• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,041
Helt ok!

Minutrarna tickade på bitvis här och där(bland annat kö) så snittfarten "skall" vara högre.Vissa sträckor++ 20 km/h. Även ganska blåsigt, 4 pers i bilen med packning

Enyaq 85x
1000024554.jpg
 
Senast ändrad:
Mazda 6e är den märkligaste lanseringen på länge.
Standard range batteriet (LFP) på 68kWh ger WLTP på 479km och DC-laddar i max 165kW. Okej, inget speciellt, men inte superkonstigt heller
Long range batteriet (NMC) på 80kWh ger 552km WLTP men DC-laddar i bara MAX 90kW.

Vad är ens meningen med att ta fram long-range varianten om den ska vara så kass? De kunde lika gärna bara sålt LFP-varianten om det ska vara så illa.
Ett bättre alternativ hade varit att enbart ha LFP-varianten och ha 68kWh som standard och för long-range-varianten bara utöka batteripaketet med fler av samma moduler, till typ 80-90kWh.

Kommer någon ens köpa denna bil? För 500tkr finns det många bilar man hellre köper.

LFP
1752331483056.png

NMC
1752331466026.png
 
Mazda 6e är den märkligaste lanseringen på länge.
Standard range batteriet (LFP) på 68kWh ger WLTP på 479km och DC-laddar i max 165kW. Okej, inget speciellt, men inte superkonstigt heller
Long range batteriet (NMC) på 80kWh ger 552km WLTP men DC-laddar i bara MAX 90kW.

Vad är ens meningen med att ta fram long-range varianten om den ska vara så kass? De kunde lika gärna bara sålt LFP-varianten om det ska vara så illa.
Ett bättre alternativ hade varit att enbart ha LFP-varianten och ha 68kWh som standard och för long-range-varianten bara utöka batteripaketet med fler av samma moduler, till typ 80-90kWh.

Kommer någon ens köpa denna bil? För 500tkr finns det många bilar man hellre köper.

LFP
1752331483056.png

NMC
1752331466026.png
Elbilsmagasinet håller delvis med. Han tycker att basmodellen är prisvärd (mycket utrustning från början), men avråder från "long range", som verkligen är märklig, speciellt batteriet. Och framför allt: Det är inte en Mazda, det är en kinesisk Changan SL03 som de fixat lite ytligt. Lite desperation från Mazda för att de ligger hopplöst efter på elbilssidan kanske?
 
Lite desperation från Mazda för att de ligger hopplöst efter på elbilssidan kanske?
Inte bara kanske, japanerna ligger 5-10 år efter kineserna inom elbil.
Av politiska skäl försökte ledningen i japan skydda sin bilindustri (har aldrig gått oavsett område, och gick föga överraskande inte nu heller) och satsade på den tekniskt sett dödsdömda tekniken med gasbilar som är komplex, ineffektiv och svindyr.

Detta är verkligt synd då japanerna varit ledande inom hybridteknologi!
Var DE som hade teknikförsprång inom elbilar...Prius sedan snart 30år nu som dessutom höll otroligt bra.
 
Inte bara kanske, japanerna ligger 5-10 år efter kineserna inom elbil.
Av politiska skäl försökte ledningen i japan skydda sin bilindustri (har aldrig gått oavsett område, och gick föga överraskande inte nu heller) och satsade på den tekniskt sett dödsdömda tekniken med gasbilar som är komplex, ineffektiv och svindyr.

Detta är verkligt synd då japanerna varit ledande inom hybridteknologi!
Var DE som hade teknikförsprång inom elbilar...Prius sedan snart 30år nu som dessutom höll otroligt bra.

Sant som du säger.
Däremot är elbilar inte framtiden. Att tillverka en elbil kräver minst 6 ggr mer jordartsmetaller än en vanlig bil. Inte en chans att man klarar av att gräva upp så mkt för att tillgodose en allt växande elbilsflotta.
 
Plus, vad har man för planer för alla batterier? Man återvinner 5%, resten dumpas i landfills eller liknande. Som i slutändan hamnar i vårt ekosystem. Batterier som förutom diverse toxiciteter innehåller PFAS ämnen. EU verkar ha fått nys om detta problem som ändå hamnat i skymundan i den gröna vågen/ debatten.
En elbil väger dessutom ca ett halvt ton mer än en vanlig bil, vilket sliter på våra petroleumvägar vilket i slutändan leder till mikropartiklar som vi andas in. Faktum är att mikrodammet utgör ett större problem för hälsan än avgaser från förbränningsmotorer.

