• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,064
På denna Tesla sitter "växelspaken" i infotainment samt i taket.
Det går ju lika snabbt att lägga i "växeln" som att dra in en spak eller växelförare. Dessutom så funkar teslas (automatiska)logik för att bestämma om man skall fram bakåt rätt bra.
Nog om Tesla (som kuriosa med S3xy-commander så kan exv ställa in att höger scrollratt på ratten bestämmer om man vill lägga in D eller R)

Har haft bensin/diesel/hybrid/el och har inte haft mer eller mindre bekymmer med någon av bilarna.
Åkte exv Sthlm - gbg i vintras och det tog 25 minuter längre än att åka bensinare (utan stopp) (och nej jag åker inte 90 i vänsterfilen). Åkte samma sträcka i en bil som inte är lika snål/laddar lika snabbt som teslan och det tog typ 10 minuter längre om jag kommer ihåg det rätt

Så har man barn/familj så kan på den typen av sträcka lägga så att laddningen sker när man äter exv lunch. Bilen har alltid varit klar innan vi ätit klart.
Ja det finns vissa dagar då det säkert är kaos men har inte stött på något sådant ännu .....

Som vardagsbil är det sjukt bra om man kan ladda hemma. Finns ju bilar som numer laddar 10-80 på 15-16 minuter (på de snabbare laddare som finns)

Senast ändrad:
Alltså, ni har rätt, jag har aldrig kört elbil än mindre suttit i en.

Jag är förvånad över att era erfarenheter skiljer sig så mycket jämfört med alla artiklar och personliga berättelser som beskriver hur jobbig deras elbil och dess ekosystem har varit mot dem. Förvisso är det typ aftonbladet-nivå / carup på de artiklar jag läst men nånstans där måste det ju gro en liten sanning.
Ni som har varit med i gamet länge, för er fungerar det ju utmärkt. Förstagångsköpare kanske råkar ut för mer problem än er.

På denna Tesla sitter "växelspaken" i infotainment samt i taket.

47 min 50 sek in i klippet.

Det är ju oftast bara de som gnäller man hör något om, även om de är i en liten minoritet. (Den tysta majoriteten som det funkar utmärkt för säljer inga lösnummer, eller generera några klick, är det väl numera.) Och nej, det måste inte gro någon sanning på aftonbladet-nivå. Och Teslas cyberskrot är inte representativ för några elbilar öht, den är ett skämt och så fel på så många sätt att det inte ens går att börja förklara...

Som nybliven förstagångsköpare är jag ett motexempel, det är inga problem alls. För mig är medias (inklusive diverse youtube-kanalers, och även en del elbilsfantasters) fixering vid räckvidder och laddtider förbryllande, och rent av irriterande. De är totalt insnöade på förare som antas tillbringa all sin tid på långresor hela dagarna. Hur många lever så egentligen?

Jag gissar att jag är en mer "normal" elbilsägare:
  • Har en Kia EV3 long range
  • Bor norr om Mälardalen och rör mig mest här och söderöver
  • Har laddstolpe hemma (i Brf).
  • Kör mest runt stan, kanske några få mil, ibland 10-12 mil t.o.r. i länet, och ett par gånger om året 25-30 mil enkel väg. Nån enstaka gång längre resor än det, där man faktiskt skulle behöva ladda på vägen. (Har inte hänt än.)
  • Jag har hittills inte behövt snabbladda, laddar alltid hemma. (Har bara provat en gång, bara för att se hur man gör.)
  • Där jag kör kryllar det av laddstationer, så man måste inte hålla på och detaljplanera laddstopp ens på längre resor (också en sak biltestare är sjukt fixerade vid), man kan hitta en när man behöver en.
  • Och det finns alltid några som är nya/uppdaterade så att de tar kreditkort - man måste inte ha en massa appar om man inte vill.

Så allt de där de alltid ältar i tester och liknande är i praktiken ett icke-problem för mig.

Jag har en tystare, renare, mycket rappare bil, och slipper kladda med fossilbränsle och oljebyten. Jag skulle inte kunna gå tillbaks till en ångbi... jag menar fossilbil igen.

