• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,071
Ord och inga visor 😁

När jag kör längre sträckor brukar jag ibland behöva justera backspegeln. Sitter ju inte spikrakt hela resan, jag hasar ju ner ett par cm.
Kanske blev lite hårt ;) De personer jag pratar om är dock främst de människor som verkar ha ett behov av att nästintill oavbrutet fippla med både det ena och det andra - under färd. Blir rädd när jag sitter i bil med sådana typer. De ändrar på någonting, exempelvis stolen, och i samband med det så rycks det till i ratten åt något håll - som de sen snabbt måste rätta till för att inte köra i diket...

Med dessa människor tvivlar jag på att fysiska reglage är så himla mycket bättre och säkrare. De borde inte hålla på så där från första början.

Kanske blev lite hårt ;) De personer jag pratar om är dock främst de människor som verkar ha ett behov av att nästintill oavbrutet fippla med både det ena och det andra - under färd. Blir rädd när jag sitter i bil med sådana typer. De ändrar på någonting, exempelvis stolen, och i samband med det så rycks det till i ratten åt något håll - som de sen snabbt måste rätta till för att inte köra i diket...

Med dessa människor tvivlar jag på att fysiska reglage är så himla mycket bättre och säkrare. De borde inte hålla på så där från första början.
På en del människor (framförallt äldre journalister) så ska det också gnällas på saker som helt uppenbart inte är problem vid längre ägande när man vant sig. Men är man lite trög och kör olika bilar varje dag så blir saker problem som inte är det.

På en del människor (framförallt äldre journalister) så ska det också gnällas på saker som helt uppenbart inte är problem vid längre ägande när man vant sig. Men är man lite trög och kör olika bilar varje dag så blir saker problem som inte är det.
Det är en viktig poäng som man måste vara medveten om när man läser/tittar på recensioner och test. De testar en bil i max en vecka, de hinner inte bli vana vid allting. Så är det med många recensioner, elektronik till exempel. När folk gör videos om hur det är att byta från Android till iPhone eller vice versa så blir det ofta "Jag gillar inte detta". Men saken som de inte gillar handlar inte om att något objektivt är dåligt, utan om att man är så van vid det andra att det nya sättet känns konstigt. Finns en bias där, helt klart.

Bådar illa om man står inför försäljning nu...
Köpläge! 😄
Fast mest är det ju bara DN:ns politiskt drivna smutskastningskampanj mot Musk. Visst tappar elbilar snabbt i värde. Men hur medianpriset på annonserade bilar utvecklats säger väldigt lite om relativa värdeminskningen. Det handlar mer om hur genomsnittsåldern på bilarna förändras. Eftersom Tesla sålt mycket elbilar några år tillbaka är stocken av äldre bilar i årets jämförelsesiffror stor i förhållande till andelen nya bilar yngre än ett år. Därför sjunker medianpriset på annonserade bilar mer än andra märkens elbilar som har en större andel nyare bilar i jämförelsesiffrorna,

.

Senast ändrad:
TACK! Jag blir förbannad när jag läser YouTube-kommentarer på nya bilar och folk klagar konstant över sådant.
Och för mycket annat är det samma svar, hur ofta ändrar du på ratten? Och inte fan gör du det samtidigt som du kör? Likaså med sidospeglar och sätet. Nya bilar har också profiler för olika förare. Man ställer in alla positioner, vinklar och skit när man står still - så säkerhetsfrågan blir där inte aktuell.

Man justerar visst sidospeglarna i displayen (kombinerat med rattknappar) på nya Volvo-elbilar. Massvis med kommentarer om att det är katastrof ur ett säkerhetsperspektiv och "Volvo som ska bry sig om säkerhet och så gör de så här"-tänk. Min fråga blir då: Tänker DU på säkerhet? Justerar du ratt och speglar och stol och allting när du kör, oavsett om det är fysiska eller digitala reglage så är det väl DU som inte är så jävla säker av dig?

Några klagomål kan jag förstå, men inte dessa.

Rant över.

