Effektavgiften har slagit stenhårt för oss som har Ellevios nät. Några andra nätägare verkar ha tagit fram vettigare modeller. Jag har helt slutat ladda utanför klockan 22-6, där topparna bara räknas till hälften. Vi har 25 ampere säkring, vilket ger 17 kW om vi lyckas belasta alla tre faserna fullt ut. Detta skulle kunna ske om vi laddar samtidigt som värmesystem, spis och kanske torktumlare går samtidigt.
Jag ser så här långt, efter två och en halv månad med effektavgift att våra toppar mellan klockan 6 och 22 inte går över 7-9 kW, så länge vi inte laddar någon elbil. Detta ger en effektavgift på cirka 700 kr i månaden. Om jag skulle råka ladda elbil och därmed i värsta fall få tre timmar med 17 kW så åker effektavgiften upp till 1400 kr per månad. På helåret blir det en merkostnad på cirka 8000 kr. Eftersom detta helt och hållet är relaterat till elbilsladdning ser jag det som att elbilsladdningen blir cirka dubbelt så dyr per år, om vi råkar ladda före 22 en gång i månaden.
Effektavgiften suger verkligen för oss kunder. Meningen är att den ska ge incitament till att jämna ut effekttoppar, så att vårt elnät bättre klarar ökad förbrukning utan dyr utbyggnad. Men elnätsföretagen behåller sin intäktsram, som beslutats av Energimarknadsinspektionen. De ska således fortsätta fakturera exakt lika mycket, totalt för hela sin kundbas. Några kommer att lyckas ändra sitt förbrukningsmönster så att de får lägre kostnad, som då hamnar på andra kunder som inte lyckas ändra sitt mönster.
För vår del ser det ut som vi kan undvika att få dyrare elnätskostnad, men det sker till priset av förlorad flexibilitet i användningen av el. Vi får alltså sämre elnät för samma kostnad.
Om jag numera behöver ladda på dagtid max tre gånger i månaden så är det billigare att åka till en snabbladdare vid de tillfällena än att ladda hemma.