• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    993
Vad tror ni om EV Electra som köpt NEVS och ska bygga Emily GT i Trollhättan?
Jag är väldigt skeptisk. Kan det vara så att det hela är ett scam?
 
Är så trött på nya elbilsmärken hit och dit. Köper snart en V8a igen(som kommer packa ihop med de körmönster jag har numer.....) :D
Nya märken är bra. Det leder till konkurrens, teknikutveckling och pressade priser vilket i slutändan är positivt för slutkonsument.
Kommer sluta som på pizzerian 😂110 olika pizzor på menyn men 99% av folket håller sig till samma 10 pizzor som man alltid gjort.
 
Vad tror ni om EV Electra som köpt NEVS och ska bygga Emily GT i Trollhättan?
Jag är väldigt skeptisk. Kan det vara så att det hela är ett scam?
Vad menar du med scam?

Något uppsåt till bedrägeri ser jag inte.

Men naturligtvis finns ett stort mått att optimism och osäkerhet i en sådan satsning, både hos de anställda som kämpat med detta under lång tid, och hos de investerare som nu träder in.

Hur ska man bedöma sannolikheten att produktion av bilen verkligen kommer igång? Är det 50 procent? Och hur stor är sannolikheten att verksamheten överlever mer än några år och blir lönsam? 10 procent?
 
Nya märken är bra. Det leder till konkurrens, teknikutveckling och pressade priser vilket i slutändan är positivt för slutkonsument.
Kommer sluta som på pizzerian 😂110 olika pizzor på menyn men 99% av folket håller sig till samma 10 pizzor som man alltid gjort.
Om det verkligen kommer att finnas massor av elbilsmärken i framtiden krävs ett stort paradigmskifte.

Trenden under de senaste decennierna har ju varit brutal konsolidering. Även om inte så många märken försvunnit, så har de samlats i ett fåtal stora grupperingar.

Det som är nytt är ju elektrifieringen, med en stor förskjutning i vilken teknik som är strategisk (batterier), och tillhörande ny stor försörjningsmarknad (Kina).

Kommer detta leda till många fler tillverkare och varumärken på lång sikt?

Personligen tror jag att vi snart går in i en ny konsolideringsfas, där de som har starkast varumärken och störst kostnadsfördelar käkar upp en del andra.

De traditionella premiumtillverkarna kommer att överleva, om de fortsätter göra bra produkter till (för kundgruppen) rimligt pris. Just nu verkar BMW göra mer rätt än Mercedes.

De som har svagare premiumvärden kommer att få det svårare att konkurrera med de som har de största kostnadsfördelarna (kinesiska uppstickare)
 
Hur ska man bedöma sannolikheten att produktion av bilen verkligen kommer igång? Är det 50 procent? Och hur stor är sannolikheten att verksamheten överlever mer än några år och blir lönsam? 10 procent?
Låter som en rimlig bedömning. Jag gillar inte det jag läser om köparen alls.
Personligen tror jag att vi snart går in i en ny konsolideringsfas, där de som har starkast varumärken och störst kostnadsfördelar käkar upp en del andra.

De traditionella premiumtillverkarna kommer att överleva, om de fortsätter göra bra produkter till (för kundgruppen) rimligt pris. Just nu verkar BMW göra mer rätt än Mercedes.
Jag tror faktiskt att vi kan få en annan utveckling, att vi får fler märken. Det är nämligen så "enkelt" att bygga elbilar jämfört med vanliga ICE-bilar. Det kommer gå att köpa näsan färdiga drivlinor att köpa och sen sätter man bara en annan logga på dem. Alla elbilar känns i princip likadana ändå. Det som kommer vara utmaningen är att skilja de olika märkena åt. Vad differentierar man på när man varken har historik eller olika körupplevelse att bjuda på?
 
Nya märken är bra. Det leder till konkurrens, teknikutveckling och pressade priser vilket i slutändan är positivt för slutkonsument.
Kommer sluta som på pizzerian 😂110 olika pizzor på menyn men 99% av folket håller sig till samma 10 pizzor som man alltid gjort.
vi får se! De nya märken som kommer nu verkar inte ha något utbrett vad gäller eftermarknad (jag med min otur vågar inte köpa någon av dem) samt deras mjukvara verkar vara si och så med. Men vi får verkligen hoppas att de större "OEM"-tillverkarna inte konkar för det kommer väldigt stora konsekvenser....