(Jag ställde in temperatur, stol, ratt och speglar när jag köpte min V70 för fyra år sedan. Sedan dess har jag nog ändrat på dessa saker 2-3 gånger)
Som lyfts så är det väldigt skönt att kunna ändra ställning när man sträckkör längre sträckor.
Med elbil och laddstopp får man naturligtvis möjlighet att göra det vid laddstopp, men jag byter gärna inte bort min möjlighet att justera on the fly när det börjar kännas i ryggen/röven efter en timme på Autobahn.
Bara ren snålhet att ta bort de reglagen.
Ser det dock mer som en bekvämlighetsförsämring än en säkerhetsrisk.

Som lyfts så är det väldigt skönt att kunna ändra ställning när man sträckkör längre sträckor.
Med elbil och laddstopp får man naturligtvis möjlighet att göra det vid laddstopp, men jag byter gärna inte bort min möjlighet att justera on the fly när det börjar kännas i ryggen/röven efter en timme på Autobahn.
Bara ren snålhet att ta bort de reglagen.
Ser det dock mer som en bekvämlighetsförsämring än en säkerhetsrisk.
Så länge det finns alternativ till Tesla-sparsmakat/oergonomiskt så kommer jag att välja det mer ergonomiska alternativet. Jag betalar gärna vad det kostar att utrusta bilen med fysiska reglage.

TACK! Jag blir förbannad när jag läser YouTube-kommentarer på nya bilar och folk klagar konstant över sådant.
Och för mycket annat är det samma svar, hur ofta ändrar du på ratten? Och inte fan gör du det samtidigt som du kör? Likaså med sidospeglar och sätet. Nya bilar har också profiler för olika förare. Man ställer in alla positioner, vinklar och skit när man står still - så säkerhetsfrågan blir där inte aktuell.

Man justerar visst sidospeglarna i displayen (kombinerat med rattknappar) på nya Volvo-elbilar. Massvis med kommentarer om att det är katastrof ur ett säkerhetsperspektiv och "Volvo som ska bry sig om säkerhet och så gör de så här"-tänk. Min fråga blir då: Tänker DU på säkerhet? Justerar du ratt och speglar och stol och allting när du kör, oavsett om det är fysiska eller digitala reglage så är det väl DU som inte är så jävla säker av dig?

Några klagomål kan jag förstå, men inte dessa.

Rant över.

(Jag ställde in temperatur, stol, ratt och speglar när jag köpte min V70 för fyra år sedan. Sedan dess har jag nog ändrat på dessa saker 2-3 gånger)
Bara för att belysa hur annorlunda vi är; jag fipplar nog med klimatanläggningen flera gånger i timmen när jag kör, eller i alla fall flera gånger om dagen. Oftast är det ju lite ruggigt när man sätter sig på morgonen så då är det max värme, som sen justeras ned under dagen för att sen justeras upp igen lagom till hemfärd. Sen har jag för vana att aktivera återcirkulationen när jag ser det behovet. För att inte tala om luftfördelningen... oj oj oj vad man kan pilla på alla sådana saker under färd.

Sätet justeras väl inte varje gång man kör men familjebilen måste man ju justera efter frun har kört den eftersom den är lite enklare utrustad och inte har elstolarnas justering kopplad till föraren. Jag ser väl inga problem med att justera sätet under färd, däremot är väl ratten lite mer tveksam...

Nu har den anlänt till handlarn, tycker de är jävligt lyckade i utseendet 🤠
IMG_20240313_181908.jpg
Lite återkoppling så här efter 1 år ish.
4ggr har jag fått ringa bärgare, 12v batteriet helt urladdat. Varit in och ut på verkstad, uppladdad och även bytt batteri men problemet återkommer. Låser bilen väldigt noga varje gång pga att de menar på att om bilen står olåst så kan program ligga aktiva och suga ström...
Det konstiga är att appen/bilen aldrig varnar för låg spänning, det händer först efter att bilen kommit in på verkstad och de sätter på laddning. Senaste gången så kopplade de bort batteriet då jag kom in med bärgaren och då fungerade bilen igen.
Nu hördes ett vinande ljud och det visar sig att turbon måste bytas så väntar tid på det. Ibland ryker man på riktiga måndagsex....