Det är ju oftast bara de som gnäller man hör något om, även om de är i en liten minoritet. (Den tysta majoriteten som det funkar utmärkt för säljer inga lösnummer, eller generera några klick, är det väl numera.) Och nej, det måste inte gro någon sanning på aftonbladet-nivå. Och Teslas cyberskrot är inte representativ för några elbilar öht, den är ett skämt och så fel på så många sätt att det inte ens går att börja förklara...

Som nybliven förstagångsköpare är jag ett motexempel, det är inga problem alls. För mig är medias (inklusive diverse youtube-kanalers, och även en del elbilsfantasters) fixering vid räckvidder och laddtider förbryllande, och rent av irriterande. De är totalt insnöade på förare som antas tillbringa all sin tid på långresor hela dagarna. Hur många lever så egentligen?

Jag gissar att jag är en mer "normal" elbilsägare:
  • Har en Kia EV3 long range
  • Bor norr om Mälardalen och rör mig mest här och söderöver
  • Har laddstolpe hemma (i Brf).
  • Kör mest runt stan, kanske några få mil, ibland 10-12 mil t.o.r. i länet, och ett par gånger om året 25-30 mil enkel väg. Nån enstaka gång längre resor än det, där man faktiskt skulle behöva ladda på vägen. (Har inte hänt än.)
  • Jag har hittills inte behövt snabbladda, laddar alltid hemma. (Har bara provat en gång, bara för att se hur man gör.)
  • Där jag kör kryllar det av laddstationer, så man måste inte hålla på och detaljplanera laddstopp ens på längre resor (också en sak biltestare är sjukt fixerade vid), man kan hitta en när man behöver en.
  • Och det finns alltid några som är nya/uppdaterade så att de tar kreditkort - man måste inte ha en massa appar om man inte vill.

Så allt de där de alltid ältar i tester och liknande är i praktiken ett icke-problem för mig.

Jag har en tystare, renare, mycket rappare bil, och slipper kladda med fossilbränsle och oljebyten. Jag skulle inte kunna gå tillbaks till en ångbi... jag menar fossilbil igen.

Bra input.
Känns som att räckviddsångesten inte är så vanlig som man skulle kunna tro. Tror bilmedia har en stor skuld i att lägga alltför stor vikt på saker som inte är ett vardagsproblem.
Ok - folk åker till fjällen och då är det kanske kan bli ett problem men i vardagen fungerar det säkert utan problem.

Motorolja behöver man inte tänka på men det finns ju andra oljor och vätskor som faktiskt måste bytas ut även på en elbil.

Bra input.
Känns som att räckviddsångesten inte är så vanlig som man skulle kunna tro. Tror bilmedia har en stor skuld i att lägga alltför stor vikt på saker som inte är ett vardagsproblem.
Ok - folk åker till fjällen och då är det kanske kan bli ett problem men i vardagen fungerar det säkert utan problem.

Motorolja behöver man inte tänka på men det finns ju andra oljor och vätskor som faktiskt måste bytas ut även på en elbil.
Ett till problem med den bild du och många skeptiker får presenterad, utöver att skräckrubriker säljer bättre än "Lasse har kört elbil utan krångel eller köer i fem år" är ju algoritmerna. Har du klickat på en negativ rubrik får du fler i flöden som ett brev på posten, så det ser ut som ett jävla haveri.

Vi har 2 bilar. En Volvo EX40 och en äldre Audi Allroad. Att åka till landet 22mil bort är ju en dröm i Volvon….kostar väl typ 20 spänn. Men skulle idag inte sätta mig i sitsen med dubbla EVs. Danmarksresan på 200 mil t/r hade varit en mardröm i Volvon….likaså fjällresorna…..men det bästa av 2 världar….

Vi har 2 bilar. En Volvo EX40 och en äldre Audi Allroad. Att åka till landet 22mil bort är ju en dröm i Volvon….kostar väl typ 20 spänn. Men skulle idag inte sätta mig i sitsen med dubbla EVs. Danmarksresan på 200 mil t/r hade varit en mardröm i Volvon….likaså fjällresorna…..men det bästa av 2 världar….
Ja, 100 mil enkel resa tar väl lite extra tid om man måste ladda ett par gånger, om man nu åker så långt i ett sträck. Jag har inte alls koll på räckvidden hos din Volvo.