Vad gäller konsolidering så har vi ju några få riktigt stora "grupper" med konsoliderade märken sen hur alla "OEM" kommer stå sig mot alla kinesiska märken som kommer är oklart

BMW Group (Germany) owns BMW, Mini, and Rolls-Royce.
Fisker Inc. (U.S.) owns Fisker, a reborn electric car brand that has partnered with Magna-Steyr to build its vehicles.
Ford Motor Co. (U.S.) owns Ford and Lincoln.
General Motors (U.S.) owns Buick, Cadillac, Chevrolet, and GMC. Hummer is now a GMC sub-brand. GM has a formal partnership with Honda to co-develop EVs.
Honda Motor Co. (Japan) owns Acura and Honda. It partners with GM. And it formed an electric car company with Sony, called Sony Honda Mobility, that has the Afeela brand.
Hyundai Motor Group (South Korea) owns Genesis, Hyundai, and Kia.
Mazda Motor Corp. (Japan) owns Mazda.
Mercedes-Benz Group (Germany) owns Mercedes-Benz.
Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance (Netherlands) owns Infiniti, Mitsubishi, and Nissan.
Rivian Automotive (U.S.) owns Rivian.
Stellantis (Netherlands) is the corporation formed from the Fiat Chrysler Automobiles and Peugeot S.A. merger. The FCA brands sold in the U.S. are now under Stellantis: Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Maserati, and Ram. Overseas brands also include Citroen, DS Automobiles, Opel, Peugeot, and Vauxhall.
Subaru Corp. (Japan) owns Subaru.
Tata Motors (India) owns JLR (formerly known as Jaguar and Land Rover). Going forward, its brands are Jaguar, Range Rover, Defender, and Discovery.
Tesla (U.S.) owns Tesla.
Toyota Motor Corp. (Japan) owns Lexus and Toyota. And it has a stake in Subaru and Suzuki.
VinGroup (Vietnam) owns the VinFast automotive brand, as well as VinHomes, VinBigData, VinBioCare, and VinBrain.
Volkswagen AG (Germany) owns Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche, Scout, and Volkswagen.
Zhejiang Geely Holding Group (ZGH, China) owns Lotus, Polestar, and Volvo.
 
Senast ändrad:
Vad menar du med scam?

Något uppsåt till bedrägeri ser jag inte.

Men naturligtvis finns ett stort mått att optimism och osäkerhet i en sådan satsning, både hos de anställda som kämpat med detta under lång tid, och hos de investerare som nu träder in.

Hur ska man bedöma sannolikheten att produktion av bilen verkligen kommer igång? Är det 50 procent? Och hur stor är sannolikheten att verksamheten överlever mer än några år och blir lönsam? 10 procent?
Jag vet inte men jag har en dålig magkänsla.
Jihad Mohammad är väldigt mystisk person. Finns inte mycket information om honom generellt.
Vad har han för erfarenhet? Var kommer pengarna från? Vilka bolag har han drivit tidigare?
Varför säger han kanadensiskt bolag när det egentligen är Libanesiskt?
Vad är det för tidigare bilar som EV Electra skrivit om på sin webbsida.
(Quds är arabiska namnet på Jerusalen och grillen ska se ut som en moské)

Som grädden på moset läste jag precis denna rubrik: https://www.di.se/nyheter/di-avsloj...pplingar-till-misstankt-svensk-ekobrottsling/

Vad är det som gjort att NEVS valt att gå vidare med detta bolag undrar jag bara...
 
Har koll på det där. Brukar ladda 8-10A, inte 16. Varken kablar eller laddare blir särskilt varma ens vid längre laddning. ”Landet” = villa i mindre stad, inte rutten sommarstuga ;)

Även jag kör den metoden! Laddar på max 8A (säkringen är på 10 och delas med TVn och lite lampor). Perfekt att kunna dra kabel från terassen till parkeringen.

Brukar försöka att inte ladda om jag inte är hemma, laddar helst bara typ 12 timmar max, så att jag inte får allt för långa tider heller. Det verkar fungera de tre månader jag gjort så i alla fall.
 
Vad är det som gjort att NEVS valt att gå vidare med detta bolag undrar jag bara...
för att ingen annan ville betala är nog det enkla svaret. NEVS skiter ett långt stycke i Saabarvet, Trollhättan eller framtiden - man ville bara ha så mycket betalt som möjligt. Tror inte det är svårare än så.

