• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,041
Jag har börjat uppskatta den här lilla kanalen mer och mer. Inte världens mest polerade, inte alltid så välformulerad, men ofta befriande rättfram och spontan i sina omdömen. :)

Vad ska man säga om denna? Inte en bil jag någonsin skulle köpa (i någon variant), men för mig känns det som Fokus på Fel saker. "Virtuell växellåda" är nog det dummaste jag hört talas om på en elbil. Och elektronisk styrning på en bil? Jag är avvaktande skeptisk... och ratten på den varianten: Varför ska den ha den formen? Oergonomiskt, kan inte se hur man ska orka köra med den på långresa med körassistans när man ändå måste hålla några fingrar på ratten.
 
Vad ska man säga om denna? Inte en bil jag någonsin skulle köpa (i någon variant), men för mig känns det som Fokus på Fel saker. "Virtuell växellåda" är nog det dummaste jag hört talas om på en elbil. Och elektronisk styrning på en bil? Jag är avvaktande skeptisk... och ratten på den varianten: Varför ska den ha den formen? Oergonomiskt, kan inte se hur man ska orka köra med den på långresa med körassistans när man ändå måste hålla några fingrar på ratten.
Jag håller med om att virtuell växellåda är helt ointressant, även hos Hyundai som fått beröm för sin implementation.

Jag är också skeptisk till steer by wire. Det känns tryggare med mekaniskt koppling mellan ratt och hjul. Men jag förstår att det finns en ergonomisk funktion med att man får fullt rattutslag utan att behöva byta grepp. På det sättet funkar yoke-ratt betydligt bättre hos denna Lexus än Teslas motsvarande. Tesla har ju traditionell mekanisk koppling mellan ratten och styrväxeln och som vanligt flera varv för fullt rattutslag. Så hos Tesla måste man byta grepp på yoke-ratten vid större rattutslag, vilket fungerar betydligt sämre ergonomiskt än med en rund ratt.

Så hos Tesla är det ergonomiskt dumt med yoke-ratt, medan det verkar funka bra hos Lexus tack vare steer by wire.

Lexus kräver inte att man har fingrar på ratten när man använder förarassistansen. Bilen övervakar att man tittar på vägen, och så länge man gör det behöver man aldrig röra ratten. Tack var yoke-ratten ser dessutom kamerorna förarens ögon, I min BMW har jag ratten i ett läge så att den skymmer kamerornas sikt till mina ögon. Så min bil klarar inte av att börja köra automatiskt från stillastående när trafikljus slår om till grönt eller när bilen framför börjar rulla, eftersom den inte kan verifiera att jag tittar på vägen.
 
Senast ändrad:
Jag håller med om att virtuell växellåda är helt ointressant, även hos Hyundai som fått beröm för sin implementation.

Jag är också skeptisk till steer by wire. Det känns tryggare med mekaniskt koppling mellan ratt och hjul. Men jag förstår att det finns en ergonomisk funktion med att man får fullt rattutslag utan att behöva byta grepp. På det sättet funkar yoke-ratt betydligt bättre hos denna Lexus än Teslas motsvarande. Tesla har ju traditionell mekanisk koppling mellan ratten och styrväxeln och som vanligt flera varv för fullt rattutslag. Så hos Tesla måste man byta grepp på yoke-ratten vid större rattutslag, vilket fungerar betydligt sämre ergonomiskt än med en rund ratt.

Så hos Tesla är det ergonomiskt dumt med yoke-ratt, medan det verkar funka bra hos Lexus tack vare steer by wire.

Lexus kräver inte att man har fingrar på ratten när man använder förarassistansen. Bilen övervakar att man tittar på vägen, och så länge man gör det behöver man aldrig röra ratten. Tack var yoke-ratten ser dessutom kamerorna förarens ögon, I min BMW har jag ratten i ett läge så att den skymmer kamerornas sikt till mina ögon. Så min bil klarar inte av att börja köra automatiskt från stillastående när trafikljus slår om till grönt eller när bilen framför börjar rulla, eftersom den inte kan verifiera att jag tittar på vägen.
Okej, men jag vill kunna ta andra grepp även när jag kör själv. Jo, jag vet att man ”ska” hålla på ett visst vis, men det är inte alltid praktiskt eller bekvämt hela tiden. Och jag kan inte se att den rattformen tillför något, de kan lika gärna ha en normal ratt. Det är bara ännu en onödig gimmick för det ska se ”sportigt” ut.
 
Där kom videon. 1000km-test av Björn Nyland. Nytt rekord för SUV:ar, lika snabb som Model S LR som är en mer effektiv bil, och som kostar typ dubbla.
Testet gjordes med "performance"-varianten, samma bil med single motor bör bli lite mindre törstig. Lyckas Volvo komma ens i närheten av något liknande med sin EX60 så blir SPA3 succé. Tekniken och prestandan kombinerat med tryggt varumärke bådar gott för försäljningen, även om bilen blir 100-200tkr dyrare än Zeekr:s bil i samma klass.
1752052666027.png
 
Där kom videon. 1000km-test av Björn Nyland. Nytt rekord för SUV:ar, lika snabb som Model S LR som är en mer effektiv bil, och som kostar typ dubbla.
Testet gjordes med "performance"-varianten, samma bil med single motor bör bli lite mindre törstig. Lyckas Volvo komma ens i närheten av något liknande med sin EX60 så blir SPA3 succé. Tekniken och prestandan kombinerat med tryggt varumärke bådar gott för försäljningen, även om bilen blir 100-200tkr dyrare än Zeekr:s bil i samma klass.
1752052666027.png
Tänk om den inte hade haft 21% straff tull eller vad det är. Vem hade köpt något annat 😬

Lite synd att värdeminskningen lär vara kraftig pga att det är en Zeekr
 
Elbil inköpt till hustrun. 2024 C40 Ultra 4WD med all extrautrustning utom drag o ullinredning.
Vad ska man nu köpa för laddbox?
Med riktig jordfelsbrytare (dvs ingen fuskvariant med mjuvara), riktig lastbalanserare som verkligen kan styra effektuttag på alla faser (inte fuskvaiant som stänger av helt)
 
Elbil inköpt till hustrun. 2024 C40 Ultra 4WD med all extrautrustning utom drag o ullinredning.
Vad ska man nu köpa för laddbox?
Med riktig jordfelsbrytare (dvs ingen fuskvariant med mjuvara), riktig lastbalanserare som verkligen kan styra effektuttag på alla faser (inte fuskvaiant som stänger av helt)
Finns det ens laddare med riktig fasbalansering?
Det är en rätt avancerad teknik som ens få växelriktare klarar av.
Ferroamp gör det vet jag, men det kostar dig 46K att fasbalansera kåken.
 
Finns det ens laddare med riktig fasbalansering?
Det är en rätt avancerad teknik som ens få växelriktare klarar av.
Ferroamp gör det vet jag, men det kostar dig 46K att fasbalansera kåken.
Tack för input. Jag har förstått nu att det som kallas lastbalanserare egentligen bara är en effektbegränsning som reducerar effekten till bilen utifrån den mest belastade fasen.
 
Tack för input. Jag har förstått nu att det som kallas lastbalanserare egentligen bara är en effektbegränsning som reducerar effekten till bilen utifrån den mest belastade fasen.
Precis.
Balanserar inte ett skit alltså, men den räddar dina huvudsäkringar.
Jag tror de flesta inte har något problem att ladda bilen utan balansering.
Jag har kåken säkrad på ynka 16A och har inga bekymmer ens på vintrarna då värmepumpen jobbar som mest och förbrukningen på bilen är som värst.
 
Precis.
Balanserar inte ett skit alltså, men den räddar dina huvudsäkringar.
Yes, klart fall av kreativ marknadsföring. Dåligt.
Jag tror de flesta inte har något problem att ladda bilen utan balansering.
Jag har kåken säkrad på ynka 16A och har inga bekymmer ens på vintrarna då värmepumpen jobbar som mest och förbrukningen på bilen är som värst.
Så kan det nog vara, vi kommer dock ha två elbilar på sikt och kör mycket
 
Yes, klart fall av kreativ marknadsföring. Dåligt.

