Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Elbilsmagasinet håller delvis med. Han tycker att basmodellen är prisvärd (mycket utrustning från början), men avråder från "long range", som verkligen är märklig, speciellt batteriet. Och framför allt: Det är inte en Mazda, det är en kinesisk Changan SL03 som de fixat lite ytligt. Lite desperation från Mazda för att de ligger hopplöst efter på elbilssidan kanske?Mazda 6e är den märkligaste lanseringen på länge.
Standard range batteriet (LFP) på 68kWh ger WLTP på 479km och DC-laddar i max 165kW. Okej, inget speciellt, men inte superkonstigt heller
Long range batteriet (NMC) på 80kWh ger 552km WLTP men DC-laddar i bara MAX 90kW.
Vad är ens meningen med att ta fram long-range varianten om den ska vara så kass? De kunde lika gärna bara sålt LFP-varianten om det ska vara så illa.
Ett bättre alternativ hade varit att enbart ha LFP-varianten och ha 68kWh som standard och för long-range-varianten bara utöka batteripaketet med fler av samma moduler, till typ 80-90kWh.
Kommer någon ens köpa denna bil? För 500tkr finns det många bilar man hellre köper.
LFP
![]()
NMC
![]()
Inte bara kanske, japanerna ligger 5-10 år efter kineserna inom elbil.Lite desperation från Mazda för att de ligger hopplöst efter på elbilssidan kanske?
Inte bara kanske, japanerna ligger 5-10 år efter kineserna inom elbil.
Av politiska skäl försökte ledningen i japan skydda sin bilindustri (har aldrig gått oavsett område, och gick föga överraskande inte nu heller) och satsade på den tekniskt sett dödsdömda tekniken med gasbilar som är komplex, ineffektiv och svindyr.
Detta är verkligt synd då japanerna varit ledande inom hybridteknologi!
Var DE som hade teknikförsprång inom elbilar...Prius sedan snart 30år nu som dessutom höll otroligt bra.
Har du källor som bekräftar (alla) dina påståenden?Plus, vad har man för planer för alla batterier? Man återvinner 5%, resten dumpas i landslides eller liknande. Som i slutändan hamnar i vårt ekosystem. Batterier som förutom diverse toxiciteter innehåller PFAS ämnen. EU verkar ha fått nys om detta problem som ändå hamnat i skymundan i den gröna vågen/ debatten.
En elbil väger dessutom ca ett halvt ton mer än en vanlig bil, vilket sliter på våra petroleumvägar vilket i slutändan leder till mikropartiklar som vi andas in. Faktum är att mikrodammet utgör ett större problem för hälsan än avgaser från förbränningsmotorer.
Så egentligen är det ju inte konstigt att t ex Toyota inte är övertygade om att elbilar är framtidssäkra...
Har du källor som bekräftar (alla) dina påståenden?
Har du källor som bekräftar (alla) dina påståenden?
Jag tror att framtiden är en kombination av olika lösningar för att minska vårt klimatavtryck.Däremot är elbilar inte framtiden. Att tillverka en elbil kräver minst 6 ggr mer jordartsmetaller än en vanlig bil. Inte en chans att man klarar av att gräva upp så mkt för att tillgodose en allt växande elbilsflotta.
Jag tror att framtiden är en kombination av olika lösningar för att minska vårt klimatavtryck.
Elbilar funkar bra. Vi har ännu inte fått slut på mineralerna som behövs för att tillverka dem. Vi kommer att utöka utvinningen av mineraler, och vi kommer att utveckla förmågan att återvinna material, så att effektiviteten ökar och kostnaden sjunker.
Man glömmer ofta miljö i kalkylerna.Jag tror att framtiden är en kombination av olika lösningar för att minska vårt klimatavtryck.
Elbilar funkar bra. Vi har ännu inte fått slut på mineralerna som behövs för att tillverka dem. Vi kommer att utöka utvinningen av mineraler, och vi kommer att utveckla förmågan att återvinna material, så att effektiviteten ökar och kostnaden sjunker.
Som jag uppfattar det omfattar de seriösa kalkylerna kring elbilar total miljöpåverkan.Man glömmer ofta miljö i kalkylerna.
Och det är sällan man tar med hela kedjan för bensinen man köper.Som jag uppfattar det omfattar de seriösa kalkylerna kring elbilar total miljöpåverkan.
