för den delen, den var bedrövlig. 45 sekunder väntetid vid varje knapptryck och det fungerade bara inte ungefär 1/4 av gångerna. Nuvarande Tesla är liksom en annan nivå uppkopplingsmässigt. Men den har sina andra nersidor också.Säkerligen. Men något sådant hade Tesla aldrig accepterat, och det borde inte VW heller tycker jag!
Måste försvara VW:s app lite. De bytte ju för några veckor sedan. De har slutat med "WeConnect". Nu funkar det mkt bättre än tidigare. Att sätta på värmaren till min Golf Alltrack var ett rent helvete tidigare, nu funkar det som det ska och den har inte misslyckats ännu......och det går fort också.....Nej men tyvärr har VW ingen aning om hur man bygger fungerande appar. Inte Audi heller för den delen, den var bedrövlig. 45 sekunder väntetid vid varje knapptryck och det fungerade bara inte ungefär 1/4 av gångerna. Nuvarande Tesla är liksom en annan nivå uppkopplingsmässigt. Men den har sina andra nersidor också.
Nä, läs vad som står under i parantes.Behöver man på riktigt betala för laddkabel i Cupran?
Behöver man på riktigt betala för laddkabel i Cupran?
Nä, läs vad som står under i parantes.
Menar den första till vänster, det ingår alltså ingen laddkabel för vanligt uttag? Mode 2Det står väl att "standard laddkabel" är 3x16A och om du vill ha en som klarar 3x32A får du betala extra.
Det brukar det väl inte för vanliga elbilar.Menar den första till vänster, det ingår alltså ingen laddkabel för vanligt uttag? Mode 2
Jaha. Nej, det ingår garanterat inte till någon bil och jag hade inte laddat i ett vanligt eluttag heller.Menar den första till vänster, det ingår alltså ingen laddkabel för vanligt uttag? Mode 2
Jaha trodde det var standard, ingick båda kablar i min Kia laddhybrid iaf.Det brukar det väl inte för vanliga elbilar.
Är väl smidigt att kunna ladda i vanligt uttag i nödfall? Såklart på ett säkert sätt.Jaha. Nej, det ingår garanterat inte till någon bil och jag hade inte laddat i ett vanligt eluttag heller.
Ingår inte i någon av VAGs bilar. Inte ens Q8 etron.Jaha trodde det var standard, ingick båda kablar i min Kia laddhybrid iaf.
Är väl smidigt att kunna ladda i vanligt uttag i nödfall? Såklart på ett säkert sätt.
Jag har en mormorskabel/svärmorskabel/schukokabel/"kabel för laddning i vanligt vägguttag". För 3 år sen var det typ standard och ingick till de flesta bilar. Men numer så är det inte standard längre vilket är positivt. Jag har aldrig behövt använda min momorskabel och det kommer du inte heller behöva göra.Behöver man på riktigt betala för laddkabel i Cupran?
Jaha trodde det var standard, ingick båda kablar i min Kia laddhybrid iaf.
Är väl smidigt att kunna ladda i vanligt uttag i nödfall? Såklart på ett säkert sätt.
Det finns i drivor på Blocket att köpa. Du får en ny för typ 1000-1500kr. Dvs välj inte till Cupras, det blir dubbelt så dyrt.Jaha trodde det var standard, ingick båda kablar i min Kia laddhybrid iaf.
Är väl smidigt att kunna ladda i vanligt uttag i nödfall? Såklart på ett säkert sätt.
Snålt. Finns i min gamla etron. Man kan byta mellan schuko/ECC (eller vad nu efas heter).Ingår inte i någon av VAGs bilar. Inte ens Q8 etron.
Jag undrar faktiskt om det stämmer. Enligt Audi.se ingår samma typ av laddare.Snålt. Finns i min gamla etron. Man kan byta mellan schuko/ECC (eller vad nu efas heter).
Jag har en mormorskabel/svärmorskabel/schukokabel/"kabel för laddning i vanligt vägguttag". För 3 år sen var det typ standard och ingick till de flesta bilar. Men numer så är det inte standard längre vilket är positivt. Jag har aldrig behövt använda min momorskabel och det kommer du inte heller behöva göra.
Det är väl ungefär som att ha med en reservdunk i en bensinare. Är du orolig över det får du väl köpa till en. Har själv kört elbil i tre år och aldrig behövt en dock.
Ja det är klart, men som @alfgren skriver är det väldigt skönt att ha de gånger jag åker till föräldrarna på landet tex och inte har några laddstolpar i närheten.Det finns i drivor på Blocket att köpa. Du får en ny för typ 1000-1500kr. Dvs välj inte till Cupras, det blir dubbelt så dyrt.
Jag har använt mig ett par gånger om året. Då är man VÄLDIGT glad att man har en. I mitt fall är det när jag besöker föräldrarna vintertid, då behöver jag peta i ungefär 5-10 mil räckvidd via Schukoladdaren för att slippa ladda på hemvägen. Mkt bekvämt.
Nu vet jag inte hur dina föräldrar på landet bor och hur nybyggd huset och elen där är men kjag skulle vara väldigt försiktig med att använda den kabeln. Speciellt om det är ett äldre hus och ett äldre elsystem. Ska du ladda i vanligt vägguttag bör du i bilen sätta ner laddeffekten och bara ladda så pass mycket att du kan ta dig till närmaste laddstation för att ladda rätt.Ja det är klart, men som @alfgren skriver är det väldigt skönt att ha de gånger jag åker till föräldrarna på landet tex och inte har några laddstolpar i närheten.
Har koll på det där. Brukar ladda 8-10A, inte 16. Varken kablar eller laddare blir särskilt varma ens vid längre laddning. ”Landet” = villa i mindre stad, inte rutten sommarstugaNu vet jag inte hur dina föräldrar på landet bor och hur nybyggd huset och elen där är men kjag skulle vara väldigt försiktig med att använda den kabeln. Speciellt om det är ett äldre hus och ett äldre elsystem. Ska du ladda i vanligt vägguttag bör du i bilen sätta ner laddeffekten och bara ladda så pass mycket att du kan ta dig till närmaste laddstation för att ladda rätt.
Eller så installerar ni en laddbox hos föräldrarna på landet så är ni på den säkra sidan
Självklart ställer jag ner strömstyrkan så mycket det går och använder ett modernt elsystem, laddat min hybrid med denna kabel väldigt mycket och som @alfgren säger aldrig ens märkt av någon värme så jag känner mig rätt trygg.Nu vet jag inte hur dina föräldrar på landet bor och hur nybyggd huset och elen där är men kjag skulle vara väldigt försiktig med att använda den kabeln. Speciellt om det är ett äldre hus och ett äldre elsystem. Ska du ladda i vanligt vägguttag bör du i bilen sätta ner laddeffekten och bara ladda så pass mycket att du kan ta dig till närmaste laddstation för att ladda rätt.
Eller så installerar ni en laddbox hos föräldrarna på landet så är ni på den säkra sidan