Av vad man kan läsa om köparen så framstår ju Victor Muller som en seriös och transparent person :(
 
Frågan är vad Jihad har för klocka på armen.
1701721399743.jpeg
1701721395611.jpeg
 
Fan kan dem inte presentera model 3 perf. Börjar klia rejält i I4 M50-fingret.... Relativt sett bra priser på dem nu. Ioniq 5n hade varit ett självklart val. Men den kommer tyvärr bli för dyr för mig :(

Mach-e är kvar till Juni, den kloke väntar ut marknaden lite mer. Men jag är inte alltid så klok... :D
 
Senast ändrad:
Fan kan dem inte presentera model 3 perf. Börjar klia rejält i I4 M50-fingret.... Relativt sett bra priser på dem nu. Ioniq 5n hade varit ett självklart val. Men den kommer tyvärr bli för dyr för mig :(

Mach-e är kvar till Juni, den kloke väntar ut marknaden lite mer. Men jag är inte alltid så klok... :D
Jag hade solklart valt i4 M50 om jag kunnat. En ”riktig” bil till skillnad från M3. Som jag då äger en ska sägas…
 
jo så är det! vet inte om man skall lite mer is i magen eller ej. Antar att det kommer gå att pressa ner det mer framåt. Är lite oklart.
Vet inte hur mycket det kommer sjunka, BMW bygger inte på spekulation på samma sätt som Tesla gör så de får inte samma panik att de har för mycket bilar i lager.
 
Ok! Men det är ju, fortfarande, mycket mer än en TM3 med motsvarande utrustning och prestanda. Vilket var orsaken till att jag köpte en ;)
yes därför jag vill se vad M3 perf kommer ligga på :D
Men samtdigit så må den kosta mer men de som köpte en LR och de som köpte en m50 2021 om man räknar i värdeminskning så lär LR vara dyrare :D
 
Relativt stabilt. Dyker upp lagerbilar med jämna mellanrum med ganska bra rabatt men listpriset har inte ändrats mycket den senaste tiden
Jag jämför ju med vad jag gav 2022 mot vad jag kan tänkas få idag. Och det är ingen vacker syn. Huruvida det har gått från fritt fall till bara brant nedförsbacke värdemässigt kan man säkert vrida och vända på. Det brukar ju gå långsammare med tiden. Att nya Highland inte blev billigare är nog min räddning.
 
Kikar på förmånsbil. Firman leasar i regel lättbeggade alt nya som jag tolkar det. Kollar nu på:
EV6
ID4 GTX
Polestar 2 Long range dual motor
Mach-E.

Bilen ska främst användas i stan och jag klarar mig egentligen med en sedan. Inget emot premiumkänsla dock. Inputs?
 
Senast ändrad:
Kikar på förmånsbil. Firman leasar i regel lättbeggade alt nya som jag tolkar det. Kollar nu på:
EV6
ID4 GTX
Polestar 2 Long range dual motor
Mach-E.

Bilen ska främst användas i stan och jag klarar mig egentligen med en sedan. Inget emot premiumkänsla dock. Inputs?
Ska du mest köra i stan så är väl en Polestar 2 single motor standard range vettigare om det är den modellen du är ute efter? Samma gäller VW, varför ska du ha en GTX om du mest ska köra i stan?
 
Ska du mest köra i stan så är väl en Polestar 2 single motor standard range vettigare om det är den modellen du är ute efter? Samma gäller VW, varför ska du ha en GTX om du mest ska köra i stan?
Blir som du säger mest stadskörning men jag föredrar AWD överlag för framkomligheten även om det är aktuellt några gånger om året bara.
 
Blir som du säger mest stadskörning men jag föredrar AWD överlag för framkomligheten även om det är aktuellt några gånger om året bara.
Beror klart på hur/var man bor men det är extremt sällan man behöver 4x, speciellt i moderna bilar som inte spinner på samma sätt som äldre. Vet inte hur begagnatpriserna skiljer sig men 120K extra för fyrhjulsdrift och extra batteri som man knappt behöver verkar lite onödigt.
 
Beror klart på hur/var man bor men det är extremt sällan man behöver 4x, speciellt i moderna bilar som inte spinner på samma sätt som äldre. Vet inte hur begagnatpriserna skiljer sig men 120K extra för fyrhjulsdrift och extra batteri som man knappt behöver verkar lite onödigt.
Vad som är onödigt eller inte är en separat diskussion.

99.9% på detta forum kunde kört med en Casio på armen :p
 
Tillbaka
Topp