• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    993
Efter att ha sett bilderna på hur det ser ut på laddstationerna runtom senaste två veckorna så inser jag att jag aldrig kommer åka en elbil när det är lov-veckor. Vet att det är snedtänk men efter ha behövt vänta 50 min på att ladda i somras så fick jag bitter smak. Visst går att planera att man åker under natten tidigt på morgonen osv...
Ja utmanande men det händer inte så ofta som tur är.
Helt klart ligger infrastrukturen efter. O sen blir elbilar bättre med tiden = kommer längre och laddar snabbare. Och de som skapar habegär (EQS/Taycan) är fel prisklass.
Gillar även i3, tänk om BMW skulle komma ut med en ny version som går dubbla sträckan! Kolfiber, alu och plast = lätt = bra
 
Hur mycket kostar det att ladda en elbil? Tyckte det var sjukt att det kostade 350 kr att ladda en hybrid.
Kan inte stämma, har inte de hybrider med störst batteri typ 20kwh batteri? Isåfall ska de ha betalat 17,5kr/kwh för laddning men de dyraste laddarna kostar väl typ 7-8kr/kwh.

Sen laddar väl ingen sin hybrid på publika laddare öht, varför skulle man göra det då kan man lika gärna köra på bensin billigare.
 
Ser ju samma ut på övriga och dem har dessutom färre laddare

Var exv på en Ionity station det var kaos i somras
Jag har kört elbil sen 2010 men aldrig varit med om kö. Beror helt på när och var man kör…

som tur är så är det billigare att sätta upp laddstationer än bensinstationer. Så när efterfrågan ökar (inte bara sportlovsveckan) kommer fler laddare sättas upp i närheten 👍🏽
 
Kan inte stämma, har inte de hybrider med störst batteri typ 20kwh batteri? Isåfall ska de ha betalat 17,5kr/kwh för laddning men de dyraste laddarna kostar väl typ 7-8kr/kwh.

Sen laddar väl ingen sin hybrid på publika laddare öht, varför skulle man göra det då kan man lika gärna köra på bensin billigare.
Reagerade också på den siffran, det måste vara Sveriges dyraste el och dubbelt så mycket som jag någonsin sett på en snabbladdare per kW. Låter som skitsnack.

Dessutom har i princip inga hybrider snabbladdning och laddar man på 11/22kW-laddare så brukar det vara billigare än såna som är 100kW+.
 
Slänger in en fackla…

Väldigt problematiskt att det i princip bara är de som kan ladda hemma som rimligen kan äga och bruka en elbil. Eller hybrid.

Laddstationerna är för dyra som jag tolkar det. Skulle behövas subventioner eller maxpriser på snabbladdare. En kollega nämnde att han laddade sin hybrid för 350 kr! Blir dyra mil.

Toyota har nog ganska rätt när de bedömer elbilsmarknaden till Max 30 % av världsmarknaden och så även tyska biltillverkare som bedömer marknaden för dyrare elbilar som mättad.

Vad tycker ni som kör elbil/hybrid?
Jag kör elbil dagligen och har inte möjlighet att ladda hemma/på jobbet. Det skapar såklart en del problem som ökad kostnad (jämfört med att ladda hemma) och att det kan vara lite omständligt ibland men jag tycker att det är väldigt överdrivet. När man ser till vad det kostar per mil att äga eller leasa en ny/nyare bil så är kostnaden för el/bensin/diesel den lilla delen om man inte kör vi extremt mycket.

Planerar man sin laddning så kan man ladda relativt billigt i vardagen. Jag sätter min på laddning för 3,50/kW på en 11kW-laddare när jag veckohandlar eller när dottern är på dansskola till exempel och det räcker långt. Ska jag köra längre så är det ofta på dagtid och då är det bra priser på Tesla och Mer där man kommer undan med 4,50/kW ungefär. I snitt har jag en milkostnad på runt 7kr vilket ändå är helt okej.
 
Som om en dieselbil skulle dra 0.38lit/mil. Vilket inga gör ;)
Ska man tro alla elbilshatare så är det precis det som deras 10 år gamla diesel-Volvo gör, med takbox och husvagn i motvind och i -40°C när de kör till fjällen. 😁 Vi har en Passat med dieselmotor och den drar runt 0,6L/mil och med dagens priser blir det runt 11kr/mil.

