• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,065
Jag har ju inte egen laddbox så jag är verkligen inte nån expert, men jag råkar ha tittat på lite videor av ren nyfikenhet. Den här t.ex., den här om lastbalansering:

Så, kan du verkligen ta ut 11kW? Det är väl max för om man har 16A på huvudsäkringen? Är det något annat i hushållet som vill ha ström så lär man inte kunna ta ut max till bilen.
Inte fullt 11kW utan bilen har snarare maxat på 10,5kW hemma så lite slarvigt uttryckt av mig. Har 16A på huvudsäkring men inget annat som direkt förbrukar något då uppvärmningen går på fjärrvärme. Så är kyl/frys lite elektronik (oftast i standby) och lite led belysning vilket rör sig om några få 100 watt totalt. Så även med 10,5kW på bilen bör det vara under 11kW totalt.

Via bilens inställningar laddar den max 5,5kW nu vilket är tillräckligt fort ändå för mina behov. Plus att jag slipper köpa proppar för halva lönen sen jag ställde in det.

Bra och intressant video 👍

Jorå, perfekt för kaffepausen…..

18-tumshjulen har ju 60-profil. Det förstår jag om det blir svajigt. Det skulle motsvara om jag hade 15- eller 16-tumsfälgar på min BMW i4.

18-tumshjulen har ju 60-profil. Det förstår jag om det blir svajigt. Det skulle motsvara om jag hade 15- eller 16-tumsfälgar på min BMW i4.
Rullomkretsen på hjulen får inte förändras mer än +/- 5% och om innerdiametern på däcket blir mindre men ytterdiametern måste kvarstå så blir profilen onekligen högre om man går ner i tum på fälg.
Vad som är bekvämt, körglatt och snyggt påverkas därför mer av vilken profil du har på däcket, som @Aurum var inne på, än vad det är för dimension på fälgen.

Inte fullt 11kW utan bilen har snarare maxat på 10,5kW hemma så lite slarvigt uttryckt av mig. Har 16A på huvudsäkring men inget annat som direkt förbrukar något då uppvärmningen går på fjärrvärme. Så är kyl/frys lite elektronik (oftast i standby) och lite led belysning vilket rör sig om några få 100 watt totalt. Så även med 10,5kW på bilen bör det vara under 11kW totalt.

Via bilens inställningar laddar den max 5,5kW nu vilket är tillräckligt fort ändå för mina behov. Plus att jag slipper köpa proppar för halva lönen sen jag ställde in det.

Bra och intressant video 👍
Spis, mikro, bastu, tt/tm? Utan effektvakt kan du inte köra fullt blås i laddaren ens med fjärrvärme. Jag har samma (fjm, Zaptec, 16A) och har kombinerat det men en Enegic effektvakt, fungerar klockrent.

Bifogar bild där man ser att huset drar ca 300 watt i ”sovläge”. Sedan har det körts tvättmaskin på förmiddagen och lagats lite lunch. Toppade 17A på fas 2 momentant, utan laddning av bil.

Bilagor

• IMG_1057.jpeg
    IMG_1057.jpeg
    118.8 KB · Visningar: 3
Nästan samma markfrigång som min gamla V90. Nä inte är det en SUV i mina ögon. En sedan med stora hjulhus.
Spelar väl ingen roll vad jag eller du kallar den, har den olackad plast och massa luft i hjulhuset är det ju knappast en bil som passar i lågprofilsdäck? Kanske kallas typ crossover? Vad jag vet så har ingen V90 massa olackad plast a la suv/cc osv. Tycker P2 och XC40 ger samma visuella intryck av hjul/hjulhus.

Spis, mikro, bastu, tt/tm? Utan effektvakt kan du inte köra fullt blås i laddaren ens med fjärrvärme. Jag har samma (fjm, Zaptec, 16A) och har kombinerat det men en Enegic effektvakt, fungerar klockrent.

