• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

demondave

Rolex
Älskar när nån tar en gratis 50kw-stolpe till laddhybriden, när det finns flera gratis 11kw lediga brevid :) Lyckades lirka mig in och sno grannstolpen i alla fall.
 

mega

Rolex
Idag har man jagat laddkabel. Verkar ju vara slut i hela storstockholm.
Dom enda som verkar ha på lager är Bilia, och dom har stängt för inventering.
Ni som kör runt med laddkabel i bilen, bör man köpa en åtta, eller fyrameters?
Inbillar mig att jag aldrig skulle utnyttja åttameterskabeln eftersom alla stolpar står i direkt samband med parkeringsplatserna, men är helt oerfaren inom det här området.
 

demondave

Rolex
Idag har man jagat laddkabel. Verkar ju vara slut i hela storstockholm.
Dom enda som verkar ha på lager är Bilia, och dom har stängt för inventering.
Ni som kör runt med laddkabel i bilen, bör man köpa en åtta, eller fyrameters?
Inbillar mig att jag aldrig skulle utnyttja åttameterskabeln eftersom alla stolpar står i direkt samband med parkeringsplatserna, men är helt oerfaren inom det här området.

Jag harven lång i Teslan, oklart hur lång. Marginellt bökigare att handskas med, men en jäkla fördel när stolpar eller andra bilar står dumt till.
 

demondave

Rolex
Idag har man jagat laddkabel. Verkar ju vara slut i hela storstockholm.
Dom enda som verkar ha på lager är Bilia, och dom har stängt för inventering.
Ni som kör runt med laddkabel i bilen, bör man köpa en åtta, eller fyrameters?
Inbillar mig att jag aldrig skulle utnyttja åttameterskabeln eftersom alla stolpar står i direkt samband med parkeringsplatserna, men är helt oerfaren inom det här området.

Har du kollat Clas från Insjön? Vill minnas att dom har rätt skapligt sortiment av kablar, ingen koll på lagerstatus dock.
 

Bergets

Panerai
Jag är lite sugen på en Renault ZOE 2014/15 22kWh - Det är väll den billigare elbilen man kan hitta. Någon som har erfarenhet utav dessa?
Jag kör idag en Skoda Fabia Greenline som är väldigt billig att äga och köra, - men det är något med elbilar alltså.
 

demondave

Rolex
Tesla Model 3 är en milslukare av rang. Karlstad-Gävle-Sthlm-Karlstad. Inte ens träsmak. Strax under 200:- i bränslekostnad, gratisladdade lite 50kw i Gävle medan jag väntade på att sällskapet skulle bli klar med sitt. Hade jag hållit igen lite på gasfoten hade jag nått ionityn i Örebro på hemvägen och sparat typ en femtiolapp, men någon måtta får det ändå vara.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vad tycker ni om Teslas cybertruck? Vissa verkar tro att det är något slags skämt eller PR-kupp men det känns i så fall väldigt genomtänkt då det verkar finnas körbara prototyper osv. och den till och med verkar gå att beställa. Riktigt futuristisk och ball och en eldriven fyrhjuling finns att beställa som tillval. :cool:

5dd7f73efd9db269c1036f38.jpg


5dd826fbfd9db2249870f1fc.jpg


5dd81f7afd9db2186632eaa8.jpg


08_Desktop.jpg

09_Desktop.jpg


https://www.tesla.com/cybertruck
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Vad tycker ni om Teslas cybertruck? Vissa verkar tro att det är något slags skämt eller PR-kupp men det känns i så fall väldigt genomtänkt då det verkar finnas körbara prototyper osv. och den till och med verkar gå att beställa. Riktigt futuristisk och ball och en eldriven fyrhjuling finns att beställa som tillval. :cool:

5dd7f73efd9db269c1036f38.jpg


5dd826fbfd9db2249870f1fc.jpg


5dd81f7afd9db2186632eaa8.jpg


08_Desktop.jpg

09_Desktop.jpg


https://www.tesla.com/cybertruck


Den är självklart på riktigt, det som förmodligen var en PR-kupp är att rutan gick sönder :) Gratis publicitet på varenda tidning, radiokanal och tv-kanal....