Dessutom känns det så sjukt mycket bättre att hoppa in i Polestaren och köra två mil till skogen för att springa en runda och veta att kolväteutsläppet är en försvinnande liten del av vad det hade varit om jag kallstartat Passaten och kört samma sträcka. Då är det väl värt att det är lite omständligare att ladda batteriet är än att tanka.
 
Ska man tro alla elbilshatare så är det precis det som deras 10 år gamla diesel-Volvo gör, med takbox och husvagn i motvind och i -40°C när de kör till fjällen. 😁 Vi har en Passat med dieselmotor och den drar runt 0,6L/mil och med dagens priser blir det runt 11kr/mil.

Dessutom känns det så sjukt mycket bättre att hoppa in i Polestaren och köra två mil till skogen för att springa en runda och veta att kolväteutsläppet är en försvinnande liten del av vad det hade varit om jag kallstartat Passaten och kört samma sträcka. Då är det väl värt att det är lite omständligare att ladda batteriet är än att tanka.
För kortare turer (de vanligaste) är elbilar överlägsna.
Bara på långtur 30mil+ som är stökigare. Men elbilar kommer allt lägre och laddar allt snabbare så ett övergående problem
 
För kortare turer (de vanligaste) är elbilar överlägsna.
Bara på långtur 30mil+ som är stökigare. Men elbilar kommer allt lägre och laddar allt snabbare så ett övergående problem
Är det verkligen stökigare på långa turer? Jag kör tex rätt ofta Halmstad-Drammen eller Halmstad-Stockholm i jobbet, båda är resor som tar runt fem timmar och om jag startar med 80% batteri hemma så behöver jag ladda 15-25 minuter en gång på vägen. Det är ju en helt rimlig bensträckare på en så pass lång resa.
 
Jag har kört elbil sen 2010 men aldrig varit med om kö. Beror helt på när och var man kör…

som tur är så är det billigare att sätta upp laddstationer än bensinstationer. Så när efterfrågan ökar (inte bara sportlovsveckan) kommer fler laddare sättas upp i närheten 👍🏽
Beror som sagt när man åker och var.
Har åkt tor till gbg två gånger och det är de "långa" resor vi gjort.

En av laddtillfällena 30 min väntan på att ladda och senast i somras 50 min. Efterfrågan bör redan vara rätt hög :p
 
Menar du pålägget som laddoperatören gör ovanpå elkostnaden?

Något måste de ju ta ut för att täcka kostnaden för att investera i och driva sina anläggningar.

Hur är det nu, går laddoperatörerna med vinst, eller säljer de rent av elbilsladdning för billigt för närvarande?
Jag gissar att de har betydligt större påslag än bensinmacken har. Det kommer väl jämna ut sig med bättre konkurrens
 
Jag gissar att de har betydligt större påslag än bensinmacken har. Det kommer väl jämna ut sig med bättre konkurrens
Det har länge varit svårt att tjäna pengar på att sälja bensin och diesel i Sverige. De stora bolagen som Shell och ConocoPhillips har sedan länge avyttrat sina verksamheter i Sverige.

Mackar tjänar väl mest pengar på livsmedel idag?

Om Circle K och OKQ8 kan få upp volymen på elbilsladdning kan de säket tjäna pengar.

Men ett bolag som Mer Sweden AB gör än så länge gigantiska förluster. Flera av laddoperatörerna är besvärliga att kolla upp. Någon annan som har insyn?
 
Det har länge varit svårt att tjäna pengar på att sälja bensin och diesel i Sverige. De stora bolagen som Shell och ConocoPhillips har sedan länge avyttrat sina verksamheter i Sverige.

Mackar tjänar väl mest pengar på livsmedel idag?

Om Circle K och OKQ8 kan få upp volymen på elbilsladdning kan de säket tjäna pengar.

Men ett bolag som Mer Sweden AB gör än så länge gigantiska förluster. Flera av laddoperatörerna är besvärliga att kolla upp. Någon annan som har insyn?
Jo så är det förstås. Bensinen blir en anledning till att stanna bilen och när man ändå står där köper man en korv och kaffe. Elbilsladdning bör ju kunna bli samma sak. Kunden har t.o.m. en stund att slå ihjäl medan bilen laddar.

Kanska man skulle öppna elbilsladdning med Casino? 🤔🤪
 
Det har länge varit svårt att tjäna pengar på att sälja bensin och diesel i Sverige. De stora bolagen som Shell och ConocoPhillips har sedan länge avyttrat sina verksamheter i Sverige.

