• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,019
För att illustrera detta: XC90 Plug-in börjar på 1,050,000 DKK
EX90 börjar på 735,000 DKK

Och då är ändå XC90:n en plug-in och inte hybrid, mildhybrid eller "ren" fossilbil.
Utrustningsmässigt har mina två exempel två olika paket, men för att jämföra så är skillnaden mellan exakt samma bilar i Sverige bara 3,000kr. EX90 är 3,000kr dyrare än XC90.
Tesla Model Y AWD - 399.000dkr
Passat 2.0tdi - 539.000dkr

Det är 150% skatt lite drygt på bensin och dieselbilar i Danmark. Sjukt nog även på utrustning trots att det inte har någon miljöpåverkan. Elbilar har ingen alls.

Man kan diskutera hur härlig den omställningen var för de som betalade >900.000dkr för en V90CC D5 AWD när den kom. Den bilen tappade nog halva sitt andrahandsvärde över en natt.

Tesla Model Y AWD - 399.000dkr
Passat 2.0tdi - 539.000dkr

Det är 150% skatt lite drygt på bensin och dieselbilar i Danmark. Sjukt nog även på utrustning trots att det inte har någon miljöpåverkan. Elbilar har ingen alls.

Man kan diskutera hur härlig den omställningen var för de som betalade >900.000dkr för en V90CC D5 AWD när den kom. Den bilen tappade nog halva sitt andrahandsvärde över en natt.
Elbilar har också registreringsavgift i Danmark men den är betydligt lägre. Den beräknas enligt en rätt komplicerad formel.

Kört elbilar i måånga år nu.

Självfallet gått som tjänstesnurra. Trevligt - men självklart omöjligt att räkna hem i den privata ekonomin.

Kört elbilar i måånga år nu.

Självfallet gått som tjänstesnurra. Trevligt - men självklart omöjligt att räkna hem i den privata ekonomin.
Vilka bilar jämför du då?

Jag tänker att TCO för många elbilar är lika eller lägre än för motsvarande bil utan elektrifiering, även vid privat ägande, eller har jag fel?

Är till exempel en ny Passat som drivs av bensin eller diesel billigare i TCO än en ID.4?

Jag tänker att TCO för många elbilar är lika eller lägre än för motsvarande bil utan elektrifiering, även vid privat ägande, eller har jag fel?
Väldigt ofta jämför folk att byta ut sin 3 år gamla diesel Passat med att köpa en ny elbil och det går förstås inte ihop. Däremot, precis som du säger, är det även för en privatperson lönsamt i väldigt många fall när man jämför nybilsköp mot nybilsköp. En Passat TDI för 487k blir definitivt inte billigare över 3 år än en ID4 för 564k att äga.

Det mesta med elbil är bättre än fossilbil, men just på långresa är fossilbil bättre. Om man behöver göra mer än ett laddstopp är det lite segt att vänta på laddningen.
För 4-5 år sedan så var det ett ”problem”. Nu kan man köra Stockholm-Åre på två stopp.

Ett kortare stopp i gävlebro och sedan är det lagom med en lunch i Ljusdal för att få full tank så man kommer till Åre.

Den resan hade inte gått fortare med en dieselbil, för man kör inte den sträckan nonstop utan att bli en sämre bilförare utan pauser.

Efter 5 år med elbil och 15 000mil körda så skulle jag ha svårt att gå tillbaka till en bensin/dieselbil som tjänstebil

Laddstopp hit och dit.

Huvudproblemet med elbilar är att kalkylen inte går ihop för privatpersoner (i synnerhet numera - räntorna). Tjänstebilsmarknaden är hårt styrd till elbilar på grund av förmånsvärden. Idag är det vidunderlig skillnad pga årsskatten räknas in i förmånskalkylen - helt utan några rabatter.

Ha respekt för den enskilde individen med familj som inte kan ta del av detta.

Laddstopp hit och dit.

Huvudproblemet med elbilar är att kalkylen inte går ihop för privatpersoner (i synnerhet numera - räntorna). Tjänstebilsmarknaden är hårt styrd till elbilar på grund av förmånsvärden. Idag är det vidunderlig skillnad pga årsskatten räknas in i förmånskalkylen - helt utan några rabatter.

Givetvis ska man respektera den ekonomiska verkligheten för alla, samt att vi alla har olika behov, intressen och smak.

Men när du säger att den ekonomiska kalkylen för elbil inte går ihop, jämför du då med jämförbara nya bilar som drivs med fossila bränslen, eller jämför du med något annat?

Givetvis ska man respektera den ekonomiska verkligheten för alla, samt att vi alla har olika behov, intressen och smak.

Men när du säger att den ekonomiska kalkylen för elbil inte går ihop, jämför du då med jämförbara nya bilar som drivs med fossila bränslen, eller jämför du med något annat?

... samt att nybilsförsäljning historsikt aldrig har varit för "den enskilde individen", utan alltid varit driven av företagsförsäljning (tjänstebilar)..?

Det är få privatpersoner som går och köper helt nya bilar, elbilar eller ej :)

... samt att nybilsförsäljning historsikt aldrig har varit för "den enskilde individen", utan alltid varit driven av företagsförsäljning (tjänstebilar)..?

Det är få privatpersoner som går och köper helt nya bilar, elbilar eller ej :)
Så är det. Orkar knappt argumentera om detta längre.

Men det är klart när företag med obeskattat kapital kan betala leasing och därutöver dra halva momsen (12.5%) att det blir väldigt annorlunda.

Laddstopp hit och dit.

Man köper inte nytt som privatperson!
Fick min fullmatade 2022 års E-Tron Sportback 55 för halva priset så visst får man kalkylen att gå ihop! 🙏🏻

För att illustrera detta: XC90 Plug-in börjar på 1,050,000 DKK
EX90 börjar på 735,000 DKK

Och då är ändå XC90:n en plug-in och inte hybrid, mildhybrid eller "ren" fossilbil.
Utrustningsmässigt har mina två exempel två olika paket, men för att jämföra så är skillnaden mellan exakt samma bilar i Sverige bara 3,000kr. EX90 är 3,000kr dyrare än XC90.
Frågan om en single motor EX90 ens kan kallas bil. Helt sjukt att det existerar människor som droppar de pengarna på en så brutal snikspec.

Man köper inte nytt som privatperson!
Fick min fullmatade 2022 års E-Tron Sportback 55 för halva priset så visst får man kalkylen att gå ihop! 🙏🏻
Det är problematiskt att så många nyare bilar går på export. Det gäller ju även fossila bilar men extra problematiskt när bidrag har givits vid nyköp av elbil. Det är ju inte så att en begagnad elbil av liknande kvalitet är dyrare än en begagnad fossilbil.

Det är problematiskt att så många nyare bilar går på export. Det gäller ju även fossila bilar men extra problematiskt när bidrag har givits vid nyköp av elbil. Det är ju inte så att en begagnad elbil av liknande kvalitet är dyrare än en begagnad fossilbil.

Instämmer... Det problemet borde vara relativt enkelt att reglera. Typ: om bilen exporteras inom 5år från ny, så blir ev. "klimatbonus" återbetalningsskyldigt av den part som exporterar.

Var hos bilhandlaren igår och titta runt och kändes spontant som att priserna på nya bilar dämpats lite. Stod en full utrustad 2024 Enyaq RS med 0 mil på mätaren för 619k där och samma spec. på bil i konfiguration online är 690k. Kanske en kombo med bra erbjudande och lite starkare krona, jag tyckte spontant det lät billigt iallafall…

Såg även en Enyaq Sport Line med exakt samma konfiguration som min med 3700 mil på mätaren för 469k som lätt gått att finansiera för runt 5k månad privat.

Så när behov av en extra bil i hushållet uppstår är det stor sannolikhet att det blir ytterligare en Enyaq då laddare redan finns monterad och drift/underhåll är super billigt. Då räknar jag hem ett lite högre inköpspris rätt snabbt jämfört med likvärdig bil med förbränningsmotor.