Petroleumindustrin är inte alls någon form av miljövård.
Det är ingen som påstått att petroleum är bra för miljön.Som jag uppfattar det omfattar de seriösa kalkylerna kring elbilar total miljöpåverkan.
Petroleumindustrin är inte alls någon form av miljövård.
Och det är sällan man tar med hela kedjan för bensinen man köper.
Min bil drar ca 9L/100km och släpper ut 220gCo2/km. Men det är långt från hela uträkningen.
Man gillar att ta med hela uträkningen för elbilar (vilket är bra), men skiter fullständigt i att göra detsamma för bensinbilar.
Ett exempel jag brukar ge på denna fundamentala logiska miss är när folk säger att kärnkraftverk är farliga, men är helt okej med att stora delar av EU (exempelvis Polen) kör kolkraftverk. Man fokuserar på vad som skulle kunna hända vid en kärnkraftsolycka, men bortser helt från de cancer- och dödsfall som kan kopplas till kolindustrin, och som istället för att komma som en smäll helt enkelt ligger och puttrar i bakgrunden.
En annan sak dessa personer också ofta missar är faktumet att det inte (just nu, förmodligen aldrig) finns någon perfekt lösning på miljö- och hälsofrågan. Om det hade funnits så skulle vi ha löst allting. Dessa personer kritiserar och kritiserar om en föreslagen lösning inte är perfekt från alla vinklar, och missar att titta på totalen. En, säg 20% minskning i koldioxidutsläpp är inte bra nog. Om det inte är 100% kan vi lika gärna låta bli - enligt dessa typer.
"Men elbilar släpper faktiskt ut!! I dess produktion!!!" - som att det är någon form av schack matt. "Bladen på vindkraftsturbinerna kan man minsann inte återvinna då det är komposit!!!!!", "Men Kina då? De släpper ut så mycket mer än oss". "Det är företagen som ska dra ner på sina utsläpp, inte konsumenterna!! Fokusera på skurkbolag som Shell istället!!!" - jo men tjena, vilka är det som avgör hur mycket företagen släpper ut? Dumskalle.
Alla dessa one-liners som de läst på Facebook eller sett i en TikTok är argument som låter häftiga och smarta i 2 sekunder, innan den som faktiskt använder hjärnan inser att det inte riktigt går ihop.
För att vara helt ärlig så var min kommentar inte ämnad för den diskussionen du/ni har (har bara skummat igenom den lite grann).Ord och inga visor. Som sagt. ^^
Alltså, fakta är på bordet - alla bilar oavsett drivlina orsakar miljöförstöring. Men elbilar är inte så gröna och rena som man gärna vill framställa dem. Oöverskådliga mängder av uttjänta batterier är ett reellt och akut problem. Man har ingen lösning idag hur man ska hantera detta.
Att använda whataboutism i diskussionen är rätt befängt. Ingen hävdar att en bensinbil orsakar noll problem från produktion till bilskrot / är bra eller bättre för miljön än batteribilar. Men de som är skeptiker menar att man vill ersätta ett problem med ett annat.
Batteribilar kanske är det bästa vi har idag för att minska enbart koldioxidutsläppen, men man ska inte ignorera eller förminska de allvarliga skador på miljön som de faktiskt orsakar. Forskning pågår ju på flera håll kring vad man kan använda istället för batterier.
Sen är det såklart en personlig övertygelse som färgar av sig i diskussionen. Du och andra som är här i tråden har investerat både med tid och finansiellt om att ni valt rätt spår. Jag har investerat i hybriddrift*. Klart att det också färgar av sig vare sig jag vill eller ej. Inbillar mig att hybridlina ett mellanting som man kan forska och utveckla mer på för att ytterligare minska avgaserna tills man utvecklat en teknik som orsakar mindre miljöförstöring än vad batteriproduktion gör.
* Kanske det dummaste beslut jag tagit på länge med tanke på reduktionsplikten som kommer att höjas typ varje år, samt att det är ytterst oklart om allt över E10 kommer att orsaka motorproblem osv. Å andra sidan kanske inte. Elbilar som får större problem lagar man sällan. Man skrotar dem. Skulle vara intressant att se hur länge man behåller en elbil i snitt.