Vansinnig prestanda och lågt pris, men inget för mig storleksmässigt eller utseendemässigt (även om utseendet växer varje gång man ser den)
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Vad tycker ni om Teslas cybertruck? Vissa verkar tro att det är något slags skämt eller PR-kupp men det känns i så fall väldigt genomtänkt då det verkar finnas körbara prototyper osv. och den till och med verkar gå att beställa. Riktigt futuristisk och ball och en eldriven fyrhjuling finns att beställa som tillval. :cool:

5dd7f73efd9db269c1036f38.jpg


5dd826fbfd9db2249870f1fc.jpg


5dd81f7afd9db2186632eaa8.jpg


08_Desktop.jpg

09_Desktop.jpg


https://www.tesla.com/cybertruck
146 000 förhandsbeställningar redan. Så inget skämt :) vissa beställer den trots sitt utseende. Vissa tycker den är futuristisk och till och med snygg. Vilken smak man än har så fyller detta fordon ett stort behov. Nämligen att kunna frakta djur, fordon, varor, verktyg och annat utsläppsfritt.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vad tycker ni om Teslas cybertruck? Vissa verkar tro att det är något slags skämt eller PR-kupp men det känns i så fall väldigt genomtänkt då det verkar finnas körbara prototyper osv. och den till och med verkar gå att beställa. Riktigt futuristisk och ball och en eldriven fyrhjuling finns att beställa som tillval. :cool:

5dd7f73efd9db269c1036f38.jpg


5dd826fbfd9db2249870f1fc.jpg


5dd81f7afd9db2186632eaa8.jpg


08_Desktop.jpg

09_Desktop.jpg


https://www.tesla.com/cybertruck
Ballaste bilen någonsin. Helt sjuk.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Den är självklart på riktigt, det som förmodligen var en PR-kupp är att rutan gick sönder :) Gratis publicitet på varenda tidning, radiokanal och tv-kanal....

Vansinnig prestanda och lågt pris, men inget för mig storleksmässigt eller utseendemässigt (även om utseendet växer varje gång man ser den)
Ja, $40k (exkl. moms iofs) känns rätt billigt jämfört med många andra bilar.
146 000 förhandsbeställningar redan. Så inget skämt :) vissa beställer den trots sitt utseende. Vissa tycker den är futuristisk och till och med snygg. Vilken smak man än har så fyller detta fordon ett stort behov. Nämligen att kunna frakta djur, fordon, varor, verktyg och annat utsläppsfritt.
Det blir nog som med alla andra SUVar, att det till 95% är en statussymbol för innerstadsbor. Men åndå jääävligt cool och den första SUV som tilltalar mig designmässigt.
 

demondave

Rolex
Vad tycker ni om Teslas cybertruck? Vissa verkar tro att det är något slags skämt eller PR-kupp men det känns i så fall väldigt genomtänkt då det verkar finnas körbara prototyper osv. och den till och med verkar gå att beställa. Riktigt futuristisk och ball och en eldriven fyrhjuling finns att beställa som tillval. :cool:

5dd7f73efd9db269c1036f38.jpg


5dd826fbfd9db2249870f1fc.jpg


5dd81f7afd9db2186632eaa8.jpg


08_Desktop.jpg

09_Desktop.jpg


https://www.tesla.com/cybertruck

Skulle definitivt se bra ut med företagets logga på!
 

Urtyp

Audemars
Vad tycker ni om Teslas cybertruck? Vissa verkar tro att det är något slags skämt eller PR-kupp men det känns i så fall väldigt genomtänkt då det verkar finnas körbara prototyper osv. och den till och med verkar gå att beställa. Riktigt futuristisk och ball och en eldriven fyrhjuling finns att beställa som tillval. :cool:

5dd7f73efd9db269c1036f38.jpg


5dd826fbfd9db2249870f1fc.jpg


5dd81f7afd9db2186632eaa8.jpg


08_Desktop.jpg

09_Desktop.jpg


https://www.tesla.com/cybertruck
Tog 10 år att utveckla den. Här är första prototypen från Teslas utvecklingslab:
 

Yfront

Omega
Tar klivet in i denna tråden då jag är strax ska beställa ny tjänstehäck. Jag har kikat på Audi e tron 50 advanced proline, hade väl egentligen behövt en 55 men vi. har ett system där man får ett avdrag för överskjutande del på 10 pbb delat 1/72. Nettoeffekten blir att man betalar hälften av den överskjutande delen. Då prisskillnaden mellan 50 och 55 är nästan 200 000 känns det inte motiverat. Det slår ju rätt hårt på kalkylen. Alternativet är en xc60 T8 eller en X30 e.

har dock en del frågor om hur det är att leva med elbilen. I vardagen funkar det ju fint men när det gäller längre resor. 1 eller 2 Ca 25-40 mils resor i månaden. Man får ju planera en del speciellt om man går på 50 som redovisas till ”strax över 30 mil” i praktiken kanske ner mot 20-22 mil. Innebär att man inte kommer ifrån att tanka på vägen även dom ”kortare” långresor... hur hade ni resonerat kring det faktumet? Tänker även när man anländer till ett ställe för övernattning, då är man ju helt beroende att man kan ladda i stort sett?! Ska ju ordna med laddbox hemma isf men när man checkar in på hotell eller hälsar på kompisar å svärfar...

