• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Håller på att sätta mig in i förmånsvärde och de trevliga bitarna, kikar på Superb men den har då ett förmånsvärde på ca 3 jämfört med Passaten som ligger på 2300. Skatteverket hade tydligen satt ännu högre på Superben från början men sänkt det lite. Så trots lägre inköpspris och högre återköpspris så blir Passaten billigare :confused:
Det ska inte vara lätt....
 

Häggvik

Omega
Blev omkörd av en Polestar 1 idag.
Fet bil, fet prislapp!
IMG_20191121_130017~01.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Håller på att sätta mig in i förmånsvärde och de trevliga bitarna, kikar på Superb men den har då ett förmånsvärde på ca 3 jämfört med Passaten som ligger på 2300. Skatteverket hade tydligen satt ännu högre på Superben från början men sänkt det lite. Så trots lägre inköpspris och högre återköpspris så blir Passaten billigare :confused:
Det ska inte vara lätt....
Det beror på vad importören lyckats få godkänt som sk "referensbil". Gissar att VW är mer slipade i den grenen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Men det har samma importör...

Vill de helt enkelt styra försäljningen mot den dyrare Passaten som antagligen säljs med betydligt bättre marginal?
Nej det är organisatoriskt inte samma importör även om org.numret är samma. Passerkorten fungerar inte i varandras dörrar så att säga. VGS är mycket mer uppdelat än vad allmänheten tror.

Skoda behöver importera en bensin snikmodell för att referera till och vad jag kan se gör de inte det av någon anledning. Modellerna finns i programmet utomlands.
 

Edin

Panerai
Lär inte bli nån Tesla eller annan el/hybrid på länge som boende i lägenhet men en sån här är jag sjukt sugen på till landet!

903A5774-2E5E-4BEE-8429-5363D0A4CD40.jpeg
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Vad tror ni om nya Tesla Cybertruck? Kommer det bli nästa hantverkarbil?
Priser från $39 900. Kommer i tre versioner varav värstingen har 80+ mils räckvidd och gör 0-100 på under 3 sekunder och har upp till 6 350kg dragkapacitet. Exoskelett av ultrahårt stål och pansarglas (som iofs sprack på presskonferensen :D) Tycker den ser ut som en DeLorean på steroider.

1.jpg
2.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Vad tror ni om nya Tesla Cybertruck? Kommer det bli nästa hantverkarbil?
Priser från $39 900. Kommer i tre versioner varav värstingen har 80+ mils räckvidd och gör 0-100 på under 3 sekunder och har upp till 6 350kg dragkapacitet. Exoskelett av ultrahårt stål och pansarglas (som iofs sprack på presskonferensen :D) Tycker den ser ut som en DeLorean på steroider.

1.jpg
2.jpg
Känns oroande att hantverkare ska ha tillfång till sådana fartresurser. Dom lyckas köra som svin med 100hk berlingo redan.
 

cjne

Cartier
Den ser onekligen väldigt futuristisk ut, jag gillar det :)
Hoppas den blir populär bland hantverkare, skulle nog kunna tänka mig en även för privat bruk.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad tror ni om nya Tesla Cybertruck? Kommer det bli nästa hantverkarbil?
Priser från $39 900. Kommer i tre versioner varav värstingen har 80+ mils räckvidd och gör 0-100 på under 3 sekunder och har upp till 6 350kg dragkapacitet. Exoskelett av ultrahårt stål och pansarglas (som iofs sprack på presskonferensen :D) Tycker den ser ut som en DeLorean på steroider.

1.jpg
2.jpg
Kool men ser inte riktigt så användarvänlig ut?
 

mega

Rolex
Den där kommer nog att bli sjukt populär. Priset är ju inte speciellt högt heller, jämfört med random Dodge RAM, Durango etc.
Dessutom kommer man dubbelt så långt dubbelt så snabb och med dubbelt så mycket last.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Vad tror ni om nya Tesla Cybertruck? Kommer det bli nästa hantverkarbil?
Priser från $39 900. Kommer i tre versioner varav värstingen har 80+ mils räckvidd och gör 0-100 på under 3 sekunder och har upp till 6 350kg dragkapacitet. Exoskelett av ultrahårt stål och pansarglas (som iofs sprack på presskonferensen :D) Tycker den ser ut som en DeLorean på steroider.

