• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    986
Intressant, hade ingen aning att en del av befolkningen hittat på denna logik. Samma logik med all annan produktion? Socker? Sprit? Tobak?
Det är allmänt vedertaget att en korrekt analys av miljöpåverkan inkluderar påverkan bakåt i kedjan.

Vid jämförelse mellan olika alternativ, till exempel inom energi, är det också vanligt att betrakta miljökostnader som inte bärs av producent eller konsument som en subvention.

Man bör exempelvis betrakta lägre miljökrav vid tillverkning i vissa länder som saknar koldioxidskatt som en subvention.

Anledningen till detta arbetssätt är att uppnå mer korrekta jämförelser. Det kan bli väldigt felaktiga beslut annars.


 
Senast ändrad:
Nu när jag hoppade in i tråden får jag ta lite elbilsrelaterad också :)
Jag leasar en Kia Niro sen 2022 som "vardagsbil" och har kört nästan 5000 mil.

Lite bakgrund...
Jag har väl varit hyfsad bilintresserad och har haft 32 bilar sen min första på andra hälften av 80-talet.
(och givetvis förlorad/förbrukat allt för mycket pengar 😁 )
Bland dessa 6 BMW. 3 Alfa, 3 Porsche, Jaguar, MG, Rover. Lancia, Fiat, Citroen..
Splittrad personlighet som man tydligen har är jag Alfisti, anglofil och en anhängare av tysk kvalitet på samma tid.
Inga Volvo dock. beklagar det :) Nån måtta får det vara.

Skälet till att det blev en E-Niro var dels ekonomi.
Månadskostnaden gick ner med nära 3 tusen per månad när jag byte från fransk Suv (C5 Aircross) till Koreansk elbil.
Sen är ju elmotorer fullständigt överlägsna bensin/diesel när det kommer till vardaglig användning.
Respons, vridmoment, flexibilitet mm är ju överlägsen.
Särskild märks det om man provar en "budgetbil" som Niron som finns både som bensin, hybrid och el.
Så sjukt stor skillnad,
Provade 7-8 olika bilar innan det blev E-Niron och valde den främst för att funktionen var helt ok och priset var lågt.
Jag ville inte lägga för mycket pengar i och med att jag var osäker på hur livet med elbil ville fungera.
Nu efter drygt 2 år är jag löjligt nöjd med hur det funkar.
Kian laddar ju trögt jämförd med en del andra men antalet gånger jag kör över 40 mil utan att vara hemma är 2-3 gånger per år så då är det rätt så ointressant om det laddar 20-80 % på 20 eller 40 minuter. I princip laddar jag bara hemma och sätter i kontakten då och då. Fantastiskt smidigt,
Det är mycket osannolikt att jag kommer välja annat en el när jag byter om ett drygt halvår.
 
Senast ändrad:
Som med alla större köp gör man egen analys baserat på egna krav och "kul att ha"-faktorer, som man viktar enligt egen vilja. Vi är alla olika och har olika behov. Att sitta och diskutera detta och försöka övertala varandra att, eller inte att överväga någonting är meningslöst.
Försöker inte övertala någon utan utryckte bara att jag tycker att det är lite snett att prestandan oftast kommer upp i denna tråd som en viktig fördel och ett viktigt jämförelsetal när man pratar elbilar. Men prestanda 0-100 är egentligen lika ointressant som elbilsägarna hävdar att räckvidden är. Enda gången som prestanda 0-100 är viktigt är om vi pratar sportbilar.
 
Ezra Dyer, som till vardags skriver i Car & Driver, har skrivit en intressant artikel i New York Times om körglädje hos elbilar. Jag håller inte med om allt han skriver, men det är en tänkvärd betraktelse.

(Jag tycker faktiskt att det är kul att till vardags accelerera 0-100 på mindre än fyra sekunder, även med en elbil).