Varför tar inte Volvo hit sin nya XC70?

Nu har jag inte granskat den i detalj, men på pappret känns den som en potentiellt gångbar produkt här hemma? Ganska snygg är den också.

Har man helt enkelt bedömt att den inte håller måttet, på det sätt som vi är vana vid? Och att den därmed skulle skada varumärket på sikt mer än den gör ekonomisk nytta för stunden.

Nu har jag inte granskat den i detalj, men på pappret känns den som en potentiellt gångbar produkt här hemma? Ganska snygg är den också.

Har man helt enkelt bedömt att den inte håller måttet, på det sätt som vi är vana vid? Och att den därmed skulle skada varumärket på sikt mer än den gör ekonomisk nytta för stunden.
Varje modell som ska hit kräver en ganska ordentlig logistikkedja. Kunderna förväntar sig att delar dyker upp med 1-2 dagars varsel. Delar den inte delar med något annat så blir sådant väldigt dyrt per bil.

Sen vet jag inte om hybrider med gigantbatterier är något europeiska köpare värderar. Men det finns ju å andra sidan inte riktigt några här än.

Mina gissningar. Framförallt den översta tror jag på.

Ser några anledningar
1. Volvo är osäkra på om folk vill köpa en långdistanshybrid i Europa, medans man är säkrare på det i Kina.
2. Tariffer
3. Bilen bygger på en delad plattform som fabrikerna i Kina är "gjorda" för, ingen av Volvos Europeiska fabriker är redo för den plattformen. Torslanda förbereder sig för SPA3 (EX60), Ghent i Belgien kör CMA (EX40) och SEA (EX30), och nya fabriken i Slovakien som ska sätta igång nästa år vet vi ingenting om vad gäller plattform ännu.
4. Volvo satsar på att EX60 ska bli den Europeiska storsäljaren, det är deras absolut viktigaste bil sen den nuvarande XC60:n och de lägger nog all sin Europeiska fokus på den just nu. Det kanske ändrar sig när investeringarna, R&D och utvecklingen av SPA3 blir färdig i slutet på detta år/början av 2026.

Vore roligt om de tar hit XC70, bara för att testa. Men jag tror att de ser en risk med att ta hit den, iallafall just nu.

Ser några anledningar
1. Volvo är osäkra på om folk vill köpa en långdistanshybrid i Europa, medans man är säkrare på det i Kina.
2. Tariffer
3. Bilen bygger på en delad plattform som fabrikerna i Kina är "gjorda" för, ingen av Volvos Europeiska fabriker är redo för den plattformen. Torslanda förbereder sig för SPA3 (EX60), Ghent i Belgien kör CMA (EX40) och SEA (EX30), och nya fabriken i Slovakien som ska sätta igång nästa år vet vi ingenting om vad gäller plattform ännu.
4. Volvo satsar på att EX60 ska bli den Europeiska storsäljaren, det är deras absolut viktigaste bil sen den nuvarande XC60:n och de lägger nog all sin Europeiska fokus på den just nu. Det kanske ändrar sig när investeringarna, R&D och utvecklingen av SPA3 blir färdig i slutet på detta år/början av 2026.

Vore roligt om de tar hit XC70, bara för att testa. Men jag tror att de ser en risk med att ta hit den, iallafall just nu.
Man får ju inte heller glömma att Volvo är ett "litet" företag trots allt. Vi blir så blinda i Sverige eftersom vi ser Volvos överallt men i övriga länder ser det verkligen inte ut så. Man har inte råd med lika många modeller som de större tillverkarna och det blir därmed så att man satsar på säkrare kort.

Jag är en smula orolig för Volvo i största allmänhet nu. EX90 är för stor och dyr för EU och så försenad att den i princip är omodern direkt när den rullar ur bilhallen. ES90 tror jag inte alls på i Europa (ska den ens hit?) och försäljningen i Kina sjunker så den kanske inte blir en hit där heller. EM90 en totalflopp i Kina.

