Vad tror ni om EV Electra som köpt NEVS och ska bygga Emily GT i Trollhättan?
Jag är väldigt skeptisk. Kan det vara så att det hela är ett scam?
Jag är väldigt skeptisk. Kan det vara så att det hela är ett scam?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Verkar ju inte bättre om man tittar på Peter Esses senaste video. Väldigt trist.Vad tror ni om EV Electra som köpt NEVS och ska bygga Emily GT i Trollhättan?
Jag är väldigt skeptisk. Kan det vara så att det hela är ett scam?
Nya märken är bra. Det leder till konkurrens, teknikutveckling och pressade priser vilket i slutändan är positivt för slutkonsument.Är så trött på nya elbilsmärken hit och dit. Köper snart en V8a igen(som kommer packa ihop med de körmönster jag har numer.....)
Vad menar du med scam?Vad tror ni om EV Electra som köpt NEVS och ska bygga Emily GT i Trollhättan?
Jag är väldigt skeptisk. Kan det vara så att det hela är ett scam?
Om det verkligen kommer att finnas massor av elbilsmärken i framtiden krävs ett stort paradigmskifte.Nya märken är bra. Det leder till konkurrens, teknikutveckling och pressade priser vilket i slutändan är positivt för slutkonsument.
Kommer sluta som på pizzerian 110 olika pizzor på menyn men 99% av folket håller sig till samma 10 pizzor som man alltid gjort.
Låter som en rimlig bedömning. Jag gillar inte det jag läser om köparen alls.Hur ska man bedöma sannolikheten att produktion av bilen verkligen kommer igång? Är det 50 procent? Och hur stor är sannolikheten att verksamheten överlever mer än några år och blir lönsam? 10 procent?
Jag tror faktiskt att vi kan få en annan utveckling, att vi får fler märken. Det är nämligen så "enkelt" att bygga elbilar jämfört med vanliga ICE-bilar. Det kommer gå att köpa näsan färdiga drivlinor att köpa och sen sätter man bara en annan logga på dem. Alla elbilar känns i princip likadana ändå. Det som kommer vara utmaningen är att skilja de olika märkena åt. Vad differentierar man på när man varken har historik eller olika körupplevelse att bjuda på?Personligen tror jag att vi snart går in i en ny konsolideringsfas, där de som har starkast varumärken och störst kostnadsfördelar käkar upp en del andra.
De traditionella premiumtillverkarna kommer att överleva, om de fortsätter göra bra produkter till (för kundgruppen) rimligt pris. Just nu verkar BMW göra mer rätt än Mercedes.
vi får se! De nya märken som kommer nu verkar inte ha något utbrett vad gäller eftermarknad (jag med min otur vågar inte köpa någon av dem) samt deras mjukvara verkar vara si och så med. Men vi får verkligen hoppas att de större "OEM"-tillverkarna inte konkar för det kommer väldigt stora konsekvenser....Nya märken är bra. Det leder till konkurrens, teknikutveckling och pressade priser vilket i slutändan är positivt för slutkonsument.
Kommer sluta som på pizzerian 110 olika pizzor på menyn men 99% av folket håller sig till samma 10 pizzor som man alltid gjort.
Jag vet inte men jag har en dålig magkänsla.Vad menar du med scam?
Något uppsåt till bedrägeri ser jag inte.
Men naturligtvis finns ett stort mått att optimism och osäkerhet i en sådan satsning, både hos de anställda som kämpat med detta under lång tid, och hos de investerare som nu träder in.
Hur ska man bedöma sannolikheten att produktion av bilen verkligen kommer igång? Är det 50 procent? Och hur stor är sannolikheten att verksamheten överlever mer än några år och blir lönsam? 10 procent?
Har koll på det där. Brukar ladda 8-10A, inte 16. Varken kablar eller laddare blir särskilt varma ens vid längre laddning. ”Landet” = villa i mindre stad, inte rutten sommarstuga
för att ingen annan ville betala är nog det enkla svaret. NEVS skiter ett långt stycke i Saabarvet, Trollhättan eller framtiden - man ville bara ha så mycket betalt som möjligt. Tror inte det är svårare än så.Vad är det som gjort att NEVS valt att gå vidare med detta bolag undrar jag bara...
Länk för den intresserade.Verkar ju inte bättre om man tittar på Peter Esses senaste video. Väldigt trist.
