• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,072
Har du digital nyckel? Hur aktiverade du den? Finns en guide man kan trycka på i Kia-appen men när man trycker på den så står det ”page not found”, och det som står i manualen stämmer ju ej överens med vad som finns i den nya appen
Jag använder mig av den digitala nyckeln.
Jag gick in i infotaiment-systemet i bilen och fick börja där, tror det var en QR-kod man scannade.
 
All hail software-defined vehicles!

Finns inte mycket jag blir mer irriterad på än mjukvarumänniskor som tror att alla världens problem kan lösas med mjukvara. Ibland behövs tillförlitlig och robust hårdvara helt enkelt (som en regnsensor ;) )
Mjukvaran är nog egentligen toppklass men precis som du säger begränsas möjligheterna av att man valt bort radar och regnsensor. Det fungerar helt enkelt inte i praktiken att bara lita på kamera. Farthållaren är den sämsta adaptiva farthållare jag haft, den kör som en 18-åring med slalompjäxor på fötterna men än värre är att bilen hela tiden tar en massa felbeslut och tvärbromsar för saker den inbillar sig. Regnsensorn kör också konstant för fort eller för långsamt, kom inte överens med den någonsin. Och varför kan man inte justera känsligheten då som man kan I EXAKT ALLA ANDRA BILAR?!
 
Jag hade 100% valt ID7 om de kostar motsvarande (räkna hela kalkylen inkl värdeminskning, fokusera inte bara på räntan). ID7 är tystare och bekvämare och har en farthållare och regnsensor som inte driver dig till vansinne hela tiden.

Om du haft en Tesla Y tidigare och varit bekväm med hur den beter sig så kanske det är en annan sak men jag kom inte överens med bilen på 3 år pga detta.
Jag hade valt ID.7 då jag vill sitta lågt och gott med display framför ratten. Bara att testa så märker man snabbt vad man föredrar.
Hade hellre tagit en Tesla 3... sitter bra i den och mycket bättre på vägen än båda andra enl mig
 
Regnsensorn kör också konstant för fort eller för långsamt, kom inte överens med den någonsin. Och varför kan man inte justera känsligheten då som man kan I EXAKT ALLA ANDRA BILAR?!
Jag tycker det är märkligt att de inte kostar på sig en riktig regnsensor. Den kan inte kosta många kronor, då den endast består av en lysdiod och en fotodiod monterade så att ljuset från lysdioden totalreflekteras till fotodioden vid torrt glas. Om det ligger en vattendroppe på glaset så reflektieras inte lika mycket ljus tiil fotodioden.

Men troligtvis är kabeldragningen till sensorn dyrare än själva sensorn. Det är billigare hårdvarumässigt att använda en befintlig givare, alltså kamera som finns där för andra funktioner. Problemet är dock att kameran inte ger lika tillförlitlig information om att det faktiskt finns vattendroppar på glaset.
 
Har inte hamnat över 50öre kWh (SE4) hitills i år och lite förenklat, typ 1,5kr kWh med nätavgift, elskatt osv.. Min arbetsgivare betalar däremot mig 4kr per kWh och lägg därtill att jag har solceller.. Kontentan är typ att jag tjänar lite extra på att köra bil 🫣😂
3554.png
Tjenare har oxo en Zaptec laddare, hur får jag fram kostnaden för laddningarna?
 
Är det någon som ägt både Tesla Model S facelift (typ 2016-2018) och Model 3/Y och kan kommentera om farthållaren och regnsensorn är lika bedrövlig på Model S? Är på jakt efter en prisvärd 4wd elbil och äldre Model S ligger väldigt bra till men jag kommer bli tokig om farthållaren är lika kass som på min gamla Model 3.
 
Senast ändrad:
Jag hade 100% valt ID7 om de kostar motsvarande (räkna hela kalkylen inkl värdeminskning, fokusera inte bara på räntan). ID7 är tystare och bekvämare och har en farthållare och regnsensor som inte driver dig till vansinne hela tiden.