Eventuellt bakom betalvägg:
 
Funderar på att köpa en beggad Kia E-Niro. Har just nu ingen möjlghet att ladda hemma (kan ta 1-2 år att få till det), är det fortfarande lönt att gp på elbil och är Kian ett bra budgetval
 
Funderar på att köpa en beggad Kia E-Niro. Har just nu ingen möjlghet att ladda hemma (kan ta 1-2 år att få till det), är det fortfarande lönt att gp på elbil och är Kian ett bra budgetval
Nej enligt mig. Men det beror på hur man bor. Finns det laddare som man kan lämna bilen på när man jobbar eller sover så kan det funka. Men att "åka och tanka" en E-niro hela tiden kommer driva dig till vansinne. Rimlig räckvidd mellan tankningar är nånstans 30 mil och den laddar ganska långsamt. Helst ska man dock inte behandla en elbil så alls. Den ska laddas ofta och lite, inte mycket och sällan.

Själva bilen i sig är helt ok. Min bror har en Niro PHEV och den känns allmänt smidig, enkel och "okrånglig" att använda. Bagaget är dock väldigt litet för storleken och bilen är ganska i högre fart. Beroende på hur mycket han kan ladda bilen drar den mellan 0,25-0,6 liter per mil där den senare uppstod under första året kunde när han inte ladda bilen alls. Snittet blir alltså lägre än en vanlig bil även om man inte laddar. Framförallt i stan är det en fördel att kunna återvinna bromsenergin till el.
 
Nej enligt mig. Men det beror på hur man bor. Finns det laddare som man kan lämna bilen på när man jobbar eller sover så kan det funka. Men att "åka och tanka" en E-niro hela tiden kommer driva dig till vansinne. Rimlig räckvidd mellan tankningar är nånstans 30 mil och den laddar ganska långsamt. Helst ska man dock inte behandla en elbil så alls. Den ska laddas ofta och lite, inte mycket och sällan.
Jag laddar precis som du skriver att man inte borde. Varför skall jag ladda när den är på låt säga 65%?
Laddar på gratis på Ikea och Bauhaus, betalar på Citygross och OKQ8 när det behövs. Hade räckviddsångest första två veckorna men sedan försvann det. Vill inte ge MKB 290kr i månaden för laddaren och sen betala för förbrukade kW.

Kolla vad som finns runtomkring dig (chargefinder)
Prata med grannar som har elbil.

Det löser sig 👍
 
Försöker inte övertala någon utan utryckte bara att jag tycker att det är lite snett att prestandan oftast kommer upp i denna tråd som en viktig fördel och ett viktigt jämförelsetal när man pratar elbilar. Men prestanda 0-100 är egentligen lika ointressant som elbilsägarna hävdar att räckvidden är. Enda gången som prestanda 0-100 är viktigt är om vi pratar sportbilar.
Känns som prestanda som en av de viktigaste KPI för elbilar är till för att omvända elbilsskeptiker. Håller med dig om att det är helt irrelevant om en familjebil accar 0-100 på 3,4 eller 5 sekunder.
 
Jag laddar precis som du skriver att man inte borde. Varför skall jag ladda när den är på låt säga 65%?
Laddar på gratis på Ikea och Bauhaus, betalar på Citygross och OKQ8 när det behövs. Hade räckviddsångest första två veckorna men sedan försvann det. Vill inte ge MKB 290kr i månaden för laddaren och sen betala för förbrukade kW.

Kolla vad som finns runtomkring dig (chargefinder)
Prata med grannar som har elbil.

Det löser sig 👍
Tack för tipsen, vi har möjlighet att ladda på jobbet och i anslutning till sportaktiviteter
 
Funderar på att köpa en beggad Kia E-Niro. Har just nu ingen möjlghet att ladda hemma (kan ta 1-2 år att få till det), är det fortfarande lönt att gp på elbil och är Kian ett bra budgetval
Det beror på skulle jag säga. Jag har haft elbil i ca 1,5 år utan laddare hemma. Kan du ladda på jobbet? Brukar du storhandla vid en laddare någon gång i veckan? Har ni fler än en bil i hushållet?

Om man åker relativt långa sträckor och inte naturligt behöver parkera nära laddningsmöjlighet så är det nog inte värt det.