Så egentligen är det ju inte konstigt att t ex Toyota inte är övertygade om att elbilar är framtidssäkra...
 
Senast ändrad:
Plus, vad har man för planer för alla batterier? Man återvinner 5%, resten dumpas i landslides eller liknande. Som i slutändan hamnar i vårt ekosystem. Batterier som förutom diverse toxiciteter innehåller PFAS ämnen. EU verkar ha fått nys om detta problem som ändå hamnat i skymundan i den gröna vågen/ debatten.
En elbil väger dessutom ca ett halvt ton mer än en vanlig bil, vilket sliter på våra petroleumvägar vilket i slutändan leder till mikropartiklar som vi andas in. Faktum är att mikrodammet utgör ett större problem för hälsan än avgaser från förbränningsmotorer.

Så egentligen är det ju inte konstigt att t ex Toyota inte är övertygade om att elbilar är framtidssäkra...
Har du källor som bekräftar (alla) dina påståenden?
 
Har du källor som bekräftar (alla) dina påståenden?

Batterier ;


PFAS ;

https://www.businessinsider.com/ev-batteries-pfas-forever-chemicals-scientists-say-2024-7?op=1

Mikropartiklar ;


Just behovet av koppar verkar se positivt ut iaf. Men andra metaller kommer det vara brist på. Gruvnäringen, i Sverige, lär iaf inte få grönt ljus för att bryta metaller hursomhelst, de gröna kommer givetvis sätta sig emot och motverka sig själva och sina mål.

 
Däremot är elbilar inte framtiden. Att tillverka en elbil kräver minst 6 ggr mer jordartsmetaller än en vanlig bil. Inte en chans att man klarar av att gräva upp så mkt för att tillgodose en allt växande elbilsflotta.
Jag tror att framtiden är en kombination av olika lösningar för att minska vårt klimatavtryck.

Elbilar funkar bra. Vi har ännu inte fått slut på mineralerna som behövs för att tillverka dem. Vi kommer att utöka utvinningen av mineraler, och vi kommer att utveckla förmågan att återvinna material, så att effektiviteten ökar och kostnaden sjunker.
 
Jag tror att framtiden är en kombination av olika lösningar för att minska vårt klimatavtryck.

Elbilar funkar bra. Vi har ännu inte fått slut på mineralerna som behövs för att tillverka dem. Vi kommer att utöka utvinningen av mineraler, och vi kommer att utveckla förmågan att återvinna material, så att effektiviteten ökar och kostnaden sjunker.

Ja, det tror jag också.
Ta t ex mängden sötvatten som krävs för att tilllverka litiumbatterier till elbilar ;

"Furthermore, producing one tonne of lithium (enough for ~100 car batteries) requires approximately 2 million tonnes of water, which makes battery production an extremely water-intensive practice. In light of this, the South American Lithium triangle consisting of Chile, Argentina, and Bolivia, experienced heavy water depletion due to intensive lithium extraction in the area. In Chile alone, 65% of the region’s water was used for lithium extraction. The US state of Nevada recently saw protests on account of the Lithium Americas Project due to the prophesied use of enormous quantities of groundwater.


Nickel and cobalt have similar reputations. Satellite analysis in Cuba has shown a devoid of life in over 570 hectares of land and contamination of over 10 kilometres of coastline where nickel and cobalt mines are present. The Philippines had to shut down 23 mines, many producing nickel and cobalt, because of the environmental degradation that it caused."



Så, elbilar som sådan avger noll avgaser när den körs (om elen kommer från rena källor förstås) men produktionen gör väldigt stora avtryck på miljön.

Det är helt orealistiskt att t ex hela europas bilflottor ska elektrifieras.
Jag tror att EU som ju fått för sig att förbjuda nyförsäljning av ice-bilar senast 2035 (?) kommer att behöva revidera sina miljömål. Bilar som enbart går på litiumbatterier är inte hållbart. Givetvis är det för sent att ändra kurs nu och hoppa på nästa världsomvälvande teknik, men ny teknik måste delvis ersätta batteridriften.
 
Jag tror att framtiden är en kombination av olika lösningar för att minska vårt klimatavtryck.

