• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Jag var på Tesla servicecenter och servade bilen senast idag. Förutom att det stod ett par stackare utanför och frös från IF Metall så märktes absolut ingenting.
Det finns heller ingen schemalagd service på Tesla. Sånt är fossibilstrams som elbilsmärken inte ska hålla på med. Det är liksom fåneri att ta 5-6 tusen för att en verkstad ska fylla spolarvätska och titta på mönsterdjupet. Sånt handlar enbart om att försörja verkstäderna.

Angående själva bilarna är inte Model Y bäst på allt men helheten är otroligt stark. EV6 är överraskande trång invändigt och har en del märkligheter i sitt infotainment som jag tycker drar ner.
För en okunnig, hur fungerar det med serviceintervallerna på Tesla?
 
För en okunnig, hur fungerar det med serviceintervallerna på Tesla?
Det finns servicepunkter men de är inte kopplade till garantier. Dvs man är inte tvingad att göra "onödig" service bara för att garantierna ska gälla.
Annars finns det intervall på bromsvätska, kupéfilter och bromsar (smörjning) men man behöver inte betala flera tusen till en verkstad för "inspektion" bara för att garantier ska gälla. Det sparar enorma pengar med tiden.
 
Jag var på Tesla servicecenter och servade bilen senast idag. Förutom att det stod ett par stackare utanför och frös från IF Metall så märktes absolut ingenting.
Det finns heller ingen schemalagd service på Tesla. Sånt är fossibilstrams som elbilsmärken inte ska hålla på med. Det är liksom fåneri att ta 5-6 tusen för att en verkstad ska fylla spolarvätska och titta på mönsterdjupet. Sånt handlar enbart om att försörja verkstäderna.

Angående själva bilarna är inte Model Y bäst på allt men helheten är otroligt stark. EV6 är överraskande trång invändigt och har en del märkligheter i sitt infotainment som jag tycker drar ner.
Och då ska man veta (enl mig) att ev6 är den trevligaste aseatiska elbilen att ratta.
De just nu trevligaste enl mig (kräsen avseende körkänsla och bilegenskaper rent allmänt) är Tesla o MB.
Tesla har spottat upp sig påtagligt på slutet.
 
Kul! Berätta vad tycker du so far?
När beställde du?
Väldigt bekväm och tyst, kvalitén på allt man tar på känns topp. Bra intuitivt system (någon udda översättning här och där dock) allt funkar som det ska. Upplever inget problem med xpilot men har inte testat det så mycket än. Galen prestanda. Beställde i juni tror jag.
Kommer från Polestar 2 DMLR PPP och XC90.
 
Väldigt bekväm och tyst, kvalitén på allt man tar på känns topp. Bra intuitivt system (någon udda översättning här och där dock) allt funkar som det ska. Upplever inget problem med xpilot men har inte testat det så mycket än. Galen prestanda. Beställde i juni tror jag.
Kommer från Polestar 2 DMLR PPP och XC90.
Sidospår men vad tyckte du om XC90, vilken modell hade du? Överväger en sådan T8 nästa år.
 
Sidospår men vad tyckte du om XC90, vilken modell hade du? Överväger en sådan T8 nästa år.
Hade en D5, överlag jättebra bil, men börjar kännas lite gammal (bra för en modell som knappt ändrats på snart 10år). Hade dock problem med lite för många grejer för att vara helt nöjd. Sen anser jag att en hybrid är en dålig elbil och en dålig fossilbil i ett, finns ingen anledning idag.
 
Nu hettar det till i konflikten mellan Tesla och facket.


Märklig text i artikeln:
"Hur stor påverkan som Elektrikernas sympatiåtgärder kan komma att få är osäkert. Tesla sköter också mycket underhåll av sina laddare på distans eftersom de är uppkopplade mot nätet, enligt bolagets egen utsago."

Vissa åtgärder kan naturligtvis utföras på distans, men på vilket sätt är detta relevant? Fysiska åtgärder som behörig elektriker utför på plats kan per definition inte ersättas av fjärrstyrning. Inspektion av elanläggningen kan inte utföras. Nya laddare kan inte byggas och tas i drift.

Hur ska detta sluta?

Alternativ A: Tesla tecknar kollektivavtal och återgår till normal business i Sverige?
Alternativ B: Leverans och service av Teslas bilar går knackigt. Laddnätverket förfaller. Försäljning och övrig verksamhet i Sverige avvecklas? Befintliga kunder får åka till Norge för service? Publik laddning får ske hos Ionity och andra aktörer?
Alternativ C: Någon som har någon idé?
 
