• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,014
Många saker som är nice med varmare väder :)

1000023722.jpg

Igår lyckades jag hålla mig under 100 Wh/km. Körde mestadels runt 70km/h. Highlands energieffektivitet är oslagbart!
När ni pratar elbilshastighet brukar ni nämna topphastigheten, inte medelhastigheten? Reagerat på det ett par gånger i tråden nu.

Slog iofs rekord i fredags när jag körde en lite längre (130 km) stäcka utan motorväg. 73 km/h i medel och 131 Wh/km. Sol, 14 grader, lätt vind och aerosommarhjul. Idag blev det ist 172 Wh/km med 92 km/h i medel. Sol men 6 grader och lätt vind.

När ni pratar elbilshastighet brukar ni nämna topphastigheten, inte medelhastigheten? Reagerat på det ett par gånger i tråden nu.

Slog iofs rekord i fredags när jag körde en lite längre (130 km) stäcka utan motorväg. 73 km/h i medel och 131 Wh/km. Sol, 14 grader, lätt vind och aerosommarhjul. Idag blev det ist 172 Wh/km med 92 km/h i medel. Sol men 6 grader och lätt vind.
Har skrivit medelhastighet för våra längre resor. Låg på 72.3 km/h i snitt sista resan idag (med några hårdare omkörningar) gick lite tid till att stanna och fota med. 7-9 grader ute, ac på 20 grader. Vinterhjul utan något aerobös :)

Ganska bra för en bil som gör 402m på 11.2 utan förvärmt batteri:)

Senast ändrad:
Har skrivit medelhastighet för våra längre resor. Låg på 72.3 km/h i snitt sista resan idag (med några hårdare omkörningar) gick lite tid till att stanna och fota med. 7-9 grader ute, ac på 20 grader. Vinterhjul utan något aerobös :)

Ganska bra för en bil som gör 402m på 11.2 utan förvärmt batteri:)
De acctiderna låter som en lagom hottad Chevy Nova med Big Block :)

De acctiderna låter som en lagom hottad Chevy Nova med Big Block :)
Är inget överjävligt mätt med dagens bilar! Men för att vara en vardagsbil som kostar 20 spänn att ladda på natten så är det fullt tillräckligt.

kör 11.2x(11.24 som snabbat) ner till 87% batteri tror jag det var. Har inte testat med lägre SoC än. 11.1 bör gå med förvärmt batteri. 100-200 på 9.1, slutfart@402m 192.6.

Dem kör ju 10.8 med US-modellen, tror snabbaste är 10.56 utan passagerarstolar. Stora skillnaden mellan LG och Panasonic(US-modellen) är att US-dito inte tappar lika mycket mellan 100-230, panasonicbatteriet lämnar mer kräm helt enkelt

Senast ändrad:
"Nyregistreringarna av Teslas Model Y rasade med 61,9 procent i mars jämfört med motsvarande månad i fjol, ned till 767 registrerade bilar. För Tesla Model 3 är nedgången ännu djupare, ned med 70,6 procent till 141 registrerade bilar."

Model Y går ju att diskutera om det är värt att titta på siffrorna ens pga modellskiftet men Model 3 finns noll anledning till att registreringarna sjunker annat än att folk inte vill köpa bilen.

"Nyregistreringarna av Teslas Model Y rasade med 61,9 procent i mars jämfört med motsvarande månad i fjol, ned till 767 registrerade bilar. För Tesla Model 3 är nedgången ännu djupare, ned med 70,6 procent till 141 registrerade bilar."

Model Y går ju att diskutera om det är värt att titta på siffrorna ens pga modellskiftet men Model 3 finns noll anledning till att registreringarna sjunker annat än att folk inte vill köpa bilen.
Ja ser inte jätteljust ut

Model Y var ändå 3:e mest registrerade bilmodellen i mars, oberoende av drivlina.

Men håller med. Siffrorna kunde sett mycket bättre ut för Model 3 om inte Elon fuck*t ur totalt.

Skärmavbild 2025-04-01 kl. 14.31.11.png

Zeekrs nya laddstation har en effekt på 1,2MW. Sveriges snabbaste laddare är på 500kW. Det finns totalt 3 sådana i hela Sverige.
2025033106325214.jpg
Blir alltid lite småsur över att Volvo inte får dessa saker. De är ju i samma grupp och en del av Zeekr är till och med i samma stad.
Men jag tror det handlar om geopolitik. De vågar inte riskera att slänga in massa Geely-teknik i bilarna för att sedan bli förbjudna att sälja bilarna i USA eller EU om det kommer sådana lagar. Så då får de utveckla bilar som oberoende märke istället - samtidigt som de är ganska små, internationellt sett. Sjukt vilken utveckling det sker i just batterier och laddning i Kina.

Tråkigt, lär bli en rejäl boost för Tesla :/ Nästan så man undrar om dessa tomtar blivit rekryterade av Musken själv för att öka anseendet för märket.
Om man inte har förmågan att hålla två tankar i huvudet samtidigt så har man problem.

