Nu när jag hoppade in i tråden får jag ta lite elbilsrelaterad också
Jag leasar en Kia Niro sen 2022 som "vardagsbil" och har kört nästan 5000 mil.
Lite bakgrund...
Jag har väl varit hyfsad bilintresserad och har haft 32 bilar sen min första på andra hälften av 80-talet.
(och givetvis förlorad/förbrukat allt för mycket pengar
)
Bland dessa 6 BMW. 3 Alfa, 3 Porsche, Jaguar, MG, Rover. Lancia, Fiat, Citroen..
Splittrad personlighet som man tydligen har är jag Alfisti, anglofil och en anhängare av tysk kvalitet på samma tid.
Inga Volvo dock. beklagar det
Nån måtta får det vara.
Skälet till att det blev en E-Niro var dels ekonomi.
Månadskostnaden gick ner med nära 3 tusen per månad när jag byte från fransk Suv (C5 Aircross) till Koreansk elbil.
Sen är ju elmotorer fullständigt överlägsna bensin/diesel när det kommer till vardaglig användning.
Respons, vridmoment, flexibilitet mm är ju överlägsen.
Särskild märks det om man provar en "budgetbil" som Niron som finns både som bensin, hybrid och el.
Så sjukt stor skillnad,
Provade 7-8 olika bilar innan det blev E-Niron och valde den främst för att funktionen var helt ok och priset var lågt.
Jag ville inte lägga för mycket pengar i och med att jag var osäker på hur livet med elbil ville fungera.
Nu efter drygt 2 år är jag löjligt nöjd med hur det funkar.
Kian laddar ju trögt jämförd med en del andra men antalet gånger jag kör över 40 mil utan att vara hemma är 2-3 gånger per år så då är det rätt så ointressant om det laddar 20-80 % på 20 eller 40 minuter. I princip laddar jag bara hemma och sätter i kontakten då och då. Fantastiskt smidigt,
Det är mycket osannolikt att jag kommer välja annat en el när jag byter om ett drygt halvår.