Bifogar bild där man ser att huset drar ca 300 watt i ”sovläge”. Sedan har det körts tvättmaskin på förmiddagen och lagats lite lunch. Toppade 17A på fas 2 momentant, utan laddning av bil.
Låter som en Enegic effektvakt är något jag behöver titta närmare på samt hitta en annan elektriker för installation 😅

Låter ändå som vi har ganska liknande förutsättningar.

Tycker P2 och XC40 ger samma visuella intryck av hjul/hjulhus.
Vilket ju inte är så konstigt eftersom det till stor del är samma bil under skalet och de delar många mått. CMA plattformen är bara SUVar förutom sjukt nog också Lotus Emira.

Modeller byggda på CMA-plattformen​

Vilket ju inte är så konstigt eftersom det till stor del är samma bil under skalet och de delar många mått. CMA plattformen är bara SUVar förutom sjukt nog också Lotus Emira.

Modeller byggda på CMA-plattformen​

Precis, men om jag inte minns fel var P2 en bit lägre, iaf motorhuven. Var dock lite svårt att se skillnad irl när de stod vid varandra om man såg till hjulupphängningen.

Ett bra test men en obegriplig miss är ju att de inte testar ljudnivån. De beskriver den bara i fluffiga ordalag. Det är ju det enskilt största argumentet mot större däcksdimensionen vill jag mena.

Har sneglat lite på Toyota också med deras bZ4x, tidigare modeller verkar ha haft problem men nu har de fixat det mesta? Eller ska man hålla sig borta från Toyotas elbil? Deras hybrider verkar vara bra men oklart hur de hanterar en ren elbil.

Har sneglat lite på Toyota också med deras bZ4x, tidigare modeller verkar ha haft problem men nu har de fixat det mesta? Eller ska man hålla sig borta från Toyotas elbil? Deras hybrider verkar vara bra men oklart hur de hanterar en ren elbil.
Det är nog inte "farligt" på något sätt att välja bz4x men den verkar vara en väldigt alldaglig elbil. Inte särskilt bra på något egentligen. Tidigare var den ju fullständigt bedrövlig vad gäller laddhastighet och räckvidd men det verkar Toyota justerat mjukvaran på en del så det blivit klart bättre.

Det är nog inte "farligt" på något sätt att välja bz4x men den verkar vara en väldigt alldaglig elbil. Inte särskilt bra på något egentligen. Tidigare var den ju fullständigt bedrövlig vad gäller laddhastighet och räckvidd men det verkar Toyota justerat mjukvaran på en del så det blivit klart bättre.
Ungefär det intrycket jag har fått också, det som är lite tilltalande är erbjudandet de har nu med 0 % ränta vilket sänker ens månadskostnader till viss del.

Jag har tänkt pensionera min nu 10 år gamla 520d xDrive och byta den mot en ca 3 år gammal plugginhybrid-kombi.
Inte mycket att välja på när det kommer kombis om man är kräsen med komfort och vill ha minst 5 mil verklig räckvidd på el och inte pröjsa mer än 450k.

Jag har nog landat i Audi A6 55 TFSI e Quattro.
Bra utrustningsnivå och tystare än sina tyska och svenska motsvarigheter.
Det och att den har mer effekt till mindre förbrukning samt längre räckvidd på el (drygt 7 mil i verkligheten) än sina närmaste konkurrenter väger tungt.

Någon som har haft en och vill ge den lite ris eller ros?

Kört i3:a tidigare, men tyckte bakdörrarna var sjukt jobbiga när man åker mer än 2 i bilen, vilket vi gjorde ganska ofta. Efter något år med en Passat GTE, för övrigt absolut sämsta bilen jag någonsin ägt. Så är vi åter med ren bensinbil för de längre resorna (vilka sker mestadels vintertid eller när man skall köra släp, men som andrabil föll valet på en bättre begagnad (1 år gammal) Zoe. Zoe:n har vi nu haft i dryga 9 månader och avverkat typ 2300 mil.
Går snålt och billigt, och är funkar även på de lite längre resorna nu sommartid. Överlag nöjd, och kommer behålla den tills vi växt ur baksätet på den (vilket är rätt kasst för vuxna). Lurar på en EV3 / EV4 när de kommer ut som nybegagande.

