• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,005
Finns som Single Motor, Twin Motor och Twin Motor Performance. Single motor har 92kWh batteri, de två andra har 106kWh.

Samtliga ska ladda på samma tid, det stora batteriet har 350kW peak, det lilla har förmodligen lite lägre peak. Samtliga är 800v-teknik

Kommer enbart med Ultra-paketet idag, släpper förmodligen billigare paket senare.
Säger att bilen kan beställas idag, sa inte när den börjar tillverkas eller var den tillverkas. Den bygger dock på SPA2, vilket bör innebära att den tillverkas på samma ställen som EX90, alltså i South Carolina, USA, och i en fabrik i Kina.

Vädligt lite teknisk information i deras presentation idag. Ska kolla genom deras hemsida och se om det finns något annat nytt och roligt eller om detta är allt det väsentliga.

Oavsett så verkar denna bil vara ett riktigt flaggskepp. EX90 blev lite gammal när den började levereras. ES90 tar nu tillbaka lite av det man tappade, denna verkar kunna konkurrera med de bäst laddande bilarna i Europa (Porsche, Audi), men placeras sig i ett annat segment - mer åt komforthållet än prestanda (dock 680hk i Twin Motor Performance”).
1741171264115.png

1741171007958.png


1741171017669.png

1741170962570.png

1741170972238.png

1741170980625.png
 

Bilagor

  • 1741170954421.png
    1741170954421.png
    62.8 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Finns som Single Motor, Twin Motor och Twin Motor Performance. Single motor har 92kWh batteri, de två andra har 106kWh.

Samtliga ska ladda på samma tid, det stora batteriet har 350kW peak, det lilla har förmodligen lite lägre peak. Samtliga är 800v-teknik

Kommer enbart med Ultra-paketet idag, släpper förmodligen billigare paket senare.
Säger att bilen kan beställas idag, sa inte när den börjar tillverkas eller var den tillverkas. Den bygger dock på SPA2, vilket bör innebära att den tillverkas på samma ställen som EX90, alltså i South Carolina, USA, och i en fabrik i Kina.

Vädligt lite teknisk information i deras presentation idag. Ska kolla genom deras hemsida och se om det finns något annat nytt och roligt eller om detta är allt det väsentliga.

Oavsett så verkar denna bil vara ett riktigt flaggskepp. EX90 blev lite gammal när den började levereras. ES90 tar nu tillbaka lite av det man tappade, denna verkar kunna konkurrera med de bäst laddande bilarna i Europa (Porsche, Audi), men placeras sig i ett annat segment - mer åt komforthållet än prestanda (dock 680hk i Twin Motor Performance”).
1741171264115.png

1741171007958.png


1741171017669.png

1741170962570.png

1741170972238.png

1741170980625.png
Måste finnas både en och två på kontoret i Göteborg som sover dåligt på nätterna med produktion enbart i US och Kina för den nya 90-serien.

Ser bra ut i övrigt. Men en EV90 hade ju inte varit fel…producerad i Göteborg, med svenskproducerade battericeller. Drömma kan man ju alltid…
 
Måste finnas både en och två på kontoret i Göteborg som sover dåligt på nätterna med produktion enbart i US och Kina för den nya 90-serien.

Ser bra ut i övrigt. Men en EV90 hade ju inte varit fel…producerad i Göteborg, med svenskproducerade battericeller. Drömma kan man ju alltid…
Haha, ja!
Man har valt att hålla igång plug-in produktionen i Sverige så länge man kan då det fortfarande är de bilar som står för största volymen. Däremot har man bestämt sig för att nästa plattform, SPA3, ska ha tillverkning i Sverige. Redan i fjol såg vi leveranser av gigantiska gjutningsmaskiner till Torslanda-fabriken, så de håller på att förbereda sig där borta för SPA3, och då blir det EX60 som debuterar som första elbil med Svensk produktion från Volvo.

Volvo köpte också ut NOVO-samarbetet som man hade med Northvolt, så nu äger man det själva. Det skulle bli en batterifabrik i Göteborg. Man håller ju just nu på att bygga själva byggnaden. Volvo har inte ännu sagt om man kommer gå vidare med batteriproduktion i den lokalen eller om man kommer göra om den till något annat. Bästa vore kanske om man kan hitta en stabil partner (som inte är Northvolt) och få hjälp med att få igång produktion där, tänk typ LG Chem eller SK från Sydkorea.

Samtidigt bygger man en ny fabrik i Slovakien. Mycket som händer.
 
Finns som Single Motor, Twin Motor och Twin Motor Performance. Single motor har 92kWh batteri, de två andra har 106kWh.

Samtliga ska ladda på samma tid, det stora batteriet har 350kW peak, det lilla har förmodligen lite lägre peak. Samtliga är 800v-teknik

Kommer enbart med Ultra-paketet idag, släpper förmodligen billigare paket senare.
Säger att bilen kan beställas idag, sa inte när den börjar tillverkas eller var den tillverkas. Den bygger dock på SPA2, vilket bör innebära att den tillverkas på samma ställen som EX90, alltså i South Carolina, USA, och i en fabrik i Kina.

Vädligt lite teknisk information i deras presentation idag. Ska kolla genom deras hemsida och se om det finns något annat nytt och roligt eller om detta är allt det väsentliga.

Oavsett så verkar denna bil vara ett riktigt flaggskepp. EX90 blev lite gammal när den började levereras. ES90 tar nu tillbaka lite av det man tappade, denna verkar kunna konkurrera med de bäst laddande bilarna i Europa (Porsche, Audi), men placeras sig i ett annat segment - mer åt komforthållet än prestanda (dock 680hk i Twin Motor Performance”).
1741171264115.png

1741171007958.png


1741171017669.png

1741170962570.png

1741170972238.png

1741170980625.png
Hade lätt kunnat tänka mig en, men tror tyvärr den kommer vara rätt dyr
 
Hade lätt kunnat tänka mig en, men tror tyvärr den kommer vara rätt dyr
Jo tyvärr blir den ju svindyr som flaggskeppsmodell.
920tkr startar den på idag, men då är det bara med Ultra-paketet där allt utom Bowers and Wilkins i princip ingår.
Kan tänka mig att den kommer starta på runt 800-850tkr utan utrustning vid ett senare skede, vilket fortfarande är väldigt mycket pengar.

Men begagnad kanske den blir intressant om några år för oss som inte kan lägga en miljon på en bil ;)
 
Jo tyvärr blir den ju svindyr som flaggskeppsmodell.
920tkr startar den på idag, men då är det bara med Ultra-paketet där allt utom Bowers and Wilkins i princip ingår.
Kan tänka mig att den kommer starta på runt 800-850tkr utan utrustning vid ett senare skede, vilket fortfarande är väldigt mycket pengar.

Men begagnad kanske den blir intressant om några år för oss som inte kan lägga en miljon på en bil ;)
får be en volvoanställd att köpa ut :D
 
Visar sig att ES90 ska börja tillverkas v.10 2026. Varför lanserar de den nu då? Blir less på bilföretag som lanserar en bil ett år innan den börjar tillverkas. Borde lanserat den sensommar/höst.
Edit: en annan källa säger Q3 2025 för leverans runt årsskiftet.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: par
VD är ju skyldig att alltid agera på det sätt som är bäst för företaget (aktieägarna). Så hen har ju inget val annat än att bojkotta Tesla om bedömningen är att det annars riskerar skada företaget pga signalvärdet.

Han/hon kan ju låta trycka en dekal och klistra på bilarna:

"Vi förstod inte bättre. Vi ber om förlåtelse".
 
Tillbaka
Topp