Jag har en el-Mini för resor inomskärs och en diesel-5a för långresor.
Jag brukar skämtsamt säga att jag har en hybridlösning.
BMWn är 10 år nu och årets 500 mils Eurotrip blir sista i min ägo, så blir en hybrid istället.
Använder stora bilen nästan uteslutande för längre resor och kan inte motivera en elbil till då, men då premien för att gå upp till en laddhybrid är hyfsat liten känns det som det vettigaste i nuläget.
Hade jag bara haft en bil hade en ren elbil med >350km motorvägsräckvidd och riktigt bra komfort varit mest önskvärt.

Sen tycker jag att elbilar generellt är fula. Grillen, eller låtsasgrillen ser alltid plastig och blank ut, som ett klistermärke.
Har grillarna ens någon funktion? Varför inte försöka efterlikna riktiga bilar med riktiga grillar? Bilarnas designspråk / linjer är gärna futuristiska och fula.
Att elbilar är fula kan man tycka. Det är ju högst objektivt. Min elbil har ingen låtsasgrill i alla fall.
Det här är faktiskt något jag kan hålla med lite om, men långt ifrån alla har låtsasgrill dock. Där jag tycker man sett det mest är tidigare generationer som ofta utgick från en fossilbilsmodell som gjorts om till elbil, och då såg den ju ut som den gjorde. (De har ofta en konsol mellan framsäten för växelspak som inte fyller någon funktion också.) Men det har i stort sett försvunnit i nyare generationer som är byggda som elbil i grunden... med några undantag.

T.ex. BMW har ju försatt sig i en lite jobbig position. De har ju byggt en stor del av sin design och image på en karakteristisk grill... som inte längre behövs. Så de har nån utomordentligt fånig sak där nu, vet inte vad den gör... och det finns säkert några till (t.ex. Skoda tror jag?), men de flesta har ingenting tror jag. Och det kan ju också se konstigt ut, jag har själv svårt att vänja mig vid det. Jag tror det beror på två saker: 1) Man är bara ovan vid att se bilar utan grill. 2) Bildesigners har ritat bilar med grill i 100 år, och har inte riktigt kommit på hur det ska se ut utan.

Och som sagt, vissa försöker se mer "futuristiska" ut (speciellt i inredning), men det verkar vara på väg att gå över. Jag är själv lite kluven inför min Kia, tycker egentligen att den är lite ful. 😕 (Eller fulsnygg?) Men funktion går före design, jag kan leva med det... :)

T.ex. BMW har ju försatt sig i en lite jobbig position. De har ju byggt en stor del av sin design och image på en karakteristisk grill... som inte längre behövs. Så de har nån utomordentligt fånig sak där nu, vet inte vad den gör...
Det här är naturligtvis väldigt subjektivt. Jag betraktar sedan länge "grillen" som ett designelement som råkar befinna sig i framänden av bilen, och som är väldigt frikopplat från en funktion (att ta in luft till kylaren). Vissa bilar som Lexus och Audi har gigantiska grillar vars utformning och placering knappast har något med kylaren att göra. Sitter ens kylaren placerad där bakom?

2025-lexus-lm-all-new-lm-1920x1080-00.jpg
v3_xWTXWhbdRjG__1lbV1yTtKTmrRJjz3Qc05WJrH56pdbpNUhhVlXtrldeJGdpSdp1uQkTU7auqmMgeDN9EYcIuiE0os5...png

Så många bilar med förbränningsmotor har haft "låtsasgrill" länge.

Det fanns för övrigt redan på 1980-talet bilar som inte hade någon synlig grill, till exempel Ford Sierra och VW Passat generation B3, som istället tog in luft nedanför stötfångaren.

Jag tror att biltillverkare kommer att fortsätta nyttja fronten som en yta för att uttrycka form och märkesidentitet. I vissa fall kommer det att vara minimerat, för att signalera "elbil".

Personligen tycker jag att grillen på BMW i4 är det mest lyckade design-elementet på hela bilen, som i övrigt är ganska slätstruken.

