• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,064
Står i groparna att gå över till elbil för första gången nu i höst/vinter.
Något som är viktigt att tänka på inför detta som kan vara bra att inte missa?
Tittar främst på Kia EV 3 Long Range, ligger bra till för min budget och ser ut som man får mycket för det man betalar för.
Finns det några andra liknande alternativ i ungefär samma prisklass? Nu är det en helt ny som tankarna har varit på mest men även funderat på begagnad XC40.
Som laddare hemma verkar de flesta säga Zaptec Go 2, har ni bra erfarenheter från denna?
Skulle hålla mig borta från allt vad Zaptec laddare heter! Buggigare progamvara och hårdvara får man nog leta efter, funkar på sin höjd hjälpligt om man har extremt gott tålamod. (Jag är otroligt missnöjd med min)

Skulle överväga att titta på ABB Terra AC 11kw med RFID så man blippar för att autentisering vid laddning. En bekant kör det och säger att det är hur smidigt som helst.
 
Aha, insåg nog inte att de hjulen var sämre 🤔 nu tyckte jag inte att den lät så farligt mycket när jag provkörde men det beror mycket kanske på vad jag har att jämföra med.
Den var tystare än bilen jag har nu så jag blev bara glatt överraskad 😅
Ja, jag har förstås inte jämfört. Men jag tror det är 19" på plus? (17" på basmodellen.) Vet bara att det är något testare ofta nämner, speciellt komforten och förbrukningen. Men det kanske inte är så stor skillnad mellan dessa, en del har ju ännu större fälgar...
 
Ja, jag har förstås inte jämfört. Men jag tror det är 19" på plus? (17" på basmodellen.) Vet bara att det är något testare ofta nämner, speciellt komforten och förbrukningen. Men det kanske inte är så stor skillnad mellan dessa, en del har ju ännu större fälgar...
Ja, men precis, det är i alla fall under 20" .....
 
Skulle hålla mig borta från allt vad Zaptec laddare heter! Buggigare progamvara och hårdvara får man nog leta efter, funkar på sin höjd hjälpligt om man har extremt gott tålamod. (Jag är otroligt missnöjd med min)

Skulle överväga att titta på ABB Terra AC 11kw med RFID så man blippar för att autentisering vid laddning. En bekant kör det och säger att det är hur smidigt som helst.
Det var ju bra att känna till 🤔 man vill undvika sådan frustration med tanke på att allt kommer vara nytt för mig i och med detta köp....
Den blev rekommenderad av ett flertal säljare och verkar få höga testbetyg när man surfar runt på nätet.

Ska ge den laddaren ett kik, Tack för tipset 👍
 
Kan det ha att göra med om man använder Android eller iPhone? Ibland kan appar skilja sig åt mellan dessa, och som jag förstår det ska man kunna styra boxen genom appen?

Defa Power verkar också vara bra 🤔
Jag kör iaf IPhone. Kopplar in och kör till 95% automatiskt med eco-mode och öppnar aldrig appen ens. Övriga manuella starter har bara vart ett tryck så är den igång🙂
 
Vad klagar du då på? Är ju inte speciellt snyggt med lågprofil på suv.
De hjul som tycks vara standard på Polestar idag (245/45R19) är ju mer extrema än de som sitter på min mer prestandainriktade BMW i4 M50.

Men det märks tydligt att det är ett estetiskt mode som styr vilka hjul som sitter på bilarna nu för tiden. Jag tenderar att störa mig när saker avviker från det funktionella så pass att jag inte ens ser att det är "snyggare" eller "tuffare" med stora hjul.

Vi är alla olika.
 
De hjul som tycks vara standard på Polestar idag (245/45R19) är ju mer extrema än de som sitter på min mer prestandainriktade BMW i4 M50.

