• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    993
Mm. Vi tog in offert för att sätta in laddboxar i brf garaget. Inte så dyrt. Men kabeln in i huset klarade inte det så nu väntar vi på offert för att gräva ny kabel i gatan. Antagligen orimligt dyrt.
Ooops. Vi byggde 60 boxar för 800k, fick 400k tillbaka i grönt bidrag.Men nu är elen slut även för oss. Hyfsad kräm, men mer kräm kräver precis som hos er ny matning för ett par 100k!
 
Hade lite tid över så gick in på Volvo Studio i kungsan och provsatt lite ex90 och ex30. Som natt och dag men också två helt olika bilar så det är inte ens rättvist från början. Ex30 fick jag knappt plats i baksätet och jag är då bara 185. Det negativa jag upplevde i båda bilarna var såklart skärmarna för inställning, visst är de väl småslitna (väl petade på) så jag upplevde de båda som laggiga och att det inte gick att skrolla längst ned i menyerna utan den hoppade automatisk upp igen med viss fördröjning , förhoppningsvis har det att göra med att bilarna inte var igång. Hade blivit galen om det laggade medan man körde
 
Mm. Vi tog in offert för att sätta in laddboxar i brf garaget. Inte så dyrt. Men kabeln in i huset klarade inte det så nu väntar vi på offert för att gräva ny kabel i gatan. Antagligen orimligt dyrt.
Vilken effekt har ni offererats?
Ofta räcker det med 3,6kW. Då får man 2 mil per timme vilket innebär att man får 16 mil över en natt. Det bör räcka för de flestas vardagsresor eftersom man i princip alltid kommer hem med ett helt tomt batteri.
Ingår lastbalansering i er offert? Det är också något som man hjälpa så att man inte behöver dra in tjockare kabel i huset. Det innebär att de bilar som laddar helt enkelt får dela på den effekt som finns tillgänglig.
I och med att bilarna nu får större och större batterier så kommer det troligen att vara så att alla kopplar in sina bilar samtidigt. Jag laddar en gång i veckan och det beteende verkar mina grannar också ha.
 
Hade lite tid över så gick in på Volvo Studio i kungsan och provsatt lite ex90 och ex30. Som natt och dag men också två helt olika bilar så det är inte ens rättvist från början. Ex30 fick jag knappt plats i baksätet och jag är då bara 185. Det negativa jag upplevde i båda bilarna var såklart skärmarna för inställning, visst är de väl småslitna (väl petade på) så jag upplevde de båda som laggiga och att det inte gick att skrolla längst ned i menyerna utan den hoppade automatisk upp igen med viss fördröjning , förhoppningsvis har det att göra med att bilarna inte var igång. Hade blivit galen om det laggade medan man körde
Det där låter inte alls bra. Varför skulle de vara mer responsiva när man kör? En sån där dator drar några watt, varav en stor del går till bakgrundsbelysningen i skärmen, så det finns ingen direkt anledning att skruva ner CPU:n till något extremt energisparläge när bilen står stilla, tänker jag.

Finns det någon annan bil som har infotainment som är seg när bilen är avstängd, men presterar bättre när man kör?
 
Det där låter inte alls bra. Varför skulle de vara mer responsiva när man kör? En sån där dator drar några watt, varav en stor del går till bakgrundsbelysningen i skärmen, så det finns ingen direkt anledning att skruva ner CPU:n till något extremt energisparläge när bilen står stilla, tänker jag.

Finns det någon annan bil som har infotainment som är seg när bilen är avstängd, men presterar bättre när man kör?
Menar att det kan vara skillnad när de står i en saluhall kontra ”igång”, om du förstår vad jag menar.
 
Menar att det kan vara skillnad när de står i en saluhall kontra ”igång”, om du förstår vad jag menar.
Jag kanske är trög, men jag ser inte logiken i det. Har du några tankar om hur något sådant skulle kunna hänga ihop, rent tekniskt?

Två saker kan göra en dator långsammare i vissa situationer än andra situationer:
  • Hög cpu-last. Detta gäller knappast om bilen är avstängd.
  • Energisparfunktioner är aktiva. Jag förstår inte varför det skulle gälla här. Men jag kanske har fel på just den punkten?
 