Om du haft en Tesla Y tidigare och varit bekväm med hur den beter sig så kanske det är en annan sak men jag kom inte överens med bilen på 3 år pga detta.
Saker som driver en till vansinne finns nog på båda bilar, eller alla bilar... Idag på min ID5 är panikbromsningen det värsta av allt, den reagerar på allt möjligt, både dött och levande. Testade Y idag igen och jag gillar ingen annan bil lika mycket. Iallafall inte vad jag kört. Sen är ju alla finansieringsalternativ hos olika märken och återförsäljare mest spel för galleriet. Nu gäller det bara att bestämma sig.
 
Saker som driver en till vansinne finns nog på båda bilar, eller alla bilar... Idag på min ID5 är panikbromsningen det värsta av allt, den reagerar på allt möjligt, både dött och levande. Testade Y idag igen och jag gillar ingen annan bil lika mycket. Iallafall inte vad jag kört. Sen är ju alla finansieringsalternativ hos olika märken och återförsäljare mest spel för galleriet. Nu gäller det bara att bestämma sig.
Jag är rätt säker på att jag INTE vill ha en 3/Y pga farthållaren men jag gillar rätt mycket annat med Tesla. Så frågan är egentligen bara hur äldre Model S beter sig.

ID4 GTX är inte aktuellt för mig, de är för dyra än så länge för hur lite den här bilen kommer användas.
 
Senast ändrad:
Jag är rätt säker på att jag INTE vill ha en 3/Y pga farthållaren men jag gillar rätt mycket annat med Tesla. Så frågan är egentligen bara hur äldre Model S beter sig.

ID4 GTX är inte aktuellt för mig, de är för dyra än så länge för hur lite den här bilen kommer användas.
Även om äldre Model S kanske råkar vara bättre på farthållning hade jag inte vågat att äga varken S eller X.

I mina kretsar är det sådan sjuk kontrast, och det kan mycket väl bara vara anekdoter, men alla problem med Teslabilar har varit på S eller X, i princip inga på Y eller 3.
 
Funderar på att sätta stänkskydd på min Audi E-tron 55. Dum fråga, men funderar på om det finns några uppenbara nackdelar kopplat till vindbrus/räckvidd eller annat som gör att jag bör avstå? Verkar relativt ovanligt med stänkskydd på moderna bilar, jag tycker personligen att det är ganska snyggt och ger en lite ruffigare känsla.

Passar även på att fråga om någon eftermonterat dragkrok genom Dragkroksexperten? Hade gärna kört original genom Audi men orimligt dyrt i förhållande till vad tredje part kostar.
 
Funderar på att sätta stänkskydd på min Audi E-tron 55. Dum fråga, men funderar på om det finns några uppenbara nackdelar kopplat till vindbrus/räckvidd eller annat som gör att jag bör avstå? Verkar relativt ovanligt med stänkskydd på moderna bilar, jag tycker personligen att det är ganska snyggt och ger en lite ruffigare känsla.

Passar även på att fråga om någon eftermonterat dragkrok genom Dragkroksexperten? Hade gärna kört original genom Audi men orimligt dyrt i förhållande till vad tredje part kostar.
Luftflödet runt hjulen är ett helsike och den luften vill man generellt sett bli av med så fort som möjligt.
Därav alla fula fälgar nu för tiden som försöker täcka upp så mycket som möjligt för att lugna luften.

Stänklappar kommer naturligtvis att ta tag i den turbulensen, men jag tror det är rätt försumbart räckviddsmässigt.
Ljudmässigt är det mycket som händer där nere med, och Audi har nog redan isolerat väl för det så kommer troligtvis inte märkas.
Sen är det ju svårt att veta helt säkert. Du kan ju råka ut för ett vinande i vissa hastigheter om du har riktigt otur, men det är svårt att veta utan att testa.

Jag tror stänklapparna försvunnit till 90% av estetiska skäl.
 
Funderar på att sätta stänkskydd på min Audi E-tron 55. Dum fråga, men funderar på om det finns några uppenbara nackdelar kopplat till vindbrus/räckvidd eller annat som gör att jag bör avstå? Verkar relativt ovanligt med stänkskydd på moderna bilar, jag tycker personligen att det är ganska snyggt och ger en lite ruffigare känsla.

Passar även på att fråga om någon eftermonterat dragkrok genom Dragkroksexperten? Hade gärna kört original genom Audi men orimligt dyrt i förhållande till vad tredje part kostar.
Kör bara, jag hade det på min och det märktes inte. Glöm inte ppf bakom skyddet, du repar lacken annars.