Jag har tänkt pensionera min nu 10 år gamla 520d xDrive och byta den mot en ca 3 år gammal plugginhybrid-kombi.
Inte mycket att välja på när det kommer kombis om man är kräsen med komfort och vill ha minst 5 mil verklig räckvidd på el och inte pröjsa mer än 450k.

Jag har nog landat i Audi A6 55 TFSI e Quattro.
Bra utrustningsnivå och tystare än sina tyska och svenska motsvarigheter.
Det och att den har mer effekt till mindre förbrukning samt längre räckvidd på el (drygt 7 mil i verkligheten) än sina närmaste konkurrenter väger tungt.

Någon som har haft en och vill ge den lite ris eller ros?
Känner två som har. Båda är nöjda med allt utom försäkringskostnaden. Tydligen dyr.

Kört i3:a tidigare, men tyckte bakdörrarna var sjukt jobbiga när man åker mer än 2 i bilen, vilket vi gjorde ganska ofta. Efter något år med en Passat GTE, för övrigt absolut sämsta bilen jag någonsin ägt. Så är vi åter med ren bensinbil för de längre resorna (vilka sker mestadels vintertid eller när man skall köra släp, men som andrabil föll valet på en bättre begagnad (1 år gammal) Zoe. Zoe:n har vi nu haft i dryga 9 månader och avverkat typ 2300 mil.
Går snålt och billigt, och är funkar även på de lite längre resorna nu sommartid. Överlag nöjd, och kommer behålla den tills vi växt ur baksätet på den (vilket är rätt kasst för vuxna). Lurar på en EV3 / EV4 när de kommer ut som nybegagande.
EV 3 har börjat dyka upp, främst demobilar men även sett en och annan "vanlig".

Den fick lite (nästan märkligt) dåligt betyg när den var ny, kanske för att folk hade högt ställda förväntningar eller nåt... Som sagt, är nog inga problem alls, en helt okej bil.
Jag hade gärna köpt en Toyota (hade Toyota bensinbil tidigare och var extremt nöjd - den levde upp till deras rykte att vara problemfri och billig i drift).
Ungefär samma formfaktor som EV3, men 40cm längre, och lite sämre räckvidd. Tror priset kändes lite onödigt högt när jag skulle välja...
Det sämsta är nog modellnamnet, vet inte vad som hände där... bestämdes på en after-work en fredag kanske? ;)

Precis, men om jag inte minns fel var P2 en bit lägre, iaf motorhuven. Var dock lite svårt att se skillnad irl när de stod vid varandra om man såg till hjulupphängningen.
P2 är bra mycket lägre överlag. XC40 lutar mer åt SUV-hållet. Men hjulhus och upphängning kan ju vara lika ändå.

P2 är bra mycket lägre överlag. XC40 lutar mer åt SUV-hållet. Men hjulhus och upphängning kan ju vara lika ändå.
Njaa, markfrigången är ju rätt lik och med den hela hjulhuset. För mig är en suvs vara eller icke vara beroende på nedandelen av bilen. Men efter googlande är nog som sagt crossover mer korrekt. Klassar dock crossover som suv, men det är irrelevant för andra.

Tycker du inte XC40 är en suv?

Detta har iofs redan varit uppe så lite tröttsamt för folk.

Den fick lite (nästan märkligt) dåligt betyg när den var ny, kanske för att folk hade högt ställda förväntningar eller nåt... Som sagt, är nog inga problem alls, en helt okej bil.
Jag hade gärna köpt en Toyota (hade Toyota bensinbil tidigare och var extremt nöjd - den levde upp till deras rykte att vara problemfri och billig i drift).
Ungefär samma formfaktor som EV3, men 40cm längre, och lite sämre räckvidd. Tror priset kändes lite onödigt högt när jag skulle välja...
Det sämsta är nog modellnamnet, vet inte vad som hände där... bestämdes på en after-work en fredag kanske? ;)
Jag uppfattar en del av kritiken mot Toyota BZ (inte ens säljarna jag pratat med orkar uttala hela namnet) som orättvis.