Mackar tjänar väl mest pengar på livsmedel idag?

Om Circle K och OKQ8 kan få upp volymen på elbilsladdning kan de säket tjäna pengar.

Men ett bolag som Mer Sweden AB gör än så länge gigantiska förluster. Flera av laddoperatörerna är besvärliga att kolla upp. Någon annan som har insyn?


Läste för ett tag sedan att mackar tjänar drygt en femhundring om dagen på tankande kunder.
 
Funderar på att plocka ut en sådan här(eller nya tiguanen) istället för elbil som förstabil och potentiellt även ha en mindre elbil. Lär inte bli mycket skillnad i månadskostnad om man vill ha en bättre elbil, och absolut inte om jag tar en via bolaget.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Audi A6 Avant 40 TDI quattro 204 hk Privatleasing https://www.blocket.se/annons/stock..._tdi_quattro_204_hk_privatleasing_/1000989231

Efter att ha sett bilderna på hur det ser ut på laddstationerna runtom senaste två veckorna så inser jag att jag aldrig kommer åka en elbil när det är lov-veckor. Vet att det är snedtänk men efter ha behövt vänta 50 min på att ladda i somras så fick jag bitter smak. Visst går att planera att man åker under natten tidigt på morgonen osv... Ett alternativ är att hyra en bil för sådana veckor men det lär också kosta en slant.

:D
IMG-20240219-WA0005.jpg
Screenshot_20240224_154912_Facebook.jpg
Otroligt bra deal på A6an. Lite lite med 1000mil/år bara. Hade jag inte redan hunnit leasa en elis hade jag lätt kört på den dealen. Värdetappet på Mach-E:n äter med råge upp skillnaden i soppapris.
 
Otroligt bra deal på A6an. Lite lite med 1000mil/år bara. Hade jag inte redan hunnit leasa en elis hade jag lätt kört på den dealen. Värdetappet på Mach-E:n äter med råge upp skillnaden i soppapris.
Är detta verkligen billigt? 5700kr exklusive serviceavtal så typ 6k då, plus 11700kr i skatt första 3 åren o_O
7000kr / månad för att köra 1000mil i månaden och betala 20kr/litern för bränsle, exklusive de vanliga kostnader som tillkommer på alla bilar då (försäkring, tull, parkering etc).

Bilen verkar kosta strax över 500k listpris, måste bli väldigt mycket billigare att köpa dessutom.
 
Fast man ska ju vara tydlig med att detta är ett MG-problem, inte ett elbilsproblem. Skumt nog är inte ens alla MG modeller likadana. MG Marvel har jag inte hört någon klaga särskilt mycket på.
Ja, givetvis är det så. Menade bara att när jag spyr galla över den ena elbilen efter den andra kanske jag låter lite mer som en trött dieselgubbe än jag är.

Men gubbe är jag väl iofs ändå. Problemen som stör mig i båda bilarna är orelaterade till motorn, utan att man bygger massa features ingen behöver och som bara kan krångla. Återigen, varför ersätta mekaniska dörrhandtag med en knapp t.ex. ? Däremot tycker jag man ser det lite extra mycket på elbilar att det ska vara så futuristiskt och blir lite mycket gimickar.

Uj vad allt var bättre förr 💪😉
 
Är detta verkligen billigt? 5700kr exklusive serviceavtal så typ 6k då, plus 11700kr i skatt första 3 åren o_O

Bilen verkar kosta strax över 500k listpris, måste bli väldigt mycket billigare att köpa dessutom.
Vet inte om det blir så mycket billigare att köpa? Värdeminskning och kapital/alternativkostnad på 500k kan nog lätt bli mer än 80k/år.

Men ”billigt” är det såklart inte 😄
 
Vet inte om det blir så mycket billigare att köpa? Värdeminskning och kapital/alternativkostnad på 500k kan nog lätt bli mer än 80k/år.

Men ”billigt” är det såklart inte 😄
Ja det andra stycket kanske inte var helt övertygande att den blir billigare att köpa, jämförde mer vad andra bilar kostar att leasa som kostar 500k att köpa. Många är betydlig billigare än 6k/månad, säger inte att någon köper för de priserna men Cupra Born kostar tex 479k listpris och 4k/månad att leasa.
 
