• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    987
Kan man vara bäst om man inte finns nånstans ;) ? Lite som när Jänkarna utnämner sig själva till World Champions fast de "bara" vunnit en inhemsk liga.
1000006814.png
De har precis börjat. Och de kommer
definitivt ta mark. Flera etablerade aktörer är häpnadsväckande usla och enda anledningen de klarar sig är att de startade tidigare.
 
Sitter bättre är väl en smaksak då jag hellre vill känna mig omfamnad av bilen än att sitta på den.
Komforten oftast sämre pga att chassisättningen måste göras styvare för att inte välta i älgtest a la Mercedes (och A-klassen var låg jämfört med dagens SUVar).
Lägre lasthöjd i en kombi brukar ses som en fördel kontra hög lasthöjd i SUV.
Men jag håller med om utrymmen och lätthet att ta sig i och ur. Även sikten är bättre, än så länge.
Ja sittställning är smaksak, och förutsättningarna för komfort är helt klart sämre i SUV då hög tyngdpunkt ställer till det. Fysikens lagar.
Och är det utrymme som är prio är det familjebuss som är det bästa.
VW Buzz är rymlig med SUV-ig körställning ! Cool dessutom
 
Ja sittställning är smaksak, och förutsättningarna för komfort är helt klart sämre i SUV då hög tyngdpunkt ställer till det. Fysikens lagar.
Och är det utrymme som är prio är det familjebuss som är det bästa.
VW Buzz är rymlig med SUV-ig körställning ! Cool dessutom
I sak håller jag nog med om att förutsättningarna är lite sämre men i praktiken är skillnaderna ganska små, nu är det väl sällan man kör två olika bilar rakt efter varandra på det sättet men jämför man… tja, GLE med E-klass är ju båda otroligt bekväma och man måste verkligen, verkligen anstränga sig för att uppleva några direkt negativa följder av att GLE är lite högre.

Det beror ju också mycket på däck, tillval, chassi och tillverkarens ambitioner också
 
Senast ändrad:
I sak håller jag nog med om att förutsättningarna är lite sämre men i praktiken är skillnaderna ganska små, nu är det väl sällan man kör två olika bilar rakt efter varandra på det sättet men jämför man… tja, GLE med E-klass är ju båda otroligt bekväma och man måste verkligen, verkligen anstränga sig för att uppleva några direkt negativa följder av att GLE är lite högre.

Det beror ju också mycket på däck, tillval, chassi och tillverkarens ambitioner också
Hur är det om man gillar att köra riktigt fort i rondeller och andra kurvor, typ dubbla hastigheten mot en vanlig barnfamilj som är ute och mysåker, funkar GLE även där?
 
Funderar på att köpa ny bil som är 3-4 år gammal, och tyvärr är utbudet på vanlig bensinare som jag är ute efter väldigt dåligt. Dock finns det numera en mängd laddhybrider tillgängliga. Är det någon som har erfarenhet av att köra en laddhybrid men aldrig ladda? Är det någon som kan ta skada med tiden, eller kanske något annat man bör tänka på?

Tycker själv det är sjukt onödigt med extra vikt och teknik som inte kommer användas men vad ska man göra 🤷‍♂️
 
Funderar på att köpa ny bil som är 3-4 år gammal, och tyvärr är utbudet på vanlig bensinare som jag är ute efter väldigt dåligt. Dock finns det numera en mängd laddhybrider tillgängliga. Är det någon som har erfarenhet av att köra en laddhybrid men aldrig ladda? Är det någon som kan ta skada med tiden, eller kanske något annat man bör tänka på?

Tycker själv det är sjukt onödigt med extra vikt och teknik som inte kommer användas men vad ska man göra 🤷‍♂️
Det funkar och förbrukningen blir lägre än med en vanlig bil framförallt i stan. Du behöver inte vara orolig för tillförlitligheten, hybridsystemen är extremt driftsäkra.
 
Finns det någon ekonomisk rimlig anledning att idag köpa en elbil? Jag avser då med tanke på slutnotan.

Att det är billiigare att köra en mil på el kontra bensin/diesel vet ju alla. Men slutnotan?
 
Finns det någon ekonomisk rimlig anledning att idag köpa en elbil? Jag avser då med tanke på slutnotan.

Att det är billiigare att köra en mil på el kontra bensin/diesel vet ju alla. Men slutnotan?
Som förmånsbil är det oslagbart.

Privat så kräver det nog att man är beredd att sitta med bilen i många år då andrahandsvärdet tenderar att vara lite sämre numer då tekniken utvecklas i rask takt.

Förutsatt att vi pratar nya bilar. Skulle jag köpa en beggad bil så hade jag nog personligen landat i en 3-4år gammal bmw diesel eller liknande..
 
Ja, jag snackar privat, vilket jag glömde att tillägga.
Jag föredrar både bensin och diesel vilket vi har i våra bilar. Men lite nyfiken blir man allt på hur en slutkalkyl kan se ut. Med tanke på byte av batterpack, och därav medföljande dåliga andrahandsvärde.
Men om vi bortser från ekonomin:
Vad är skälet till att man då vill ha en elbil?
 