Elbilar funkar bra. Vi har ännu inte fått slut på mineralerna som behövs för att tillverka dem. Vi kommer att utöka utvinningen av mineraler, och vi kommer att utveckla förmågan att återvinna material, så att effektiviteten ökar och kostnaden sjunker.
Man glömmer ofta miljö i kalkylerna.
 
Som jag uppfattar det omfattar de seriösa kalkylerna kring elbilar total miljöpåverkan.

Petroleumindustrin är inte alls någon form av miljövård.
Och det är sällan man tar med hela kedjan för bensinen man köper.
Min bil drar ca 9L/100km och släpper ut 220gCo2/km. Men det är långt från hela uträkningen.

Man gillar att ta med hela uträkningen för elbilar (vilket är bra), men skiter fullständigt i att göra detsamma för bensinbilar.

Ett exempel jag brukar ge på denna fundamentala logiska miss är när folk säger att kärnkraftverk är farliga, men är helt okej med att stora delar av EU (exempelvis Polen) kör kolkraftverk. Man fokuserar på vad som skulle kunna hända vid en kärnkraftsolycka, men bortser helt från de cancer- och dödsfall som kan kopplas till kolindustrin, och som istället för att komma som en smäll helt enkelt ligger och puttrar i bakgrunden.

En annan sak dessa personer också ofta missar är faktumet att det inte (just nu, förmodligen aldrig) finns någon perfekt lösning på miljö- och hälsofrågan. Om det hade funnits så skulle vi ha löst allting. Dessa personer kritiserar och kritiserar om en föreslagen lösning inte är perfekt från alla vinklar, och missar att titta på totalen. En, säg 20% minskning i koldioxidutsläpp är inte bra nog. Om det inte är 100% kan vi lika gärna låta bli - enligt dessa typer.

"Men elbilar släpper faktiskt ut!! I dess produktion!!!" - som att det är någon form av schack matt. "Bladen på vindkraftsturbinerna kan man minsann inte återvinna då det är komposit!!!!!", "Men Kina då? De släpper ut så mycket mer än oss". "Det är företagen som ska dra ner på sina utsläpp, inte konsumenterna!! Fokusera på skurkbolag som Shell istället!!!" - jo men tjena, vilka är det som avgör hur mycket företagen släpper ut? Dumskalle.

Alla dessa one-liners som de läst på Facebook eller sett i en TikTok är argument som låter häftiga och smarta i 2 sekunder, innan den som faktiskt använder hjärnan inser att det inte riktigt går ihop.
 
Senast ändrad:
Och det är sällan man tar med hela kedjan för bensinen man köper.
Min bil drar ca 9L/100km och släpper ut 220gCo2/km. Men det är långt från hela uträkningen.

Man gillar att ta med hela uträkningen för elbilar (vilket är bra), men skiter fullständigt i att göra detsamma för bensinbilar.

Ett exempel jag brukar ge på denna fundamentala logiska miss är när folk säger att kärnkraftverk är farliga, men är helt okej med att stora delar av EU (exempelvis Polen) kör kolkraftverk. Man fokuserar på vad som skulle kunna hända vid en kärnkraftsolycka, men bortser helt från de cancer- och dödsfall som kan kopplas till kolindustrin, och som istället för att komma som en smäll helt enkelt ligger och puttrar i bakgrunden.

En annan sak dessa personer också ofta missar är faktumet att det inte (just nu, förmodligen aldrig) finns någon perfekt lösning på miljö- och hälsofrågan. Om det hade funnits så skulle vi ha löst allting. Dessa personer kritiserar och kritiserar om en föreslagen lösning inte är perfekt från alla vinklar, och missar att titta på totalen. En, säg 20% minskning i koldioxidutsläpp är inte bra nog. Om det inte är 100% kan vi lika gärna låta bli - enligt dessa typer.

"Men elbilar släpper faktiskt ut!! I dess produktion!!!" - som att det är någon form av schack matt. "Bladen på vindkraftsturbinerna kan man minsann inte återvinna då det är komposit!!!!!", "Men Kina då? De släpper ut så mycket mer än oss". "Det är företagen som ska dra ner på sina utsläpp, inte konsumenterna!! Fokusera på skurkbolag som Shell istället!!!" - jo men tjena, vilka är det som avgör hur mycket företagen släpper ut? Dumskalle.