PS - i all välmening: Du har ofta bra argument när du vill men att kalla alla som inte håller med dig för dumma eller att de inte använder hjärnan är inte riktigt rätt väg att gå om man vill föra en diskussion. antar också att du syftar på mig när du skriver att skeptiker läst one-liners på tiktok osv. Kanske det? Eller så har jag suttit och läst i timmar för att jämföra för och nackdelarna med batteribilar.
Är helt enig med dig, trots att jag är civilingenjör och numer gubbe( nyss fyllda 60!)För att vara helt ärlig så var min kommentar inte ämnad för den diskussionen du/ni har (har bara skummat igenom den lite grann).
Det var helt enkelt en reaktion på faktumet att hela uträkningen sällan är med när vi pratar bensinbilar, vilket fick mig att gå igång på saker jag hade tänkt på nyligen.
Egentligen är min kommentar riktad till en klasskamrat (4:e året) i mitt ingenjörsprogram som jag irriterar mig mycket på. Många av de skojiga citaten jag nämnde kommer från honom. Varje gång en kurs har ett moment som har något med miljöfrågan att göra, så kommer han med sådana kommentarer som är fullständigt korkade att komma med. Vi sitter och lär oss hur vi gör life cycle assessment/analysis och han lägger en kommentar som den om att vindturbiners blad minsann inte kan återvinnas och att vindturbiner därför inte tjänar något miljömässigt syfte.
Så jag ber om ursäkt, jag skulle vara mer tydlig med att kommentaren inte hade med er pågående diskussion att göra och därför absolut inte var riktad mot dig.
Mitt argument är inte att det inte är okej att titta på de negativa aspekterna av elbilar, det är alldeles utmärkt och ska göras. Precis som du verkar göra. Mitt irritationsmoment är när folk (som så många gubbar gör) säger så, "hörrredudu, elbilar är minsann inte bra då de släpper ut mer i produktion", och sedan liksom går iväg, som att det var en pangkommentar som dödade hela diskussionen, kungen har talat, nu kan vi sluta diskutera frågan.
Det är dessa personer jag irriterar mig på, inte på er diskussion specifikt.
PS - jag har ingen elbil, ännu. Har inte råd med såntKör en gammal V70 med rakfemma. Att valet mellan elbil och bensinbil måste vara så laddat i känslor och ibland till och med politik är trist.
En förbättring är en förbättring. Merparten av dina resor kan du lösa med elbilen och egen solenergi, speciellt om du har batteri hemma också. Att köra hobbybil vid sidan av det tycker jag inte man behöver ha någon ångest över. Tittar man på totalen så släpper du förmodligen ut mindre än majoriteten av hushåll med bilar i Sverige. Vilket om inget annat iallafall är bättre för den lokala miljön.Sedan kör jag en 7 liters V8 i min hobbybil, men försöker tänka efter i vardagen i stället och lever med lite klimatångest varje dag!
Syftar du på vätgas i förbränningsmotor, eller elbil med bränslecell?Min personliga kandidat till framtiden är vätgas, men det är ett tag kvar tills dess tyvärr!
Vätgas är absolut intressant i framtiden. Tekniken fungerar. Stora frågan är just produktion och distribution av vätgasen i sig självt, som du säger.Syftar du på vätgas i förbränningsmotor, eller elbil med bränslecell?
Jag hyser ett visst hopp kring bränsleceller, då det skulle lösa flera problem relaterade till batterier:
- behov av stora mängder mineraler
- hög vikt
Det jag uppfattar som det största problemet med bränsleceller är infrastrukturen med produktion och distribution av vätgas. Det har pratats om detta i ett antal decennier nu, men det finns fortfarande väldigt få ställen där man kan tanka. Givetvis beror detta på att det finns så få fordon som behöver tanka vätgas, men det lär inte bli så många fordon sålda förrän det går bra att tanka överallt.
Givetvis finns det också ett problem i form av låg verkningsgrad, då endast en mindre del av den elektriska energi som använts för att producera vätgasen kommer ut som elektrisk energi till elmotorn. Men jag tänker att det där inte behöver vara ett totalt hinder. Vi kanske ska producera vätgas av el som annars inte hade kunnat användas, till exempel:
- Solenergi och vindenergi som inte går att mata ut på elnätet, på grund av det inte finns någon efterfrågan vid just den tiden. Gör vätgas som lagras tills den behövs.