Att alla funktioner inte är igång? Killgissning 😁
Ja, det är ju en lagom komplett teknisk förklaring...:rolleyes:

Men energisparfunktioner skulle kunna förklara fenomenet. Det kanske är värt att spara en watt genom att dra ner cpu:n i ultrasparläge, för att tolvvoltsbatteriet inte ska bli urladdat?

Men om infotainment är igång, borde då inte högspänningssystemet vara i gång så pass att tolvvoltssystemet laddas, och det inte finns något behov av energispar?

Dessutom ger det ju bevisligen ett dåligt intryck av bilen.
 
Senast ändrad:
Ja, det är ju en lagom komplett teknisk förklaring...:rolleyes:
På fossilbilar fungerar ju inte exv massagestolar i de jag testat, därav funderingen. Men kan mycket väl vara att allt ’ska’ fungera utan att motorn är igång i en elbil, jag har ingen aning, och att det var en reflektion men jag har gärna fel och att den var sådär buggig. Har också oljiga händer och ofta problem med vissa touchskärmar, så det i sig suger ju om det mesta ska gå över till det
 
På fossilbilar fungerar ju inte exv massagestolar i de jag testat, därav funderingen. Men kan mycket väl vara att allt ’ska’ fungera utan att motorn är igång i en elbil, jag har ingen aning, och att det var en reflektion men jag har gärna fel och att den var sådär buggig. Har också oljiga händer och ofta problem med vissa touchskärmar, så det i sig suger ju om det mesta ska gå över till det
Motorerna som driver massagestolar drar nog mer än datorn som driver bilens skärmar.

Men de kanske sätter cpu:n i sparläge när bilen inte är igång?

Det skulle vara intressant att se en jämförelse i skärm-prestanda mellan avstängd bil och rullande bil.
 
Vilken effekt har ni offererats?
Ofta räcker det med 3,6kW. Då får man 2 mil per timme vilket innebär att man får 16 mil över en natt. Det bör räcka för de flestas vardagsresor eftersom man i princip alltid kommer hem med ett helt tomt batteri.
Ingår lastbalansering i er offert? Det är också något som man hjälpa så att man inte behöver dra in tjockare kabel i huset. Det innebär att de bilar som laddar helt enkelt får dela på den effekt som finns tillgänglig.
I och med att bilarna nu får större och större batterier så kommer det troligen att vara så att alla kopplar in sina bilar samtidigt. Jag laddar en gång i veckan och det beteende verkar mina grannar också ha.
Minns inte, men det var inte så att alla skulle kunna ladda samtidigt. Man skulle knappa in i en app när man skulle åka så skulle boxen känna av vilka som skulle få mest ladd. Tror firman heter Chargenode. Vi har 30 platser.
 
Tråkigt. Trodde att Volvo som kan bygga bilar skulle kunna bygga en bra elbil, men det verkar som man drar ner budgeten för det mesta som inte har med batteriet att göra.
Just EX30 är ju 100 procent kinesisk. Ingen som utvecklat bilar på Volvo Cars i Europa har väl varit delaktig i den modellen?

Volvo EX30 är inte ens Geelys högst specade bil på den plattformen. Zeekr X är väl mer påkostad?
 
På fossilbilar fungerar ju inte exv massagestolar i de jag testat, därav funderingen. Men kan mycket väl vara att allt ’ska’ fungera utan att motorn är igång i en elbil, jag har ingen aning, och att det var en reflektion men jag har gärna fel och att den var sådär buggig. Har också oljiga händer och ofta problem med vissa touchskärmar, så det i sig suger ju om det mesta ska gå över till det
Det är ju inte så att elmotorn står på tomgång när bilen står stilla även om den är ”igång”…
 
Det är ju inte så att elmotorn står på tomgång när bilen står stilla även om den är ”igång”…
En mer lämplig analogi är kanske att när elbilen är "igång" så är högspänningssystemet aktivt, med tillhörande kraftelektronik, samt att 12V-batteriet laddas från högspänningssystemet, även om själva drivmotorn/motorerna står stilla.

Men det är inte lika tydligt för föraren när högspänningssystemet är igång som när fossilbilar brummar med motorn.
 
