• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    993
Jag läste i någon biltidning att Geely placerat Zeekr ovanför Volvo i premium-hierarkin. Jag vet inte om det är korrekt, eller om det var en uppfattning hos skribenten baserat på att Zeekr X är mer påkostad än EX30. Det är inte så tydligt för mig att det är så, då Volvo och Zeekr än så långe inte verkar dela plattformar, förutom just med EX30.

Någon annan som vet?
Jag har hört samma sak, men det kan man själv lätt kolla genom att klämma lite på dom. Jag har exakt samma intryck, de satsar på Zeekr. Även istället för Polestar!
Geely tjänar bergis bättre på sitt "eget" varumärke, där de kan göra som de vill.
Trist för Volvo och Polestar. Volvo har förövrigt sänkt sitt aktieinnehav till ynka 18%

https://elbilen.se/nyheter/aktier-skanks-bort-volvo-minskar-sitt-agande-i-polestar/
Nu meddelar Volvo Cars att de minskar sitt ägande i Polestar från dagens 49,5 procent till 18 procent. Det sker genom att Volvo Vars delar ut 62,7 procent av sina aktier i Polestar till de egna aktieägare. Värdet på dem uppgår enligt Volvo Cars till 9,5 miljarder kronor. En uppmärksammad analys från banken SEB tidigare i år värderade däremot Volvos innehav av Polestar till 0 kronor. Banken uppgav då inte se något sätt för hur ”värde ska realiseras” hos Polestar.

Volvo har också gjort klart att de inte kommer fortsätta stötta Polestar ekonomiskt mer än att återbetalningnsperioden för nuvarande lån redan har förlängts till 2028. Men i en intervju i veckan sa Volvo Cars vd Jim Rowan att de båda märkena kommer fortsätta ha en nära relation, även med en mindre ägarandel från Volvo Cars sida.
 
Snart dags för ny bil för min del. Har en BMW 5-serie (diesel) sen några år tillbaka och ska nu gå över till laddhybrid.

Har kollat runt och valet står mellan:
  • BMW 530e
  • Volvo V90 Recharge
  • Volvo V60 Recharge

Någon som har erfarnhet av ovan tre och kan ge input?

Det som talar för Volvo är utrymmet i baksätet och bagaget.
Det som talar för BMW är elektroniken (infotainment) och komfort.
 
Snart dags för ny bil för min del. Har en BMW 5-serie (diesel) sen några år tillbaka och ska nu gå över till laddhybrid.

Har kollat runt och valet står mellan:
  • BMW 530e
  • Volvo V90 Recharge
  • Volvo V60 Recharge

Någon som har erfarnhet av ovan tre och kan ge input?

Det som talar för Volvo är utrymmet i baksätet och bagaget.
Det som talar för BMW är elektroniken (infotainment) och komfort.
Komfort är väl en smaksak. Men jag själv kör v60 recharge idag (2021) och chefen kör BMW 330 laddhybrid (2023)

Och jag själv skulle välja min Volvo över hans BMW 8 dagar i veckan. Bästa bil jag haft och tycker man sitter ofantligt mycket bättre i Volvon än i hand BMW. Men som sagt, personliga preferenser osv
 
Kompisen letar ny kärra.
Vad finns det för PHEV som man kan köra värmaren (förvärmning) på utan att ha sladden inkopplad?
Behöver endast klara ca 2 mil på en laddning vintertid, inkl en förvärmning (på jobbet).
Ska kunna dra släp om 1500 kg.
4WD.
Plats för 2 vuxna och 2 barn (1 i framåtvänd bilbarnstol).
Stor nog för en fjällen-resa med tillhörande packning.
Max 500 kkr, behöver inte vara helt nytt.
Privat köp.

Jag är tveksam till hel-el med deras körmönster (inte det jag beskrivit ovan utan i övrigt).
 
Kompisen letar ny kärra.
Vad finns det för PHEV som man kan köra värmaren (förvärmning) på utan att ha sladden inkopplad?
Behöver endast klara ca 2 mil på en laddning vintertid, inkl en förvärmning (på jobbet).
Ska kunna dra släp om 1500 kg.
4WD.
Plats för 2 vuxna och 2 barn (1 i framåtvänd bilbarnstol).
Stor nog för en fjällen-resa med tillhörande packning.
Max 500 kkr, behöver inte vara helt nytt.
Privat köp.

