• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,067
Överraskade lite att de kallar den XC70, men samtidigt inte. Egentligen är det mer rimligt att bara SUV:ar heter XC--. Och den är lite större än XC60, då får det bli XC70. XC80 låter konstigt i folks öron kanske. Höjda kombis heter ju också numera VXX Cross Country.

Byggs på SMA, inte hört det innan. Verkar inte någon ny Geely-plattform heller utan av vad jag kan avläsa så är det en uppdatering av gamla CMA-plattformen som XC40 och andra bilar byggts på. Intressant med laddhybrid med så pass lång räckvidd. Väldigt populärt i Kina, finns inte här.

Förstår verkligen att de satsar på en sådan bil. Västerländska bilmärken går det dåligt för i Kina. Detta är väl ett försök till att få skjuts på försäljningen i Kina igen. Den och ES90:n som förmodligen också har Kina som huvudmarknad (vilket är varför den byggs i Kina).

För västerländska marknaden blir nästa Volvo-nyheter att se fram emot EX60, som ska bli succébilen. Nästan en make it or break it-bil för Volvo. Den måste bli bra. Sen har vi också uppgraderingen av Polestar 3 och EX90 som ska få ES90:s nya elarkitektur med 370kW maxladdning. Köp inte en EX90 eller Polestar 3 idag med andra ord. Den uppdateringen ska komma antingen i slutet av 2025 eller början av 2026.

Men, vad tycker ni? Hade ni velat se en långdistansare av en PHEV komma till Sverige också? Jag är kluven. Ska man ha så lång räckvidd på en laddhybrid kan man lika gärna köpa elbil, tycker jag.

IMG_7617.PNG

Var tvungen 😅

Nån som har erfarenhet av nya 530e? Verkar ju väldigt trevlig bortsett från möjligen infotainment

Nån som har erfarenhet av nya 530e? Verkar ju väldigt trevlig bortsett från möjligen infotainment
Vad saknar du inom infotainment?

Jag tycker att BMW OS 8.5 är betydligt bättre än tidigare generationer hos BMW. Det enda jag saknar hos 5-serien är en knapp på ratten för att justera avståndet till framförvarande bil. Min i4 har det, medan 5-serien har den funktionen på pekskärmen.

Men du kanske jämför med något annat än äldre BMW? Eller saknar du forna tiders fysiska reglage för bland annat ventilation?

Vad saknar du inom infotainment?

Jag tycker att BMW OS 8.5 är betydligt bättre än tidigare generationer hos BMW. Det enda jag saknar hos 5-serien är en knapp på ratten för att justera avståndet till framförvarande bil. Min i4 har det, medan 5-serien har den funktionen på pekskärmen.

Men du kanske jämför med något annat än äldre BMW? Eller saknar du forna tiders fysiska reglage för bland annat ventilation?
Jag har ingen erfarenhet av den varför jag frågar. När man kollar reviews så är det infotainment som får sig en törn. Kanske överdrivet. Kanske inte. Forna tiders fysiska reglage för ventilation saknar jag i typ alla nya bilar... Och ang avstånd till framförvarande bil är det ju underbart att ha det på ratten. Det har jag nu. Hyrde en bil för ett par veckor sen och lyckades aldrig lista ut hur jag ändrade avståndet. Frustrerande.

Jag har ingen erfarenhet av den varför jag frågar. När man kollar reviews så är det infotainment som får sig en törn. Kanske överdrivet. Kanske inte. Forna tiders fysiska reglage för ventilation saknar jag i typ alla nya bilar... Och ang avstånd till framförvarande bil är det ju underbart att ha det på ratten. Det har jag nu. Hyrde en bil för ett par veckor sen och lyckades aldrig lista ut hur jag ändrade avståndet. Frustrerande.
OK. Jag upplever BMW:s infotainment som bättre än många andra, som har flyttat in ännu mer i pekskärmen, och som använder touch-knappar på ratten som kräver att man tittar på dem.

Men jag håller med om att fysiska reglage är bättre än touch.

Vissa saker går naturligtvis endast att realisera i menyer, medan vissa funktioner blir mer ergonomiska med fysiska reglage.

Jag undrar om pendeln ska svänga någon gång. Inom vissa typer av produkter är det mer premium med fysiska reglage, till exempel kameror för proffs, och elektroniska musikinstrument.

Premium:

Trigon-6-Slideshow-TOP-1024x524.jpg

Lågbudget:

blofeld_kb_topview-1-scaled.jpg

Ja. Även om företagen (för alla slags elektronikprodukter, inte bara elbilar) försöker sälja det som något Modernt och Bra, så är det förstås s*tprat, det suger.