Så kan det nog vara, vi kommer dock ha två elbilar på sikt och kör mycket
Laddar du i blygsamma 10A så är det ca 4 mil i timmen. Är ni endast hemma 10h per kväll/natt så hinner ni ändå få in 40 mil.

Känns som det viktigaste vore ett laddsystem där du kan koppla in båda bilarna och den kan sköta fördelningen.
 
Läst på idag, lutar åt DEFA Power inkl 6m kabel + DEFA Balanser, som ser ut att kunna styra effektuttaget på alla faser individuellt. Någon som kan bekräfta?

Zaptec Go Laddbox med Perific Max Lastbalanserare klarar det inte, då den bara har effektbegränsning som reducerar effekten till bilen av alla faser gemensamt utifrån den mest belastade fasen.
 
Läst på idag, lutar åt DEFA Power inkl 6m kabel + DEFA Balanser, som ser ut att kunna styra effektuttaget på alla faser individuellt. Någon som kan bekräfta?

Zaptec Go Laddbox med Perific Max Lastbalanserare klarar det inte, då den bara har effektbegränsning som reducerar effekten till bilen av alla faser gemensamt utifrån den mest belastade fasen.
Kanske jag som missat något här, men 3-fas fungerar så att faserna jobbar mot varandra i stället för som i 1-fas där fasen jobbar mot neutralen.
Låter i min värld väldigt konstigt att man skulle kunna skicka mer ström på en fas än de andra.
Men den kanske har samma funktion som Ferroamp?
Tror dock inte det då Defa skriver:

Produktnamn: DEFA Balancer
Artikelnummer: 715004
Produkt- eller komponenttyp: Strömsensor
Produktspecifik tillämpning: Lastövervakning
 
Kanske jag som missat något här, men 3-fas fungerar så att faserna jobbar mot varandra i stället för som i 1-fas där fasen jobbar mot neutralen.
Låter i min värld väldigt konstigt att man skulle kunna skicka mer ström på en fas än de andra.
I all elöverföring på 400 V, från nätstationen i lokalnätet, fram till huset, och vidare från elcentralen inne i huset fram till apparater med trefasanslutning, används tre fasledare och en nolledare, Vid ojämn last på faserna kommer det att uppstå en ström i nolledaren. Om alla faserna har exakt lika hög belastning kommer strömmen i nolledaren att vara noll ampere.

Om laddaren i en bil med trefasladdning är sådan att den kan belasta de tre faserna olika är en annan sak.
 
I all elöverföring på 400 V, från nätstationen i lokalnätet, fram till huset, och vidare från elcentralen inne i huset fram till apparater med trefasanslutning, används tre fasledare och en nolledare, Vid ojämn last på faserna kommer det att uppstå en ström i nolledaren. Om alla faserna har exakt lika hög belastning kommer strömmen i nolledaren att vara noll ampere.

Om laddaren i en bil med trefasladdning är sådan att den kan belasta de tre faserna olika är en annan sak.
Så är det såklart!
Tack så mycket för förklarandet.
 
Precis.
Balanserar inte ett skit alltså, men den räddar dina huvudsäkringar.
Jag tror de flesta inte har något problem att ladda bilen utan balansering.
Jag har kåken säkrad på ynka 16A och har inga bekymmer ens på vintrarna då värmepumpen jobbar som mest och förbrukningen på bilen är som värst.
Jag har också VP och 16 A huvudsäkring. Har räckt åt mig, men jag har inte elbil. Hörde nu av en kompis att Ellevio tagit bort avgiften för att höja upp till 25 A sen de här effektavgifterna infördes, så om man känner att 16 A är på gränsen kan man förmodligen höja utan extra kostnad nu. Jag tänker dock att det kanske finns en risk att man får högre effektavgift, eftersom det skulle kunna bli högre toppar. För egen del är dock inte mina toppar i närheten av max effekt för 16 A.
 