EX60 måste bli en sån jäkla fullträff när utbudet i övrigt är så klent. EX30 säljer dock ok på europanivå som jag förstår det.

Man får ju inte heller glömma att Volvo är ett "litet" företag trots allt. Vi blir så blinda i Sverige eftersom vi ser Volvos överallt men i övriga länder ser det verkligen inte ut så. Man har inte råd med lika många modeller som de större tillverkarna och det blir därmed så att man satsar på säkrare kort.

Jag är en smula orolig för Volvo i största allmänhet nu. EX90 är för stor och dyr för EU och så försenad att den i princip är omodern direkt när den rullar ur bilhallen. ES90 tror jag inte alls på i Europa (ska den ens hit?) och försäljningen i Kina sjunker så den kanske inte blir en hit där heller. EM90 en totalflopp i Kina.

EX60 måste bli en sån jäkla fullträff när utbudet i övrigt är så klent. EX30 säljer dock ok på europanivå som jag förstår det.
Helt klart, Volvo är i storleken av Subaru och Mazda, medans vi ser de som ungefär lika stora som övriga Europeiska bolag.

EX60 måste verkligen bli en bra bil. Plattformen måste iallafall visa sig mycket kompetent. Det ser ut som att SPA3 ska bli plattformen de bygger alla nästkommande bilar på, det ska spara en massa pengar. Får de till en fullträff med plattformen så har de lyckats mycket väl och har en bra framtid, speciellt med tanke på att de adderar ca 250,000 bilars kapacitet med nya fabriken i Slovakien.

Kinesiska marknaden går det dåligt för och vi får se hur det går för deras försök att fixa till det. ES90 och XC70 är två bilar som direkt är till för Kinesiska marknaden.

ES90 ska hit men det är en flaggskeppsmodell vars försäljning inte spelar någon roll i Europa. Spelar roll i Kina, där man vet att den typen av bil är populär. Det är som S90 som knappt såldes här, men såldes mycket väl i Kina.

De har idag tre bilar som säljer bra i Europa. Störst är XC60 PHEV som de säljer flest av, sen EX30 och EX40 när det kommer till elbilar. De behöver verkligen skjutsen de kan få av ett bättre och större modellutbud.

Vi kommer se EX60 och lära oss mer om nya SPA3 i slutet av detta år, tror jag. EX60 ska börja produceras i början av nästa år. Blir mycket intressant.

Du kommer tyvärr behöva stänga av det varje gång du startar bilen. Eventuellt ska det gå att skapa en genväg till det men jag vet inte hur.
Hastighetsvarningen går i alla fall att stänga av med mute-knappen på ratten. (Man håller in den 5s). Körfältsjoxet verkar stanna av när man har stängt av det. Men piper till varje gång den tycker att hastighetsgränsen ändras (och det blinkar mycket på skärmen), vilket är lite irriterande i stan.

Hastighetsvarningen går i alla fall att stänga av med mute-knappen på ratten. (Man håller in den 5s). Körfältsjoxet verkar stanna av när man har stängt av det. Men piper till varje gång den tycker att hastighetsgränsen ändras (och det blinkar mycket på skärmen), vilket är lite irriterande i stan.
Justja, den har sån där Storebror Ser Dig-funktion också, som gnäller om den inte tycker att man tittar framåt tillräckligt mycket. Den var för överkänslig men gick att stänga av.

Justja, den har sån där Storebror Ser Dig-funktion också, som gnäller om den inte tycker att man tittar framåt tillräckligt mycket. Den var för överkänslig men gick att stänga av.
Jag tycker det är märkligt att någon tror att det höjer säkerheten när man distraherar föraren med så många varningsljud. Det är verkligen för mycket varningar i vissa bilar. Den goda ambitionen och dyra investeringen att höja säkerheten med förarassistans går om intet och blir kontraproduktiv. Egentligen borde alla bilar genomgå någon slags ergonomigranskning inför typgodkännande. De som stör förarna för mycket borde inte få godkänt.