Alla dessa one-liners som de läst på Facebook eller sett i en TikTok är argument som låter häftiga och smarta i 2 sekunder, innan den som faktiskt använder hjärnan inser att det inte riktigt går ihop.


Ord och inga visor. Som sagt. ^^
Alltså, fakta är på bordet - alla bilar oavsett drivlina orsakar miljöförstöring. Men elbilar är inte så gröna och rena som man gärna vill framställa dem. Oöverskådliga mängder av uttjänta batterier är ett reellt och akut problem. Man har ingen lösning idag hur man ska hantera detta.
Att använda whataboutism i diskussionen är rätt befängt. Ingen hävdar att en bensinbil orsakar noll problem från produktion till bilskrot / är bra eller bättre för miljön än batteribilar. Men de som är skeptiker menar att man vill ersätta ett problem med ett annat.

Batteribilar kanske är det bästa vi har idag för att minska enbart koldioxidutsläppen, men man ska inte ignorera eller förminska de allvarliga skador på miljön som de faktiskt orsakar. Forskning pågår ju på flera håll kring vad man kan använda istället för batterier.

Sen är det såklart en personlig övertygelse som färgar av sig i diskussionen. Du och andra som är här i tråden har investerat både med tid och finansiellt om att ni valt rätt spår. Jag har investerat i hybriddrift*. Klart att det också färgar av sig vare sig jag vill eller ej. Inbillar mig att hybridlina ett mellanting som man kan forska och utveckla mer på för att ytterligare minska avgaserna tills man utvecklat en teknik som orsakar mindre miljöförstöring än vad batteriproduktion gör.

* Kanske det dummaste beslut jag tagit på länge med tanke på reduktionsplikten som kommer att höjas typ varje år, samt att det är ytterst oklart om allt över E10 kommer att orsaka motorproblem osv. Å andra sidan kanske inte. Elbilar som får större problem lagar man sällan. Man skrotar dem. Skulle vara intressant att se hur länge man behåller en elbil i snitt.

PS - i all välmening: Du har ofta bra argument när du vill men att kalla alla som inte håller med dig för dumma eller att de inte använder hjärnan är inte riktigt rätt väg att gå om man vill föra en diskussion. antar också att du syftar på mig när du skriver att skeptiker läst one-liners på tiktok osv. Kanske det? Eller så har jag suttit och läst i timmar för att jämföra för och nackdelarna med batteribilar.
 
Senast ändrad:
Ord och inga visor. Som sagt. ^^
Alltså, fakta är på bordet - alla bilar oavsett drivlina orsakar miljöförstöring. Men elbilar är inte så gröna och rena som man gärna vill framställa dem. Oöverskådliga mängder av uttjänta batterier är ett reellt och akut problem. Man har ingen lösning idag hur man ska hantera detta.
Att använda whataboutism i diskussionen är rätt befängt. Ingen hävdar att en bensinbil orsakar noll problem från produktion till bilskrot / är bra eller bättre för miljön än batteribilar. Men de som är skeptiker menar att man vill ersätta ett problem med ett annat.

Batteribilar kanske är det bästa vi har idag för att minska enbart koldioxidutsläppen, men man ska inte ignorera eller förminska de allvarliga skador på miljön som de faktiskt orsakar. Forskning pågår ju på flera håll kring vad man kan använda istället för batterier.

Sen är det såklart en personlig övertygelse som färgar av sig i diskussionen. Du och andra som är här i tråden har investerat både med tid och finansiellt om att ni valt rätt spår. Jag har investerat i hybriddrift*. Klart att det också färgar av sig vare sig jag vill eller ej. Inbillar mig att hybridlina ett mellanting som man kan forska och utveckla mer på för att ytterligare minska avgaserna tills man utvecklat en teknik som orsakar mindre miljöförstöring än vad batteriproduktion gör.

* Kanske det dummaste beslut jag tagit på länge med tanke på reduktionsplikten som kommer att höjas typ varje år, samt att det är ytterst oklart om allt över E10 kommer att orsaka motorproblem osv. Å andra sidan kanske inte. Elbilar som får större problem lagar man sällan. Man skrotar dem. Skulle vara intressant att se hur länge man behåller en elbil i snitt.

PS - i all välmening: Du har ofta bra argument när du vill men att kalla alla som inte håller med dig för dumma eller att de inte använder hjärnan är inte riktigt rätt väg att gå om man vill föra en diskussion. antar också att du syftar på mig när du skriver att skeptiker läst one-liners på tiktok osv. Kanske det? Eller så har jag suttit och läst i timmar för att jämföra för och nackdelarna med batteribilar.
För att vara helt ärlig så var min kommentar inte ämnad för den diskussionen du/ni har (har bara skummat igenom den lite grann).

Det var helt enkelt en reaktion på faktumet att hela uträkningen sällan är med när vi pratar bensinbilar, vilket fick mig att gå igång på saker jag hade tänkt på nyligen.

Egentligen är min kommentar riktad till en klasskamrat (4:e året) i mitt ingenjörsprogram som jag irriterar mig på ibland. Många av de skojiga citaten jag nämnde kommer från honom. Varje gång en kurs har ett moment som har något med miljöfrågan att göra, så kommer han med sådana kommentarer som är fullständigt korkade att komma med. Vi sitter och lär oss hur vi gör life cycle assessment/analysis och han lägger en kommentar som den om att vindturbiners blad minsann inte kan återvinnas och att vindturbiner därför inte tjänar något miljömässigt syfte. Jag lovar att denna person fått reda på detta genom en TikTok eller Instagram Reel och lagt till kommentaren i sin arsenal, redo att användas när ämnet kommer upp.

Så jag ber om ursäkt, jag skulle vara mer tydlig med att kommentaren inte hade med er pågående diskussion att göra och därför absolut inte var riktad mot dig.

Mitt argument är inte att det inte är okej att titta på de negativa aspekterna av elbilar, det är alldeles utmärkt och ska göras. Precis som du verkar göra. Mitt irritationsmoment är när folk (som så många gubbar gör) säger så, "hörrredudu, elbilar är minsann inte bra då de släpper ut mer i produktion", och sedan liksom går iväg, som att det var en pangkommentar som dödade hela diskussionen, kungen har talat, nu kan vi sluta diskutera frågan.

Det är dessa personer jag irriterar mig på, inte på er diskussion specifikt.

PS - jag har ingen elbil, ännu. Har inte råd med sånt :( Kör en gammal V70 med rakfemma. Att valet mellan elbil och bensinbil måste vara så laddat i känslor och ibland till och med politik (för vissa) tycker jag är trist. Jag är helt enkelt väldigt intresserad av tekniken, så jag hänger här en del.
 
Senast ändrad:
För att vara helt ärlig så var min kommentar inte ämnad för den diskussionen du/ni har (har bara skummat igenom den lite grann).

Det var helt enkelt en reaktion på faktumet att hela uträkningen sällan är med när vi pratar bensinbilar, vilket fick mig att gå igång på saker jag hade tänkt på nyligen.

Egentligen är min kommentar riktad till en klasskamrat (4:e året) i mitt ingenjörsprogram som jag irriterar mig mycket på. Många av de skojiga citaten jag nämnde kommer från honom. Varje gång en kurs har ett moment som har något med miljöfrågan att göra, så kommer han med sådana kommentarer som är fullständigt korkade att komma med. Vi sitter och lär oss hur vi gör life cycle assessment/analysis och han lägger en kommentar som den om att vindturbiners blad minsann inte kan återvinnas och att vindturbiner därför inte tjänar något miljömässigt syfte.

Så jag ber om ursäkt, jag skulle vara mer tydlig med att kommentaren inte hade med er pågående diskussion att göra och därför absolut inte var riktad mot dig.

Mitt argument är inte att det inte är okej att titta på de negativa aspekterna av elbilar, det är alldeles utmärkt och ska göras. Precis som du verkar göra. Mitt irritationsmoment är när folk (som så många gubbar gör) säger så, "hörrredudu, elbilar är minsann inte bra då de släpper ut mer i produktion", och sedan liksom går iväg, som att det var en pangkommentar som dödade hela diskussionen, kungen har talat, nu kan vi sluta diskutera frågan.

Det är dessa personer jag irriterar mig på, inte på er diskussion specifikt.

PS - jag har ingen elbil, ännu. Har inte råd med sånt :( Kör en gammal V70 med rakfemma. Att valet mellan elbil och bensinbil måste vara så laddat i känslor och ibland till och med politik är trist.
Är helt enig med dig, trots att jag är civilingenjör och numer gubbe( nyss fyllda 60!)