Senast ändrad:
Det här är naturligtvis väldigt subjektivt. Jag betraktar sedan länge "grillen" som ett designelement som råkar befinna sig i framänden av bilen, och som är väldigt frikopplat från en funktion (att ta in luft till kylaren). Vissa bilar som Lexus och Audi har gigantiska grillar vars utformning och placering knappast har något med kylaren att göra. Sitter ens kylaren placerad där bakom?

2025-lexus-lm-all-new-lm-1920x1080-00.jpg

Så många bilar med förbränningsmotor har haft "låtsasgrill" länge.

Det fanns för övrigt redan på 1980-talet bilar som inte hade någon synlig grill, till exempel Ford Sierra och VW Passat generation B3, som istället tog in luft nedanför stötfångaren.

Jag tror att biltillverkare av elbilar kommer att fortsätta nyttja fronten som en yta för att uttrycka form och märkesidentitet. I vissa fall kommer det att vara minimerat, för att signalera "elbil".

Personligen tycker jag att grillen på BMW i4 är det mest lyckade design-elementet på hela bilen, som i övrigt är ganska slätstruken.
Du har rätt, väldigt ofta är inte hela grillen genomsläpplig eftersom då kyls motorn av för mycket. Framförallt dieslar behöver inte alls så mycket kylluft som släpps in om hela grillen skulle vara öppen.

Du har rätt, väldigt ofta är inte hela grillen genomsläpplig eftersom då kyls motorn av för mycket. Framförallt dieslar behöver inte alls så mycket kylluft som släpps in om hela grillen skulle vara öppen.
Nej, dieslar kyls ju till stor del genom att det flödar så enormt mycket luft genom motorn, jämfört med en bensinbil. Detta är för övrigt den huvudsakliga anledningen till att dieselmotorer inte klarar av att värma kupén. Inte som många tycks tro, att dieselmotorn är så effektiv att det inte blir någon värme över. Så är det ju inte. En dieselmotor genererar spillvärme som motsvarar flera villapannor, men det mesta åker ut genom avgasröret.

Nej, dieslar kyls ju till stor del genom att det flödar så enormt mycket luft genom motorn, jämfört med en bensinbil. Detta är för övrigt den huvudsakliga anledningen till att dieselmotorer inte klarar av att värma kupén. Inte som många tycks tro, att dieselmotorn är så effektiv att det inte blir någon värme över. Så är det ju inte. En dieselmotor genererar spillvärme som motsvarar flera villapannor, men det mesta åker ut genom avgasröret.
Nu blir jag nyfiken, utveckla gärna, har de en vid förbränningen annan relation mellan bränsle / luft än bensinbilar?

Nu blir jag nyfiken, utveckla gärna, har de en vid förbränningen annan relation mellan bränsle / luft än bensinbilar?
Dieselmotorer saknar i allmänhet gasspjäll eller variabel ventillyfthöjd för att reglera mängden luft. De tar in samma mängd luft oavsett gaspådrag. Det behövs "full mängd" luft även vid tomgång att komprimera i cylindern för att det ska bli så varmt att bränslet antänds. Bensinmotorer jobbar ju inte så, utan de tar in mindre luft och använder tändstift.

Vi löser merparten av alla resor med en Polestar 2 LRDM. Åkte till Cykelvasan i Sälen förra helgen och det gick bra, trots att vi är lite nybörjare på ruttplanering med laddstopp. 58 mil enkel väg eller nåt i den stilen. I övrigt så används den mest till jobbpendling där vi laddar gratis på arbetsplatserna :) Har dock solpaneler och laddare hemma också om det behövs.

Gillar dock att vara ute i skogen och då faller konceptet totalt. Finns inget värre än att ratta omkring med 20-tummare på dåliga vägar.

Kylaren idag gör ju lite mer än den gjorde förr på många bilar.
Oljan och laddluften kyls ofta via värmeväxlare och kylarvatten i stället för separata oljekylare och intercooler som staplades efter varandra, och då måste vattenkylaren vara större areamässigt.

Grillen är i stort en designgrej, men Audis grill på en A6 med 40-motor på 190hk dieselhästar ska ju även räcka till att kyla en RS6 på 630hk bensin.