Senast ändrad:
Nu hettar det till i konflikten mellan Tesla och facket.


Märklig text i artikeln:
"Hur stor påverkan som Elektrikernas sympatiåtgärder kan komma att få är osäkert. Tesla sköter också mycket underhåll av sina laddare på distans eftersom de är uppkopplade mot nätet, enligt bolagets egen utsago."

Vissa åtgärder kan naturligtvis utföras på distans, men på vilket sätt är detta relevant? Fysiska åtgärder som behörig elektriker utför på plats kan per definition inte ersättas av fjärrstyrning. Inspektion av elanläggningen kan inte utföras. Nya laddare kan inte byggas och tas i drift.

Hur ska detta sluta?

Alternativ A: Tesla tecknar kollektivavtal och återgår till normal business i Sverige?
Alternativ B: Leverans och service av Teslas bilar går knackigt. Laddnätverket förfaller. Försäljning och övrig verksamhet i Sverige avvecklas? Befintliga kunder får åka till Norge för service? Publik laddning får ske hos Ionity och andra aktörer?
Alternativ C: Någon som har någon idé?
B.
 
Tror du verkligen facket kan dra det så långt så att det faktiskt skulle riskera jobb. Nog för att många verkar vara på deras sida men om det faktiskt skulle innebära att jobb försvinner och man så kraftigt motarbetar ett företag börjar det nog knorras, framför allt bland dem som idag är anställda och då blir av med sitt jobb pga Metalls vendetta.

Men facket har förvånat förr iofs 😆
 
Tror du verkligen facket kan dra det så långt så att det faktiskt skulle riskera jobb. Nog för att många verkar vara på deras sida men om det faktiskt skulle innebära att jobb försvinner och man så kraftigt motarbetar ett företag börjar det nog knorras, framför allt bland dem som idag är anställda och då blir av med sitt jobb pga Metalls vendetta.

Men facket har förvånat förr iofs 😆
Om Tesla avvecklar sin verksamhet i Sverige uppstår motsvarande arbetstillfällen i anslutning till andra biltillverkare.

Men hittillls har inte någon större arbetsgivare valt att dra konflikten dit, utan de har tecknat kollektivavtal och fortsatt med sin verksamhet i Sverige.

Tesla har provocerat fram de starkaste reaktionerna från arbetstagarorganisationer på många decennier. Det här är inte normalt i Sverige.
 
Senast ändrad:
Tror du verkligen facket kan dra det så långt så att det faktiskt skulle riskera jobb. Nog för att många verkar vara på deras sida men om det faktiskt skulle innebära att jobb försvinner och man så kraftigt motarbetar ett företag börjar det nog knorras, framför allt bland dem som idag är anställda och då blir av med sitt jobb pga Metalls vendetta.

Men facket har förvånat förr iofs 😆


När det var storstrejk förra gången mot utländskt bolag (toys'r'us) så höll det på i 3månader innan dom skrev avtal.
Även dom som städar åt Tesla ska ut i strejk nu också, nästa steg lär bli sophämtning, snöskottning o liknande.


Elons tilbaka-kaka i första läget är väl att stänga ner Teslas laddare för andra än Teslaägare (eller höja priset för dom)
 
tror exempelvis inte Tesla är anslutna till fack i Tyskland, tänker kan det vara så att om de går med på att ändra i sverige då att flera länder i Europa vill göra samma?
Om de anser att det inte är den vägen de vill gå så kan jag faktiskt se att Tesla slutar sälja bilar här om det vill sig illa, visst det är en ansenlig intäkt ifrån Sverige men frågan är om den är tillräckligt stor för att gå den vägen.
 
Senast ändrad:
Tror du verkligen facket kan dra det så långt så att det faktiskt skulle riskera jobb. Nog för att många verkar vara på deras sida men om det faktiskt skulle innebära att jobb försvinner och man så kraftigt motarbetar ett företag börjar det nog knorras, framför allt bland dem som idag är anställda och då blir av med sitt jobb pga Metalls vendetta.

Men facket har förvånat förr iofs 😆
Facken bryr sig inte om företag eller enskilda anställda, detta är så mycket större. Maffiafasoner.
 