Edit: jag skulle dock ha sjukt svårt att gå tillbaka till fosilbil... 😁
 
Jag laddar precis som du skriver att man inte borde. Varför skall jag ladda när den är på låt säga 65%?
För att det sliter ut batteriet fortare. Sen exakt hur mycket fortare det går forskas det fortfarande om. Den riktigt korta förklaringen till varför man inte ska göra så är att batteriet "krymper och sträcks ut" kemimässigt när man laddar och laddar ur och ju större skillnad mellan laddningsprocent desto mer blir det. Till slut "spricker" batteriet inifrån kemimässigt.

Detta förklarar bättre

1) lämna inte bilen fulladdad länge, framförallt när det är varmt.
2) ladda ofta och lite
3) ladda inte till 100%

Gör man det håller batteriet längre än bilen
 
För att det sliter ut batteriet fortare. Sen exakt hur mycket fortare det går forskas det fortfarande om. Den riktigt korta förklaringen till varför man inte ska göra så är att batteriet "krymper och sträcks ut" kemimässigt när man laddar och laddar ur och ju större skillnad mellan laddningsprocent desto mer blir det. Till slut "spricker" batteriet inifrån kemimässigt.

Detta förklarar bättre

1) lämna inte bilen fulladdad länge, framförallt när det är varmt.
2) ladda ofta och lite
3) ladda inte till 100%

Gör man det håller batteriet längre än bilen
Satt och läste i någon biltidning idag (Mest motor nr 12 2023 tror jag), där det stod att basversionen av nya modell 3 inte hade kobolt utan var järnbaserat har jag för mig och att det skulle då vara möjligt att alltid ladda 100%. Valde man performance paketet så fick man batteri med kobolt och större batteri så var det Max 80% laddning som rekommenderades. Deras slutsats var väl att man kunde köra lika långt med båda bilarna under dessa förutsättningar.

Du verkar oerhört insatt i allt som rör bilar, så jag kanske är helt ute och cyklar.
 
Satt och läste i någon biltidning idag (Mest motor nr 12 2023 tror jag), där det stod att basversionen av nya modell 3 inte hade kobolt utan var järnbaserat har jag för mig och att det skulle då vara möjligt att alltid ladda 100%. Valde man performance paketet så fick man batteri med kobolt och större batteri så var det Max 80% laddning som rekommenderades. Deras slutsats var väl att man kunde köra lika långt med båda bilarna under dessa förutsättningar.

Du verkar oerhört insatt i allt som rör bilar, så jag kanske är helt ute och cyklar.
Det där är en sanning som är felaktig på både bilar och telefoner.
Tillverkaren har redan dragit av ett gäng procent i toppen för att inte slita på batteriet och en del i botten för att inte djupurladda batteriet och göra det livsfarligt att ladda upp igen.
Utan att veta hur BMSen tolkar StateOfCharge och meddelar dig en siffra i procent är det omöjligt att veta hur mycket som är faktiska 80% av cellernas kapacitet.
Vad man däremot kan säga är att du har god marginal om du nöjer dig med att ladda till den säger 80%.
 
Satt och läste i någon biltidning idag (Mest motor nr 12 2023 tror jag), där det stod att basversionen av nya modell 3 inte hade kobolt utan var järnbaserat har jag för mig och att det skulle då vara möjligt att alltid ladda 100%. Valde man performance paketet så fick man batteri med kobolt och större batteri så var det Max 80% laddning som rekommenderades. Deras slutsats var väl att man kunde köra lika långt med båda bilarna under dessa förutsättningar.

Du verkar oerhört insatt i allt som rör bilar, så jag kanske är helt ute och cyklar.
Litiumjärnfosfat-batterier (LFP) är mycket riktigt tåligare än litiumjon-batterier avseende laddning.

Men de presterar sämre i kyla, både avseende effekt och energi. Bilen accelererar alltså långsammare i kyla, samt har kortare räckvidd. Den sistnämnda nackdelen kan dock kompenseras av att det går bra att ladda till hundra procent.

Finns här någon som har en Tesla med LFP, som kan avlägga rapport från verkligheten?
 
För att det sliter ut batteriet fortare. Sen exakt hur mycket fortare det går forskas det fortfarande om. Den riktigt korta förklaringen till varför man inte ska göra så är att batteriet "krymper och sträcks ut" kemimässigt när man laddar och laddar ur och ju större skillnad mellan laddningsprocent desto mer blir det. Till slut "spricker" batteriet inifrån kemimässigt.

Detta förklarar bättre

1) lämna inte bilen fulladdad länge, framförallt när det är varmt.
2) ladda ofta och lite
3) ladda inte till 100%

Gör man det håller batteriet längre än bilen
Jag är med, dock leasear jag bilen så jag laddar som det passar mig, jag skall ändå inte ha den till mig själv så dessa procent som den tappar är ganska ointressanta.
När jag en dag köper elbil så blir det förmodligen annorlunda laddning.
 
Litiumjärnfosfat-batterier (LFP) är mycket riktigt tåligare än litiumjon-batterier avseende laddning.

Men de presterar sämre i kyla, både avseende effekt och energi. Bilen accelererar alltså långsammare i kyla, samt har kortare räckvidd. Den sistnämnda nackdelen kan dock kompenseras av att det går bra att ladda till hundra procent.

Finns här någon som har en Tesla med LFP, som kan avlägga rapport från verkligheten?
Tack, så var det det hette och du förklarade nog LFP bättre än mig. Har också för mig att de nämnde att LFP var billigare att ta fram, lite tyngre, men att det var bättre vridstyvhet i LFP som kunde kompensera lite för den ökade tyngden. Finns helt klart mycket som händer på batterifronten.
 
Det där är en sanning som är felaktig på både bilar och telefoner.
Tillverkaren har redan dragit av ett gäng procent i toppen för att inte slita på batteriet och en del i botten för att inte djupurladda batteriet och göra det livsfarligt att ladda upp igen.
Utan att veta hur BMSen tolkar StateOfCharge och meddelar dig en siffra i procent är det omöjligt att veta hur mycket som är faktiska 80% av cellernas kapacitet.
Vad man däremot kan säga är att du har god marginal om du nöjer dig med att ladda till den säger 80%.
Är det verkligen så på telefoner också? Finns det motsvarande BMS i telefoner?
 
Jag är med, dock leasear jag bilen så jag laddar som det passar mig, jag skall ändå inte ha den till mig själv så dessa procent som den tappar är ganska ointressanta.
När jag en dag köper elbil så blir det förmodligen annorlunda laddning.
Jag ogillar tänket att man kan missköta saker för att man inte äger dem. Du kör ju inte en vanlig bil konstant på varvstoppet bara för att du inte äger den? Om man inte kan ladda hemma så blir man dock något ursäktad, det går liksom inte att undvika djupa laddcykler då. Kan du hålla dig mellan 20-80% så tror jag skillnaden i slitage blir försumbar.

Ett argument som brukar funka är att från 90% och uppåt så slösar man bort mycket mera energi vid laddningen på grund av att förlusterna är högre så det blir dyrare också ;)
 
Jag ogillar tänket att man kan missköta saker för att man inte äger dem. Du kör ju inte en vanlig bil konstant på varvstoppet bara för att du inte äger den? Om man inte kan ladda hemma så blir man dock något ursäktad, det går liksom inte att undvika djupa laddcykler då. Kan du hålla dig mellan 20-80% så tror jag skillnaden i slitage blir försumbar.

Ett argument som brukar funka är att från 90% och uppåt så slösar man bort mycket mera energi vid laddningen på grund av att förlusterna är högre så det blir dyrare också ;)
Jag missköter inte den, kan vara så att det inte är det optimala bara om man kollar rekommendationer. 👋
 
Jag ogillar tänket att man kan missköta saker för att man inte äger dem. Du kör ju inte en vanlig bil konstant på varvstoppet bara för att du inte äger den? Om man inte kan ladda hemma så blir man dock något ursäktad, det går liksom inte att undvika djupa laddcykler då. Kan du hålla dig mellan 20-80% så tror jag skillnaden i slitage blir försumbar.