Står i groparna att gå över till elbil för första gången nu i höst/vinter.
Något som är viktigt att tänka på inför detta som kan vara bra att inte missa?
Tittar främst på Kia EV 3 Long Range, ligger bra till för min budget och ser ut som man får mycket för det man betalar för.
Finns det några andra liknande alternativ i ungefär samma prisklass? Nu är det en helt ny som tankarna har varit på mest men även funderat på begagnad XC40.
Som laddare hemma verkar de flesta säga Zaptec Go 2, har ni bra erfarenheter från denna?

Vi löser merparten av alla resor med en Polestar 2 LRDM. Åkte till Cykelvasan i Sälen förra helgen och det gick bra, trots att vi är lite nybörjare på ruttplanering med laddstopp. 58 mil enkel väg eller nåt i den stilen. I övrigt så används den mest till jobbpendling där vi laddar gratis på arbetsplatserna :) Har dock solpaneler och laddare hemma också om det behövs.

Gillar dock att vara ute i skogen och då faller konceptet totalt. Finns inget värre än att ratta omkring med 20-tummare på dåliga vägar.
Kör 18 tum på min, iofs bara en motor men är nog samma bromsar?

Tittar främst på Kia EV 3 Long Range, ligger bra till för min budget och ser ut som man får mycket för det man betalar för.
Finns det några andra liknande alternativ i ungefär samma prisklass? Nu är det en helt ny som tankarna har varit på mest men även funderat på begagnad XC40.
Som laddare hemma verkar de flesta säga Zaptec Go 2, har ni bra erfarenheter från denna?
XC40 är på många sätt är en rätt dålig elbil. Buggig och med dålig energieffektivitet. EV3 mer effektiv och modern och byggd som elbil från grunden. Cupra Born är värd att överväga också.

Senast ändrad:
XC40 är på många sätt är en rätt dålig elbil. Buggig och med dålig energieffektivitet. EV3 mer effektiv och modern och byggd som elbil från grunden.
EX40 ska uppdateras. Ryktena som går är att det kommer bli SPA3 i Slovakien när den fabriken är färdig som ersätter nuvarande EX40. Så för modellår 2027 kommer det en ny. Då bör den vara i fas med vad man borde kunna förvänta sig av ett premiummärke. 800V, mer effektiv, osv. Buggarna kan jag inte tala för dock, återstår att se hur polerad SPA3-plattformen blir vad gäller mjukvara vid lanseringen av EX60 nu i januari. Man kan ju hoppas att de lärt sig något av alla problem med SPA2.

Behöver man ny bil nu i den klassen så skulle jag också gå för EV3, alternativt en begagnad EV6 eller IONIQ 5.

Det blev Kia EV3 LR (basversionen) för mig. (Se några inlägg av mig tidigare i somras.) Jag är nöjd. Visst, finns alltid småsaker man kan irritera sig på, men de flesta är inte specifika för den modellen eller att det är en elbil, snarare att det är en ny bil. Jag valde bort begagnat för att få det senaste i teknikväg, och den verkar mycket riktigt vara väldigt snål jämfört med liknande bilar i segmentet. Och som du säger, man får mycket finesser redan i basmodellen för ett hyfsat pris. Vissa var ett absolut kvar för mig, backkamera t.ex. Det var dessutom nån slags kampanj med 30kSEK lägre pris när jag köpte min. Färgvalet var lite jobbigt dock. Jag vill inte ha vit eller svart, så det blev grå. De andra färgerna är.... konstiga. Verkar vara nån modegrej, har sett andra märken med samma märkliga palett.

Nu har jag inte mina gamla anteckningar till hands just nu, men andra modeller jag övervägde var VW ID.4 (även ID.3, men den var i minsta laget), Cupra Born, Hyundai Kona2 (snyggare, men lite dyr), Renault Megane... och säkert nån mer som jag inte minns nu. Jag hade strikta gränser på storleken, den fick framförallt inte vara för bred, vilket gjorde att en del modeller gick bort redan där.