Jag är tveksam till hel-el med deras körmönster (inte det jag beskrivit ovan utan i övrigt).
Alla Passat GTE med bensinvärmare exempelvis
 
Ni som kör Volvo från årsmodellerna där det är Google Car eller vad infotainmentsystemet heter - hur F-N blir man av med bongandet om att man kör en km för fort?!?

Lever med en V60 hybrid denna vecka och jag kan inte för mitt liv bli av med det helt. Man måste stänga av det varje gång man kör iväg. Har en V60cc från 2019 privat så jag trodde jag kunde men tji fick jag..
 
Komfort är väl en smaksak. Men jag själv kör v60 recharge idag (2021) och chefen kör BMW 330 laddhybrid (2023)

Och jag själv skulle välja min Volvo över hans BMW 8 dagar i veckan. Bästa bil jag haft och tycker man sitter ofantligt mycket bättre i Volvon än i hand BMW. Men som sagt, personliga preferenser osv
Man behöver sportstolar i BMW för att de ska bli i Volvoklass.
Enl min smak.
 
Snart dags för ny bil för min del. Har en BMW 5-serie (diesel) sen några år tillbaka och ska nu gå över till laddhybrid.

Har kollat runt och valet står mellan:
  • BMW 530e
  • Volvo V90 Recharge
  • Volvo V60 Recharge

Någon som har erfarnhet av ovan tre och kan ge input?

Det som talar för Volvo är utrymmet i baksätet och bagaget.
Det som talar för BMW är elektroniken (infotainment) och komfort.
En till 5-serie om du är nöjd med nuvarande.
Annars V90 som är skitfin!
MB c-klass är nuvarande den bästa hybriden, prova och häpna.
 
Ni som kör Volvo från årsmodellerna där det är Google Car eller vad infotainmentsystemet heter - hur F-N blir man av med bongandet om att man kör en km för fort?!?

Lever med en V60 hybrid denna vecka och jag kan inte för mitt liv bli av med det helt. Man måste stänga av det varje gång man kör iväg. Har en V60cc från 2019 privat så jag trodde jag kunde men tji fick jag..
Jag tror faktiskt inte att det går, inte om bilen är helt ny? Det är ett krav från EU

Lite som start-stop, det går att stänga av men aktiveras igen när bilen startas om
 
Jag tror faktiskt inte att det går, inte om bilen är helt ny? Det är ett krav från EU

Lite som start-stop, det går att stänga av men aktiveras igen när bilen startas om
Tyvärr är det så illa.

Jag ser denna funktion som missriktad eller rent av kontraproduktiv för säkerheten.

Många lär stänga av funktionen varje gång de sätter sig i bilen. Vilken säkerhetsnytta ger den då?

De som väljer att ha den påslagen, eller inte orkar stänga av varje gång lär bli helt döva för larmen efter ett tag. I andra sammanhang som involverar säkerhet strävar man efter att minimera mängden information och larm som sköljer över användaren eller operatören, så att denne kan fokusera på det som är viktigast för säkerheten, och för en bilförare lär det inte vara att denne kör någon enstaka km/h över hastighetsgränsen (enligt hastighetsmätaren som alltid visar någon km/h för mycket).

De som inte lär sig filtrera bort larmen riskerar att bli distraherade så att de kör sämre.

Denna funktion kommer troligtvis innebära att jag är mindre intresserad av att byta bil, och istället väljer att köra vidare med min nuvarande längre än jag annars skulle ha gjort.

Så vilka alternativ finns, om man vill slippa den här tråkiga så kallade säkerhetsfunktionen?

1. Kör vidare med en äldre bil så länge som möjligt eller i väntan på att reglerna ändras, så att funktionen blir mindre irriterande.
3. Byt bil och acceptera att funktionen behöver stängas av varje gång. Vissa bilar har programmerbara genvägar, så att antalet steg för att stänga av minimeras.
3. Byt bil, och hacka systemet så att funktionen stängs av permanent.
4. Byt bil, och ge en bilelektriker i uppdrag att koppla ur högtalare tills det blir tyst.