Jag hade inte monterat elsats till dragkrok som inte är original eller åtminstone 100% modellanpassad. Jag vet fall där det inte gått att backa med bilen pga den tror det står en vägg bakom och inte förstår att det är ett släp.

Själva kroken behöver inte vara original förstås
 
Även om äldre Model S kanske råkar vara bättre på farthållning hade jag inte vågat att äga varken S eller X.

I mina kretsar är det sådan sjuk kontrast, och det kan mycket väl bara vara anekdoter, men alla problem med Teslabilar har varit på S eller X, i princip inga på Y eller 3.
Jag vet också att det är märkbart mer fel på S/X men det ska vara lite bättre på facelift 2016> i alla fall. Knakande drivaxlar och trasiga DRL-slingor verkar vara typfelen där och de kan jag leva med/fixa själv. Pre-facelift verkar ha större problem som jag inte är så sugen på.
 
Senast ändrad:
BEHÖVER JAG BIL?
Jag funderar starkt på att bryta min leasing och lämna tillbaka bilen i förtid.
Vi kör 800 mil per år. Bor i Stockholm och med kollektivtrafik utanför dörren. Dessutom 2 Kintobilar utanför dörren.
Varken jag eller frugan tar bilen till jobbet. Förskolan ligger i huset. Vi åker aldrig på skidsemester. Vi åker aldrig på road trip.

Så vad använder vi bilen till?
3-4 gånger per år åker vi till mina föräldrar i Värmland. Att ta tåget tar lika långt tid och dessutom kan jag leka med sonen under tiden istället för att glo på E18 i 3 timmar.
Vi åker till Ikea för att handla servetter och doftljus. Det kan vi lika gärna göra med kollektivt eller beställa online.
Vi handlar mat på Willys/Ica Maxi som jag bokstavligen kan se från fönstret. Vi hade lika gärna kunnat gå eller cykla.
Vi åker till svärmor som också har kollektivkraft utanför dörren.
Vi hälsar på vänner som bor centralt med kollektivtrafik utanför dörren.
Vi åker på träning 1 gång i veckan. Även där centralt.
Så alla våra bilresor kan vi ersätta med kollektivtrafik, tåg, bildelningsbil, hyrbil eller taxi.

Vad kostar bilen oss?
Jag har förmånsbil med bruttolöneavdrag. Skulle jag ta ut lön istället skulle jag få cirka 3000 kronor mer i plånboken per månad, pensionsgrundade dessutom.
Parkeringen kostar idag 1800 kr per månad. Kommer höjas med 25% under nästa år pga. skatt.
cirka 200 kr/månaden för laddningen.
X antal hundralappar för parkering på diverse ställen med Easypark.
Sen tillkommer kostnad för däckbyte och däckhotell.
Risken är att man repar bilen etc. vilket medför extra kostnader. Redan i år har jag fått punka en gång vilket krävde däckbyte och frugan har repat bilen med en självrisk på 11 lax.

Framtida kostnader, utan bil
Redan idag har vi ett SL-kort som vi köper varje månad och delar på. I framtiden skulle vi kanske för bekvämlighetens skulle köpa 2 SL-kort.
Räkna på att vi skulle åka taxi för 500 kr per månad för att lyxa till det. Hyrbil någon gång i kvartalet. Bildelningsbil någon gång i månaden.

Min slutsats är att jag gör en rejäl besparing. Besparingen är så pass stor att jag kan tänka mig att betala 30 000 kronor för att bryta leasingavtalet 1 år i förväg.
Det enda anledningen till att vi har bil idag är bekvämligheten och friheten. Friheten nyttjar vi inte ändå. Visst är det bekvämt med bil, men till vilken kostnad?

Tänker jag fel?
 
BEHÖVER JAG BIL?
Jag funderar starkt på att bryta min leasing och lämna tillbaka bilen i förtid.
Vi kör 800 mil per år. Bor i Stockholm och med kollektivtrafik utanför dörren. Dessutom 2 Kintobilar utanför dörren.
Varken jag eller frugan tar bilen till jobbet. Förskolan ligger i huset. Vi åker aldrig på skidsemester. Vi åker aldrig på road trip.

