• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,016
Någon som är förvånad?
Inte helt oväntat efter avsaknaden av positiva besked under de senaste månadernas försök med rekonstruktion, men definitivt tråkigt.

Så här från utsidan framstår det som att ledningen från dag ett lade allt krut på att skaffa finansiering och åtaganden från kunder, och alldeles för lite fokus på operations. Det är lite märkligt med tanke på att grundarna har solid bakgrund inom just operations.

Det här visar hur svårt det är att etablera en avancerad verksamhet från grunden inom ett område där konkurrenterna redan är gigantiska. Det kanske hade gått bättre om de inte hade satsat så stort och dyrt från början, utan börjat med ambitioner om mindre volymer. Men då hade det väl inte gått att få åtaganden från stora kunder.
 
Inte helt oväntat efter avsaknaden av positiva besked under de senaste månadernas försök med rekonstruktion, men definitivt tråkigt.

Så här från utsidan framstår det som att ledningen från dag ett lade allt krut på att skaffa finansiering och åtaganden från kunder, och alldeles för lite fokus på operations. Det är lite märkligt med tanke på att grundarna har solid bakgrund inom just operations.

Det här visar hur svårt det är att etablera en avancerad verksamhet från grunden inom ett område där konkurrenterna redan är gigantiska. Det kanske hade gått bättre om de inte hade satsat så stort och dyrt från början, utan börjat med ambitioner om mindre volymer. Men då hade det väl inte gått att få åtaganden från stora kunder.
Mycket tråkigt för alla inblandade. Jag trodde verkligen på Northvolt när de startade. Men när de växte lite för snabbt och skulle göra precis allt själva så tappade jag tron på att det någonsin kommer gå. Batteritillverkligen är inte enkelt. En av de största utmaningarna är den enorma kompetensbrist som vi har i väst. Titta på den kinesiska jätten CATL. De har 20 000 personer som arbetar på utvecklingsavdelningen bara! Hur många av de är villiga att flytta med familjen till Skellefteå och bo i baracker?
 
Någon som är förvånad?

Nej, ingen kan väl vara förvånad.
Grön skattefinansierad idioti som aldrig kan fungera. Dessutom med teknik från gangsterdiktaturen Kina.

Det var länge sedan jag skrev att det inte blir någon batterifabrik. Det blev det givetvis inte heller.

Är det någon som tror att det blir något "grönt stål"?
Eller havsbaserad vindkraft?

Nej det blir det självklart inte.

Skönt att slippa skiten. Bygg upp en rejäl försvarsindustri istället. Det är saker vi behöver.
 
Nej, ingen kan väl vara förvånad.
Grön skattefinansierad idioti som aldrig kan fungera. Dessutom med teknik från gangsterdiktaturen Kina.

Det var länge sedan jag skrev att det inte blir någon batterifabrik. Det blev det givetvis inte heller.

Är det någon som tror att det blir något "grönt stål"?
Eller havsbaserad vindkraft?

Nej det blir det självklart inte.

Skönt att slippa skiten. Bygg upp en rejäl försvarsindustri istället. Det är saker vi behöver.
Grönt stål funkar dock. SSAB började med att ta fram processen, vilket visade sig fungera. Sedan för inte så länge sedan så kunde de bevisa att de kan massproducera stålet och därmed satsar på nya anläggningar runt om i landet. Vi är grymma på stål och teknik som har med material att göra, till skillnad från batterier där vi inte har någon kompetens i landet.

Bara för att Northvolt gick dåligt betyder det inte att alla projekt kommer göra det. SSAB är dessutom ett stabilt bolag som kommer ta sig dit man vill utan att behöva involvera en massa utomstående finansmänniskor och liknande.

Om vi slutar innovera så faller allting. Ska man vara rädd för att satsa kan vi lika gärna lägga oss ner och få smisk av alla andra länder. Jävla pessimistiskt perspektiv att ha ändå.

Sen är det faktiskt möjligt för en människa att vilja satsa på flera saker samtidigt. Jag tycker också att vi ska satsa på försvarsindustrin, det ena måste inte utesluta det andra.
 
Grönt stål funkar dock. SSAB började med att ta fram processen, vilket visade sig fungera. Sedan för inte så länge sedan så kunde de bevisa att de kan massproducera stålet och därmed satsar på nya anläggningar runt om i landet. Vi är grymma på stål och teknik som har med material att göra, till skillnad från batterier där vi inte har någon kompetens i landet.

Bara för att Northvolt gick dåligt betyder det inte att alla projekt kommer göra det. SSAB är dessutom ett stabilt bolag som kommer ta sig dit man vill utan att behöva involvera en massa utomstående finansmänniskor och liknande.

Om vi slutar innovera så faller allting. Ska man vara rädd för att satsa kan vi lika gärna lägga oss ner och få smisk av alla andra länder. Jävla pessimistiskt perspektiv att ha ändå.

Sen är det faktiskt möjligt för en människa att vilja satsa på flera saker samtidigt. Jag tycker också att vi ska satsa på försvarsindustrin, det ena måste inte utesluta det andra.

Bara för att det går att producera "grönt stål" så innebär det inte att det blir till något.
Har du tittat på energiåtgången för den produktionen. Helt orealistisk.

Prislappen för detta stål gör att det aldrig kan saluföras på världsmarknaden. Där får vi smisk på allvar.
Detta är inte inovation. Snarare motsatsen.

Ja, man kan lura politiker och många andra hela vägen tills bubblan spricker.

Men spricker gör den.
Oavsett hur mycket "gröna" politiker tindrar med ögonen.
 
Bara för att det går att producera "grönt stål" så innebär det inte att det blir till något.
Har du tittat på energiåtgången för den produktionen. Helt orealistisk.

Prislappen för detta stål gör att det aldrig kan saluföras på världsmarknaden. Där får vi smisk på allvar.
Detta är inte inovation. Snarare motsatsen.

Ja, man kan lura politiker och många andra hela vägen tills bubblan spricker.

Men spricker gör den.
Oavsett hur mycket "gröna" politiker tindrar med ögonen.
Det finns redan idag företag som är mycket intresserade av att köpa dyrare stål som har fossilfri produktion. I fjol vid ungefär denna tiden var jag på ett bolag som ville kartlägga sina stålleverantörer och analysera till vilka produkter ett dyrare, men fossilfritt stål skulle vara lämpligt. De har då vissa kunder som arbetar i mindre priskänsliga segment och som är villiga att betala mer för 1) speciella egenskaper, och/eller 2) fossilfri produktion.

Stål är inte stål. Om det var så enkelt att det är priset som styr så hade svenskt stål inte längre sålts på världsmarknaden, billigare aktörer finns. För några decennier sedan gick de Svenska stålbolagen ihop och bestämde tillsammans att Sverige ska satsa på specialstål och stål av hög kvalitet. Vi ska inte konkurrera med billigt, enkelt stål som Kineserna och Indierna kan sälja billigare än oss. Man bestämde sig för att vi ska satsa på just specialstål. Då snackar vi främst olika typer av verktygsstål till industrier och stål med speciella egenskaper som exempelvis fordonsindustrin är mycket intresserad av. Specialstål är dyrt, det är det som svensk stålindustri tjänar pengar på.

Fossilfritt stål är ett tillägg till den specialisering som vi har med svenskt stål - och det finns definitivt organisationer som är villiga att betala mer för ett grönt stål.

Svensk stålindustri slutade jobba med volym och priskänsliga segment för länge sedan.
 
Det finns redan idag företag som är mycket intresserade av att köpa dyrare stål som har fossilfri produktion. I fjol vid ungefär denna tiden var jag på ett bolag som ville kartlägga sina stålleverantörer och analysera till vilka produkter ett dyrare, men fossilfritt stål skulle vara lämpligt. De har då vissa kunder som arbetar i mindre priskänsliga segment och som är villiga att betala mer för 1) speciella egenskaper, och/eller 2) fossilfri produktion.

Stål är inte stål. Om det var så enkelt att det är priset som styr så hade svenskt stål inte längre sålts på världsmarknaden, billigare aktörer finns. För några decennier sedan gick de Svenska stålbolagen ihop och bestämde tillsammans att Sverige ska satsa på specialstål och stål av hög kvalitet. Vi ska inte konkurrera med billigt, enkelt stål som Kineserna och Indierna kan sälja billigare än oss. Man bestämde sig för att vi ska satsa på just specialstål. Då snackar vi främst olika typer av verktygsstål till industrier och stål med speciella egenskaper som exempelvis fordonsindustrin är mycket intresserad av. Specialstål är dyrt, det är det som svensk stålindustri tjänar pengar på.

Fossilfritt stål är ett tillägg till den specialisering som vi har med svenskt stål - och det finns definitivt organisationer som är villiga att betala mer för ett grönt stål.

Svensk stålindustri slutade jobba med volym och priskänsliga segment för länge sedan.

Ja, självklart är det specialstål vi säljer. Högkvalitativt sådant. Prislappen givetvis därefter. Det kan vi sälja på grund av dess specifika egenskaper för speciella ändamål.

Vilken marknad kan "grönt stål" attrahera mån tro?
 
Ja, självklart är det specialstål vi säljer. Högkvalitativt sådant. Prislappen givetvis därefter. Det kan vi sälja på grund av dess specifika egenskaper för speciella ändamål.

Vilken marknad kan "grönt stål" attrahera mån tro?
I slutändan är det kunden som bestämmer. Det finns kunder som av olika skäl vill minska sina produkters utsläpp. Jag känner till flera företag vars kunder vill minska sina utsläpp på eget initiativ. I andra fall kan det vara på grund av att det finns lagar/regler som antingen kräver minskningar eller där man belönas skattemässigt om man minskar, kanske till och med kan tjäna pengar på det (exempelvis Volvo Cars/Tesla) - i detta fallet handlar det om att politiken premierar sådant.

Företaget jag nämnde som kartlade sitt stålbehov är en underleverantör av diverse komponenter till större bolag som Husqvarna, Electrolux, SAAB, Volvo Trucks, Volvo Cars, osv. Och de tittade då på vilka komponenter de säljer som är mindre priskänsliga och där en efterfrågan på fossilfria material finns.

Jag släpper det här. @Aurum har rätt, fel tråd.
 
Ska försöka skarva tillbaka till ämnet då. 😉

Biltillverkarna jobbar ju med ganska högt satta miljö och hållbarhetsmål.

Där EV produktionen framförallt är det som lyfts fram som en lösning för att nå agenda 2045 med 0-utsläpp o.s.v. med en hel del politisk draghjälp och byråkrati konster då såklart..

Bryter man ned det på komponent nivå så sätts det hård press på underleverantörer att leverera hållbara komponenter vilket medför en helt annan prisbild. Någon som följt grafen för prisutveckling på ny bilar senaste åren?

Förvisso en liten dipp just nu där jag mer tror utbud/efterfrågan är ansvarig orsak.

Men att bygga fordon med ”skitiga” komponenter bara för att det är billigare tror jag inte vi får se utan snarare att tillverkarna använder material ursprung i marknadsföringen. T.e.x. grönt svenskt stål i bil prospekten om jag spekulerar.

Sen att stålet är energikrävande är en sak men det finns lösningar på det med som kommer förfinas genom innovation och engagemang med vätgas och energi lagrings system av olika slag.

Min personliga åsikt om Northvolt är att de åtminstone varit extremt duktiga på kapitalanskaffning. Finns väl inget bättre exempel att tillgå… 😅
 
I slutändan är det kunden som bestämmer. Det finns kunder som av olika skäl vill minska sina produkters utsläpp. Jag känner till flera företag vars kunder vill minska sina utsläpp på eget initiativ. I andra fall kan det vara på grund av att det finns lagar/regler som antingen kräver minskningar eller där man belönas skattemässigt om man minskar, kanske till och med kan tjäna pengar på det (exempelvis Volvo Cars/Tesla) - i detta fallet handlar det om att politiken premierar sådant.

Företaget jag nämnde som kartlade sitt stålbehov är en underleverantör av diverse komponenter till större bolag som Husqvarna, Electrolux, SAAB, Volvo Trucks, Volvo Cars, osv. Och de tittade då på vilka komponenter de säljer som är mindre priskänsliga och där en efterfrågan på fossilfria material finns.

Jag släpper det här. @Aurum har rätt, fel tråd.
Jag kan tillägga att jag arbetar med investeringar i samhällsinfrastruktur, och där kräver vi reducerat koldioxidavtryck, vilket innebär att vi bland annat arbetar med:
  • Fossilfritt stål i diverse konstruktioner inklusive armering.
  • Entreprenadmaskiner och andra fordon som drivs fossilfritt.
  • Reducerad användning av betong.
  • Alternativa bindemedel, eftersom tillverkning av portland-cement genererar stora mängder koldioxid, vilket inte går att undvika (kolatomerna finns i kalkstenen som är nödvändig insatsvara).
 
Nej, ingen kan väl vara förvånad.
Grön skattefinansierad idioti som aldrig kan fungera. Dessutom med teknik från gangsterdiktaturen Kina.

Det var länge sedan jag skrev att det inte blir någon batterifabrik. Det blev det givetvis inte heller.

Är det någon som tror att det blir något "grönt stål"?
Eller havsbaserad vindkraft?

Nej det blir det självklart inte.

Skönt att slippa skiten. Bygg upp en rejäl försvarsindustri istället. Det är saker vi behöver.
Jag uppfattar din syn som ganska pessimistisk.

För det första behöver vi inte ställa försvarsindustrin mot satsningar på klimatåtgärder – det är inte konkurrerande områden. Under 2025 planerar staten satsa 138 miljarder kronor på försvaret, medan de statliga pensionsfonderna investerade cirka 9 miljarder i Northvolt under 2021 och 2022. Andelen skattefinansiering i Northvolt var dessutom relativt liten. AP-fonderna ägde 3,5% av Northvolt.

Du verkar ju inte vara något stort fan av Kina. Därför borde det vara positivt att vi försöker bygga upp en egen europeisk batteriindustri för att minska beroendet av kinesiska produkter. I dagsläget dominerar Kina batterimarknaden och kan förse batterier till 11,6 miljoner bilar årligen, medan Korea och Japan tillsammans kan förse 4,1 miljoner bilar årligen. Någon annan batteriproduktion finns inte att tala om. För att Europa ska kunna konkurrera och stå på egna ben krävs satsningar på egen produktion.

Det är lätt att kritisera misslyckade projekt, men innovation kräver både ambition och uthållighet. Alla satsningar blir inte framgångsrika, men utan människor som vågar satsa på svenskt batteritillverkning, grönt stål eller havsbaserad vindkraft skulle vi inte heller se framsteg. Att vissa projekt inte når hela vägen innebär inte att vi ska sluta försöka.
 
Ja, det borde vara tämligen lätt för styrelsen att avsätta Elon som VD. Kanske borde de gjort det för längesen? Vad tillför han bolaget i dagsläget egentligen?
Tesla borde kunna stå på egna ben nu och inte vara beroende av Elon.

Kommer aldrig hända. Dom har tjänat alldeles för mycket pengar tack vare honom (läs hundratals miljoner). Och det får man ju ge honom, han har gjort det bra.

Men köper man en Tesla 2025 får jag nog hålla med tidigare talare. Det är för sjukt helt enkelt, all things considered.

IMG_0047.jpeg
 
Inte många, men tillräckligt för att jämföra.
”vanliga” sedaner har ju som en ram eller hur man ska säga som fångar upp t.ex snö och vatten så inte ALLT åker rätt ned i bagageluckan. Den saknar Tesla så öppnar du bakluckan så är det fritt fram för det som ligger på bakrutan att bara glida rätt ner.

Nu är det flera år sen jag hade en passat, men även på den hade jag dubbdäck och ingenting jag ägt tidigare har ens varit i närheten av samma höga och irriterande ljudnivå i kupén av dubbdäcken
Jag väljer bil utifrån egenskaper, och hittills har inte någon amerikansk eller asetisk bil fixat den premiumkänsla jag eftersöker. Ljudnivå, förfining, design inne/ute, körkänsla mm mm.
Numera (då Saab lagt ned och Volvo sänkt sin nivå de en gång hade) återstår de tyska premium-MB/BMW, Porsche och delvis Audi)
Tesla har för dålig mjukvara tex. Och stolar/ljudnivå är inte bra nog, givet priset.
 
Det är väl då körglädje i form av "snabb bil i rakt sträck", lite som amerikanska muskelbilar. Om riktig körglädje (om jag får säga så) är viktigast så handlar det ju om hjulupphängning, styvhet, styrkänsla, balans osv - inte bara hur snabb bilen är 0-100.

Mazda MX-5 är inte en snabb bil, men det är en bil med MYCKET körglädje.

Jag inser också att det jag säger kan låta som att de som gillar snabba bilar inte är "riktiga" entusiaster, och det kanske är lite fel att säga så. Men jag tror ändå att efter en stund blir acceleration inte lika kul längre. Snarare att man mår illa när man sitter i folks Teslor och som alltid ska hålla på och gasa, bromsa, gasa, bromsa hela jäkla tiden.
MYCKET körglädje kan även vara en superkomfortabel lyxig bil som tar mig o hustrun 100+ mil.
Oavsett bil vill man känna behovet av att behöva vända sig om och njuta av designen då man parkerat...njuta då man ser den på nytt, sätter sig i den och under själva resan åkandes i den.
 
Ska försöka skarva tillbaka till ämnet då. 😉

Biltillverkarna jobbar ju med ganska högt satta miljö och hållbarhetsmål.

Där EV produktionen framförallt är det som lyfts fram som en lösning för att nå agenda 2045 med 0-utsläpp o.s.v. med en hel del politisk draghjälp och byråkrati konster då såklart..

Bryter man ned det på komponent nivå så sätts det hård press på underleverantörer att leverera hållbara komponenter vilket medför en helt annan prisbild. Någon som följt grafen för prisutveckling på ny bilar senaste åren?

Förvisso en liten dipp just nu där jag mer tror utbud/efterfrågan är ansvarig orsak.

Men att bygga fordon med ”skitiga” komponenter bara för att det är billigare tror jag inte vi får se utan snarare att tillverkarna använder material ursprung i marknadsföringen. T.e.x. grönt svenskt stål i bil prospekten om jag spekulerar.

Sen att stålet är energikrävande är en sak men det finns lösningar på det med som kommer förfinas genom innovation och engagemang med vätgas och energi lagrings system av olika slag.

Min personliga åsikt om Northvolt är att de åtminstone varit extremt duktiga på kapitalanskaffning. Finns väl inget bättre exempel att tillgå… 😅

Jodå, det finns flera lika bra exempel:

Jonas Birgerson och Framfab.
Reefat-El-Sayed och Fermenta.
Johan de Steal och Icon Medialab.
Spykers "köp" av SAAB.


De lurade alla skjortan av politiker/näringsliv/småsparare.

Jag minns när Framfab låg på 360:-, för att sedan sluta på 0,33:-.
 
Senast ändrad:
Jodå, det finns flera lika bra exempel:

Jonas Birgerson och Framfab.
Reefat-El-Sayed och Fermenta.
Johan de Steal och Icon Medialab.
Spykers "köp" av SAAB.


De lurade alla skjortan av politiker/näringsliv/småsparare.

Jag minns när Framfab låg på 360:-, för att sedan sluta på 0,33:-.
Exempel ja, men är väl få av dem som motsvarat 1% av BNP i storleksordning. Men det är ju of topic.

Jobbar själv en del mot t.ex. Volvo och det läggs stora administrativa resurser på godkännande och certifiering för att ens få vara leverantör. Kostnader som vidare ackumuleras och i slutändan hamnar hos konsumenten på ett eller annat sätt. Med andra ord viktigt att va i framkant när det gäller inovation för att ha en chans till framtida affärer. Vilket kanske också är över gränsen för ”of topic” men ändå.

Sen jag gick över till elbil är det en självklarhet att även nästa bil blir el. Otroligt smidigt och praktiskt som tillgodoser alla mina behov. Kostnaden, värdeminskning o.s.v. är faktorer jag bryr mig mindre om i det fallet. Samma med debatten kring miljöpåverkan och vad som påverkar mest när alla faktorer räknas in, där är jag förhållandevis neutral, som sagt inte därför jag kör elbil utan värdesätter att mina behov tillgodoses på ett mycket bra sätt. 🚗⚡

Sedan vet man aldrig när gubbsjukan slår till och det införskaffas en Porsche 911 så man stillar behovet av oväsen och lukten av bensin. 😅
 
Exempel ja, men är väl få av dem som motsvarat 1% av BNP i storleksordning. Men det är ju of topic.

Jobbar själv en del mot t.ex. Volvo och det läggs stora administrativa resurser på godkännande och certifiering för att ens få vara leverantör. Kostnader som vidare ackumuleras och i slutändan hamnar hos konsumenten på ett eller annat sätt. Med andra ord viktigt att va i framkant när det gäller inovation för att ha en chans till framtida affärer. Vilket kanske också är över gränsen för ”of topic” men ändå.

Sen jag gick över till elbil är det en självklarhet att även nästa bil blir el. Otroligt smidigt och praktiskt som tillgodoser alla mina behov. Kostnaden, värdeminskning o.s.v. är faktorer jag bryr mig mindre om i det fallet. Samma med debatten kring miljöpåverkan och vad som påverkar mest när alla faktorer räknas in, där är jag förhållandevis neutral, som sagt inte därför jag kör elbil utan värdesätter att mina behov tillgodoses på ett mycket bra sätt. 🚗⚡

Sedan vet man aldrig när gubbsjukan slår till och det införskaffas en Porsche 911 så man stillar behovet av oväsen och lukten av bensin. 😅

Ja klart du ska köpa det du vill ha.
En elbil kan nog fungera om man t ex arbetspendlar ca 5-10 mil om dagen, vilket jag inte gör. Du har helt rätt i att värdeminskning, inköpspris osv inte styr valet av bil. Det har jag aldrig ens räknat på själv. Sådant brukar grannarna upplysa mig om.
 
Tillbaka
Topp