  • Like
Reactions: LS
Är detta verkligen billigt? 5700kr exklusive serviceavtal så typ 6k då, plus 11700kr i skatt första 3 åren o_O
7000kr / månad för att köra 1000mil i månaden och betala 20kr/litern för bränsle, exklusive de vanliga kostnader som tillkommer på alla bilar då (försäkring, tull, parkering etc).

Bilen verkar kosta strax över 500k listpris, måste bli väldigt mycket billigare att köpa dessutom.
Instämmer. Har man åkt elbil tidigare kommer den dessutom upplevas som störande trött och bullrig.

En så ”omodern” bil är lätt att hitta begagnad för rätt litet pengar. Det skiljer liksom knappt någonting på den där och en A6 från 2016 liksom.
 
Ja det andra stycket kanske inte var helt övertygande att den blir billigare att köpa, jämförde mer vad andra bilar kostar att leasa som kostar 500k att köpa. Många är betydlig billigare än 6k/månad, säger inte att någon köper för de priserna men Cupra Born kostar tex 479k listpris och 4k/månad att leasa.
En cupra born går inte att ha som enda bil om man har familj och åker lite längre sträckor. Har haft en ID3 så jag vet :p

Hur man en vrider och vänder på det om man vill ha en ny "bättre" bil så kostar det mycket.

Jag investerar det mesta jag får över och vill därmed inte låsa pengar på en bil genom att köpa loss eller lägga 150k i förhöjd förstavgift.

Skall tilläggas att jag vill inte ha en beggad bil om jag kan undvika det.
 
Instämmer. Har man åkt elbil tidigare kommer den dessutom upplevas som störande trött och bullrig.

En så ”omodern” bil är lätt att hitta begagnad för rätt litet pengar. Det skiljer liksom knappt någonting på den där och en A6 från 2016 liksom.
Nu är det inte så att en bas-Born utstrålar karisma, fart eller komfort :p
 
Senast ändrad:
En cupra born går inte att ha som enda bil om man har familj och åker lite längre sträckor. Har haft en ID3 så jag vet :p

Hur man en vrider och vänder på det om man vill ha en ny "bättre" bil så kostar det mycket.

Jag investerar det mesta jag får över och vill därmed inte låsa pengar på en bil genom att köpa loss eller lägga 150k i förhöjd förstavgift.

Skall tilläggas att jag vill inte ha en beggad bil om jag kan undvika det.
Jämförelsen var såklart inte mellan Cupra Born eller A6 som bil, utan bara att de kostar nästan lika mycket att köpa medans A6 är typ 50% dyrare att privatleasa.

Sen var min stora poäng hur 7k/månad kan vara billigt, men är man kräsen med utrymme, prestanda och ”komfort” kanske de är vad man får betala idag.
 
Ja den där Audin hamnar säkert runt 7.500kr månaden med normala förhållanden och villkor.

Kollade på Mazda CX60 leasing. Hybrid och dieseln. Trots att dieseln var billigare i grundpris så kostade den 9.800 kr mån jämfört mot hybridens 7.800 kr mån. Det är väl främst skatten och kanske försäkringen som gör skillnad.
 
Jämförelsen var såklart inte mellan Cupra Born eller A6 som bil, utan bara att de kostar nästan lika mycket att köpa medans A6 är typ 50% dyrare att privatleasa.

Sen var min stora poäng hur 7k/månad kan vara billigt, men är man kräsen med utrymme, prestanda och ”komfort” kanske de är vad man får betala idag.
Jag har i alla fall inte skrivit att något är billigt för 7 :p

Listpriset på en sådan A6 med den utrustningen är en hel del dyrare än en bas-Born. Men visst så lär man kunna få en del rabatt på Audin likaså på en Born nu exv. Varför Born är mycket billigare är för att sem måste bli av med bilarna och inte så många som vill ha :p

Men kontentan är om man inte vill ha en relativt liten/bas-elbil så kommer det kosta likaså för en ICE-bil numer :(
 
Senast ändrad:
Jag har i alla fall inte skrivit att något är billigt för 7 :p

Listpriset på en sådan A6 med den utrustningen är en hel del dyrare än en bas-Born. Men visst så lär man kunna få en del rabatt på Audin likaså på en Born nu exv. Varför Born är mycket billigare är för att sem måste bli av med bilarna och inte så många som vill ha :p

Men kontentan är om man inte vill ha en relativt liten/bas-elbil så kommer det kosta likaså för en ICE-bil numer :(
Aha sorry, blandade ihop med @LS som skrev att det var en otroligt bra deal :)
 
Tillbaka
Topp