• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,071
Hade jag köpt en laddare nu så hade jag kört på Zaptec Go 2

Med det sagt så har vår Zappi funkat felfritt i 5 år. Dock inte "jättesmart"
 
Ska man ens fundera över detta med Vehical 2 Grid/Vehical 2 Home?
Har din bil möjlighet till V2X?
Det finns idag inte så många laddstationer som klarar V2X. Däremot ganska många som är förberedda för det. Kanske välja en som är förberedd och som du kanske senare kan uppgradera för en mindre summa. Men ta reda på vad ordet "förberedd" betyder....
 
Det blev ett bra tillfälle att mäta förbrukning på Kia EV3 igen. Nu i 2-3 plusgrader, nya (odubbade) vinterdäck på mer traditionella fälgar. Vinden försumbar, AC:n på 21 grader. På vägen ut:
hem-bort-20251116.jpeg

Nästan uteslutande motorväg, 110-120 km/h. Snitthastighet 93.6 km/h.

På vägen hem kunde man välja en långsammare väg:
bort-hem-20251116.jpeg

Lite kortare väg, landsväg med i princip 80 km/h nästan hela vägen, snitthastighet 63.5 km/h.

Som synes, för 19 minuter längre körtid fick man väsentligt lägre förbrukning. (Inte så förvånande, iofs) Men jag tror att 2,12 resp. 1.48 kWh/mil är rätt okej så här års. :)
Fick mig att kolla lite också nu när det blev lite kallare.
Inte så farligt ändå, legat kring 1,7 kWh/mil tidigare men nu kröp det upp mot strax över 1,8.
Screenshot_20251117-201953.png

Strax över 12 mils körning, hälften motorväg 100-110 km/h.
 
Tillbaka
Topp