Ber om ursäkt för massa noobfrågor men tänker att det är mer intressant att höra hur ni gör än att prata med nån säljare..
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tar klivet in i denna tråden då jag är strax ska beställa ny tjänstehäck. Jag har kikat på Audi e tron 50 advanced proline, hade väl egentligen behövt en 55 men vi. har ett system där man får ett avdrag för överskjutande del på 10 pbb delat 1/72. Nettoeffekten blir att man betalar hälften av den överskjutande delen. Då prisskillnaden mellan 50 och 55 är nästan 200 000 känns det inte motiverat. Det slår ju rätt hårt på kalkylen. Alternativet är en xc60 T8 eller en X30 e.

har dock en del frågor om hur det är att leva med elbilen. I vardagen funkar det ju fint men när det gäller längre resor. 1 eller 2 Ca 25-40 mils resor i månaden. Man får ju planera en del speciellt om man går på 50 som redovisas till ”strax över 30 mil” i praktiken kanske ner mot 20-22 mil. Innebär att man inte kommer ifrån att tanka på vägen även dom ”kortare” långresor... hur hade ni resonerat kring det faktumet? Tänker även när man anländer till ett ställe för övernattning, då är man ju helt beroende att man kan ladda i stort sett?! Ska ju ordna med laddbox hemma isf men när man checkar in på hotell eller hälsar på kompisar å svärfar...

Ber om ursäkt för massa noobfrågor men tänker att det är mer intressant att höra hur ni gör än att prata med nån säljare..
Jag hade varit tveksam till e-tron 50 just på grund av att räckvidden är gränsfall. Audi har inget fungerande laddnätverk (oavsett vad de påstår) och eluttag/boxar på hotell osv har sällan kapacitet att ladda en elbil full under natten. E-tron 50 ser jag som en bil där man i princip rör sig inom 10-15 mils radie alltid annars hade jag varit tveksam. Själva bilen är dock magiskt bra förstås jag på de hos oss som har den som tjänstebil. Det finns 2-3st höga chefer som åker den, dock 55or.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Tar klivet in i denna tråden då jag är strax ska beställa ny tjänstehäck. Jag har kikat på Audi e tron 50 advanced proline, hade väl egentligen behövt en 55 men vi. har ett system där man får ett avdrag för överskjutande del på 10 pbb delat 1/72. Nettoeffekten blir att man betalar hälften av den överskjutande delen. Då prisskillnaden mellan 50 och 55 är nästan 200 000 känns det inte motiverat. Det slår ju rätt hårt på kalkylen. Alternativet är en xc60 T8 eller en X30 e.

har dock en del frågor om hur det är att leva med elbilen. I vardagen funkar det ju fint men när det gäller längre resor. 1 eller 2 Ca 25-40 mils resor i månaden. Man får ju planera en del speciellt om man går på 50 som redovisas till ”strax över 30 mil” i praktiken kanske ner mot 20-22 mil. Innebär att man inte kommer ifrån att tanka på vägen även dom ”kortare” långresor... hur hade ni resonerat kring det faktumet? Tänker även när man anländer till ett ställe för övernattning, då är man ju helt beroende att man kan ladda i stort sett?! Ska ju ordna med laddbox hemma isf men när man checkar in på hotell eller hälsar på kompisar å svärfar...

Ber om ursäkt för massa noobfrågor men tänker att det är mer intressant att höra hur ni gör än att prata med nån säljare..

Begagnad Model S från typ 2016-2017?
 

Yfront

Omega
Jag hade varit tveksam till e-tron 50 just på grund av att räckvidden är gränsfall. Audi har inget fungerande laddnätverk (oavsett vad de påstår) och eluttag/boxar på hotell osv har sällan kapacitet att ladda en elbil full under natten. E-tron 50 ser jag som en bil där man i princip rör sig inom 10-15 mils radie alltid annars hade jag varit tveksam. Själva bilen är dock magiskt bra förstås jag på de hos oss som har den som tjänstebil. Det finns 2-3st höga chefer som åker den, dock 55or.

tack för input! Det är ju lätt att bli begeistrad över en, i mitt tycke, snygg bil med ny teknik men när man tittar krasst på hur man nyttjar bilen så kanske det blir svårare att motivera. Får kika mer på hybriderna. En X5 45e står högt på listan, ska väl klara 7-8 mil på el? Jag har dock svårt att motivera kostnaden mot t ex e X3:a.. i-landsproblem deluxe ;)

Begagnad Model S från typ 2016-2017?

Bra tips men tyvärr får vi inte ta en Tesla, vi kan välja mellan Audi, Volvo, BMW, Volkswagen och Toyota.
 
Topp