Eller kanske om man klarar sig med en bil så länge att Cupra Tavascan VZ hinner komma ut lite mer på begagnat marknaden för den gillar jag skarpt. 🙂

På väg mot besiktning…

IMG_9867.jpeg

Var hos bilhandlaren igår och titta runt och kändes spontant som att priserna på nya bilar dämpats lite. Stod en full utrustad 2024 Enyaq RS med 0 mil på mätaren för 619k där och samma spec. på bil i konfiguration online är 690k. Kanske en kombo med bra erbjudande och lite starkare krona, jag tyckte spontant det lät billigt iallafall…

Såg även en Enyaq Sport Line med exakt samma konfiguration som min med 3700 mil på mätaren för 469k som lätt gått att finansiera för runt 5k månad privat.

Så när behov av en extra bil i hushållet uppstår är det stor sannolikhet att det blir ytterligare en Enyaq då laddare redan finns monterad och drift/underhåll är super billigt. Då räknar jag hem ett lite högre inköpspris rätt snabbt jämfört med likvärdig bil med förbränningsmotor.

Eller kanske om man klarar sig med en bil så länge att Cupra Tavascan VZ hinner komma ut lite mer på begagnat marknaden för den gillar jag skarpt. 🙂
Är 5k /månad för bara finansieringskostnaden för en beg bil billigt? Man kan ju privatleasa en ny jämförbar elbil för samma pris, det låter som en betydligt bättre affär, Id4 och Kia Ev3 för <5k / månad och Ioniq 5 för <4k / månad tex.

Beg priserna måste ner betydligt mer för att man som privatperson ska ta risken om andrahandsvärdet i framtiden.

Oftast bara 1000 mil/år sen tillkommer försäkring i de erbjudandena. Ibland tillkommer även service. Det som också är dyrt vid privatleasing är utrustning eftersom den har en mycket brantare värdeminskning än själva bilen.
Båda ovan exempel ingår service och miltilet går såklart att lägga till för några hundralappar, försäkring tillkommer ju även på den köpta beg bilen som dessutom lär vara betydligt dyrare iaf om den är mer än 3år gammal.

Utrustning är som du säger väldigt dyrt att lägga till vid privatleasing, min poäng är dock att 479k inte blir särskilt billigt att köpa en privat elbil om man inte hoppas på fantastiskt andrahandsvärde i framtiden.

Inom ett par tre år funderar jag på att köpa Toyota RAV4.
Hört och läst mkt gott om den, även om den givetvis har sina skavanker och feldesign som kan leda till framtida problem. Inte minst, deras e-call är baserad på 2g/3g som ska släckas ner.

Är det mildhybrid jag ska satsa på eller laddhybrid?

Är 5k /månad för bara finansieringskostnaden för en beg bil billigt? Man kan ju privatleasa en ny jämförbar elbil för samma pris, det låter som en betydligt bättre affär, Id4 och Kia Ev3 för <5k / månad och Ioniq 5 för <4k / månad tex.

Beg priserna måste ner betydligt mer för att man som privatperson ska ta risken om andrahandsvärdet i framtiden.
Restvärdet var ganska lågt satt i kalkylen (200k) så troligen blir finansieringskostnaderna inte riktigt så höga i slutändan, men ändå tycker 5k är prisvärt för en förhållandevis ny bil i den klassen (Enyaq 2023) är väl däck och bromsar som tillkommer som en lite större kostnad när det behöver bytas om man ska bryta ner TCO i beståndsdelar.

Leasing som koncept har aldrig passat mig då jag vill äga bilen så det är fria mil och kunna lämna in den på optimering eller styling. Hade en Seat Leon Cupra innan som var betydligt dyrare än 5k månad att finansiera, den var iof lite nyare och bara 12 månader gammal när jag köpte den. Men restvärdet var högre än beräknat så slår man ut det kanske kostnaden va runt 5k/månaden där också även om jag inte gjort någon efterkalkyl.

Tillbaka
Topp