Så vad använder vi bilen till?
3-4 gånger per år åker vi till mina föräldrar i Värmland. Att ta tåget tar lika långt tid och dessutom kan jag leka med sonen under tiden istället för att glo på E18 i 3 timmar.
Vi åker till Ikea för att handla servetter och doftljus. Det kan vi lika gärna göra med kollektivt eller beställa online.
Vi handlar mat på Willys/Ica Maxi som jag bokstavligen kan se från fönstret. Vi hade lika gärna kunnat gå eller cykla.
Vi åker till svärmor som också har kollektivkraft utanför dörren.
Vi hälsar på vänner som bor centralt med kollektivtrafik utanför dörren.
Vi åker på träning 1 gång i veckan. Även där centralt.
Så alla våra bilresor kan vi ersätta med kollektivtrafik, tåg, bildelningsbil, hyrbil eller taxi.

Vad kostar bilen oss?
Jag har förmånsbil med bruttolöneavdrag. Skulle jag ta ut lön istället skulle jag få cirka 3000 kronor mer i plånboken per månad, pensionsgrundade dessutom.
Parkeringen kostar idag 1800 kr per månad. Kommer höjas med 25% under nästa år pga. skatt.
cirka 200 kr/månaden för laddningen.
X antal hundralappar för parkering på diverse ställen med Easypark.
Sen tillkommer kostnad för däckbyte och däckhotell.
Risken är att man repar bilen etc. vilket medför extra kostnader. Redan i år har jag fått punka en gång vilket krävde däckbyte och frugan har repat bilen med en självrisk på 11 lax.

Framtida kostnader, utan bil
Redan idag har vi ett SL-kort som vi köper varje månad och delar på. I framtiden skulle vi kanske för bekvämlighetens skulle köpa 2 SL-kort.
Räkna på att vi skulle åka taxi för 500 kr per månad för att lyxa till det. Hyrbil någon gång i kvartalet. Bildelningsbil någon gång i månaden.

Min slutsats är att jag gör en rejäl besparing. Besparingen är så pass stor att jag kan tänka mig att betala 30 000 kronor för att bryta leasingavtalet 1 år i förväg.
Det enda anledningen till att vi har bil idag är bekvämligheten och friheten. Friheten nyttjar vi inte ändå. Visst är det bekvämt med bil, men till vilken kostnad?

Tänker jag fel?
Rent logiskt och ekonomiskt låter det tydligt, ni behöver inte bilen. Vill ni ha bil, och i så fall varför?
 
Rent logiskt och ekonomiskt låter det tydligt, ni behöver inte bilen. Vill ni ha bil, och i så fall varför?
Vill vi ha bil: Det är alltid kul med bil. Men nej. Just nu ser vi den bara som en onödig kostnad. Dessutom jobbar jag med bilar och får min dagliga dos av bil på jobbet.
Besparingen skulle vara minst 30 000 kronor per år. Det är ju en schysst klocka :cool:
 
BEHÖVER JAG BIL?
Jag funderar starkt på att bryta min leasing och lämna tillbaka bilen i förtid.
Vi kör 800 mil per år. Bor i Stockholm och med kollektivtrafik utanför dörren. Dessutom 2 Kintobilar utanför dörren.
Varken jag eller frugan tar bilen till jobbet. Förskolan ligger i huset. Vi åker aldrig på skidsemester. Vi åker aldrig på road trip.

Så vad använder vi bilen till?
3-4 gånger per år åker vi till mina föräldrar i Värmland. Att ta tåget tar lika långt tid och dessutom kan jag leka med sonen under tiden istället för att glo på E18 i 3 timmar.
Vi åker till Ikea för att handla servetter och doftljus. Det kan vi lika gärna göra med kollektivt eller beställa online.
Vi handlar mat på Willys/Ica Maxi som jag bokstavligen kan se från fönstret. Vi hade lika gärna kunnat gå eller cykla.
Vi åker till svärmor som också har kollektivkraft utanför dörren.
Vi hälsar på vänner som bor centralt med kollektivtrafik utanför dörren.
Vi åker på träning 1 gång i veckan. Även där centralt.
Så alla våra bilresor kan vi ersätta med kollektivtrafik, tåg, bildelningsbil, hyrbil eller taxi.

Vad kostar bilen oss?
Jag har förmånsbil med bruttolöneavdrag. Skulle jag ta ut lön istället skulle jag få cirka 3000 kronor mer i plånboken per månad, pensionsgrundade dessutom.
Parkeringen kostar idag 1800 kr per månad. Kommer höjas med 25% under nästa år pga. skatt.
cirka 200 kr/månaden för laddningen.
X antal hundralappar för parkering på diverse ställen med Easypark.
Sen tillkommer kostnad för däckbyte och däckhotell.
Risken är att man repar bilen etc. vilket medför extra kostnader. Redan i år har jag fått punka en gång vilket krävde däckbyte och frugan har repat bilen med en självrisk på 11 lax.

Framtida kostnader, utan bil
Redan idag har vi ett SL-kort som vi köper varje månad och delar på. I framtiden skulle vi kanske för bekvämlighetens skulle köpa 2 SL-kort.
Räkna på att vi skulle åka taxi för 500 kr per månad för att lyxa till det. Hyrbil någon gång i kvartalet. Bildelningsbil någon gång i månaden.

Min slutsats är att jag gör en rejäl besparing. Besparingen är så pass stor att jag kan tänka mig att betala 30 000 kronor för att bryta leasingavtalet 1 år i förväg.
Det enda anledningen till att vi har bil idag är bekvämligheten och friheten. Friheten nyttjar vi inte ändå. Visst är det bekvämt med bil, men till vilken kostnad?

Tänker jag fel?
Jag hade aldrig hållit på med egen bil med de förutsättningarna

Ni kan åka taxi och hyrbil precis när ni känner för det och ändå komma billigare undan tror jag
 
BEHÖVER JAG BIL?
Jag funderar starkt på att bryta min leasing och lämna tillbaka bilen i förtid.
Vi kör 800 mil per år. Bor i Stockholm och med kollektivtrafik utanför dörren. Dessutom 2 Kintobilar utanför dörren.
Varken jag eller frugan tar bilen till jobbet. Förskolan ligger i huset. Vi åker aldrig på skidsemester. Vi åker aldrig på road trip.

Så vad använder vi bilen till?
3-4 gånger per år åker vi till mina föräldrar i Värmland. Att ta tåget tar lika långt tid och dessutom kan jag leka med sonen under tiden istället för att glo på E18 i 3 timmar.
Vi åker till Ikea för att handla servetter och doftljus. Det kan vi lika gärna göra med kollektivt eller beställa online.
Vi handlar mat på Willys/Ica Maxi som jag bokstavligen kan se från fönstret. Vi hade lika gärna kunnat gå eller cykla.
Vi åker till svärmor som också har kollektivkraft utanför dörren.
Vi hälsar på vänner som bor centralt med kollektivtrafik utanför dörren.
Vi åker på träning 1 gång i veckan. Även där centralt.
Så alla våra bilresor kan vi ersätta med kollektivtrafik, tåg, bildelningsbil, hyrbil eller taxi.

Vad kostar bilen oss?
Jag har förmånsbil med bruttolöneavdrag. Skulle jag ta ut lön istället skulle jag få cirka 3000 kronor mer i plånboken per månad, pensionsgrundade dessutom.
Parkeringen kostar idag 1800 kr per månad. Kommer höjas med 25% under nästa år pga. skatt.
cirka 200 kr/månaden för laddningen.
X antal hundralappar för parkering på diverse ställen med Easypark.
Sen tillkommer kostnad för däckbyte och däckhotell.
Risken är att man repar bilen etc. vilket medför extra kostnader. Redan i år har jag fått punka en gång vilket krävde däckbyte och frugan har repat bilen med en självrisk på 11 lax.

Framtida kostnader, utan bil
Redan idag har vi ett SL-kort som vi köper varje månad och delar på. I framtiden skulle vi kanske för bekvämlighetens skulle köpa 2 SL-kort.
Räkna på att vi skulle åka taxi för 500 kr per månad för att lyxa till det. Hyrbil någon gång i kvartalet. Bildelningsbil någon gång i månaden.

Min slutsats är att jag gör en rejäl besparing. Besparingen är så pass stor att jag kan tänka mig att betala 30 000 kronor för att bryta leasingavtalet 1 år i förväg.
Det enda anledningen till att vi har bil idag är bekvämligheten och friheten. Friheten nyttjar vi inte ändå. Visst är det bekvämt med bil, men till vilken kostnad?