Det är som att ena stunden vara nöjd över sin småbil för att man tycker den är praktiskt och bränslesnål, och sedan läsa en nyhetsartikel om idioterna som släppte ut luften ur däcken på stora SUV:ar (tror det var i Malmö), och sedan tänka "fan, nu ska jag gå och köpa en GLS eller importera en F-250!" i någon form av solidaritetuppvisning.

Korrelationen mellan "måla en Tesla" och "nu kommer våtmarkerna att förbättras" är lika svag som intellektet hos de som utför det.

Ja, detta är lika sinnesslött som det idioterna i "Just stop oil", sysslar med. Spraymåla Stonhenge, och Darwins gravhäll i Westminster Abbey.

Att jag inte gillar Tesla av politiska själ torde väl ha framgått. Men att attackera privat och offentlig egendom är självklart rent kriminellt.
Det här klientelet ska sitta i fängelse. Bör likställas med terrorism. Miljöfascisterna bör ses som en samhällsfara.

Nya priser på ID.7 sen i går. Verkar inte vara helt uppdaterat på hemsidan än då GTX just nu är borta. Enl uppgift upp 20 tkr för GTX. Höll på att beställa i sista sekund i förrgår men vi velar för mycket. Vår fyra år gamla Passat GTE får harva på ett halvår till åtminstone så ser vi. Är egentligen less på VW men ID7 är ju helt klart mest bang for back just nu.

Nya priser på ID.7 sen i går. Verkar inte vara helt uppdaterat på hemsidan än då GTX just nu är borta. Enl uppgift upp 20 tkr för GTX. Höll på att beställa i sista sekund i förrgår men vi velar för mycket. Vår fyra år gamla Passat GTE får harva på ett halvår till åtminstone så ser vi. Är egentligen less på VW men ID7 är ju helt klart mest bang for back just nu.
Vad förväntas räckvidden på en sån vara under vintern?

Rätt mycket effektivare än P2 LR då.
Beror lite på vilken P2 du menar. Det finns ju 3 generationer av den.

Så här ser siffrorna ut vid -10 grader med värme på och hastighet på 110km/h:

• VW ID.7 GTX: 246Wh/km
  • Generation 1 av Polestar 2 LR Dual Motor: 268 Wh/km
  • Generation 2 av Polestar 2 LR Dual Motor: 243 Wh/km
  • Generation 3 av Polestar 2 LR Dual Motor: 239Wh/km

Siffrorna är från EVDB.

Beror lite på vilken P2 du menar. Det finns ju 3 generationer av den.

Så här ser siffrorna ut vid -10 grader med värme på och hastighet på 110km/h:

• VW ID.7 GTX: 246Wh/km
  • Generation 1 av Polestar 2 LR Dual Motor: 268 Wh/km
  • Generation 2 av Polestar 2 LR Dual Motor: 243 Wh/km
  • Generation 3 av Polestar 2 LR Dual Motor: 239Wh/km

Siffrorna är från EVDB.
Pratar om verkligheten, senaste P2 och med en motor. Sedan, vem kommer ens upp i 110? På min stäcka blir det ca 92 kmh i medel och då kommer jag runt 35 mil på vintern när det är tufft.

Pratar om verkligheten, senaste P2 och med en motor. Sedan, vem kommer ens upp i 110? På min stäcka blir det ca 92 kmh i medel och då kommer jag runt 35 mil på vintern när det är tufft.
Att jämföra P2 med en motor mot en GTX blir missvisande då GTX har fyrhjulsdrift. Därav min jämförelse mot Dual motor.
Jag har ingen information om vem som kommer upp i 110km/h eller vad det är för sträcka du pratar om :rolleyes:
Men om man ska jämföra två bilars förbrukning mot varandra på ett rättvist sätt måste man antingen göra det i labb eller räkna på det teoretiskt.
De siffror jag skrivit är teoretiska siffror som räknas fram baserat på tillverkarens egna specifikationer. De är till för att jämföra bilar mot varandra.

Exakt hur mycket en GTX kommer dra på "din" sträcka har jag svårt att uttala mig om tyvärr. :happyhappy:

Att jämföra P2 med en motor mot en GTX blir missvisande då GTX har fyrhjulsdrift. Därav min jämförelse mot Dual motor.
Jag har ingen information om vem som kommer upp i 110km/h eller vad det är för sträcka du pratar om :rolleyes:
Men om man ska jämföra två bilars förbrukning mot varandra på ett rättvist sätt måste man antingen göra det i labb eller räkna på det teoretiskt.
De siffror jag skrivit är teoretiska siffror som räknas fram baserat på tillverkarens egna specifikationer. De är till för att jämföra bilar mot varandra.

Exakt hur mycket en GTX kommer dra på "din" sträcka har jag svårt att uttala mig om tyvärr. :happyhappy:
Därför jag endast skrev att det lät som den är mycket effektivare än min.

Tillbaka
Topp