Ja, jag snackar privat, vilket jag glömde att tillägga.
Jag föredrar både bensin och diesel vilket vi har i våra bilar. Men lite nyfiken blir man allt på hur en slutkalkyl kan se ut. Med tanke på byte av batterpack, och därav medföljande dåliga andrahandsvärde.
Men om vi bortser från ekonomin:
Vad är skälet till att man då vill ha en elbil?
  • Mycket rapp respons i gaspedalen.
  • Inget buller eller vibrationer från motorn.
  • Väldigt höga prestanda (hos vissa modeller).
  • Mindre miljöpåverkan (lokala föroreningar samt klimatpåverkan över bilens hela livscykel).
  • Det känns bra att inte gynna diverse diktaturer och totalitära stater med pengar som betalning för deras fossila bränslen.
  • Allmänt trevlig körupplevelse.
 
  • Mycket rapp respons i gaspedalen.
  • Inget buller eller vibrationer från motorn.
  • Väldigt höga prestanda (hos vissa modeller).
  • Mindre miljöpåverkan (lokala föroreningar samt klimatpåverkan över bilens hela livscykel).
  • Det känns bra att inte gynna diverse dikt

    aturer och totalitära stater med pengar som betalning för deras fossila bränslen.
  • Allmänt trevlig körupplevelse.

Prestandan köper jag. Fullt vridmoment från 0.
Härligt!

Buller nej. Det är ren njutning att höra en förbränningsmotor varva ut.

Miljöpåverkan nej.

Betänk att 80 % av all världshandel sker via containerfartyg som drivs med brännolja. Detta sker till de enorma containerhamnarna i LosAngeles, Shanghai, Rotterdamm m fl, och därifrån via godstrafik på landsväg som till ytterliggare 19 % är dieseldriven.

Att jag kör 60 mil med bensin/dieselfordon för att lägga en krans på min för tillfället döda mors grav torde vara försumbart. Detta är ett greta thunbergsargument.

Att inte gynna ryssar/araber och andra diktaturer köper jag fullt ut. Förutsatt att elen inte är kolproducerad.

Men, men, men skulle vi ha all världshandel och fordonstrafik elburen? Ja, lek med tanken så tror jag att det klarnar. En ökad elproduktion med åtskilliga tiopotenser skulle krävas.
Hur ska all denna el produceras?

Ja, inte går det att göra via vind/solkraft. En otroligt massiv utbyggnad av kärnkraft ska till.
Det behöver Sverige oavsett.

Trevlig körupplevelse på el. Ja kanske.
Jag provade en Tesla. Lite som att sitta i en laptop. Men som bilkörning, ytterligt tveksamt.

Men, men alla har olika smak.
 
Detta är ju bara subjektiva synpunkter. Jag var ute efter lite hårdfakta.

Modernitet är ingen kvalitet i sig.

Vad du hatar är irrelevant.
Vad är du ute efter i tråden för elbilar på ett diskussionsforum för klockor där vi ges utrymme att diskutera även det som ger lite guldkant på tillvaron?

Du gav din input och frågade efter andras. Jag gav min. Sen gav du ytterligare subjektiva åsikter på @Quark svar.

Definiera "hårdfakta" och vänligen uppge lite sådan. Inte dina gubbargument ovan. Inte vilja ha subjektivitet och sedan använda subjektiva åsikter. Trams.

Med din ståndpunkt borde alla ha en Casio terrorost och sen kan vi stänga ner forumet. Stäng ner världen för all del. Heja 56k, röka inomhus och gräva ner spillolja i trädgården.
 
Vad är du ute efter i tråden för elbilar på ett diskussionsforum för klockor där vi ges utrymme att diskutera även det som ger lite guldkant på tillvaron?

Du gav din input och frågade efter andras. Jag gav min. Sen gav du ytterligare subjektiva åsikter på @Quark svar.

Definiera "hårdfakta" och vänligen uppge lite sådan. Inte dina gubbargument ovan. Inte vilja ha subjektivitet och sedan använda subjektiva åsikter. Trams.

Med din ståndpunkt borde alla ha en Casio terrorost och sen kan vi stänga ner forumet. Stäng ner världen för all del. Heja 56k, röka inomhus och gräva ner spillolja i trädgården.

Hårdfakta fick du vad det gäller världshandel .
Resten kan jag inte hjälpa dig med.
 
Kör idag en BMW X1 diesel från 2016 och det börjar bli dags att byta. Fått syn på Fisker Ocean som tilltalar mig utseendemässigt. Rätt dålig press, men har någon erfarenhet?
 
Kör idag en BMW X1 diesel från 2016 och det börjar bli dags att byta. Fått syn på Fisker Ocean som tilltalar mig utseendemässigt. Rätt dålig press, men har någon erfarenhet?
Stay away!
Polarens farsa kör en sedan några månader och är allt annat än nöjd. Stökigt att hävda garanti eller få uppdateringar om bolaget konkar.. hälften av alla funktioner på bilen finns inte eller funkar inte i mjukvaran trots senaste uppdateringen..
 