Facken bryr sig inte om företag eller enskilda anställda, detta är så mycket större. Maffiafasoner.
Med all respekt, det där är ett något enögt synsätt i frågan om kollektivavtalens existens. Arbetsgivarorganisationerna ser också gärna att Tesla tecknar kollektivavtal, eftersom dessa avtal upprätthåller den svenska modellen där politikerna håller sig borta från lönebildning och andra frågor i relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare.
 
tror exempelvis inte Tesla är anslutna till fack i Tyskland, tänker kan det vara så att om de går med på att ändra i sverige då att flera länder i Europa vill göra samma?
Om de anser att det inte är den vägen de vill gå så kan jag faktiskt se att Tesla slutar sälja bilar här om det vill sig illa, den marknad som är i Sverige är nog inte tillräckligt stor för dem ändå.
Som jag uppfattar det har arbetstagare i Tyskland rättigheter genom lagstiftning som saknas i Sverige, då kollektivavtalen ersätter en del lagstiftning här. Så frågan om kollektivavtal är inte lika existensiell utanför Sverige.
 
Som jag uppfattar det har arbetstagare i Tyskland rättigheter genom lagstiftning som saknas i Sverige, då kollektivavtalen ersätter en del lagstiftning här. Så frågan om kollektivavtal är inte lika existensiell utanför Sverige.
kan vara så, men vet med mig ifrån jobbet att fack i Tyskland har mycket att säga till om...
 
kan vara så, men vet med mig ifrån jobbet att fack i Tyskland har grymt mycket att säga till om...
Jo, arbetstagare i Tyskland har mycket att säga till om, till exempel genom Betriebsrat som ska godkänna många beslut i företaget. Detta hänger dock inte ihop med kollektivavtal, som är en separat företeelse i Tyskland.


Även hos Tesla finns Betriebsrat.

 
Senast ändrad:
Nu hettar det till i konflikten mellan Tesla och facket.


Märklig text i artikeln:
"Hur stor påverkan som Elektrikernas sympatiåtgärder kan komma att få är osäkert. Tesla sköter också mycket underhåll av sina laddare på distans eftersom de är uppkopplade mot nätet, enligt bolagets egen utsago."

Vissa åtgärder kan naturligtvis utföras på distans, men på vilket sätt är detta relevant? Fysiska åtgärder som behörig elektriker utför på plats kan per definition inte ersättas av fjärrstyrning. Inspektion av elanläggningen kan inte utföras. Nya laddare kan inte byggas och tas i drift.

Hur ska detta sluta?

Alternativ A: Tesla tecknar kollektivavtal och återgår till normal business i Sverige?
Alternativ B: Leverans och service av Teslas bilar går knackigt. Laddnätverket förfaller. Försäljning och övrig verksamhet i Sverige avvecklas? Befintliga kunder får åka till Norge för service? Publik laddning får ske hos Ionity och andra aktörer?
Alternativ C: Någon som har någon idé?
C: Tesla outsourcar till underleverantörer som har kollektivavtal. Har för mig att det landade i något liknande när Amazon bråkade med facket.
 
Tror du verkligen facket kan dra det så långt så att det faktiskt skulle riskera jobb. Nog för att många verkar vara på deras sida men om det faktiskt skulle innebära att jobb försvinner och man så kraftigt motarbetar ett företag börjar det nog knorras, framför allt bland dem som idag är anställda och då blir av med sitt jobb pga Metalls vendetta.

Men facket har förvånat förr iofs 😆
Metall kommer inte backa utan ett kollektivavtal. Elon avskyr facket och kommer aldrig tillåta att ett kollektivavtal tecknas.

Jag ser i alla fall ingen annan utväg. Vilka signaler skulle det sända om Metall backar?
 
Vilket pådrag kring Tesla strejken alltså. Hamnarbetare, lackerare, plåtverkstäder, däckverkstäder, städbolag och nu även posten såg jag. Klart intressant att följa tycker jag.
OT: Andra länder gör vad de kan för att få Tesla att etablera sina fabriker där. Sveriges arbetares organisationer och samhälle verkar inte värdesätta arbetstillfälle och förstå vad som skapar välfärd.

För övrigt anser jag inget kring strejken hör hemma i denna tråd som handlar om elbilar.
 
OT: Andra länder gör vad de kan för att få Tesla att etablera sina fabriker där. Sveriges arbetares organisationer och samhälle verkar inte värdesätta arbetstillfälle och förstå vad som skapar välfärd.

För övrigt anser jag inget kring strejken hör hemma i denna tråd som handlar om elbilar.

Facken är helt ointresserade av arbetstillfällen. Handlar bara om att ha ”rätt” enligt den fackliga skalan.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp