• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,071
Har du digital nyckel? Hur aktiverade du den? Finns en guide man kan trycka på i Kia-appen men när man trycker på den så står det ”page not found”, och det som står i manualen stämmer ju ej överens med vad som finns i den nya appen
Jag använder mig av den digitala nyckeln.
Jag gick in i infotaiment-systemet i bilen och fick börja där, tror det var en QR-kod man scannade.

All hail software-defined vehicles!

Finns inte mycket jag blir mer irriterad på än mjukvarumänniskor som tror att alla världens problem kan lösas med mjukvara. Ibland behövs tillförlitlig och robust hårdvara helt enkelt (som en regnsensor ;) )
Mjukvaran är nog egentligen toppklass men precis som du säger begränsas möjligheterna av att man valt bort radar och regnsensor. Det fungerar helt enkelt inte i praktiken att bara lita på kamera. Farthållaren är den sämsta adaptiva farthållare jag haft, den kör som en 18-åring med slalompjäxor på fötterna men än värre är att bilen hela tiden tar en massa felbeslut och tvärbromsar för saker den inbillar sig. Regnsensorn kör också konstant för fort eller för långsamt, kom inte överens med den någonsin. Och varför kan man inte justera känsligheten då som man kan I EXAKT ALLA ANDRA BILAR?!

Jag hade 100% valt ID7 om de kostar motsvarande (räkna hela kalkylen inkl värdeminskning, fokusera inte bara på räntan). ID7 är tystare och bekvämare och har en farthållare och regnsensor som inte driver dig till vansinne hela tiden.

Om du haft en Tesla Y tidigare och varit bekväm med hur den beter sig så kanske det är en annan sak men jag kom inte överens med bilen på 3 år pga detta.
Jag hade valt ID.7 då jag vill sitta lågt och gott med display framför ratten. Bara att testa så märker man snabbt vad man föredrar.
Hade hellre tagit en Tesla 3... sitter bra i den och mycket bättre på vägen än båda andra enl mig

Regnsensorn kör också konstant för fort eller för långsamt, kom inte överens med den någonsin. Och varför kan man inte justera känsligheten då som man kan I EXAKT ALLA ANDRA BILAR?!
Jag tycker det är märkligt att de inte kostar på sig en riktig regnsensor. Den kan inte kosta många kronor, då den endast består av en lysdiod och en fotodiod monterade så att ljuset från lysdioden totalreflekteras till fotodioden vid torrt glas. Om det ligger en vattendroppe på glaset så reflektieras inte lika mycket ljus tiil fotodioden.

Men troligtvis är kabeldragningen till sensorn dyrare än själva sensorn. Det är billigare hårdvarumässigt att använda en befintlig givare, alltså kamera som finns där för andra funktioner. Problemet är dock att kameran inte ger lika tillförlitlig information om att det faktiskt finns vattendroppar på glaset.

Har inte hamnat över 50öre kWh (SE4) hitills i år och lite förenklat, typ 1,5kr kWh med nätavgift, elskatt osv.. Min arbetsgivare betalar däremot mig 4kr per kWh och lägg därtill att jag har solceller.. Kontentan är typ att jag tjänar lite extra på att köra bil 🫣😂
3554.png
Tjenare har oxo en Zaptec laddare, hur får jag fram kostnaden för laddningarna?

Är det någon som ägt både Tesla Model S facelift (typ 2016-2018) och Model 3/Y och kan kommentera om farthållaren och regnsensorn är lika bedrövlig på Model S? Är på jakt efter en prisvärd 4wd elbil och äldre Model S ligger väldigt bra till men jag kommer bli tokig om farthållaren är lika kass som på min Model 3.

Tillbaka
Topp