• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    447

Tapiren

Tantal
Ja, för lägenheter är det säkert lite annat, plus att det ju faktiskt finns en teoretisk risk för begränsningar, om elnätet belastas för hårt i storstadsregionerna. Kan kanske vara bra att vara tidigt ute.

På tal om elbilar / hybrider så känns ju Rav4 hybrid som en spännande nyhet;
https://jalopnik.com/the-2021-toyota-rav4-plug-in-hybrid-might-become-the-mo-1838968972
 

alfgren

Silver
Alla tre handlar ju om bostadsrätter när man läser brödtexten. Det har ingen motsagt.
 

demondave

Silver
0437C401-839C-4713-BC39-E46466F94E3C.jpeg


Laddhybrister, don’t be this guy. Ta gärna en laddplats, men stoppa i kabeln. Det är dessutom gratis!
 

DW6900MS

Guld
Hittade:
  • Size: 20x8.5" Front, 20x10" Rear
  • Offset: +35 Front, +40 Rear
  • Bolt Pattern (PCD): 5x114.3
  • Center Bore: 64.1
  • Tire Size: 20x8.5": 235/35-20; 20x10": 275/30-20
 

RobertD

Ingenting
Hade missat denna tråd men kan nu ansluta med en för dagen uthämtad 330e.

Har redan hunnit irritera mig på
a) kylan ("vafan batteriet skulle ju ge mycke längre räckvidd än så här")
b) "snabbladdarna" på ICA Maxi (2,5h för att ladda 50% av ett litet batteri, inte okej)
c) "lastutrymmet" (haha, jag gick från en V70... får skylla mig själv)

Men älskar redan:
a) responsen
b) kvalitetskänslan
c) tystnaden
 

MaziK

Silver
Oavsett var du skall så skall du slå in det på Navin.
Sen skall det finnas i någon meny att ställa in 16A
Sen förvärm batteri/bil innan du kör iväg, ställs in via appen.

Men kallt väder, uppvärmning av bil(under körning) etc drar nog ner på det hela.

Vad för hastigheter körde du? Mycket start stop?
Har sett flera komma 50km.

Bara jag kommer mina 2.5mil tur och retur/dag så är jag nöjd.


Hade missat denna tråd men kan nu ansluta med en för dagen uthämtad 330e.

Har redan hunnit irritera mig på
a) kylan ("vafan batteriet skulle ju ge mycke längre räckvidd än så här")
b) "snabbladdarna" på ICA Maxi (2,5h för att ladda 50% av ett litet batteri, inte okej)
c) "lastutrymmet" (haha, jag gick från en V70... får skylla mig själv)

Men älskar redan:
a) responsen
b) kvalitetskänslan
c) tystnaden
 
Senast ändrad:

Mazdak

Tantal
Hade missat denna tråd men kan nu ansluta med en för dagen uthämtad 330e.

Har redan hunnit irritera mig på
a) kylan ("vafan batteriet skulle ju ge mycke längre räckvidd än så här")
b) "snabbladdarna" på ICA Maxi (2,5h för att ladda 50% av ett litet batteri, inte okej)
c) "lastutrymmet" (haha, jag gick från en V70... får skylla mig själv)

Men älskar redan:
a) responsen
b) kvalitetskänslan
c) tystnaden
En 330e kan inte snabbladda.
Snabbladdning är benämningen för laddning med minst 50kW. Din bil tar emot max 3,7kW vilket innebär cirka 2 mil per laddtimme.
 

CaptainOats

Platina
Hade missat denna tråd men kan nu ansluta med en för dagen uthämtad 330e.

Har redan hunnit irritera mig på
a) kylan ("vafan batteriet skulle ju ge mycke längre räckvidd än så här")
b) "snabbladdarna" på ICA Maxi (2,5h för att ladda 50% av ett litet batteri, inte okej)
c) "lastutrymmet" (haha, jag gick från en V70... får skylla mig själv)

Men älskar redan:
a) responsen
b) kvalitetskänslan
c) tystnaden
Är laddarna gratis så?
Känns som elbilsägare räknar med gratis el.
 

Tapiren

Tantal
Är laddarna gratis så?
Känns som elbilsägare räknar med gratis el.
Det har säkert gjorts undersökningar på det där men min erfarenhet är att betalningsviljan är låg, hos en tidigare arbetsgivare genomförde vi ett stort projekt där vi erbjöd de boende laddplat mot en viss kostnad, exakt noll personer nappade trots att intresset från början var enormt.

Jag kan också se till mig själv även om jag bara kör hybrid; jag skulle aldrig betala för laddning, laddar inte ens hemma.

Är det förresten någon som vet hur laddningen på Passat GTE fungerar? Min Outlander blir fulladdad på lite mer än tre timmar där jag laddar, är Passaten lika snabb? Den jag tittar på är 2018 års modell.
 

Mazdak

Tantal
Det har säkert gjorts undersökningar på det där men min erfarenhet är att betalningsviljan är låg, hos en tidigare arbetsgivare genomförde vi ett stort projekt där vi erbjöd de boende laddplat mot en viss kostnad, exakt noll personer nappade trots att intresset från början var enormt.