Debatten bli aldrig nyanserad, det är precis samma sak som klimatförändringarna!

Låt oss enas om vi har olika ståndpunkter, och det är det som skapar dynamik och utveckling!
Om vi alla var ja-sägare så slutar det som med Harrisburg, i katastrof!

Jag valde att gå över till elbil genom min nyfikenhet som ingenjör samt att jag har solceller hemma och producerar egen el sedan 6 år tillbaka.
Jag väljer även att tro på att vi har en klimatförändring som vi själva skapat och försöker anpassa mig efter de förutsättningarna.
Andra väljer att inte tro på det och det är fine.

Sedan kör jag en 7 liters V8 i min hobbybil, men försöker tänka efter i vardagen i stället och lever med lite klimatångest varje dag!

Det vi har nu i fordonsflottan är inte framtiden, men ett steg på vägen i rätt riktning!

Min personliga kandidat till framtiden är vätgas, men det är ett tag kvar tills dess tyvärr!
 
Sedan kör jag en 7 liters V8 i min hobbybil, men försöker tänka efter i vardagen i stället och lever med lite klimatångest varje dag!
En förbättring är en förbättring. Merparten av dina resor kan du lösa med elbilen och egen solenergi, speciellt om du har batteri hemma också. Att köra hobbybil vid sidan av det tycker jag inte man behöver ha någon ångest över. Tittar man på totalen så släpper du förmodligen ut mindre än majoriteten av hushåll med bilar i Sverige. Vilket om inget annat iallafall är bättre för den lokala miljön.

Min pappa var i Shanghai runt 2007-2008, har sett bilder från den tiden. Katastrofalt dålig luft, en ovan person får ont i halsen när man var där, som när man feströker och vaknar upp dagen efter med halsont. 2023 besökte jag Shanghai, luften var så mycket bättre. Jag kunde till och med se konturerna av solen ibland och inte bara en ljusstark punkt någonstans på himlen, som i bilderna jag sett. Likaså kunde man se moln, individuella moln och inte bara ett stort, tjockt täcke över staden. Majoriteten av bilarna på vägarna där var elbilar när jag besökte. Jag fick inte ont i halsen där som min pappa och dem han var där med fick 15 år tidigare.

En förbättring är en förbättring. Är elbilar perfekta? Absolut inte, men just nu är det typ det bästa vi har vad gäller personlig transport. I takt med att tekniken utvecklas så anammar man utvecklingen och försöker att få igenom en förbättring. Inte för att det skulle lösa alla problem, utan för att det är en bit på vägen. Varför detta ska vara så känslosamt för folk är svårt för mig att greppa. Inte är det särskilt känslosamt för folk nu när ARM-processorer verkar ta över gamla x86. Man tar åt sig tekniken, kanske köper en laptop med ARM-processor för att testa, och går vidare, i väntan på ytterligare utveckling. Man hör inte en massa diehard x86-fans som kommer på häftiga kommentarer om att ARM minsann är skit. Inte heller är det så känslosamt med elmopeder vs vanliga mopeder, elcyklar vs vanliga cyklar, induktionshäll vs gashäll, osv.
 
Min personliga kandidat till framtiden är vätgas, men det är ett tag kvar tills dess tyvärr!
Syftar du på vätgas i förbränningsmotor, eller elbil med bränslecell?

Jag hyser ett visst hopp kring bränsleceller, då det skulle lösa flera problem relaterade till batterier:
  • behov av stora mängder mineraler
  • hög vikt

Det jag uppfattar som det största problemet med bränsleceller är infrastrukturen med produktion och distribution av vätgas. Det har pratats om detta i ett antal decennier nu, men det finns fortfarande väldigt få ställen där man kan tanka. Givetvis beror detta på att det finns så få fordon som behöver tanka vätgas, men det lär inte bli så många fordon sålda förrän det går bra att tanka överallt.

Givetvis finns det också ett problem i form av låg verkningsgrad, då endast en mindre del av den elektriska energi som använts för att producera vätgasen kommer ut som elektrisk energi till elmotorn. Men jag tänker att det där inte behöver vara ett totalt hinder. Vi kanske ska producera vätgas av el som annars inte hade kunnat användas, till exempel:
  • Solenergi och vindenergi som inte går att mata ut på elnätet, på grund av det inte finns någon efterfrågan vid just den tiden. Gör vätgas som lagras tills den behövs.
  • El som produceras på platser där det saknas kapacitet i elnätet för att distribuera elen. Typ vätgasmack i glesbygd med svagt elnät, men många fordon som passerar.
 