- El som produceras på platser där det saknas kapacitet i elnätet för att distribuera elen. Typ vätgasmack i glesbygd med svagt elnät, men många fordon som passerar.
För att vara helt ärlig så var min kommentar inte ämnad för den diskussionen du/ni har (har bara skummat igenom den lite grann).
Det var helt enkelt en reaktion på faktumet att hela uträkningen sällan är med när vi pratar bensinbilar, vilket fick mig att gå igång på saker jag hade tänkt på nyligen.
Egentligen är min kommentar riktad till en klasskamrat (4:e året) i mitt ingenjörsprogram som jag irriterar mig på ibland. Många av de skojiga citaten jag nämnde kommer från honom. Varje gång en kurs har ett moment som har något med miljöfrågan att göra, så kommer han med sådana kommentarer som är fullständigt korkade att komma med. Vi sitter och lär oss hur vi gör life cycle assessment/analysis och han lägger en kommentar som den om att vindturbiners blad minsann inte kan återvinnas och att vindturbiner därför inte tjänar något miljömässigt syfte. Jag lovar att denna person fått reda på detta genom en TikTok eller Instagram Reel och lagt till kommentaren i sin arsenal, redo att användas när ämnet kommer upp.
Så jag ber om ursäkt, jag skulle vara mer tydlig med att kommentaren inte hade med er pågående diskussion att göra och därför absolut inte var riktad mot dig.
Mitt argument är inte att det inte är okej att titta på de negativa aspekterna av elbilar, det är alldeles utmärkt och ska göras. Precis som du verkar göra. Mitt irritationsmoment är när folk (som så många gubbar gör) säger så, "hörrredudu, elbilar är minsann inte bra då de släpper ut mer i produktion", och sedan liksom går iväg, som att det var en pangkommentar som dödade hela diskussionen, kungen har talat, nu kan vi sluta diskutera frågan.
Det är dessa personer jag irriterar mig på, inte på er diskussion specifikt.
PS - jag har ingen elbil, ännu. Har inte råd med såntKör en gammal V70 med rakfemma. Att valet mellan elbil och bensinbil måste vara så laddat i känslor och ibland till och med politik (för vissa) tycker jag är trist. Jag är helt enkelt väldigt intresserad av tekniken, så jag hänger här en del.
Batteriutveckling är snabb, så miljömässigt bättre batterier kommer med tidenSant som du säger.
Däremot är elbilar inte framtiden. Att tillverka en elbil kräver minst 6 ggr mer jordartsmetaller än en vanlig bil. Inte en chans att man klarar av att gräva upp så mkt för att tillgodose en allt växande elbilsflotta.
Är det inuti märks det inte så mycket. Takbox märks mycket på en elbil, för att inte tala om släpvagn...Hur mycket mer ”drar” bilen med full last egentligen? Inga takräcken eller cyklar utan bar en jävla massa saker inne i bilen …
Kör alltid på Teslas SCs där det går. Kör på deras abb, kostar drygt en 100-ing i månaden, ingen bindningstidJahaja… På fredag är det dags. Första längre semesterresan med iD4:an… E4:an söderut svänger av vid Ljungby mot Halmstad och Harplinge. Vilka laddställen brukar vara mest upptagna?…
Hur mycket mer ”drar” bilen med full last egentligen? Inga takräcken eller cyklar utan bar en jävla massa saker inne i bilen …
Jag brukar oftast ta Cirkle K's lastbilsladdare i Ljungby, de är nästan alltid lediga och man slipper stötta Musk.Jahaja… På fredag är det dags. Första längre semesterresan med iD4:an… E4:an söderut svänger av vid Ljungby mot Halmstad och Harplinge. Vilka laddställen brukar vara mest upptagna?…
Hur mycket mer ”drar” bilen med full last egentligen? Inga takräcken eller cyklar utan bar en jävla massa saker inne i bilen …
Tror inte det är någon idé att ladda en hybrid publikt. Om inte företaget betalar laddningen?Hej hej,
Blir med hybrid den 28e, och undrar lite över publika laddare. Jag kommer nämligen bli tvingad att använda dem då jag inte har laddning hemma.
Vad ska man skaffa för abonnemang? Bor i Malmö.
Bilen är en Hyundai Tucson Hybrid -25.
Kanske är så.Tror inte det är någon idé att ladda en hybrid publikt. Om inte företaget betalar laddningen?