Jag vill se bra implementationer av de lagstadgade assistanssystemen.

Jag tycker det är märkligt att någon tror att det höjer säkerheten när man distraherar föraren med så många varningsljud. Det är verkligen för mycket varningar i vissa bilar. Den goda ambitionen och dyra investeringen att höja säkerheten med förarassistans går om intet och blir kontraproduktiv. Egentligen borde alla bilar genomgå någon slags ergonomigranskning inför typgodkännande. De som stör förarna för mycket borde inte få godkänt.

Jag vill se bra implementationer av de lagstadgade assistanssystemen.
Vore ju ännu bättre om inte EU skulle detaljstyra precis ALLTING. :(

Vore ju ännu bättre om inte EU skulle detaljstyra precis ALLTING. :(
Men EU är ju inte "någon annan" utan vi alla. Reglerna finns till för att underlätta handel, jämfört med om alla länder körde sina egna regler och inte accepterade produkter från andra länder. Utan ett EU med en uppsättning regler skulle vi ha 27 olika regelverk som alla tillverkare måste ta fram separata versioner av alla produkter för att uppfylla.

Lösningen är att styrningen i EU blir smartare och att regelverk och standarder har högre kvalitet. Det är fritt fram för alla att engagera sig.

Men EU är ju inte "någon annan" utan vi alla. Reglerna finns till för att underlätta handel, jämfört med om alla länder körde sina egna regler och inte accepterade produkter från andra länder. Utan ett EU med en uppsättning regler skulle vi ha 27 olika regelverk som alla tillverkare måste ta fram separata versioner av alla produkter för att uppfylla.

Lösningen är att styrningen i EU blir smartare och att regelverk och standarder har högre kvalitet. Det är fritt fram för alla att engagera sig.
Det låter ju fint. Men i praktiken har våra folkvalda politiker mycket små möjligheter att påverka och sätta stopp för alla tokigheter byråkraterna i EU-kommissionen beslutar om.

Tanken är bra, men det fungerar inte sådär jättebra.

Tanken är bra, men det fungerar inte sådär jättebra.
Vad är det som inte funkar bra, tycker du?

Avseende handel mellan EU-länderna, och att tillverkare inte behöver uppfylla specifika krav för varje land är EU en stor succé. Det har lett till lägre kostnader för tillverkare och påföljande lägre priser för kunderna, samt att det är enkelt att importera begagnade bilar från andra EU-länder.

Det är också effektivt att samordna standardiseringsarbetet och göra det gemensamt för hela EU, istället för att det ska finnas 27 nationella skattefinansierade organisationer som gör samma sak var och en för sig.

Avseende handel mellan EU-länderna, och att tillverkare inte behöver uppfylla specifika krav för varje land är EU en stor succé. Det har lett till lägre kostnader för tillverkare och påföljande lägre priser för kunderna, samt att det är enkelt att importera begagnade bilar från andra EU-länder.

Det är också effektivt att samordna standardiseringsarbetet och göra det gemensamt för hela EU, istället för att det ska finnas 27 nationella skattefinansierade organisationer som gör samma sak var och en för sig.
Nu pratar vi väl lite om två saker i samma andemening?
”Grundtanken” bakom EU att bland annat underlätta fri handel kan jag tycka är bra. Men när det sitter tveksamt kompetenta politiker o framförallt byråkrater som har måttlig kunskap om bilar, trafik och psykologi och bestämmer när, var och hur det ska plinga i bilarna blir jag tveksam. När dessutom de flesta biltillverkarna verkar halvt handikappade med att applicera dessa regler blir det ju inget vidare resultat.
Tanken är säkert god, men det hjälper det när resultatet blir som det blir?

Du skulle säkert inte klaga när man i Kiruna ska bygga hus efter grekiska byggstandard….eller omvänt.
Mycket galenskaper blir det

Tillbaka
Topp