Tänker jag fel?
Nej, du tänker inte fel. Jag började mitt vuxna liv som bilägare i några år. (För att jag behövde den.) Sedan var jag utan bil i ca 15 år, delvis av ekonomiska skäl (var student/doktorand en del av tiden), och för att jag inte behövde nån bil egentligen.

De gånger jag faktiskt behövde bil, för någon längre resa t.ex., så hyrde jag en helt enkelt. Man kan hyra rätt mycket bil pengarna du räknar upp...

Sedan blev jag bilägare igen, iofs, av flera skäl. Dels blev det allt oftare jag behövde hyra en, och logistiken kring bilhyrning kändes efter hand rätt bökig, och jag har fritidsintressen där bil är ett krav, och det gör en massa saker i vardagen mycket enklare. Och jag har råd. :) Så det går i princip på fritids- och nöjeskontot, jag skulle klara mig utan bil om jag var tvungen.
 
Jag hade aldrig hållit på med egen bil med de förutsättningarna

Ni kan åka taxi och hyrbil precis när ni känner för det och ändå komma billigare undan tror jag
Jag håller med dig. Egen bil har underlättat när sonen varit liten och vi behövt ha en stor barnvagn med oss. Men lillkillen har växt och vi har vi gjort oss av med den stora barnvagnen. Nu har vi en resevagn som enkelt går att vika ihop och hänga på axeln.
 
Nej, du tänker inte fel. Jag började mitt vuxna liv som bilägare i några år. (För att jag behövde den.) Sedan var jag utan bil i ca 15 år, delvis av ekonomiska skäl (var student/doktorand en del av tiden), och för att jag inte behövde nån bil egentligen.

De gånger jag faktiskt behövde bil, för någon längre resa t.ex., så hyrde jag en helt enkelt. Man kan hyra rätt mycket bil pengarna du räknar upp...

Sedan blev jag bilägare igen, iofs, av flera skäl. Dels blev det allt oftare jag behövde hyra en, och logistiken kring bilhyrning kändes efter hand rätt bökig, och jag har fritidsintressen där bil är ett krav, och det gör en massa saker i vardagen mycket enklare. Och jag har råd. :) Så det går i princip på fritids- och nöjeskontot, jag skulle klara mig utan bil om jag var tvungen.
Förståeligt om man har fritidsintressen där bil underlättar. Men mitt enda intresse är klockor, och där behövs ingen bil. Även om bilstudion är bra plats för wristshots.
Jag åker och vandrar i och för sig några gånger per år. Men då får man hyra bil eller åka med en kompis helt enkelt. Jag tror att man anpassar sig till situationen när man väl gjort sig av med bilen.
 
Det blev ett bra tillfälle att mäta förbrukning på Kia EV3 igen. Nu i 2-3 plusgrader, nya (odubbade) vinterdäck på mer traditionella fälgar. Vinden försumbar, AC:n på 21 grader. På vägen ut:
hem-bort-20251116.jpeg

Nästan uteslutande motorväg, 110-120 km/h. Snitthastighet 93.6 km/h.

På vägen hem kunde man välja en långsammare väg:
bort-hem-20251116.jpeg

Lite kortare väg, landsväg med i princip 80 km/h nästan hela vägen, snitthastighet 63.5 km/h.

Som synes, för 19 minuter längre körtid fick man väsentligt lägre förbrukning. (Inte så förvånande, iofs) Men jag tror att 2,12 resp. 1.48 kWh/mil är rätt okej så här års. :)
 
Flyttar inom kort till hus där det inte finns en laddbox installerade. Har en Tesla Y och skulle vilja ha tips på vilken laddbox man ska välja, otroligt dåligt insatt. Kommer använda mig av Tibber som elleverantör 👍
 
Flyttar inom kort till hus där det inte finns en laddbox installerade. Har en Tesla Y och skulle vilja ha tips på vilken laddbox man ska välja, otroligt dåligt insatt. Kommer använda mig av Tibber som elleverantör 👍
Jag har en Wallbox Pulsar Max. Inte hittat något den inte klarar av än. Har faktiskt inte behövt tänka en sekund på laddboxen, det är väl ett gott tecken.
 
Tillbaka
Topp