Jag kan också se till mig själv även om jag bara kör hybrid; jag skulle aldrig betala för laddning, laddar inte ens hemma.

Är det förresten någon som vet hur laddningen på Passat GTE fungerar? Min Outlander blir fulladdad på lite mer än tre timmar där jag laddar, är Passaten lika snabb? Den jag tittar på är 2018 års modell.
När många laddoperatörer började ta betalt var det många som protesterade. Men nu har man förstått att det inte går att bjuda på el längre. De som verkligen behöver ladda är också beredda att betala för det. Att ingen av de boende i er fastighet ville betala för laddningen kan bero på flera saker. Hur mycket tog ni betalt? Var det ens någon som hade elbil? Vad var det för laddstationer? När skedde detta?

men det är som du säger. Vissa väljer en laddhybrid för det låga förmånsvärdet men struntar i att ladda och kör bara på bensin/diesel. Tråkigt.

när det gäller laddhastigheten på passat GTE och Outlander så kan de båda maximalt ta emot 3,7kW vilket är cirka 2 mil per laddtimme.
 

Tapiren

Tantal
När många laddoperatörer började ta betalt var det många som protesterade. Men nu har man förstått att det inte går att bjuda på el längre. De som verkligen behöver ladda är också beredda att betala för det. Att ingen av de boende i er fastighet ville betala för laddningen kan bero på flera saker. Hur mycket tog ni betalt? Var det ens någon som hade elbil? Vad var det för laddstationer? När skedde detta?

men det är som du säger. Vissa väljer en laddhybrid för det låga förmånsvärdet men struntar i att ladda och kör bara på bensin/diesel. Tråkigt.

när det gäller laddhastigheten på passat GTE och Outlander så kan de båda maximalt ta emot 3,7kW vilket är cirka 2 mil per laddtimme.
Det är ett par år sedan, och vi tog 400kr om jag minns rätt, för laddare 16 ampere och el. Vi hade många p-platser, säkert 5000, och i vart fall ett antal elbilsförare.

Ok, då ska jag titta närmare på Passaten, tack. Outlandern är tyvärr så törstig att det är ohållbart, även om jag försöker ladda den på jobbet.
 

demondave

Silver
När många laddoperatörer började ta betalt var det många som protesterade. Men nu har man förstått att det inte går att bjuda på el längre. De som verkligen behöver ladda är också beredda att betala för det. Att ingen av de boende i er fastighet ville betala för laddningen kan bero på flera saker. Hur mycket tog ni betalt? Var det ens någon som hade elbil? Vad var det för laddstationer? När skedde detta?

men det är som du säger. Vissa väljer en laddhybrid för det låga förmånsvärdet men struntar i att ladda och kör bara på bensin/diesel. Tråkigt.

när det gäller laddhastigheten på passat GTE och Outlander så kan de båda maximalt ta emot 3,7kW vilket är cirka 2 mil per laddtimme.

Det är ett par år sedan, och vi tog 400kr om jag minns rätt, för laddare 16 ampere och el. Vi hade många p-platser, säkert 5000, och i vart fall ett antal elbilsförare.

Ok, då ska jag titta närmare på Passaten, tack. Outlandern är tyvärr så törstig att det är ohållbart, även om jag försöker ladda den på jobbet.

Jag har blivit lite kräsen. En full tank på Ionity är ju än så länge 80:-, en full laddning på superchargern bli ju typ 130:-. Ska man börja betala för stolpe hemma och på jobbet betalar jag snart mer i förhöjda parkeringsplatshyror än vad min körning kostar mig i övrigt. Håller på lite i BRF:en nu, ska bli spännande att se hur upplägget blir. Finns några fossilbilister av det träigare slaget, så det ska säkert fläskas på dyrt på redan dyr garageplats. Jag tror mer på att installera lägre laddeffekt och ta laddarna som endel av garageinfrastrukturen alla betalar för och låta elen gå över individuell mätare parad med den individuella lägenhetsmätningen. Då blir det lättare att räkna hem laddhybrider och elbil även för dom som inte kör tjänstepulka. Ganska snart är vi ändå där att i stort sett allt går att ladda.
 

RobertD

Ingenting
Det har säkert gjorts undersökningar på det där men min erfarenhet är att betalningsviljan är låg, hos en tidigare arbetsgivare genomförde vi ett stort projekt där vi erbjöd de boende laddplat mot en viss kostnad, exakt noll personer nappade trots att intresset från början var enormt.

Jag kan också se till mig själv även om jag bara kör hybrid; jag skulle aldrig betala för laddning, laddar inte ens hemma.

Är det förresten någon som vet hur laddningen på Passat GTE fungerar? Min Outlander blir fulladdad på lite mer än tre timmar där jag laddar, är Passaten lika snabb? Den jag tittar på är 2018 års modell.

Varför laddar du inte hemma? Det är ju billigare att köra på el än på bensin?
 