Senast ändrad:
EX40 ska uppdateras. Ryktena som går är att det kommer bli SPA3 i Slovakien när den fabriken är färdig som ersätter nuvarande EX40. Så för modellår 2027 kommer det en ny. Då bör den vara i fas med vad man borde kunna förvänta sig av ett premiummärke. 800V, mer effektiv, osv. Buggarna kan jag inte tala för dock, återstår att se hur polerad SPA3-plattformen blir vad gäller mjukvara vid lanseringen av EX60 nu i januari. Man kan ju hoppas att de lärt sig något av alla problem med SPA2.

Behöver man ny bil nu i den klassen så skulle jag också gå för EV3, alternativt en begagnad EV6 eller IONIQ 5.
Ja, har sett ett par EV6or som ligger ute och inte gått så långt. I många fall även billigare än en ny EV3:a efter man har lagt på lite extra utrustning.

Det blev Kia EV3 LR (basversionen) för mig. (Se några inlägg av mig tidigare i somras.) Jag är nöjd. Visst, finns alltid småsaker man kan irritera sig på, men de flesta är inte specifika för den modellen eller att det är en elbil, snarare att det är en ny bil. Jag valde bort begagnat för att få det senaste i teknikväg, och den verkar mycket riktigt vara väldigt snål jämfört med liknande bilar i segmentet. Och som du säger, man får mycket finesser redan i basmodellen för ett hyfsat pris. Vissa var ett absolut kvar för mig, backkamera t.ex. Det var dessutom nån slags kampanj med 30kSEK lägre pris när jag köpte min. Färgvalet var lite jobbigt dock. Jag vill inte ha vit eller svart, så det blev grå. De andra färgerna är.... konstiga. Verkar vara nån modegrej, har sett andra märken med samma märkliga palett.

Nu har jag inte mina gamla anteckningar till hands just nu, men andra modeller jag övervägde var VW ID.4 (även ID.3, men den var i minsta laget), Cupra Born, Hyundai Kona2 (snyggare, men lite dyr), Renault Megane... och säkert nån mer som jag inte minns nu. Jag hade strikta gränser på storleken, den fick framförallt inte vara för bred, vilket gjorde att en del modeller gick bort redan där.
Kommer vara minimum plus versionen för mig, den har en del funktioner som gärna vill ha, tex elmanövrerad baklucka och förarstol, tonade fönster etc.
Gillar dock inte GT Line, vit klädsel med småbarn går inte riktigt ihop 😅
Är mest ute efter en bekväm bil att pendla med utan att behöva oroa sig för mycket över laddningen och sedan även kunna åka på längre semester-resor.
Har samma idé med att välja ny bil, man får det senaste, äldre modeller har ibland en del saker som man saknar. Till exempel trådlös android auto, vilket saknas på de flesta äldre modellerna har jag märkt.

Kommer vara minimum plus versionen för mig, den har en del funktioner som gärna vill ha, tex elmanövrerad baklucka och förarstol, tonade fönster etc.
Gillar dock inte GT Line, vit klädsel med småbarn går inte riktigt ihop 😅
Är mest ute efter en bekväm bil att pendla med utan att behöva oroa sig för mycket över laddningen och sedan även kunna åka på längre semester-resor.
Har samma idé med att välja ny bil, man får det senaste, äldre modeller har ibland en del saker som man saknar. Till exempel trådlös android auto, vilket saknas på de flesta äldre modellerna har jag märkt.
En sak jag inte gillade med extrapaketen är att man får sämre hjul. Jag förstår verkligen inte varför man skulle välja bullrigare, obekvämare däck som dessutom drar mer el, och som jag dessutom tycker ofta ser malplacerade på en SUV... Men jag är en funktion-går-före-design-person. :)

En sak jag inte gillade med extrapaketen är att man får sämre hjul. Jag förstår verkligen inte varför man skulle välja bullrigare, obekvämare däck som dessutom drar mer el, och som jag dessutom tycker ofta ser malplacerade på en SUV... Men jag är en funktion-går-före-design-person. :)
Aha, insåg nog inte att de hjulen var sämre 🤔 nu tyckte jag inte att den lät så farligt mycket när jag provkörde men det beror mycket kanske på vad jag har att jämföra med.
Den var tystare än bilen jag har nu så jag blev bara glatt överraskad 😅

Tillbaka
Topp