Hur tänker ni andra?
 
Tyvärr är det så illa.

Jag ser denna funktion som missriktad eller rent av kontraproduktiv för säkerheten.

Många lär stänga av funktionen varje gång de sätter sig i bilen. Vilken säkerhetsnytta ger den då?

De som väljer att ha den påslagen, eller inte orkar stänga av varje gång lär bli helt döva för larmen efter ett tag. I andra sammanhang som involverar säkerhet strävar man efter att minimera mängden information och larm som sköljer över användaren eller operatören, så att denne kan fokusera på det som är viktigast för säkerheten, och för en bilförare lär det inte vara att denne kör någon enstaka km/h över hastighetsgränsen (enligt hastighetsmätaren som alltid visar någon km/h för mycket).

De som inte lär sig filtrera bort larmen riskerar att bli distraherade så att de kör sämre.

Denna funktion kommer troligtvis innebära att jag är mindre intresserad av att byta bil, och istället väljer att köra vidare med min nuvarande längre än jag annars skulle ha gjort.

Så vilka alternativ finns, om man vill slippa den här tråkiga så kallade säkerhetsfunktionen?

1. Kör vidare med en äldre bil så länge som möjligt eller i väntan på att reglerna ändras, så att funktionen blir mindre irriterande.
3. Byt bil och acceptera att funktionen behöver stängas av varje gång. Vissa bilar har programmerbara genvägar, så att antalet steg för att stänga av minimeras.
3. Byt bil, och hacka systemet så att funktionen stängs av permanent.
4. Byt bil, och ge en bilelektriker i uppdrag att koppla ur högtalare tills det blir tyst.

Hur tänker ni andra?
Ett alternativ är väl att köra lagligt så att det faktiskt inte larmar :)
 
Naturligtvis.

Det kanske blir så att 99 procent av alla som har funktionen sänker hastigheten.
Men jag förstår. Sjukt störande om man ska göra omkörningar exempelvis. EU har väl förstått att funktionen stjälper mer än det hjälper och ser över hur man kan förändra systemet. De har insett att ljudet stör föraren och att föraren tappar koncentrationen från vägen för att hen letar i menyer för att stänga av ljudet.
min nuvarande bil är tre år gammal så jag har bara upplevt detta korta stunder när jag provkört bilar. Men spontant tycker man att ljudet inte borde komma bara för man kör 1km/h för fort.
Vid låga hastigheter borde den komma när man kör 30% fortare än laglig hastighet.
Vid höga hastigheter borde den komma när man kör 10% fortare än laglig hastighet.
Eller nåt...

Frågan är också var den får information från angående laglig hastighet? Hämtar den från traffikdata eller läser den av skyltar? Båda metoderna har ju sina nackdelar.
Om den hämtar från traffikdata så kan den vara seg på att uppdatera om hastighetsbegränsningen ändras på en viss gata.
Om den läser av skyltar så kan den ibland missa skyltar men också läsa av skyltar från intilliggande vägar. Kör man i tunnel där det är 70-väg så tror den man är på markplan där det är 30-väg.
 
Ni som kör Volvo från årsmodellerna där det är Google Car eller vad infotainmentsystemet heter - hur F-N blir man av med bongandet om att man kör en km för fort?!?

Lever med en V60 hybrid denna vecka och jag kan inte för mitt liv bli av med det helt. Man måste stänga av det varje gång man kör iväg. Har en V60cc från 2019 privat så jag trodde jag kunde men tji fick jag..
Som andra redan skrivit så är det reglerat inom EU under namnet Intelligent Speed Assistance (ISA) och tillämpas på nya bilar från 6 juli 2022 samt ska införas på existerande modeller från juli 2024. EUs bedömning är att antalet dödsolyckor i trafiken ska minska med 20% genom införandet av detta system.