Prestandan köper jag. Fullt vridmoment från 0.
Härligt!

Buller nej. Det är ren njutning att höra en förbränningsmotor varva ut.

Miljöpåverkan nej.

Betänk att 80 % av all världshandel sker via containerfartyg som drivs med brännolja. Detta sker till de enorma containerhamnarna i LosAngeles, Shanghai, Rotterdamm m fl, och därifrån via godstrafik på landsväg som till ytterliggare 19 % är dieseldriven.

Att jag kör 60 mil med bensin/dieselfordon för att lägga en krans på min för tillfället döda mors grav torde vara försumbart. Detta är ett greta thunbergsargument.

Att inte gynna ryssar/araber och andra diktaturer köper jag fullt ut. Förutsatt att elen inte är kolproducerad.

Men, men, men skulle vi ha all världshandel och fordonstrafik elburen? Ja, lek med tanken så tror jag att det klarnar. En ökad elproduktion med åtskilliga tiopotenser skulle krävas.
Hur ska all denna el produceras?

Ja, inte går det att göra via vind/solkraft. En otroligt massiv utbyggnad av kärnkraft ska till.
Det behöver Sverige oavsett.

Trevlig körupplevelse på el. Ja kanske.
Jag provade en Tesla. Lite som att sitta i en laptop. Men som bilkörning, ytterligt tveksamt.

Men, men alla har olika smak.
Vad jämför du mellan? Ny bensin/diesel är dyrare än el att köpa.
 
Prestandan köper jag. Fullt vridmoment från 0.
Härligt!

Buller nej. Det är ren njutning att höra en förbränningsmotor varva ut.

Miljöpåverkan nej.

Betänk att 80 % av all världshandel sker via containerfartyg som drivs med brännolja. Detta sker till de enorma containerhamnarna i LosAngeles, Shanghai, Rotterdamm m fl, och därifrån via godstrafik på landsväg som till ytterliggare 19 % är dieseldriven.

Att jag kör 60 mil med bensin/dieselfordon för att lägga en krans på min för tillfället döda mors grav torde vara försumbart. Detta är ett greta thunbergsargument.

Att inte gynna ryssar/araber och andra diktaturer köper jag fullt ut. Förutsatt att elen inte är kolproducerad.

Men, men, men skulle vi ha all världshandel och fordonstrafik elburen? Ja, lek med tanken så tror jag att det klarnar. En ökad elproduktion med åtskilliga tiopotenser skulle krävas.
Hur ska all denna el produceras?

Ja, inte går det att göra via vind/solkraft. En otroligt massiv utbyggnad av kärnkraft ska till.
Det behöver Sverige oavsett.

Trevlig körupplevelse på el. Ja kanske.
Jag provade en Tesla. Lite som att sitta i en laptop. Men som bilkörning, ytterligt tveksamt.

Men, men alla har olika smak.
Miljöpåverkan, ja!

Vi behöver göra transportsektorn fossilfri. Det sker ett fordon, en sektor, ett land i taget. Varje liten del räknas och för oss närmare målet. Energisektorn kommer att ställa om, och det tar naturligtvis ett tag, precis som du säger. Men varför ska vi sätta begränsningar för oss själva? Resonera att slutmålet är omöjligt att nå, och därför är det ingen idé att ens börja ta de enkla, fullt möjliga stegen?

Jag köper inte alls argumentet att en person/ett fordon/ett land inte har någon betydelse eftersom företeelse X är så mycket värre. Med ett sådant resonemang behöver vi aldrig förbättra någonting, någonstans, någonsin.

Och vi vet att människan inte funkar så. Massor av initiativrika människor har skapat framsteg trots motgångar och andra människors skepsis.

Men naturligtvis får du köra vilken bil du vill. Vi lever i ett fritt land.

 
Senast ändrad:
Miljöpåverkan, ja!

Vi behöver göra transportsektorn fossilfri. Det sker ett fordon, en sektor, ett land i taget. Varje liten del räknas och för oss närmare målet. Energisektorn kommer att ställa om, och det tar naturligtvis ett tag, precis som du säger. Men varför ska vi sätta begränsningar för oss själva? Resonera att slutmålet är omöjligt att nå, och därför är det ingen idé att ens börja ta de enkla, fullt möjliga stegen?

Jag köper inte alls argumentet att en person/ett fordon/ett land inte har någon betydelse eftersom företeelse X är så mycket värre. Med ett sådant resonemang behöver vi aldrig förbättra någonting, någonstans, någonsin.

Och vi vet att människan inte funkar så. Massor av initiativrika människor har skapat framsteg trots motgångar och andra människors skepsis.

Men naturligtvis får du köra vilken bil du vill. Vi lever i ett fritt land.

https://www.kongsberg.com/maritime/...lly-emission-free-container-ship/[/B][/QUOTE]
Vad jämför du mellan? Ny bensin/diesel är dyrare än el att köpa.

Ja, det har jag redan påtalat. El idag är billigare än bensin/diesel. Men det är ju bara drivmedlet.
Du måste se till fordonets hela livscykel.
 
Tillbaka
Topp