Syftar du på vätgas i förbränningsmotor, eller elbil med bränslecell?

Jag hyser ett visst hopp kring bränsleceller, då det skulle lösa flera problem relaterade till batterier:
  • behov av stora mängder mineraler
  • hög vikt

Det jag uppfattar som det största problemet med bränsleceller är infrastrukturen med produktion och distribution av vätgas. Det har pratats om detta i ett antal decennier nu, men det finns fortfarande väldigt få ställen där man kan tanka. Givetvis beror detta på att det finns så få fordon som behöver tanka vätgas, men det lär inte bli så många fordon sålda förrän det går bra att tanka överallt.

Givetvis finns det också ett problem i form av låg verkningsgrad, då endast en mindre del av den elektriska energi som använts för att producera vätgasen kommer ut som elektrisk energi till elmotorn. Men jag tänker att det där inte behöver vara ett totalt hinder. Vi kanske ska producera vätgas av el som annars inte hade kunnat användas, till exempel:
  • Solenergi och vindenergi som inte går att mata ut på elnätet, på grund av det inte finns någon efterfrågan vid just den tiden. Gör vätgas som lagras tills den behövs.
  • El som produceras på platser där det saknas kapacitet i elnätet för att distribuera elen. Typ vätgasmack i glesbygd med svagt elnät, men många fordon som passerar.
Vätgas är absolut intressant i framtiden. Tekniken fungerar. Stora frågan är just produktion och distribution av vätgasen i sig självt, som du säger.

Jag är inte så insatt i vätgas, men jag tror vi måste tänka på att vår nuvarande enorma oljebaserade infrastruktur med allt från oljeriggar till raffinaderier och bensinmackar skulle se omöjlig ut att bygga om det inte redan fanns. På samma sätt tror jag att man ser infrastruktur kring vätgas som nästintill omöjligt. Elbilar har fördelen att den grundläggande infrastrukturen för laddning redan finns.

Men om man får tillräckligt många med på vätgaståget så är det inte omöjligt, men det kommer ta väldigt lång tid innan det blir så pass utbrett att alla kan köpa vätgasbil helt utan att tänka på det.

Min teori just nu är att vi kommer se en utbreddning av infrastrukturen, ämnad just för dem som ser det som mest intressant - exempelvis för tungtransporter som inte verkar inom ett litet område (som el funkar bra för). Det kommer nog finnas vätgasstationer i varje viktig ort längst med viktiga vägar, exempelvis längs med E4:an. Vid det laget börjar vätgasbilar bli så pass intressanta för vissas personbilsbehov att vanligt folk börjar köpa också. Då kan man nog iallafall hitta en station i typ Markaryd, Värnamo, Jönköping, Linköping, osv, men inte i varje mindre samhälle däremellan, som man kan med bensinmackar.

Jag tror alltså att om det bara kan bli så pass utbrett att det finns över hundra stationer i landet jämfört med de ca 3000st bensinmackar det finns, så kan folk bli villiga att ta risken att byta till vätgasdriven bil.

Efter det får man se vad som händer.

Och nu har jag bortsett helt från den faktiska produktionen av all denna vätgas. Det är en annan femma och något jag behöver lära mig mer om.

Min poäng är helt enkelt att det är inte omöjligt, även om det kan se ut som en gigantisk utmaning. Men det förutsäger dock också att eltekniken inte kan lösa alla problem. Om utvecklingen blir så pass att till och med åkerierna som kör långa distanser klarar sig med ellastbilar så ser jag inte varför vätgasinfrastrukturen skulle utbreddas. Det måste finnas ett problem att lösa, ett behov för vätgas. Annars blir det bara el som gäller, det är abslolut enklast.
 
För att vara helt ärlig så var min kommentar inte ämnad för den diskussionen du/ni har (har bara skummat igenom den lite grann).

Det var helt enkelt en reaktion på faktumet att hela uträkningen sällan är med när vi pratar bensinbilar, vilket fick mig att gå igång på saker jag hade tänkt på nyligen.