1.jpg
2.jpg
Bara jag som tycker att det ser ut som en leksaksbil, typ Lego?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Vad tror ni om nya Tesla Cybertruck? Kommer det bli nästa hantverkarbil?
Priser från $39 900. Kommer i tre versioner varav värstingen har 80+ mils räckvidd och gör 0-100 på under 3 sekunder och har upp till 6 350kg dragkapacitet. Exoskelett av ultrahårt stål och pansarglas (som iofs sprack på presskonferensen :D) Tycker den ser ut som en DeLorean på steroider.
1.jpg
2.jpg
Den var sjukt häftig.:) Tänkte också direkt på DeLorean. Kul att de vågar (eller är det bara en konceptbil?)!
 

Tapiren

Cartier
Vilken otroligt märklig presentation, om inte annat. Och varför har den ett helt annat designspråk än resten av modellprogrammet?

Tidigare ville man väl ha motsvarande 10.000kr i bokningsavgift, nu är man nere på 1000kr, vill man blidka aktiemarknaden med överväldigande bokningssiffror?

Men den är spännande, kul att någon skakar om branschen!
 

zeke_varg

Omega
Jag tycker den ser ut som min första bil jag ritade som 4åring. Askass design.

..det värsta är väl om man tycker den är cool om nåt år :(

Pris prestanda är dock kanon!
 

mega

Rolex
Jag tycker den ser ut som min första bil jag ritade som 4åring. Askass design.

..det värsta är väl om man tycker den är cool om nåt år :(

Pris prestanda är dock kanon!
Jag tycker designen verkar praktisk, no nonsense, stryktålig, praktisk och enkel att hålla ren.
Typ ett hårt skal på en arbetsmakin som skall dra och lasta tunga saker.
 

mega

Rolex
Har kört mina första mil i den nya XC60 och gillar den mycket.
Hämtat hämtat ett paket, hämtat sonen i skolan, åkt och ätit lite, vidare skjuts av son till mamman, och sen handlat.
En ganska vanlig vardag för mig. Fortfarande full bensintank och lite ladnning kvar!
Hade tänkt ladda medans jag handlade, men då passar ju inte min vanliga kabel med stickontakt :banghead:

Nu har jag läst på lite och förstår att jag skall ha en mode 3 kabel, med typ 2 kontakter i ändarna (typ 2 i laddboxen och typ 2 i bilen)
Bilen klarar tydligen 16-A laddning, vilket man klarar med en vanlig enfaskabel.
Är det lönt att köpa en 3-faskabel istället?
11kw, 16A? Eller kan man lika gärna satsa på en 3-faskabel på 22kw 32A?
 

mega

Rolex
Svarar på min egen fråga:
Bilen klarar bara 1-fas laddning, 16A.
Man kan använda vilken kabel som helst (med typ 2 i ändarna).
För att maxa laddningen räcker det med 1-fas, 16A (3,7 kW).
Allt utöver detta är overkill men fungerar lika bra (laddar inte fortare dock).
Man kan använda 3-faskabel, men det kommer inte att snabba på laddningen då bilen bara klarar 1-fas.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vad tror ni om nya Tesla Cybertruck? Kommer det bli nästa hantverkarbil?
Priser från $39 900. Kommer i tre versioner varav värstingen har 80+ mils räckvidd och gör 0-100 på under 3 sekunder och har upp till 6 350kg dragkapacitet. Exoskelett av ultrahårt stål och pansarglas (som iofs sprack på presskonferensen :D) Tycker den ser ut som en DeLorean på steroider.

1.jpg
2.jpg
Tycker att den är helt underbar. Aldrig känt ett sådant habegär efter en bil. Kommer nog köra slut på min Golf (bensin) först innan ett eventuellt köp vilket lär ta ett gäng år.

Hur billigt kan man komma undan med el om man pendlar 18 mil/dag i dagsläget, om man köper bil privat? Finns det ens något som går i närheten av så långt utan att ladda efter 9 mil i dagsläget som inte kostar stora pengar?

Mitt antagande är att det fortfarande är mycket billigare för mig att köra min Golf tills den dör än att gå på en hybrid eller ren el-bil trots att jag kör 90 mil per vecka.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Tycker att den är helt underbar. Aldrig känt ett sådant habegär efter en bil. Kommer nog köra slut på min Golf (bensin) först innan ett eventuellt köp vilket lär ta ett gäng år.

Hur billigt kan man komma undan med el om man pendlar 18 mil/dag i dagsläget, om man köper bil privat? Finns det ens något som går i närheten av så långt utan att ladda efter 9 mil i dagsläget som inte kostar stora pengar?

Mitt antagande är att det fortfarande är mycket billigare för mig att köra min Golf tills den dör än att gå på en hybrid eller ren el-bil trots att jag kör 90 mil per vecka.
Jag har en milkostnad för min Model 3 på under 50öre ;)
 
Topp