Eftersom Toyota prioriterar driftsäkerhet och problemfrihet, och dessutom verkar tycka att en bil ska vara "som bilar alltid varit" har BZ en batterireserv, precis om bilar med flytande bränsle har en reserv på tankmätaren. Den räckvidd som visas i bilen är således inte hela sanningen. Den går att köra längre innan den stannar med urladdat batteri.

Jag upplever bilen som trivsam. Bättre än VW ID.4 avseende ergonomi och allmän trivsel bakom ratten och i kupén.

Toyota gör några av de absolut bäst fungerade bilarna på marknaden. Så på frågan om man ska hålla sig borta från en Toyota skulle jag svara nej.

Är de läckrast och har bäst prestanda? Nej!

Det som man eventuellt ogillar hos en Toyota är sådant som man ser direkt när man tittar på bilen och provkör den. Har den för tråkig design? Är den tråkig att köra? Är vägljudet för högt? Är infotainment omodernt? Sådant märker man direkt. Det är inte så stor risk att man blir besviken efter ett tag om man köper en Toyota, så länge man känt efter ordentligt vid provkörningen. Jag köper adrig en bil utan att provköra över en helg. Då kan man också testa räckvidden på en elbil.

Det är så klart också viktigt att skilja på sådant som bara är ovant, och sådant som faktiskt inte är bra. Alla knappar som sitter på höger sida av ratten i en BMW sitter i en Toyota på vänster sida av ratten. Det är bara ovant en stund (om man inte som jag har en BMW och en Lexus. Då är det ovant hela tiden).

Senast ändrad:
Jag har ju inte egen laddbox så jag är verkligen inte nån expert, men jag råkar ha tittat på lite videor av ren nyfikenhet. Den här t.ex., den här om lastbalansering:

Så, kan du verkligen ta ut 11kW? Det är väl max för om man har 16A på huvudsäkringen? Är det något annat i hushållet som vill ha ström så lär man inte kunna ta ut max till bilen.
Stämmer bra. Jag tar ut 11 kW men har 25A säkring. Krävs trots det lastbalansering, ffa vintertid. Har aldrig varit med om att en huvudsäkring gått, men beror sannolikt på lastbalanseringen.

Det där funkar ju om resten av programmet följer samma logik. Men det gör de inte, då heter de Corolla, Yaris osv. Så hela grejen är bara märklig om man inte framöver tänkt döpa om hela programmet vilket jag inte tror man gör. Man har ju redan backat med att den bara ska heta bZ från modellår 2026. Så det blev liksom bara dåligt på alla sätt.

Spelar väl ingen roll vad jag eller du kallar den, har den olackad plast och massa luft i hjulhuset är det ju knappast en bil som passar i lågprofilsdäck? Kanske kallas typ crossover? Vad jag vet så har ingen V90 massa olackad plast a la suv/cc osv. Tycker P2 och XC40 ger samma visuella intryck av hjul/hjulhus.
Olackad plast är väl inget unikt för SUV? Tänker Peugot 205 GTi 😁

Ja den drar nog mer åt crossover än SUV. Luft i hjulhusen men ingen extra markfrigång, halvkonstigt ja. Köper man performancepaket tror jag man får en lägre bil.
Men fortfarande är den snyggare med 20 tum än 18 i mina ögon. Dock mycket mer komfortabelt med 18 vågar jag säga utan att ha provkört den setupen. Tror jag går upp till 45 profil nästa gång det ska bytas däck.

Någon som har erfarenhet av BMW i4 att dela?

Har osunda tankar på att byta Porschen mot något lite mer praktiskt, t.ex. en i4 m50. Med två barn behövs dels ett baksäte och dels blir det inte så mycket tid till att åka bana längre. BMWn eller en Taycan känns nära till hands som mycket mer vuxna men ändå inte helt dötrista alternativ.

Tillbaka
Topp