Detta kan komma att utvecklas i nästa steg till att faktiskt bromsa bilen om du kör för fort, men det är inget som görs i dagsläget.
Biltillverkaren får själv välja på vilket sätt bilen ska uppmärkamma föraren om att hen kör över hastighetsbegränsningen. Detta kan göras på 4 olika sätt:
1. Ljudvarning som stegrar i volym
2. vibration som stegrar i styrka
3. Haptisk återkoppling på gaspedalen
4. Faktisk hastighetsbegränsning

Vad jag vet så har de flesta biltillverkare valt alternativ 1. Men personligen skulle jag nog föredra alternativ 3.
Biltillverkaren får också välja om gällande hastigheter ska hämtas vid GPS eller via skyltavläsning.
 
Men jag förstår. Sjukt störande om man ska göra omkörningar exempelvis. EU har väl förstått att funktionen stjälper mer än det hjälper och ser över hur man kan förändra systemet. De har insett att ljudet stör föraren och att föraren tappar koncentrationen från vägen för att hen letar i menyer för att stänga av ljudet.
min nuvarande bil är tre år gammal så jag har bara upplevt detta korta stunder när jag provkört bilar. Men spontant tycker man att ljudet inte borde komma bara för man kör 1km/h för fort.
Vid låga hastigheter borde den komma när man kör 30% fortare än laglig hastighet.
Vid höga hastigheter borde den komma när man kör 10% fortare än laglig hastighet.
Eller nåt...

Frågan är också var den får information från angående laglig hastighet? Hämtar den från traffikdata eller läser den av skyltar? Båda metoderna har ju sina nackdelar.
Om den hämtar från traffikdata så kan den vara seg på att uppdatera om hastighetsbegränsningen ändras på en viss gata.
Om den läser av skyltar så kan den ibland missa skyltar men också läsa av skyltar från intilliggande vägar. Kör man i tunnel där det är 70-väg så tror den man är på markplan där det är 30-väg.
Ett litet inspel angående skyltavläsning, hade farthållaren igång på min Enyaq och då sänker/höjer den hastigheten om man kör in/ut i en ort till exempel.
Lämnade samhället men det var fortfarande 50, då vi ännu inte hade kommit fram till 80-skylten. Bilen höll 50 som önskat.
Bredvid vägen går tågspåret, där finns en skylt som det står 100 på. Hurra, bilen gasar på till 100 trots att det är 50 som gäller.
Oklart om den förklaringen hade gått hem om jag blivit stoppad. 😅
 
Ett litet inspel angående skyltavläsning, hade farthållaren igång på min Enyaq och då sänker/höjer den hastigheten om man kör in/ut i en ort till exempel.
Lämnade samhället men det var fortfarande 50, då vi ännu inte hade kommit fram till 80-skylten. Bilen höll 50 som önskat.
Bredvid vägen går tågspåret, där finns en skylt som det står 100 på. Hurra, bilen gasar på till 100 trots att det är 50 som gäller.
Oklart om den förklaringen hade gått hem om jag blivit stoppad. 😅
…eller du kör på E4 och bilen snappar upp en 50-skylt på avfarten. Askul.
 
Precis. Bilen läser ju skyltarna fel titt som tätt. Min har lätt fel 20% av tiden. Har själv lyckligtvis inget pling.
Låter ju helt vansinnigt om det är fel 20% av tiden, så dålig är inte ens skyltavläsningen på vår sex år gamla Passat. Den kan ta fel på avfartsvägar eller parallellt löpande vägar ibland men den visar rätt till 99%.
 
Låter ju helt vansinnigt om det är fel 20% av tiden, så dålig är inte ens skyltavläsningen på vår sex år gamla Passat. Den kan ta fel på avfartsvägar eller parallellt löpande vägar ibland men den visar rätt till 99%.
Helt värdelöst på min id4a också. Stängdes av dag 2.
Funkar väldigt sällan bra.

VAG använder sig också av kartor för att anpassas hastigheten enligt vägen. Kurvor, korsningar etc utöver vad för hastighet den tror det är på vågen. Så den helt plötsligt spökbromsar om den tror det är en skarp kurva längre fram. Om man kör på farthållaren.
 