Egentligen är min kommentar riktad till en klasskamrat (4:e året) i mitt ingenjörsprogram som jag irriterar mig på ibland. Många av de skojiga citaten jag nämnde kommer från honom. Varje gång en kurs har ett moment som har något med miljöfrågan att göra, så kommer han med sådana kommentarer som är fullständigt korkade att komma med. Vi sitter och lär oss hur vi gör life cycle assessment/analysis och han lägger en kommentar som den om att vindturbiners blad minsann inte kan återvinnas och att vindturbiner därför inte tjänar något miljömässigt syfte. Jag lovar att denna person fått reda på detta genom en TikTok eller Instagram Reel och lagt till kommentaren i sin arsenal, redo att användas när ämnet kommer upp.

Så jag ber om ursäkt, jag skulle vara mer tydlig med att kommentaren inte hade med er pågående diskussion att göra och därför absolut inte var riktad mot dig.

Mitt argument är inte att det inte är okej att titta på de negativa aspekterna av elbilar, det är alldeles utmärkt och ska göras. Precis som du verkar göra. Mitt irritationsmoment är när folk (som så många gubbar gör) säger så, "hörrredudu, elbilar är minsann inte bra då de släpper ut mer i produktion", och sedan liksom går iväg, som att det var en pangkommentar som dödade hela diskussionen, kungen har talat, nu kan vi sluta diskutera frågan.

Det är dessa personer jag irriterar mig på, inte på er diskussion specifikt.

PS - jag har ingen elbil, ännu. Har inte råd med sånt :( Kör en gammal V70 med rakfemma. Att valet mellan elbil och bensinbil måste vara så laddat i känslor och ibland till och med politik (för vissa) tycker jag är trist. Jag är helt enkelt väldigt intresserad av tekniken, så jag hänger här en del.

Tack för ett balanserat inlägg. Missförstånd uppstår gärna online.
Sorry om jag lät anklagande på något vis.
 
Sant som du säger.
Däremot är elbilar inte framtiden. Att tillverka en elbil kräver minst 6 ggr mer jordartsmetaller än en vanlig bil. Inte en chans att man klarar av att gräva upp så mkt för att tillgodose en allt växande elbilsflotta.
Batteriutveckling är snabb, så miljömässigt bättre batterier kommer med tiden
 
Jahaja… På fredag är det dags. Första längre semesterresan med iD4:an… E4:an söderut svänger av vid Ljungby mot Halmstad och Harplinge. Vilka laddställen brukar vara mest upptagna?… 🤪
Hur mycket mer ”drar” bilen med full last egentligen? Inga takräcken eller cyklar utan bar en jävla massa saker inne i bilen …
 
Jahaja… På fredag är det dags. Första längre semesterresan med iD4:an… E4:an söderut svänger av vid Ljungby mot Halmstad och Harplinge. Vilka laddställen brukar vara mest upptagna?… 🤪
Hur mycket mer ”drar” bilen med full last egentligen? Inga takräcken eller cyklar utan bar en jävla massa saker inne i bilen …
Kör alltid på Teslas SCs där det går. Kör på deras abb, kostar drygt en 100-ing i månaden, ingen bindningstid

Du får ladda ner tesla-appen
 
Senast ändrad:
Jahaja… På fredag är det dags. Första längre semesterresan med iD4:an… E4:an söderut svänger av vid Ljungby mot Halmstad och Harplinge. Vilka laddställen brukar vara mest upptagna?… 🤪
Hur mycket mer ”drar” bilen med full last egentligen? Inga takräcken eller cyklar utan bar en jävla massa saker inne i bilen …
Jag brukar oftast ta Cirkle K's lastbilsladdare i Ljungby, de är nästan alltid lediga och man slipper stötta Musk.
 
Hej hej,
Blir med hybrid den 28e, och undrar lite över publika laddare. Jag kommer nämligen bli tvingad att använda dem då jag inte har laddning hemma.

Vad ska man skaffa för abonnemang? Bor i Malmö.
Bilen är en Hyundai Tucson Hybrid -25.
 
Hej hej,
Blir med hybrid den 28e, och undrar lite över publika laddare. Jag kommer nämligen bli tvingad att använda dem då jag inte har laddning hemma.

Vad ska man skaffa för abonnemang? Bor i Malmö.
Bilen är en Hyundai Tucson Hybrid -25.
Tror inte det är någon idé att ladda en hybrid publikt. Om inte företaget betalar laddningen?
 
Tillbaka
Topp