Det är ergonomiskt fullständigt underlägset mekaniska reglage. Inget slår taktil återkoppling, det är så vi är skapade helt enkelt. Att vagt vifta med fingrarna utan återkoppling är värdelöst. Det är som att spela på en theremin.

Den verkliga anledningen till att de använder det är förstås pengar: Det är billigare. Knappar och rattar är dyrt, att programmera en pekskärm är billigt.

Men jag tror att det är på väg att vända. Nya Kia EV3 och Hyundai Kona har t.ex. en hel del mekaniska reglage för basfunktioner, och jag har ett vagt minne av att EU har börjat prata om att kräva att vissa vitala funktioner inte får vara på pekskärm. (Hittar ingen referens just nu.)

Ja. Även om företagen (för alla slags elektronikprodukter, inte bara elbilar) försöker sälja det som något Modernt och Bra, så är det förstås s*tprat, det suger.

Det är ergonomiskt fullständigt underlägset mekaniska reglage. Inget slår taktil återkoppling, det är så vi är skapade helt enkelt. Att vagt vifta med fingrarna utan återkoppling är värdelöst. Det är som att spela på en theremin.

Den verkliga anledningen till att de använder det är förstås pengar: Det är billigare. Knappar och rattar är dyrt, att programmera en pekskärm är billigt.

Men jag tror att det är på väg att vända. Nya Kia EV3 och Hyundai Kona har t.ex. en hel del mekaniska reglage för basfunktioner, och jag har ett vagt minne av att EU har börjat prata om att kräva att vissa vitala funktioner inte får vara på pekskärm. (Hittar ingen referens just nu.)

Vem minns inte knapptelefonerna då man kunde skriva långa sms utan att ens titta.

Väldigt mycket i en bil går att automatisera och mjukvarustyra. Behövs inte många knappar egentligen. Det har tyska biltillverkare väldigt svårt att förstå.
Men måste man ha en knapp skall det såklart vara taktil feedback och inte nån touch-skit.

Håller helt med.
Har behållit min gamla dieselfemma i väntan på att det kommer nått nytt med bra reglage och inte massa plingande och ryckande i ratten att byta till.

Referensen jag tror du letar är att Euro Ncap kommer att kräva fysiska knappar för en del basfunktioner.
Tyvärr alldeles för få, men det visar åt vilket håll tänket på säkerhet går.
Det är inte säkert att sitta och titta och försöka stabilisera sitt finger i luften och klicka på en skärm.

Har behållit min gamla dieselfemma i väntan på att det kommer nått nytt med bra reglage och inte massa plingande och ryckande i ratten att byta till.
Då kan du inte köpa något som är typat efter 2022.

Kraven NCAP kräver fysiska reglage för är bara: "wipers, indicators, and hazard lights". Det är inte heller absoluta krav utan det höjer bara ratingen.

Då kan du inte köpa något som är typat efter 2022.
Finns bilar med en fysisk knapp som stänger av allt oväsen och dit kan jag väl sträcka mig, men man måste naturligtvis klicka på den varje gång man startar bilen.
Sedan är väl många på en vettig nivå med sina varningar, medan andra är helt urspårade.

Finns bilar med en fysisk knapp som stänger av allt oväsen och dit kan jag väl sträcka mig, men man måste naturligtvis klicka på den varje gång man startar bilen.
Sedan är väl många på en vettig nivå med sina varningar, medan andra är helt urspårade.
Absolut. Vissa modeller måste man ner 2-3 steg i menyer för att stänga av hastighetspling exempelvis. Helt hemskt.
Måste slå ett slag för konservativa Toyota.
Klimatanläggningen styrs med en fet vridbar ratt.

Jämför detta med t ex en Tesla ;

^^
Men varför? Klimatanläggningen sätter man på 21 grader när man hämtar bilen och sen rör man den inte igen. Det blir ju inte varmt snabbare för att man ändrar temperaturen. Aldrig förstått varför man ska pilla på en klimatanläggning hela tiden.

Men varför? Klimatanläggningen sätter man på 21 grader när man hämtar bilen och sen rör man den inte igen. Det blir ju inte varmt snabbare för att man ändrar temperaturen. Aldrig förstått varför man ska pilla på en klimatanläggning hela tiden.
Jag justerar temperaturen ibland, beroende på utetemperatur, och på hur mycket ytterkläder jag har på mig.

Sedan finns det en funktion som jag använder rätt ofta: Avstängning av inluft utifrån. Jag kör förbi ett reningsverk rätt ofta... :p Tyvärr verkar den inte ha en lättillgänglig knapp på de modeller jag har tittat på.

Senast ändrad:
Absolut. Vissa modeller måste man ner 2-3 steg i menyer för att stänga av hastighetspling exempelvis. Helt hemskt.