Men det märks tydligt att det är ett estetiskt mode som styr vilka hjul som sitter på bilarna nu för tiden. Jag tenderar att störa mig när saker avviker från det funktionella så pass att jag inte ens ser att det är "snyggare" eller "tuffare" med stora hjul.
45-profil ”extremt”?
 
De hjul som tycks vara standard på Polestar idag (245/45R19) är ju mer extrema än de som sitter på min mer prestandainriktade BMW i4 M50.

Men det märks tydligt att det är ett estetiskt mode som styr vilka hjul som sitter på bilarna nu för tiden. Jag tenderar att störa mig när saker avviker från det funktionella så pass att jag inte ens ser att det är "snyggare" eller "tuffare" med stora hjul.

Vi är alla olika.
Gillar snikhjulen som är standard nu. Har dessa aerofälgarna på sommarhjulen. Hade dock kunnat vara lite mer gummi. Tror man kan gå upp till lite större rulldiameter. Mycket luft i hjulhusen. Kommenterade dock 20-tummarna som då har ännu mindre gummi.

Din bmw är ju knappast en sportbil heller.
 
Det var ju bra att känna till 🤔 man vill undvika sådan frustration med tanke på att allt kommer vara nytt för mig i och med detta köp....
Den blev rekommenderad av ett flertal säljare och verkar få höga testbetyg när man surfar runt på nätet.

Ska ge den laddaren ett kik, Tack för tipset 👍
Jag har haft en Zaptec sedan december 2023. Använder den tillsammans med Tibber. Fungerar klockrent och aldrig varit något problem. Mycket nöjd.
 
Läste ett test på en XC60 och hjulstorlek. Samma däckmodell på 18,19,20,21&22 tum. På 18 tum var den nästan okörbar….enligt testet…optimal på 21 tum. Frun hade en XC60 på 18 tum via jobbet……som att köra på tvättsvampar….gungade och krängde vid full packning….obehagligt….
 
Jag har Wallbox Pulsar. 0 problem sen 2020.

När det gäller Zaptec så undrar jag om installatörerna gör fel ibland när de startar upp dem. Känns stundtals så.
Ligger nog en del i det du säger. Installatören i mitt fall hade kopplat upp boxen för att testa ”så det funka” varpå när den installerades i min fastighet gav meddelandet denna box är redan installerad på en annan fastighet vilket tog Zaptec supporten 2 veckor att lösa innan jag ens kunde få access och börja ladda bilen.

Ingen annan autentiserings metod annat än den via appen på min iPhone funkar trots att jag delat ut behörighet till frugan. Eco mode eller schemaläggning har aldrig funkat.

Ett tag funka inget annat än så kallat fristående läge autentisering via min app, över bluetooth gissar jag, för att när den var uppkopplad mot nätet i vanligt läge vägrade den all form av kommunikation. Vilket jag felsökte med att kontrollera router och brandväggar så enheten hade fri kommunikations väg. Vid fristående läge fungerar eller registreras inte laddhistorik. Så har perioder när jag inte vet riktigt hur mycket av förbrukningen som varit hushållsel eller bil.

Sedan poppa den säkringar lite som popcorn (fas1) men det beror nog på fel information från elektrikern då han sa att det skulle skifta mellan faserna så att den inte blev överbelastad men 90% av gångerna när fas 1 poppa säkringen va porslinet glödhett på 1:an, lite varm på 2:an och kall på 3:an. Efter det ställde jag in bilen på att begränsa laddströmmen så nu tar den inte mer än 5kw och sen dess är iallafall säkrings problemet ur världen.

Att fortsätta ladda t.ex. om man normalt laddar till 80% men på kvällen får information att man behöver göra ett extra kundmöte så man behöver ladda till 100% kräver att man går ut och drar ur sladden och startar en ny session. Trots att det via bilen går att ändra och det står att den är redo att laddas.