Jag har också VP och 16 A huvudsäkring. Har räckt åt mig, men jag har inte elbil. Hörde nu av en kompis att Ellevio tagit bort avgiften för att höja upp till 25 A sen de här effektavgifterna infördes, så om man känner att 16 A är på gränsen kan man förmodligen höja utan extra kostnad nu. Jag tänker dock att det kanske finns en risk att man får högre effektavgift, eftersom det skulle kunna bli högre toppar. För egen del är dock inte mina toppar i närheten av max effekt för 16 A.
Jag har också Ellevio-nät och har 25 A säkring. Sedan effektavgiften infördes behöver man tänka sig för hur man laddar. Vi har två elbilar, och jag var tidigare intresserad av att om möjigt höja säkringen till 35 A för att kunna ladda två bilar samtidigt med maximal bekvämlighet. Det intresset har försvunnit helt i och med effektavgiften. Eftersom jag bott i samma hus under lång tid vet jag precis hur hög förbrukningen är med och utan elbilsladdning, och hur hög nätavgiften varit både före och efter införandet av effektavgiften.

Sammanfattningsvis kostar vår elbilsladdning med cirka 2500 mil årlig körsträcka fördelad på två elbilar cirka 7000 kr per år.

Ellevio fakturerar drygt 80 kr per kW i effektavgift. På vintern ligger våra toppar runt 10 kW med elbilsladdning enbart på natten. På sommaren håller sig topparna runt 5 kW (tack vare att jag nu på sommaren begränsat strömmen i bilen till 10 A. På vintern är det ingen nytta med att begränsa laddströmmen eftersom jag kommer upp till 10 kW på dagtid utan elbilsladdning). De verkliga topparna vid laddning på natten är högre, men mellan klockan 22 och 6 räknas topparna till hälften.

Om jag skulle ladda på dagtid skulle jag lätt få toppar på 17 kW, vilket är max effektuttag med 25 A säkring. Skillnaden i effektavgift skulle bli cirka 7000 kr per år.

Att ladda med maximal bekvämlighet utan att bry mig om effektavgiften skulle således dubblera den årliga kostnaden för elbilsladdning. Det är inte värt det.
 
Senast ändrad:
Tack alla för input.
Detta fick mig att byta lastbalanserare till en som kan ha kontakt med nordpol och meddela laddboxen.

Således…
Beställt laddbox DEFA 22kW + jordfelsbrytare + Perific (fd Enegic) lastbalanserare. Den kan kopplas till Nordpol för timpris som sedan meddelar DEFA då det är billigt att ladda.

Då ska det räcka att ställa in DEFA en gång och sedan använda Enegic-Appen för att monitorera timpriset.

Bilen kan man sedan ställa in som vanligt att ladda efter schema, i Volvo’s App.

Vet att Volvon bara stödjer 11kW men framtidsäkrar, kostar bara 4meter tjockare kablar mellan elcentral o laddbox för 22kW-stöd.
Och det blir en till elbil i hushållet senare!
 
Tack alla för input.
Detta fick mig att byta lastbalanserare till en som kan ha kontakt med nordpol och meddela laddboxen.

Således…
Beställt laddbox DEFA 22kW + jordfelsbrytare + Perific (fd Enegic) lastbalanserare. Den kan kopplas till Nordpol för timpris som sedan meddelar DEFA då det är billigt att ladda.

Då ska det räcka att ställa in DEFA en gång och sedan använda Enegic-Appen för att monitorera timpriset.

Bilen kan man sedan ställa in som vanligt att ladda efter schema, i Volvo’s App.

Vet att Volvon bara stödjer 11kW men framtidsäkrar, kostar bara 4meter tjockare kablar mellan elcentral o laddbox för 22kW-stöd.
Och det blir en till elbil i hushållet senare!
Tänk hur tjock en 240 mm2-kabel är (bild) och din är fyra meter tjockare än en normal. Där snackar vi framtidssäkring.
1000076675.jpg
 
Tillbaka
Topp