Just EX30 är ju 100 procent kinesisk. Ingen som utvecklat bilar på Volvo Cars i Europa har väl varit delaktig i den modellen?

Volvo EX30 är inte ens Geelys högst specade bil på den plattformen. Zeekr X är väl mer påkostad?
EX90:n är Volvo Cars skapelse. Nya SPA2-plattformen som EX90 och Polestar 3 ska byggas på. SPA2-plattformen lanseras på EX90, precis som man lanserade SPA-plattformen innan på XC90. Jag tror att vi kommer se, precis som tidigare, en EX60, EV60/EV90 och kanske ES60 och ES90 som alla bygger på nya SPA2-plattformen.
EX30 är och kommer vara Volvos lägstanivå vad gäller elbilar. Kostnadspressad som bara den, allt vad gäller "minimalism" i interiören exempelvis är gjort för att minska kostnader. Dörrarna har ingen elektronik överhuvudtaget - inga högtalare, inga fönsterkontroller eller låsknappar osv. Att ha en enstaka skärm och ingen förardisplay är inte för "designen" eller "minimalismen", det är för att spara pengar (precis som Tesla). Att minimera antalet knappar och lägga allt i en centerdisplay är för att spara pengar.

Så länge EX30 är en fundamentalt okej byggd bil så kommer småproblem med mjukvara att lösa sig så småningom. Men det är verkligen ingen produkt som jag tror Volvo Cars-gänget är speciellt stolta över, den ska bara vara där för att få upp volymen. Det är de andra bilarna som kommer byggas på SPA2-plattformen som de lägger ner sin tid, kraft, energi och pengar på.
 
EX90:n är Volvo Cars skapelse. Nya SPA2-plattformen som EX90 och Polestar 3 ska byggas på. SPA2-plattformen lanseras på EX90, precis som man lanserade SPA-plattformen innan på XC90. Jag tror att vi kommer se, precis som tidigare, en EX60, EV60/EV90 och kanske ES60 och ES90 som alla bygger på nya SPA2-plattformen.
EX30 är och kommer vara Volvos lägstanivå vad gäller elbilar. Kostnadspressad som bara den, allt vad gäller "minimalism" i interiören exempelvis är gjort för att minska kostnader. Dörrarna har ingen elektronik överhuvudtaget - inga högtalare, inga fönsterkontroller eller låsknappar osv. Att ha en enstaka skärm och ingen förardisplay är inte för "designen" eller "minimalismen", det är för att spara pengar (precis som Tesla). Att minimera antalet knappar och lägga allt i en centerdisplay är för att spara pengar.

Så länge EX30 är en fundamentalt okej byggd bil så kommer småproblem med mjukvara att lösa sig så småningom. Men det är verkligen ingen produkt som jag tror Volvo Cars-gänget är speciellt stolta över, den ska bara vara där för att få upp volymen. Det är de andra bilarna som kommer byggas på SPA2-plattformen som de lägger ner sin tid, kraft, energi och pengar på.
Ja, EX30 innebär banbrytande nytänk för att spara pengar. Förutom de lösningar du räknar upp är ju även backspeglarna extremt förenklade.
 
Det vet jag inte. Men ingenting verkar bättre på EX30 än Zeekr X. Snarare tvärtom.
Jag läste i någon biltidning att Geely placerat Zeekr ovanför Volvo i premium-hierarkin. Jag vet inte om det är korrekt, eller om det var en uppfattning hos skribenten baserat på att Zeekr X är mer påkostad än EX30. Det är inte så tydligt för mig att det är så, då Volvo och Zeekr än så långe inte verkar dela plattformar, förutom just med EX30.

Någon annan som vet?
 
Är det verkligen stökigare på långa turer? Jag kör tex rätt ofta Halmstad-Drammen eller Halmstad-Stockholm i jobbet, båda är resor som tar runt fem timmar och om jag startar med 80% batteri hemma så behöver jag ladda 15-25 minuter en gång på vägen. Det är ju en helt rimlig bensträckare på en så pass lång resa.
Ja, men det talades om laddköer. Är ju helt klart lite mer planering som krävs i en elbil.
 
Tillbaka
Topp