Totalt värdelös kundtjänst och support som jag vid det här laget slutat höra av mig till (inte värt tiden)

Vid uppdatering av mjukvara så har boxen hängt sig 3 av 4 ggr så man fått dra jordfelsbrytaren och köra en ”norsk” reset men det kanske är standard eftersom jag har för mig att Zaptec är ett norskt bolag.

Tror det kortfattat va mina knappa 1,5 års erfarenheter av Zaptec.

Men är glad för alla som har en och sluppit min erfarenhet, gå och köp en triss så kanske ni kan unna er en fin klocka också 😉
 
Senast ändrad:
Läste ett test på en XC60 och hjulstorlek. Samma däckmodell på 18,19,20,21&22 tum. På 18 tum var den nästan okörbar….enligt testet…optimal på 21 tum. Frun hade en XC60 på 18 tum via jobbet……som att köra på tvättsvampar….gungade och krängde vid full packning….obehagligt….
Intressant. Svampig känsla i däcken är inget vidare. Det får man ju stå ut med på vintern om man har nordiska dubbfria däck. De jag har nu är OK, men med tydlig skillnad jämfört med sommardäcken, så klart.

På min förra bil hade jag så svajiga nordiska vinterdäck att jag funderade på att byta till kontinentala vinterdäck, vilket jag kört med tidigare i några år. De är helt fantastiska så länge vintertemperaturen håller sig på plusgrader. Våtgreppet är överlägset sommardäck. Men de är ju inte så bra på is.
 
Ligger nog en del i det du säger. Installatören i mitt fall hade kopplat upp boxen för att testa ”så det funka” varpå när den installerades i min fastighet gav meddelandet denna box är redan installerad på en annan fastighet vilket tog Zaptec supporten 2 veckor att lösa innan jag ens kunde få access och börja ladda bilen.

Ingen annan autentiserings metod annat än den via appen på min iPhone funkar trots att jag delat ut behörighet till frugan. Eco mode eller schemaläggning har aldrig funkat.

Ett tag funka inget annat än så kallat fristående läge autentisering via min app, över bluetooth gissar jag, för att när den var uppkopplad mot nätet i vanligt läge vägrade den all form av kommunikation. Vilket jag felsökte med att kontrollera router och brandväggar så enheten hade fri kommunikations väg. Vid fristående läge fungerar eller registreras inte laddhistorik. Så har perioder när jag inte vet riktigt hur mycket av förbrukningen som varit hushållsel eller bil.

Sedan poppa den säkringar lite som popcorn (fas1) men det beror nog på fel information från elektrikern då han sa att det skulle skifta mellan faserna så att den inte blev överbelastad men 90% av gångerna när fas 1 poppa säkringen va porslinet glödhett på 1:an, lite varm på 2:an och kall på 3:an. Efter det ställde jag in bilen på att begränsa laddströmmen så nu tar den inte mer än 5kw och sen dess är iallafall säkrings problemet ur världen.

Att fortsätta ladda t.ex. om man normalt laddar till 80% men på kvällen får information att man behöver göra ett extra kundmöte så man behöver ladda till 100% kräver att man går ut och drar ur sladden och startar en ny session. Trots att det via bilen går att ändra och det står att den är redo att laddas.

Totalt värdelös kundtjänst och support som jag vid det här laget slutat höra av mig till (inte värt tiden)

Vid uppdatering av mjukvara så har boxen hängt sig 3 av 4 ggr så man fått dra jordfelsbrytaren och köra en ”norsk” reset men det kanske är standard eftersom jag har för mig att Zaptec är ett norskt bolag.

Tror det kortfattat va mina knappa 1,5 års erfarenheter av Zaptec.

Men är glad för alla som har en och sluppit min erfarenhet, gå och köp en triss så kanske ni kan unna er en fin klocka också 😉
Jag skulle blivit GALEN av det där. Helt otroligt att behöva stå ut med.