Tapiren

Tantal
Jag har blivit lite kräsen. En full tank på Ionity är ju än så länge 80:-, en full laddning på superchargern bli ju typ 130:-. Ska man börja betala för stolpe hemma och på jobbet betalar jag snart mer i förhöjda parkeringsplatshyror än vad min körning kostar mig i övrigt. Håller på lite i BRF:en nu, ska bli spännande att se hur upplägget blir. Finns några fossilbilister av det träigare slaget, så det ska säkert fläskas på dyrt på redan dyr garageplats. Jag tror mer på att installera lägre laddeffekt och ta laddarna som endel av garageinfrastrukturen alla betalar för och låta elen gå över individuell mätare parad med den individuella lägenhetsmätningen. Då blir det lättare att räkna hem laddhybrider och elbil även för dom som inte kör tjänstepulka. Ganska snart är vi ändå där att i stort sett allt går att ladda.

De träiga fossilbilisterna torde väl ha väldigt svårt att argumentera för att laddplatserna ska kosta mer per månad än vad som motsvarar installation, drift och elförbrukning? En brf skall väl rimligen ha en kostnadsneutral politik.

Varför laddar du inte hemma? Det är ju billigare att köra på el än på bensin?
Har inte långt till jobbet så det spelar inte så stor roll.
 

demondave

Silver
De träiga fossilbilisterna torde väl ha väldigt svårt att argumentera för att laddplatserna ska kosta mer per månad än vad som motsvarar installation, drift och elförbrukning? En brf skall väl rimligen ha en kostnadsneutral politik.


Har inte långt till jobbet så det spelar inte så stor roll.

Står mitt emot en Mondeo med Bensinupproret 2.0-klibbor, den nivån.

Kan för övrigt inte greppa det där med att kräva 12 kr/litern när man kan köra så mycket billigare i det flesta fall. Synd att många ska vara så fast i gamla hjulspår.
 

CaptainOats

Platina
Står mitt emot en Mondeo med Bensinupproret 2.0-klibbor, den nivån.

Kan för övrigt inte greppa det där med att kräva 12 kr/litern när man kan köra så mycket billigare i det flesta fall. Synd att många ska vara så fast i gamla hjulspår.
Problemet är nog att mondeoägaren inte är spekulant på en 800 tkr tesla, speciellt privatbilisten.

Förmånsbil ja. Där någon ändå måste pynta bilen. Folk verkar ändå tro att bara för att det är tjänste/förmånsbil är det gatis med en tesla för millen.
 

demondave

Silver
Problemet är nog att mondeoägaren inte är spekulant på en 800 tkr tesla, speciellt privatbilisten.

Förmånsbil ja. Där någon ändå måste pynta bilen. Folk verkar ändå tro att bara för att det är tjänste/förmånsbil är det gatis med en tesla för millen.

Tror inte heller att hen är Teslaspekulant, finns ekonomin där så är det nog en principsak ändå.

Tänker man lite längre så börjar det komma ut laddhybrider, både i vettig prisklass nytt och som begagnat. Det finns Zoe att långtidshyra för 3 pix i månaden all inclusive. Det finns faktiskt en och en annan begagnad elbil på marknaden.

Kan man till exempel ladda här för 1:50 kWh på lägenhetens elräkning, och slå ut laddinfran på hela garaget med en plan att efter hand det efterfrågas elektrifiera alla platser skulle många komma under det som i alla fall motsvarar ett bensinpris på 12:-/litern i milkostnad. Sen är det klart att central, rätt ny BRF är det inte ont om tjänstebilar. Teslan är verkligen inte värsta bilen i garaget.

@Mazdak Känns som att du har koll. Hittade 3-fas med stora proppar, max 63A i undercentralen. Tomrör genom bjälklag till garage. Är det nåt att jobba med?
 

POO

Brons
Tror inte heller att hen är Teslaspekulant, finns ekonomin där så är det nog en principsak ändå.

Tänker man lite längre så börjar det komma ut laddhybrider, både i vettig prisklass nytt och som begagnat. Det finns Zoe att långtidshyra för 3 pix i månaden all inclusive. Det finns faktiskt en och en annan begagnad elbil på marknaden.

Kan man till exempel ladda här för 1:50 kWh på lägenhetens elräkning, och slå ut laddinfran på hela garaget med en plan att efter hand det efterfrågas elektrifiera alla platser skulle många komma under det som i alla fall motsvarar ett bensinpris på 12:-/litern i milkostnad. Sen är det klart att central, rätt ny BRF är det inte ont om tjänstebilar. Teslan är verkligen inte värsta bilen i garaget.

@Mazdak Känns som att du har koll. Hittade 3-fas med stora proppar, max 63A i undercentralen. Tomrör genom bjälklag till garage. Är det nåt att jobba med?

Alla som inte kör elbil idag gör det av princip?
Med tanke på hur lite många bilar köra, speciellt om det handlar om bilar tillhörande centralt belägna lägenheter kan man inte behöva elektrifiera alla p-platser. Inte ens den dag alla kör el.
 
Topp