Ett litet inspel angående skyltavläsning, hade farthållaren igång på min Enyaq och då sänker/höjer den hastigheten om man kör in/ut i en ort till exempel.
Lämnade samhället men det var fortfarande 50, då vi ännu inte hade kommit fram till 80-skylten. Bilen höll 50 som önskat.
Bredvid vägen går tågspåret, där finns en skylt som det står 100 på. Hurra, bilen gasar på till 100 trots att det är 50 som gäller.
Oklart om den förklaringen hade gått hem om jag blivit stoppad. 😅
Jag har ställt in min i4 så att jag måste kvittera hastighetsändringen med en knapp. Bilen hämtar alltså in den nya hastighetensgränsen och visar den i HUD:en, men det är först när jag trycker på knappen "Set" som farthållaren ställs om.

Min bil hämtar hastighetsbegränsningen från dels skyltavläsning, dels kartdata. Jag märker tydligt att det finns brister i funktionen. På många platser funkar det bra. Bilen vet att hastighetgränsen sänks från till exempel 70 till 50 om några hundra meter och presenterar detta så att jag kan kvittera enligt stycket ovan. På många platser sänker den hastigheten precis till skylten. På vissa platser tycker jag den saktar in för sent, till exempel vid sänkt hastighet inför ett visst övergångsställe i mitt område. Men på ganska många platser saknas dessa hastighetsgränser i kartdata, eller ligger på fel plats, kanske för att de är nya eller har flyttats. Då kommer felaktiga förslag till farthållaren, eller så uteblir förslaget tills bilen läst av skylten. Skyltavläsningen funkar bra. Det är mycket sällan den läser av skyltar fel, eller läser av skyltar som inte hör till vägen jag kör på. Men under vintern så missar den så klart en del skyltar som är täckta av snö och is.
 
Senast ändrad:

Detta var ju riktigt bra.

Förvånad över att man fortfarande får sälja saker utan att ange priset någonstans. Man får väl anta att det är någon som anmält bolagen för det, och eftersom ingen verkar vara villig att ändra sig så måste det väl anses OK?
 
Helt värdelöst på min id4a också. Stängdes av dag 2.
Funkar väldigt sällan bra.

VAG använder sig också av kartor för att anpassas hastigheten enligt vägen. Kurvor, korsningar etc utöver vad för hastighet den tror det är på vågen. Så den helt plötsligt spökbromsar om den tror det är en skarp kurva längre fram. Om man kör på farthållaren.
Upplevde samma sak när jag provkörde Skoda Enyaq, den saktade ner till 50 på en 70-väg mitt ute på landet och det var inte ens några skyltar där. Sen helt plötsligt kom den på att det var 70 precis innan den kom fram till en 50-sträcka så då gasade den upp till 70 för att sen bromsa ner till 50 igen hundra meter senare. Inte precis en kul åktur. Jag föredrar att ha det som Passat eller Polestar 2 där du får informationen på skärmen men bilen agerar inte på det utan du får själv anpassa hastigheten.
 
VAG använder sig också av kartor för att anpassas hastigheten enligt vägen. Kurvor, korsningar etc utöver vad för hastighet den tror det är på vågen. Så den helt plötsligt spökbromsar om den tror det är en skarp kurva längre fram. Om man kör på farthållaren.
Min verkar inte bry sig om kartdata i det avseendet. Det funkar så där i rondeller. Om jag har en bil framför mig på väg till rondellen så saktar den så klart in. Men om bilen framför tar av, och jag fortsätter i rondellen så sker en oönskad acceleration mitt i rondellen. Så jag hade välkomnat lite intelligens baserat på kartdata i just den situationen.
 

Detta var ju riktigt bra.

Förvånad över att man fortfarande får sälja saker utan att ange priset någonstans. Man får väl anta att det är någon som anmält bolagen för det, och eftersom ingen verkar vara villig att ändra sig så måste det väl anses OK?
Tack. Jag är en av initiativtagarna och författarna till den där branschöverenskommelsen. Kan upplysa om att den inte längre gäller eftersom den har ersatts med ett EU-direktiv som förkortas AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Directive). AFIR sätter en mängd krav på laddstationer. Bland annat kring hur man ska visa priser, hur man får ta betalt etc. Så det kommer blir mycket bättre.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp