Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Måste finnas både en och två på kontoret i Göteborg som sover dåligt på nätterna med produktion enbart i US och Kina för den nya 90-serien.Finns som Single Motor, Twin Motor och Twin Motor Performance. Single motor har 92kWh batteri, de två andra har 106kWh.
Samtliga ska ladda på samma tid, det stora batteriet har 350kW peak, det lilla har förmodligen lite lägre peak. Samtliga är 800v-teknik
Kommer enbart med Ultra-paketet idag, släpper förmodligen billigare paket senare.
Säger att bilen kan beställas idag, sa inte när den börjar tillverkas eller var den tillverkas. Den bygger dock på SPA2, vilket bör innebära att den tillverkas på samma ställen som EX90, alltså i South Carolina, USA, och i en fabrik i Kina.
Vädligt lite teknisk information i deras presentation idag. Ska kolla genom deras hemsida och se om det finns något annat nytt och roligt eller om detta är allt det väsentliga.
Oavsett så verkar denna bil vara ett riktigt flaggskepp. EX90 blev lite gammal när den började levereras. ES90 tar nu tillbaka lite av det man tappade, denna verkar kunna konkurrera med de bäst laddande bilarna i Europa (Porsche, Audi), men placeras sig i ett annat segment - mer åt komforthållet än prestanda (dock 680hk i Twin Motor Performance”).
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Haha, ja!Måste finnas både en och två på kontoret i Göteborg som sover dåligt på nätterna med produktion enbart i US och Kina för den nya 90-serien.
Ser bra ut i övrigt. Men en EV90 hade ju inte varit fel…producerad i Göteborg, med svenskproducerade battericeller. Drömma kan man ju alltid…
Hade lätt kunnat tänka mig en, men tror tyvärr den kommer vara rätt dyrFinns som Single Motor, Twin Motor och Twin Motor Performance. Single motor har 92kWh batteri, de två andra har 106kWh.
Samtliga ska ladda på samma tid, det stora batteriet har 350kW peak, det lilla har förmodligen lite lägre peak. Samtliga är 800v-teknik
Kommer enbart med Ultra-paketet idag, släpper förmodligen billigare paket senare.
Säger att bilen kan beställas idag, sa inte när den börjar tillverkas eller var den tillverkas. Den bygger dock på SPA2, vilket bör innebära att den tillverkas på samma ställen som EX90, alltså i South Carolina, USA, och i en fabrik i Kina.
Vädligt lite teknisk information i deras presentation idag. Ska kolla genom deras hemsida och se om det finns något annat nytt och roligt eller om detta är allt det väsentliga.
Oavsett så verkar denna bil vara ett riktigt flaggskepp. EX90 blev lite gammal när den började levereras. ES90 tar nu tillbaka lite av det man tappade, denna verkar kunna konkurrera med de bäst laddande bilarna i Europa (Porsche, Audi), men placeras sig i ett annat segment - mer åt komforthållet än prestanda (dock 680hk i Twin Motor Performance”).
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jo tyvärr blir den ju svindyr som flaggskeppsmodell.Hade lätt kunnat tänka mig en, men tror tyvärr den kommer vara rätt dyr
får be en volvoanställd att köpa utJo tyvärr blir den ju svindyr som flaggskeppsmodell.
920tkr startar den på idag, men då är det bara med Ultra-paketet där allt utom Bowers and Wilkins i princip ingår.
Kan tänka mig att den kommer starta på runt 800-850tkr utan utrustning vid ett senare skede, vilket fortfarande är väldigt mycket pengar.
Men begagnad kanske den blir intressant om några år för oss som inte kan lägga en miljon på en bil![]()
VD är ju skyldig att alltid agera på det sätt som är bäst för företaget (aktieägarna). Så hen har ju inget val annat än att bojkotta Tesla om bedömningen är att det annars riskerar skada företaget pga signalvärdet.Korrekt!
Din VD är för övrigt säkert inte ensam alls om det synsättet.
VD är ju skyldig att alltid agera på det sätt som är bäst för företaget (aktieägarna). Så hen har ju inget val annat än att bojkotta Tesla om bedömningen är att det annars riskerar skada företaget pga signalvärdet.
Vem är det som sagt att de ska ge något för bilintresserade om det är bil som skall ta en från a till b.
Man kan ju säga att merparten Volvos, VWs, Kia, Hyundai, Skodor etc också är helt själlösa.
Men kan med 100% säga att med en lite roligare elbil så har i alla fall jag mer körglädje än i en Passat![]()
Så med det sagt så vad är någon som är bilintresserad och vad är personlig preferens?Är inte det minsta bilintresserad egentligen, men givetvis kan jag tycka att en del bilar kan vara snygga, neutrala eller hiskeligt fula. För mig spelar det ingen roll om appen är grym, är bilen ful vill jag inte köpa / åka i den.
Tesla t ex gör ganska snygga bakdelar på sina bilar men fronten - har alltid tyckt att de är väldigt fula och intetsägande, a la -80 tal.
Neutrala bilar - Toyota RAV4, äldre KIA
Snygga bilar - Volvo
Fula bilar - Audi, el-KIA, MB, FIAT
Så med det sagt så vad är någon som är bilintresserad och vad är personlig preferens?
av det jag läser i forum etc så verkar inte ens häften ha ägt en bil innan så jag vet inteMen nån form av bilintresse har väl Tesla-ägare inbillar jag mig. Körglädje = viktigast och struntar i hur bilen ser ut kan vara en variant t ex.
Det var också den absolut bästa elbilen (bästa elbil, inte bil) med begränsad konkurrens under lång tid.Jag hörde detta träffsäkra påståendet från Doug Demuro: Tesla is not a car but an automotive appliance.
Och i ljuset av detta förstår jag varför så många köper dem. De ger inte mycket för de attribut som är viktiga för oss "bilintresserade".
Många bilar har som huvudfunktion att vara "appliance", men många bilar har ändå lite själ. Det kan vara design, interiör, funktioner, köregenskaper, intressanta "quirks" som Doug gillar att prata om, osv. Min V70 är en laståsna och en tillförlitlig A till B bil, men den har också lite karaktär i form av en femcylindrig motor, exempelvis.Det var också den absolut bästa elbilen (bästa elbil, inte bil) med begränsad konkurrens under lång tid.
Hans begrepp gäller väl egentligen majoriteten av alla bilar, transport A till B.
Det är väl då körglädje i form av "snabb bil i rakt sträck", lite som amerikanska muskelbilar. Om riktig körglädje (om jag får säga så) är viktigast så handlar det ju om hjulupphängning, styvhet, styrkänsla, balans osv - inte bara hur snabb bilen är 0-100.Men nån form av bilintresse har väl Tesla-ägare inbillar jag mig. Körglädje = viktigast och struntar i hur bilen ser ut kan vara en variant t ex.
Det är väl då körglädje i form av "snabb bil i rakt sträck", lite som amerikanska muskelbilar. Om riktig körglädje (om jag får säga så) är viktigast så handlar det ju om hjulupphängning, styvhet, styrkänsla, balans osv - inte bara hur snabb bilen är 0-100.
Mazda MX-5 är inte en snabb bil, men det är en bil med MYCKET körglädje.
Jag inser också att det jag säger kan låta som att de som gillar snabba bilar inte är "riktiga" entusiaster, och det kanske är lite fel att säga så. Men jag tror ändå att efter en stund blir acceleration inte lika kul längre. Snarare att man mår illa när man sitter i folks Teslor och som alltid ska hålla på och gasa, bromsa, gasa, bromsa hela jäkla tiden.
Precis. Jag kommer tidigare från BMW 3-serie, Audi A4, BMW Z4 och Tesla 3ans chassi är mycket kompetent. Bilen är kvickstyrd och kränger minimalt. Så på vilket sätt är bilen "tråkig" att köra som vissa påstår? Visst saknas en dimension i och med att motorn är helt ljudlös och inte har någon vridmomentskurva men jag tycker det här med att Tesla är tråkiga är något som slängs ut slentrianmässigt. Inte sällan av nån i en gubbig E220CDI och liknandeModel 3an är rätt så kompetent som sådant när det svänger OEM dock så behöver den bättre belägg, styvare krängningshämmare, camber/toe arms och riktiga däck för ett riktigt steg upp. Dem kör riktigt snabbt med dem på auto-x i US med liknande uppsättning
Precis. Jag kommer tidigare från BMW 3-serie, Audi A4, BMW Z4 och Tesla 3ans chassi är mycket kompetent. Bilen är kvickstyrd och kränger minimalt. Så på vilket sätt är bilen "tråkig" att köra som vissa påstår? Visst saknas en dimension i och med att motorn är helt ljudlös och inte har någon vridmomentskurva men jag tycker det här med att Tesla är tråkiga är något som slängs ut slentrianmässigt. Inte sällan av nån i en gubbig E220CDI och liknande![]()
Det är ändå ingen riktig bil. Den har ju inte samma dörrtjoff som en 220CDISäger inte att den är lika bra som en M3 Comp men att säga att en M3P är byggd för bara raktframåka, specifikt 24+....
Rätt bra för en bil som inte kan svänga .... nu har iofs US-modellen mer tryck än icke US-diton. Sen när man även väger in priset för en M3P i US....
Suger dock att batteriet inte kyls tillräckligt men för gatbruk och vardagskörning så duger det
1.54s efter en M3 cmop på Villow springs under attackvarv och dem säger att det berodde på att däcken på Teslan inte pallar trycket
Säger inte att den är lika bra som en M3 Comp men att säga att en M3P är byggd för bara raktframåka, specifikt 24+....
![]()
Det får vi hoppasJag tänker att M3 comp ägaren startar varje dag lite gladare
De har en hel rad Editionvarianter numera. Men mkt draghjälp kommer ju också av att Tesla backar.Volkswagens försäljning går riktigt bra i år. Någon som vet om de har givit några speciella kampanjer och rabatter? Minns att de var tvungna att sälja runt 25 % elbilar/hybrider för att slippa dryga böter.
![]()