Nu hettar det till i konflikten mellan Tesla och facket.
Om inte Tesla tecknar kollektivavtal med IF Metall innan den 17 november hotar Elektrikerna med sympatiåtgärder.
www.dn.se
Märklig text i artikeln:
"Hur stor påverkan som Elektrikernas sympatiåtgärder kan komma att få är osäkert. Tesla sköter också mycket underhåll av sina laddare på distans eftersom de är uppkopplade mot nätet, enligt bolagets egen utsago."
Vissa åtgärder kan naturligtvis utföras på distans, men på vilket sätt är detta relevant? Fysiska åtgärder som behörig elektriker utför på plats kan per definition inte ersättas av fjärrstyrning. Inspektion av elanläggningen kan inte utföras. Nya laddare kan inte byggas och tas i drift.
Hur ska detta sluta?
Alternativ A: Tesla tecknar kollektivavtal och återgår till normal business i Sverige?
Alternativ B: Leverans och service av Teslas bilar går knackigt. Laddnätverket förfaller. Försäljning och övrig verksamhet i Sverige avvecklas? Befintliga kunder får åka till Norge för service? Publik laddning får ske hos Ionity och andra aktörer?
Alternativ C:
Någon som har någon idé?