Ett argument som brukar funka är att från 90% och uppåt så slösar man bort mycket mera energi vid laddningen på grund av att förlusterna är högre så det blir dyrare också ;)

Bekvämlighet har alltid varit främsta argumentet för leasingbilar. Man slipper bry sig utan lämnar bara tillbaka den och hämtar ut en ny efter tre år. Tyvärr. ☹️
 
Bekvämlighet har alltid varit främsta argumentet för leasingbilar. Man slipper bry sig utan lämnar bara tillbaka den och hämtar ut en ny efter tre år. Tyvärr. ☹️
Många resonerar säkert så.

Men personligen leasar jag för att sedan äga. Jag använder finansiell leasing på två år för förmånsbilar i mitt företag för att kunna dra av halva momsen. Sedan köper företaget loss bilen, eller låter leasingen gå över i ett förlängningsavtal som kan avslutas när som helst. Jag ogillar att i förväg bestämma hur länge jag ska ha en bil, då intresset för att byta beror på hur jag trivs med bilen i förhållande till vad som finns på marknaden, vilket jag inte vet i förväg.

Så jag sköter om mina leasingbilar, då jag potentiellt ska leva med dem länge, och värdeminskningen i slutänden belastar företaget.
 
Nice, men väljer nog hellre LR AWD jämfört med LR RWD

Screenshot_20240411_083425_Samsung Internet.jpg

 
Senast ändrad:
Hur ska man värdera räckvidden?

Det är väldigt individuellt.

Många som kör elbil verkar nöjda med 30-40 mil verklig räckvidd. Det är inget stort problem att stanna och ladda i 25 minuter efter tre eller fyra timmars körning.

Undantag möjligtvis under sportlovsveckor, om man har den livsstilen att man åker till fjällen då, vilket inte alla har.

Jag har aldrig reflekterat över att olika ICE-bilar skulle vara olika prisvärda för att de har olika räckvidd. Några går 50 mil, andra 100 mil eller mer mellan tankningarna.

De verkar som de flesta som är oroade över räckvidden hos elbilar är de som aldrig provat att leva med en.

Givetvis passar inte elbilen för alla. Om man inte kan ladda hemma, eller har extrema körmönster så att det verkligen är ett stort problem att behöva ladda på långresor, så kanske man trivs bäst med en ICE-bil.

Ursäkta svamligt inlägg, men hur ska man i en jämförelse mellan exempelvis Passat och ID.4 stoppa in en värdering av räckvidden som passar alla, eller ens många?

Nja, man kör väl inte 3-4 timmar och sen laddar 25 minuter direkt. Ska du köra en längre sträcka, rimligtvis på motorväg, så stannar du snarare efter typ 2-2.5 timmar för ett laddstopp. Ta t.ex. en ID4 från Malmö-Uppsala enligt ABRP nedan.

Jag har kört elbil i tre år nu och tycker bra om det, men man ska nog inte skönmåla saker med fantasisiffror för att få det att se bättre ut än det är.



1712818678663.png
 
Nja, man kör väl inte 3-4 timmar och sen laddar 25 minuter direkt.

Jag har kört elbil i tre år nu och tycker bra om det, men man ska nog inte skönmåla saker med fantasisiffror för att få det att se bättre ut än det är.
Det där kanske gäller om kör bakom en husvagn i 80km/h då kanske det går att köra i 4h :D
 
Det där kanske gäller om kör bakom en husvagn i 80km/h då kanske det går att köra i 4h :D
Jag kör ibland 5+ timmar på en laddning men de gånger jag kör längre sträckor brukar jag ta mindre vägar och ligga i 70-80. Niron jag kör kommer över 500km på sommaren i de hastigheterna (mitt "personbästa" landade på lite över 510km med 3% kvar). Men jag är fullt medveten om att det inte är normalfallet att köra som jag gör, skulle jag ligga i 110-120 försvinner elektronerna rätt snabbt.
 
Tillbaka
Topp