Kan då inte låta bli att igen rekommendera https://wallbox.com/sv_se/pulsar-max-laddstation-socket för den som vill ha 0 problem ;)
 
Hade också blivit helt galen om det krånglat så mycket @R-Svarvofix 😬
Borde man inte kunna reklamera hela boxen och begära av installatören att de installerar en annan box? 😮‍💨😮‍💨😮‍💨
Jo jag kontaktade elektrikern, främst för att boxen gjorde så säkringen på fas 1 poppade på löpande band när jag ladda 11kw.

Det skulle inte va några problem, men det visa sig svårare än sagt för efter ett antal veckor och kontaktförsök gick elektrikern upp i rök. Så jag fick tipset att sänka effekten via bilen av svågern som har samma bil. Så det löste det mest störande problemet.

Har med tanke på betyget i AppStore tänkt att jag iallafall inte är ensam om krångel och frustration. Sen är det väl så att de som har en dålig erfarenhet är mer benägna att dela med sig av den så betyget kanske inte är helt rättvist. Om man tittar lite neutralt på helheten alltså.
IMG_1092.jpeg
 
Läste ett test på en XC60 och hjulstorlek. Samma däckmodell på 18,19,20,21&22 tum. På 18 tum var den nästan okörbar….enligt testet…optimal på 21 tum. Frun hade en XC60 på 18 tum via jobbet……som att köra på tvättsvampar….gungade och krängde vid full packning….obehagligt….
Intressant, inget jag märkt av men har å andra sidan inte gjort så stora hopp. Har bara vunnit i utseende och komfort med mer gummi. Det var ingen test som finns online?
 
Jo jag kontaktade elektrikern, främst för att boxen gjorde så säkringen på fas 1 poppade på löpande band när jag ladda 11kw.

Det skulle inte va några problem, men det visa sig svårare än sagt för efter ett antal veckor och kontaktförsök gick elektrikern upp i rök. Så jag fick tipset att sänka effekten via bilen av svågern som har samma bil. Så det löste det mest störande problemet.

Har med tanke på betyget i AppStore tänkt att jag iallafall inte är ensam om krångel och frustration. Sen är det väl så att de som har en dålig erfarenhet är mer benägna att dela med sig av den så betyget kanske inte är helt rättvist. Om man tittar lite neutralt på helheten alltså.
IMG_1092.jpeg
Jo, så är det, för dem som det fungerar för brukar inte låta så mycket.
Verkar som en del hänger på installatören då också, de som har fått flest rekommendationer av de jag pratat med har varit Laddboxkillarna och de verkar seriösa och bra vid en första anblick.
 
Intressant, inget jag märkt av men har å andra sidan inte gjort så stora hopp. Har bara vunnit i utseende och komfort med mer gummi. Det var ingen test som finns online?

Jorå, perfekt för kaffepausen…..

 
Jo jag kontaktade elektrikern, främst för att boxen gjorde så säkringen på fas 1 poppade på löpande band när jag ladda 11kw.

Det skulle inte va några problem, men det visa sig svårare än sagt för efter ett antal veckor och kontaktförsök gick elektrikern upp i rök. Så jag fick tipset att sänka effekten via bilen av svågern som har samma bil. Så det löste det mest störande problemet.

Har med tanke på betyget i AppStore tänkt att jag iallafall inte är ensam om krångel och frustration. Sen är det väl så att de som har en dålig erfarenhet är mer benägna att dela med sig av den så betyget kanske inte är helt rättvist. Om man tittar lite neutralt på helheten alltså.
IMG_1092.jpeg

Jag har ju inte egen laddbox så jag är verkligen inte nån expert, men jag råkar ha tittat på lite videor av ren nyfikenhet. Den här t.ex., den här om lastbalansering:

Så, kan du verkligen ta ut 11kW? Det är väl max för om man har 16A på huvudsäkringen? Är det något annat i hushållet som vill ha ström så lär man inte kunna ta ut max till bilen.
 
Tillbaka
Topp