Jag hade solklart valt i4 M50 om jag kunnat. En ”riktig” bil till skillnad från M3. Som jag då äger en ska sägas…Fan kan dem inte presentera model 3 perf. Börjar klia rejält i I4 M50-fingret.... Relativt sett bra priser på dem nu. Ioniq 5n hade varit ett självklart val. Men den kommer tyvärr bli för dyr för mig
Mach-e är kvar till Juni, den kloke väntar ut marknaden lite mer. Men jag är inte alltid så klok...
jo så är det! vet inte om man skall lite mer is i magen eller ej. Antar att det kommer gå att pressa ner det mer framåt. Är lite oklart.Jag hade solklart valt i4 M50 om jag kunnat. En ”riktig” bil till skillnad från M3. Som jag då äger en ska sägas…
Vet inte hur mycket det kommer sjunka, BMW bygger inte på spekulation på samma sätt som Tesla gör så de får inte samma panik att de har för mycket bilar i lager.jo så är det! vet inte om man skall lite mer is i magen eller ej. Antar att det kommer gå att pressa ner det mer framåt. Är lite oklart.
går att få bra utrustade med vinterhjul för 750 nu. Vilket är i princip billigare än 2021 dock så är räntan 4% högre...Vet inte hur mycket det kommer sjunka, BMW bygger inte på spekulation på samma sätt som Tesla gör så de får inte samma panik att de har för mycket bilar i lager.
Ok! Men det är ju, fortfarande, mycket mer än en TM3 med motsvarande utrustning och prestanda. Vilket var orsaken till att jag köpte engår att få bra utrustade med vinterhjul för 750 nu. Vilket är i princip billigare än 2021 dock så är räntan 4% högre...
yes därför jag vill se vad M3 perf kommer ligga påOk! Men det är ju, fortfarande, mycket mer än en TM3 med motsvarande utrustning och prestanda. Vilket var orsaken till att jag köpte en
Jotack, härligt att peta i det såretde som köpte en LR och de som köpte en m50 2021 om man räknar i värdeminskning så lär LR vara dyrare
sorryJotack, härligt att peta i det såret
Vågar inte titta efter. Enda sättet att sälja en Tesla är att vara billigast på Blocket. Finns ju liksom inga andra sätt eftersom alla bilar är likadana.sorry
hur ser det ut nu? Har det stabiliserat sig eller fortsätter det nedåt?
Relativt stabilt. Dyker upp lagerbilar med jämna mellanrum med ganska bra rabatt men listpriset har inte ändrats mycket den senaste tidenVågar inte titta efter. Enda sättet att sälja en Tesla är att vara billigast på Blocket. Finns ju liksom inga andra sätt eftersom alla bilar är likadana.
Jag jämför ju med vad jag gav 2022 mot vad jag kan tänkas få idag. Och det är ingen vacker syn. Huruvida det har gått från fritt fall till bara brant nedförsbacke värdemässigt kan man säkert vrida och vända på. Det brukar ju gå långsammare med tiden. Att nya Highland inte blev billigare är nog min räddning.Relativt stabilt. Dyker upp lagerbilar med jämna mellanrum med ganska bra rabatt men listpriset har inte ändrats mycket den senaste tiden
Ska du mest köra i stan så är väl en Polestar 2 single motor standard range vettigare om det är den modellen du är ute efter? Samma gäller VW, varför ska du ha en GTX om du mest ska köra i stan?Kikar på förmånsbil. Firman leasar i regel lättbeggade alt nya som jag tolkar det. Kollar nu på:
EV6
ID4 GTX
Polestar 2 Long range dual motor
Mach-E.
Bilen ska främst användas i stan och jag klarar mig egentligen med en sedan. Inget emot premiumkänsla dock. Inputs?
Blir som du säger mest stadskörning men jag föredrar AWD överlag för framkomligheten även om det är aktuellt några gånger om året bara.Ska du mest köra i stan så är väl en Polestar 2 single motor standard range vettigare om det är den modellen du är ute efter? Samma gäller VW, varför ska du ha en GTX om du mest ska köra i stan?
Beror klart på hur/var man bor men det är extremt sällan man behöver 4x, speciellt i moderna bilar som inte spinner på samma sätt som äldre. Vet inte hur begagnatpriserna skiljer sig men 120K extra för fyrhjulsdrift och extra batteri som man knappt behöver verkar lite onödigt.Blir som du säger mest stadskörning men jag föredrar AWD överlag för framkomligheten även om det är aktuellt några gånger om året bara.
Vad som är onödigt eller inte är en separat diskussion.Beror klart på hur/var man bor men det är extremt sällan man behöver 4x, speciellt i moderna bilar som inte spinner på samma sätt som äldre. Vet inte hur begagnatpriserna skiljer sig men 120K extra för fyrhjulsdrift och extra batteri som man knappt behöver verkar lite onödigt.