Brukar höja / sänka ganska radikalt under körning. Alltid nån i baksätet som gnäller.

Klimatanläggningen sätter man på 21 grader när man hämtar bilen och sen rör man den inte igen. Det blir ju inte varmt snabbare för att man ändrar temperaturen. Aldrig förstått varför man ska pilla på en klimatanläggning hela tiden.
Så gjorde jag förr, men tänker numera annorlunda eftersom kyla och värme höjer energiförbrukningen hos elbilar.

När det är kallt klarar jag mig bra med 18 grader i kupén. Jag har ju ändå ytterkläder på mig.

När det är varmt är det egentligen onödigt att kyla till lägre än 22 grader.

Alttså skulle jag vilja sätta ett intervall i klimatanläggningen. Mellan 18 och 22 grader är OK. Mig veterligen finns det ingen bil som har en automatik för detta, vilket jag tycker är synd.

Vad säger ni andra? Låter detta vettigt, eller är det jag som är konstig?

Vad säger ni andra? Låter detta vettigt, eller är det jag som är konstig?
Ligger du konstant på gränsen räckviddsmässigt mellan laddningar? Annars förstår jag inte varför. Besparingen i kronor räknas sannolikt i ören per dag för att åka runt och svettas eller frysa i dagens elbilar. Något mer förståelse om det är en hybrid du har för då kan man hålla bensinmotorn avstängd längre genom att begränsa användningen av klimatanläggning.

Ligger du konstant på gränsen räckviddsmässigt mellan laddningar? Annars förstår jag inte varför. Besparingen i kronor räknas sannolikt i ören per dag för att åka runt och svettas eller frysa i dagens elbilar. Något mer förståelse om det är en hybrid du har för då kan man hålla bensinmotorn avstängd längre genom att begränsa användningen av klimatanläggning.
Jag får erkänna att jag inte alls gjort någon analys av hur mycket jag spara på detta sätt.

Räckvidden är inget problem och jag är inte småsnål i andra sammanhang, så det kanske bara är dumt.

Xakt, värme styr man med rövrosten sen. Har på min året runt 😀

TACK! Jag blir förbannad när jag läser YouTube-kommentarer på nya bilar och folk klagar konstant över sådant.
Och för mycket annat är det samma svar, hur ofta ändrar du på ratten? Och inte fan gör du det samtidigt som du kör? Likaså med sidospeglar och sätet. Nya bilar har också profiler för olika förare. Man ställer in alla positioner, vinklar och skit när man står still - så säkerhetsfrågan blir där inte aktuell.

Man justerar visst sidospeglarna i displayen (kombinerat med rattknappar) på nya Volvo-elbilar. Massvis med kommentarer om att det är katastrof ur ett säkerhetsperspektiv och "Volvo som ska bry sig om säkerhet och så gör de så här"-tänk. Min fråga blir då: Tänker DU på säkerhet? Justerar du ratt och speglar och stol och allting när du kör, oavsett om det är fysiska eller digitala reglage så är det väl DU som inte är så jävla säker av dig?

Några klagomål kan jag förstå, men inte dessa.

Rant över.

(Jag ställde in temperatur, stol, ratt och speglar när jag köpte min V70 för fyra år sedan. Sedan dess har jag nog ändrat på dessa saker 2-3 gånger)

TACK! Jag blir förbannad när jag läser YouTube-kommentarer på nya bilar och folk klagar konstant över sådant.
Och för mycket annat är det samma svar, hur ofta ändrar du på ratten? Och inte fan gör du det samtidigt som du kör? Likaså med sidospeglar och sätet. Nya bilar har också profiler för olika förare. Man ställer in alla positioner, vinklar och skit när man står still - så säkerhetsfrågan blir där inte aktuell.

Man justerar visst sidospeglarna i displayen (kombinerat med rattknappar) på nya Volvo-elbilar. Massvis med kommentarer om att det är katastrof ur ett säkerhetsperspektiv och "Volvo som ska bry sig om säkerhet och så gör de så här"-tänk. Min fråga blir då: Tänker DU på säkerhet? Justerar du ratt och speglar och stol och allting när du kör, oavsett om det är fysiska eller digitala reglage så är det väl DU som inte är så jävla säker av dig?

Rant över.

(Jag ställde in temperatur, stol, ratt och speglar när jag köpte min V70 för fyra år sedan. Sedan dess har jag nog ändrat på dessa saker 2-3 gånger)
Tjena Ove!!

Rant över.

Ord och inga visor 😁

När jag kör längre sträckor brukar jag ibland behöva justera backspegeln. Sitter ju inte spikrakt hela resan, jag hasar ju ner ett par cm.

Tillbaka
Topp